PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Lukuapua-onko tämä Johan Lönn?


Niksu
12.04.10, 12:55
Keväinen tervehdys,

Joskus aiemminkin olen kysellyt sold/jäg/inh Johan Lönnistä, s.1790, k.30.4.1859. Homma ollut mapissa-Ö, kunnes jälleen päätin yrittää. Ohessa hiukan infoa ja avunpyyntö lukuavusta erityisesti RK 1815-1821, s. 189.

Rautalammin kirkonkirjojen mukaan Johan olisi syntynyt 1790, vihitty 19.7.1830 Rautalammilla Maria Hyvösen kanssa (s.21.3.1789 Rautalampi Sulkava) ja heillä ainakin pari lasta; Istunmäellä syntyneet Ottiljana (12.11.1831) ja Johan Henrik (5.3.1834). Johanille ei toistaiseksi patronyymia. Vihkimisen aikoihin Johan mainittu tarkka-ampujaksi.

Rippikirja kerrallaan, tuoreimmasta vanhimpaan päin, olen katsellut elämänsä kulkua.

Johan Kuopion komppanian sotilas nro 127 t. 128 (ehkä 123???)
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/rautalampi/rippikirja_1822-1831_tk1093_2/34.htm

Rautalammin RK:ssa 1822-1831 s. 107 kaikki vielä suht selvää, mutta taaksepäin mentäessä, RK 1815-1821, s. 189 tulee uskonpuute - onko tämä 8. rivin kaveri Johan Lönn ja mitä muuta kuin viittauksen s:lle 178 kohdallensa maininnaksi saanut??
http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=1003&pnum=209

Ja vielä sivu 178, jossa viittaus jälleen Kuopion komppaniaan
http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=1003&pnum=198

Onkohan ylipäänsä sama heppu näissä kaikissa?? Monta on jo pyyntöä - avustukset vastaanotetaan ;)

karikukka
12.04.10, 18:08
Eka kuvassa on kyllä kyseessä Johan Lönn ja tietona b.f. Lill Luolais 3/15 818
eli tulkitsisin vuodeksi 1818.

Toka kuvassa vid Cuopio Compag.

Ymmärtääkseni koko ajan sama mies.

Karikukka

Niksu
12.04.10, 19:25
Lämpöinen on kiitos :) Oon ihan täpinöissäni...

Mutta mitä tarkoittaa:"b.f. Lill Luolais 3/15 818"?
Lill Luolais sama kuin Parola?
Saatko sinä (tai vaikka joku muu) selvää nimisarakkeen sutturasta - vois olla Lönn alla mutta lisäksi näyttäis olevan 3 kirjainta (fdt??) tms.

karikukka
16.04.10, 15:56
Nimen edessä on eri kohdissa Jäg. eli jääkäri.

b.f. Lill Luolais olisi ehkä betyg från L.L.

Ainakin Hattulassa on tuon niminen paikkakunta.

Muuten en osaa auttaa

Karikukka

Risto Toivonen
16.04.10, 18:07
Lill Luolais malmilla pidettiin ainakin 'Nylands och Tavastehus Läns Dragon Regementin' vuosittaiset harjoitukset/katselmukset.
Vähä-Luolajan nummi on Parolan nummen ja Lehijärven välissä Hattulassa. Alueesta on vanha karttakin internetissä, en kyllä muista osoitetta juuri nyt.

Seppo Niinioja
16.04.10, 18:40
Lill Luolais malmilla pidettiin ainakin 'Nylands och Tavastehus Läns Dragon Regementin' vuosittaiset harjoitukset/katselmukset.
Vähä-Luolajan nummi on Parolan nummen ja Lehijärven välissä Hattulassa. Alueesta on vanha karttakin internetissä, en kyllä muista osoitetta juuri nyt.

Johan Lön siis lienee saanut todistuksen harjoituksiin/katselmukseen osallistumisesta vuonna 1818. Vuosiluku osuu rippikirjan kattamalle ajanjaksolle.

Tulkoon samalla mainituksi se itseäni sotkenut seikka, että entisessä Vanajassa, nykyisen Hämeenlinnan alueella on esiintynyt nimet Stor Luolais ja Luolais, edelleen Kansalaisen karttapaikassa nimellä Luolaja, kymmenisen kilometriä kolmostietä Parolasta Helsinkiin päin.

Seppo Niinioja

Niksu
18.04.10, 15:13
Kiitti teille kovasti! Jokainen tiedonjyvä on arvokas - tää Johan on mulle niin vaikee heppu!!!
Jos mieleenne sattuu jäämään Johan Lönn ja jossain häneen törmäätte niin vinkatkaa ihmeessä.

Kohti uusia jälkiä,
Niksu

mirja
25.12.13, 15:35
Hei! Hiukan viiveellä... Etsin Schermaneja ja törmäsin Sulkavan kirjoissa Hans Shermaniin joka on ilmeisesti kuollessaan 1809 ollut Lönnin poika. Sulkavalta löytyy Johan Lönn ja vaimonsa Purhoinen. Ovat saaneet Johan-pojan 3.7.1829, Pulkila 1 kylässä. Jos jollakin on tietoja Sulkavan-Juvan Shcermanneista, olen kiitollinen...