PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : USA Census


JiiPee72
09.04.10, 11:15
Jos on tarvetta tutkia US Census tietoja, niin vuosien 1860, 1900, 1910, 1920 ja 1930 ovat nähtävästi tämän kuun ajan ilmaiseksi käytettävissä Footnote.com sivuston kautta.
Kyseiselle sivustolle tarvitsee vaan rekisteröityä niin pääsee niitä tutkimaan. Ja jos haluaa ladata kyseisiä kuvia omalle koneelle, niin sitä varten pitää sähköpostiosoite vahvistaa, ilman sitä ei onnistu. Mutta sekään ei maksa mitään.
Joskus viime vuonna törmäsin kyseiseen sivustoon, mutta sillä kertaa siitä nyt ei ollut mitään apua. Onneksi ne sieltä aina väliin laittavat sähköpostia, niin satuin huomaamaan tuon mahdollisuuden ja hetihän sitä piti käydä koittamassa

jponsi
18.04.10, 09:25
Kävin kokeilemassa Footnoten palveluita ja löytyihän sieltä mielenkiintoista tietoa tutkimuksiini.

VAROITUS: Jäin kuitenkin koukkuun. Jotta pääsi selailemaan ja tallentamaan aineistoa omalle koneelleen, tuli rekisteröityä käyttäjäksi. Ilmaiseksi tietenkin, mutta antaa luottokortin numero. Varoituskellot kyllä soivat päässäni, mutta myöhästyin tilauksen peruuttamisessa yhdellä päivällä. Minulle tuli ilmoitus tilauksen jatkumisena vuositilauksena. Kun yritin muuttaa sitä (ei mitään peruutusmahdollisuutta), niin näppäilyjeni tuloksena sain aikaiseksi uuden tilauksen vielä vuodeksi eteenpäin.

Nyt on vetämässä tilauksen keskeytyspyyntö sähköpostilla, mutta en usko sen tuottavan tulosta. Luottokortti on vaihdettava, jotta säästyy ainakin toisen vuoden maksulta, elleivät he peri sitä jo välittömästi.

M.Sjostrom
18.04.10, 09:55
Kävin kokeilemassa Footnoten palveluita ja löytyihän sieltä mielenkiintoista tietoa tutkimuksiini.

VAROITUS: Jäin kuitenkin koukkuun. Jotta pääsi selailemaan ja tallentamaan aineistoa omalle koneelleen, tuli rekisteröityä käyttäjäksi. Ilmaiseksi tietenkin, mutta antaa luottokortin numero. Varoituskellot kyllä soivat päässäni, mutta myöhästyin tilauksen peruuttamisessa yhdellä päivällä. Minulle tuli ilmoitus tilauksen jatkumisena vuositilauksena. Kun yritin muuttaa sitä (ei mitään peruutusmahdollisuutta), niin näppäilyjeni tuloksena sain aikaiseksi uuden tilauksen vielä vuodeksi eteenpäin.

Nyt on vetämässä tilauksen keskeytyspyyntö sähköpostilla, mutta en usko sen tuottavan tulosta. Luottokortti on vaihdettava, jotta säästyy ainakin toisen vuoden maksulta, elleivät he peri sitä jo välittömästi.


minusta tuo on 'huijausta'.
neuvon että kiellät luottokorttiyhtiötäsi maksamasta mitään noille, eli pysäytät ko maksut.
Ja katsot sitten, röyhkeääkö kyseinen amerikkalaisfirma tulla Suomeen velkomaan käräjillä sinulta noita maksuja. Jos röyhkeävät, mahdollisuutesi voittaa juttu siellä kuluttajansuojalainsäädännön ja postimyyntilainsäädännön nojalla on melko hyvä.
Muista kuitenkin lähettää nyt sille amerikkalaisfirmalle viestit, joissa perut ja mitätöit ja reklamoit koko jutun kokonaisuudessaan - ja säästä itselläsi niiden viestien kappaleet.

Laardi
18.04.10, 10:31
Jaa. Minulta eivät luottokorttitietoja ole kyselleet, kun rekisteröidyin ja hyvin ovat kuvatkin tallentuneet omalle koneelle klikkaamalla hiiren oikealla haluttua kuvaa ja sitten tallentamalla "save as".

JiiPee72
18.04.10, 15:27
Jaa. Minulta eivät luottokorttitietoja ole kyselleet, kun rekisteröidyin ja hyvin ovat kuvatkin tallentuneet omalle koneelle klikkaamalla hiiren oikealla haluttua kuvaa ja sitten tallentamalla "save as".
Kuten ei myöskään minulta mitään luottokorttinumeroita tai muitakaan kyselleet, tosin ei moista korttia minulla olekaan. Ja hyvin on kuvat onnistunut tallettaa.
Minä olen tallentanut kuvia niin että aukaissut halutun kuvan ja sitten sieltä ylälaidasta kohta download.
Onkin tullut sitten kerättyä kaikki tietyn sukunimiset henkilöt sieltä talteen, oikeastaan noita sukunimiä on useampi, mutta henkilöitä ei loppujen lopuksi niin paljoa ole. Osa ainakin on jotain sukua, jos ei ihan lähisukua, niin kaukasempaa sukua kuitenkin. Lähimpinä sukulaisina isoisän kaksi siskoa perheineen, mutta velipoikaa sitten ei sieltä löydy kuitenkaan, vaikka hänkin amerikan maalle muutti samoihin aikoihin. Hänen elämänsä vaiheet onkin eniten mietityttäneet, kun tiedän kuitenkin koska hän on siellä kuollut, vaan välissä on 64 vuoden aukko.

Laardi
18.04.10, 17:37
mutta velipoikaa sitten ei sieltä löydy kuitenkaan, vaikka hänkin amerikan maalle muutti samoihin aikoihin. Hänen elämänsä vaiheet onkin eniten mietityttäneet, kun tiedän kuitenkin koska hän on siellä kuollut, vaan välissä on 64 vuoden aukko.

Se onkin erilaista tutkia USA:sta tietoja, kun koko maata koskevat väestölaskennat on suoritettu 10 vuoden välein ja sitten osavaltioiden omat väestölaskennat siinä välissä ovat satunnaisia, eivätkä nekään jokavuotisia. Oma isoisoisä sattui sinne sellaiseen väliin, ettei censustietoja ole lainkaan.

Muutama muu henkilö on kyllä viihtynyt useampia vuosikymmeniä, ja 1930 suoritetusta laskennasta onkin löytynyt mukavasti tietoa, mutta murheenkryyni on vuoden 1920 census, josta en näitä henkilöitä löydä, vaikka kaiken järjen mukaan heidän pitäisi olla niissä mukana. Ei löydy footnotesta eikä ancestrysta. Olen joitain nimivaihtoehtoja merkinnyt ylös, jotka pitäisi tarkistaa, mutta olisiko henkilö vaihtanut nimensä englanninkieliseen versioon ja sitten 10 vuotta myöhemmin käyttäisi taas suomenkielistä nimeään. Jaa'a.

Marjapuu
19.04.10, 16:15
murheenkryyni on vuoden 1920 census, josta en näitä henkilöitä löydä, vaikka kaiken järjen mukaan heidän pitäisi olla niissä mukana. Ei löydy footnotesta eikä ancestrysta. Olen joitain nimivaihtoehtoja merkinnyt ylös, jotka pitäisi tarkistaa, mutta olisiko henkilö vaihtanut nimensä englanninkieliseen versioon ja sitten 10 vuotta myöhemmin käyttäisi taas suomenkielistä nimeään. Jaa'a.

Aivan sama ongelma minullakin. En löydä 1920 Censuksesta isosetääni, vaikka tiedän täsmälleen, missä hän tuolloin oleskeli. Vihkitodistus löytyi asuinpaikkakunnalta helmikuulta 1920, Censuksessa ei ole mitään. Kokeiltu on kaikki mahdolliset nimivaihtoehdot, vaikka hänen käyttämänsä silloinen nimi käy ilmi em. vihkitodistuksesta. Amerikkalainen sukututkijaystäväni arveli, että isosetäni ei ollut kotona kun väestötietojen kerääjät kävivät. Kuuleman mukaan he kulkivat ovelta ovelle keräämässä tietoja.

Olen myös ihmetellyt suuria heittoja henkilöiden iässä, joka saattaa selittyä sillä, että tiedot on antanut esim. henkilön vaimo, joka ei ehkä ollut varma minä vuonna hänen puolisonsa oli syntynyt, tai mies oli jopa valehdellut ikänsä vaimolleen. Ilmeisesti väestötietojen kerääjät eivät tarkistaneet esim. passista tai muista henkilötodistuksista tietojen paikkansapitävyyttä, siksi syntymävuodet voivat heittää jopa +/-5 vuotta.