PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kiikala Rekijoki Lempa Johan Johansson


Paula Ahti
12.04.10, 07:40
Rekijoen Lempan isäntänä oli Johan Johansson 1699-1718 ja puoliso leskiemäntä Anna Sipintytär. Onko tietoa mistä tämä Juha Juhanpoika tuli Lempalle?
Oletan, että hänen poikansa oli myös Johan Johansson s. 1705 ja kuoli 30.5.1771 Rekijoella. Tämän nuoremman Juhan tytär on oman tutkimukseni mukaan Christina (Stina) s. 14.10.1765 Rekijoen Lempalla. Samainen Stina avioitui ilmeisesti Perttelin Haalissa 5.10.1796 res. korpraali Eric Ekin kanssa (s. 1763). Silloin sukunimeksi on kirjattu Åström, mutta tätä nimeä ei muussa yhteydessä näy. Olenkohan päätellyt oikein?
Onko myös tietoa, mistä korpraali Eric Ek on kotoisin?

Paula

JaskaS
12.04.10, 11:07
En tiedä mistä Johan Johansson putkahti, kun lasten kummitkaan eivät anna vihjeitä. Kaikkien muiden, paitsi Jakobin, kummilistan kärjessä on kahden polven esivanhempiani Rekijoen Klemelästä, vaan se ei auta.
Tiedossani olevat lapset:
Simon 19.10.1699 - nai 1725 Vanhankylän Sepän leskiemännän.
Anna 26.10.1702
Johan 7.11.1705 - itsellinen Lempalla, pso 1746 Walborg Jakobsdr
Jakob 3.7.1709
Maria 24.6.1712 - pso 1737 Kiikalan Simolan ratsutilallinen Gabriel Arvidsson Lietzén

Kun Lempan isännyys meni Johanin tytärpuolen (Brita Jakobsdr) myötä vävy Jöran Simonssonille, näkyvät henkikirjoissa Lempalla titteleillä swåger sekä Johan (1724-36) että Jakob (1730-42). Huom! Nuo rajavuodet perustuvat muistiinpanoihini vain parillisilta vuosilta, joten voi näkyä vuosi aiemmin tai vuosi myöhemminkin.

Kun eivät suorastaan itselleni kuulu, en ole pidemmälle tutkinut. Vanhat kiikalalaiset sinänsä kiinnostavat mahdollisten kytkyjen takia.

:) Jaska

Tiina Lietzén
12.04.10, 12:01
Hei

Onkos tuo nyt samainen Maria, joka minun sukututkimusohjelmassani esiintyy sukunimellä Limber? Ainakin syntymäaika ja puolison nimi täsmäävät. Taitaapa oli esiäitini. Mutta mistäköhän olen tuon sukunimen tempaissut esiin?


Maria 24.6.1712 - pso 1737 Kiikalan Simolan ratsutilallinen Gabriel Arvidsson Lietzén


Tiina

JaskaS
12.04.10, 12:24
Hei

Onkos tuo nyt samainen Maria, joka minun sukututkimusohjelmassani esiintyy sukunimellä Limber? Ainakin syntymäaika ja puolison nimi täsmäävät. Taitaapa oli esiäitini. Mutta mistäköhän olen tuon sukunimen tempaissut esiin?

Tiina
Taitaa olla tulkittu vihittyjen luettelosta (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kiikala/syntyneet-vihityt-kuolleet_1692-1764_jk1050/218.htm), jossa kuitenkin lukee: Lembas dr ifr Rekijoki .. Maria Johans dotter. Lempallahan sittemmin tosin vaikuttaa rakuuna Lemberg, mutta se on toinen juttu.
Noista mainituista sisaruksista muuten Anna poikkesi 1750-luvulla Litsillä piikomassa pikkusiskonsa taloudessa, mutta kuoli Lempalla 1763. Ainoastaan Jakobin kohtalosta en tiedä sitten vuoden 1742.

:) Jaska

Tiina Lietzén
12.04.10, 12:31
Totta puhut. Näyttää kovasti Limberiltä. Itse en ole tuota vielä ehtinyt tarkastaa, vaan olen jostain aiemmasta tutkimuksesta kirjannut muistiin itselleni.

Tiina

Ebeth
23.02.14, 14:05
Lempallahan sittemmin tosin vaikuttaa rakuuna Lemberg, mutta se on toinen juttu.
Jaska

Hei! Nostelen tätä vanhaa keskustelua, koska Christer Lemberg (s. 1727?) ja vaimonsa Maria Jacobsdotter (s. 09.08.1726 Kiikala Rekijoki Perttuli) ovat esivanhempiani.
Onko kenelläkään tietoa, että onko Maria isänsä Jacob Jöranssonin kautta sukua aiemmin ketjussa puhutulle leskiemäntä Anna Sipintyttärelle tai häntä edeltäneille Lempalaisille?

Christer Lembergin syntyperä ei ole tiedossani, tietääkö joku hänestä enemmän?

JaskaS
23.02.14, 15:12
Marian isä Jaakko Yrjönpoika syntyi 15.7.1703 Lempalla, josta isänsä Yrjö Eerikinpoika (vih. 29.5.1702, k. 19.9.1736) siirtyi Perttulin isännäksi (1719-1723 Kiikalan historian mukaan).
Ymmärtääkseni Yrjö oli Anna Sipintyttären 1. puolison Jaakko Eerikinpoika Lempan pikkuveli. Lempallahan isännyys jatkui Jaakon ja Annan Brita-tyttären Revältä tuoman vävyn Yrjö Simonpojan myötä.

:) Jaska

Ebeth
23.02.14, 20:35
Kiitos tiedosta Jaska! Jotenkin noin olen sukulaisuussuhteet kuvitellut :).

Voisin tähän laittaa vielä, että googlettamalla esivanhempiani sain osumia sinun sukupuustasi. Yhteisiä esivanhempiamme ovat ainakin: Christina Henrikintytär Ylhäisi; syntynyt 23 elokuuta 1724 Kiikala Rasvala, ja miehensä Jöran Simonpoika Alhaisi; syntynyt 1714 Kiikala Rasvala. Heidän tyttärensä Helena Jöransdotter (s. 30.05.1764 Kiikala Rasvala Ylhäis) on minun esiäitini. Kopioin osan heidän esivanhemmistaan sinun sukupuustasi, kiitos näin jälkikäteen :).
Lisäksi Mårten Yrjönpoika Jäppi; talollinen, kuollut 1676, sekä vaimonsa Brita ovat yhteisiä esivanhempia. He asuivat Someron Kaskistossa. Poikansa Matts on esi-isäni.