PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Oletko sinäkin melkein sukua julkkikselle?


Tuulakki
07.04.10, 22:23
Oletko melkein sukua julkkikselle? Jotkut ovat, tässä todisteet:

http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=11609

Minäpä olen nähnyt Matti Nykäsen Teneriffalla selvin päin...:), siis ainakin minä olin selvä.:D:

HilkkaSinikka
09.04.10, 11:47
Joo, mutta taitavat olla jo kuolleita, nykyisiä ei toivottavasti ole, sillä
nykyiset julkkikset ovat ihan "sieltä", joten ääneen en viitsisi mainita enkä tuntea. jos vastaan tulevat

:D: Hilkka

Päivi H
09.04.10, 22:52
Selasin pikaisesti ja ainakin yksi minua huvitti: "Mika Häkkisen koira asuu meidän alapuolella". Nimimerkki ei jäänyt mieleen - kaipa näin voi lainata... juttu oli vuodelta 2002 ja lienee koirakin jo muuttanut muualle.
ph

Seppo Niinioja
10.04.10, 10:26
Meidän suku on ainakin kolmessa polvessa melkein sukua presidenteille:

- Äitini kertoi kuulleensa, kuinka Kyösti Kallio kehotti Lapuan liikkeen miehiä: "Menkää kaikki kotia!".
- J.K. Paasikiven näimme SULASOLin laulujuhlilla noin 1949.
- Avasin TKK:n juhlasalin oven UKK:lle airueen ominaisuudessa 1960.
- Noin kolme vuotta sitten näin Mauno Koiviston tulevan Unionkadulla olevan Yliopiston keltaisen rakennuksen sivuovesta, joka näkyy Kansallisarkistoon. Siellä lienee hänellä käytössä oleva työhuone. Toinen havainto on Rauhankadulta paikallisen ravintolan ikkunasta. (Minä olin siellä lounaalla).
- Miniäni on ollut Tarja Halosen erityisavustajana hänen ulkoministeriaikanaan.
- Veljeni on ollut Ahtisaaren kanssa useissa pippaloissa Indonesiaa myöten.

Vaimo on geneettistäkin sukua parille edesmenneelle presidentille, mutta se ei kuulu tähän yhteyteen.

Seppo Niinioja

Sami Lehtonen
10.04.10, 10:34
Kovasti teki mieleni vastata tähän ketjuun julkkiksilla, joille olen melkein sukua, mutta sitten tajusin, etten tiedä, miten tutkitaan melkein sukua. Tarjoaako SSS koulutusta melkeinsukututkijoille?

ristojohannes
10.04.10, 11:50
Äitini kertoi kuulleensa, kuinka Kyösti Kallio kehotti Lapuan liikkeen miehiä: "Menkää kaikki kotia!".

Vai Kyöstikin sanoi niin.
Minun isäni kertoi, että Svinhufvud käski Lapuan liikkeen miehiä lähtemään Mäntsälästä kotio.

Meniköhän Seppo saivarteluksi ?

Heikki Koskela
10.04.10, 13:22
Tämähän on ihan hauska leikki kesää odotellessa.

Minäkin olen melkein sukua seuraaviin henkilöihin näköhavaintoni perusteella: Tabe Slioor ("joka melkein katsoi minua"), Ilkka Kanerva tuli kerran vastaan Kuortaneen urheiluopistolla, Anneli Jäätteenmäki Lapuan Paukussa taidenäyttelyssä (katsekontakti), Kenraali Simelius, joka koputtamatta astui kokelastupaan ja havaitsi minut nukkmassa päiväpeiton päällä (ei rangaistuksia), ministeri Norrback (oliko sellainen?), jonka vierailusta Alajärvelle tein lehtijutun aikoinaan. Joku ministeri se kuitenkin oli.

Olisihan noita vaan mitä rahvaasta. Eihän heitä lasketa melkein sukulaisiksi. He ovat sukulaisia.

Seppo Niinioja
10.04.10, 16:07
Äitini kertoi kuulleensa, kuinka Kyösti Kallio kehotti Lapuan liikkeen miehiä: "Menkää kaikki kotia!".

Vai Kyöstikin sanoi niin.
Minun isäni kertoi, että Svinhufvud käski Lapuan liikkeen miehiä lähtemään Mäntsälästä kotio.

Meniköhän Seppo saivarteluksi ?

Ei, kyllä minä muistin äitini puheen väärin. Tässä (http://www.vapaamielistenklubi.fi/kapina.htm#Keskiviikko%202.3.%201932) kerrotaan presidentti Svinhufvudin radiopuheesta 2.3.1932, jossa hän kehotti suojeluskuntalaisia viipymättä palaamaan koteihinsa vetoamalla heidän antamaansa valaan. Hän korosti voimakkaasti, että salahanke kohdistuu yhteiskunnan lisäksi henkilökohtaisesti häntä itseään kohtaan. Presidentti lupasi myös, että heti kotiin palaavia ei uhkaa mikään, jos he eivät ole laittomuuksiin yllyttäjiä.

Kalliostahan tuli Svinhufvudin seuraaja 1937. Svinhufvud oli anoppini kolmas serkku, joten melkein sukua minullekin.

ehjelt
12.04.10, 19:17
Mutta minäpä olen melkein sukulainen melkein Suomen kuninkaan kanssa! :p: Isosetäni kävi häntä tuohon hommaan houkuttelemassa Saksassa 1918. (sic! Tehtyä ei saa tekemättömäksi.)

harrysme
12.04.10, 20:21
Genissä voi hakea miten on melkein sukua Jeesukselle, Muhammedille tai tämän hetken suosikille Brooke Shieldsille. Jotkut onnistuvat, useimmille ketju on liian pitkä. Taatusti luotettavaa tietoa tietenkin. Suomen kuninkaista puheen ollen, heitäkin on muistaakseni mukana vähän vanhemmilta ajoilta.

Sami Lehtonen
12.04.10, 20:40
Mutta minäpä olen melkein sukulainen melkein Suomen kuninkaan kanssa! :p: Isosetäni kävi häntä tuohon hommaan houkuttelemassa Saksassa 1918. (sic! Tehtyä ei saa tekemättömäksi.)

Isosetäsi lienee Suomessa suurempi julkkis, kuin kruunaamatta jäänyt melkein kuningas.

Isoisäni tapasi kerran Aulis Sallisen ja minä olen tavannut Sallisen pojanpojan - melkein sukua siis.

JaskaS
12.04.10, 21:27
Madonnalla, Celine Dionilla ja minulla on yhteinen viides serkku Michiganissa.
Vai onko tämä jo liian sukututkimuksellinen fakta tässä ketjussa?

:) Jaska

Sami Lehtonen
12.04.10, 21:55
Madonnalla, Celine Dionilla ja minulla on yhteinen viides serkku Michiganissa.
Vai onko tämä jo liian sukututkimuksellinen fakta tässä ketjussa?

:) Jaska

Ilman muuta on. Meinasin ensin laittaa, että eräs entinen Ferrarilla ajanut F1-kuski on poikani pikkuserkku, mutta sitten muistin, että samainen kuski on myös minulle 10. serkku Oreniusten kautta, hänen äitinsä on 14. serkku ja toista tietä itse 15. serkku Pietari Juusteenin kautta ja vielä hänen isoäitinsä 17. ja äitinsä 18. serkku Klaus Djäknin kautta. Yhteensä 12 sukulaisuuskytkentää.

On ilmeistä, että tarvittaisiin koulutusta myös melkeinsukututkimukseen.

JaskaS
12.04.10, 22:13
No, eräs toinen formulakuski kävi samaa koulua (samaa tai rinnakkaisluokkaa - en muista, eikä kiinnosta tarkistaa) veljenpoikani kanssa.

:) Jaska

Sami Lehtonen
12.04.10, 22:26
No, eräs toinen formulakuski kävi samaa koulua (samaa tai rinnakkaisluokkaa - en muista, eikä kiinnosta tarkistaa) veljenpoikani kanssa.

:) Jaska

Ketjun aiheen kannalta paras vaihtoehto olisi, että hän olisi käynyt rinnakkaiskoulua. :)

Seppo Niinioja
13.04.10, 09:49
Kaikkihan me olemme Aatamin ja Eevan jälkeläisiä, mutta sukulaisuuteni kuningatar Elisabet II:een (huomaa että hänellä on suomalainenkin nimi!) on siksi kaukaista, että ehkä se kelpaa tähän ketjuun. Olen nimittäin pällistellyt Buckinghamin palatsin vahdinvaihtoa ensimmäisen kerran vuonna 1962, mutta en muista sisällä käyneeni. Osaan huoneistahan pääsee kyllä turistikierrokselle.

Elisabet II on erään sukuselvityksen mukaan Aatamin ja Eevan jälkeläinen CXXXXIII polvessa. Kun hän on syntynyt vuonna 1926, hän lienee noin 140. serkkuni. Näitä sukupuita on netissäkin erilaisia enkä tiedä oikein, mihin tässä uskoisi :confused::(

Seppo Niinioja

Tapani Kovalaine
13.04.10, 10:06
Äitini siskon pikkuserkku oli 75-vuotias, kun hän meni ensimmäistä kertaa lääkärin vastaanotolle. Tohtori oli kirjoistaan hyvin monille tuttu Pakarinen - siis julkkis - ja hän kysyi potilaalta, että mikäpä on vaivana? Tuohon äitini pikkuserkku vastasi:
No ei yhtikäs mikään! Vaan kun kuulin, että tohtor on Pakarisia, niin tulin kyselemään, että kun mulla on sama sukunimi, niin ollaanko me sukua?
Tohtori siihen: Minun synnyinseutuni on kaukana keski-Suomessa, joten taidetaan olla Aatamin ja Eevan kautta.
Potilas ällistyi: Voi hyvät hyssykät! Enpä ole tuota tiennytkään, että Aatamikin oli Pakarisia!

Seppo Niinioja
13.04.10, 10:20
Äitini siskon pikkuserkku oli 75-vuotias, kun hän meni ensimmäistä kertaa lääkärin vastaanotolle. Tohtori oli kirjoistaan hyvin monille tuttu Pakarinen - siis julkkis - ja hän kysyi potilaalta, että mikäpä on vaivana? Tuohon äitini pikkuserkku vastasi:
No ei yhtikäs mikään! Vaan kun kuulin, että tohtor on Pakarisia, niin tulin kyselemään, että kun mulla on sama sukunimi, niin ollaanko me sukua?
Tohtori siihen: Minun synnyinseutuni on kaukana keski-Suomessa, joten taidetaan olla Aatamin ja Eevan kautta.
Potilas ällistyi: Voi hyvät hyssykät! Enpä ole tuota tiennytkään, että Aatamikin oli Pakarisia!

Tuo oli hyvä! :D:

J.M.Saarinen
14.04.10, 22:23
Tämä keskustelu muistuttaa vitsikkyydessään sitä: "Jommastakummasta tulee resitentti, Ukkopekasta tai Vinhuuhvutista!" Elettiin 1930-luvun alkua Hollolassa.

J. M. Saarinen

Tuulakki
15.04.10, 06:25
Miten ihmeessä meinasikaan minulta unohtua tuo sukulaisuus presidenttiimme: lasteni serkku on ollut presidentti Tarja Halosen kanssa yhtäaikaa saunassa (loma-asuntomessuilla) ja mieheni on pelannut pressan vieressä rahapeliä eräällä huoltoasemalla...siis olenko minäkin nyt presidentillistä sukua, kun olemme mieheni kanssa n. 15.-17. serkukset jo ennestään?

Lisäksi vielä mainittakoon, että olen n. 10-vuotiaana nähnyt presidentti Kekkosen auton ajavan ohi.

Juha
15.04.10, 07:40
Olen ollut samaan aikaan miesten yleisessä käymälässä John Cashin kanssa, jolla oli hyvin suuri, tietysti musta lierihattu päässään.

Toimitimme asiamme yhdessä, mutta emme puhuneet.



Juha

pirkko hagman
15.04.10, 08:55
Hei Seppo,

minun äitini puolestaan kertoi, että sen kotiinlähtö- suosituksen Lapuan miehille olisi antanut presidentti Svinhufvud!
Tästä täytyis nyt päästä selvyyteen kumman äiti on oikeassa Sinun vai minun:oo:
aurinkoisin terveisin
Pirkko

Juha
15.04.10, 08:59
Svinhufvud ilman muuta

Tässä lainaus hänen puheestaan radiossa 3.3.1932

»Minä olen läpi pitkän elämäni taistellut lain ja oikeuden ylläpitämiseksi ja minä en voi sallia, että laki nyt tallataan jalkojen alle ja kansalaiset johdetaan aseelliseen taisteluun toisiaan vastaan. Suojeluskuntalaitos tulee kärsimään vastaisuudessa arvaamattomia vaurioita, jos osa suojeluskuntalaisista nyt unohtaa valansa ja ryhtyy taistelemaan yhteiskuntajärjestystä vastaan, jota he ovat vannoneet henkeen ja vereen puolustavansa... Vielä tahdon sanoa niille monille, jotka katuen hairahdustaan ovat huolissaan heitä uhkaavasta rangaistuksesta, että jos he hetimiten palaavat kotoisiin askareisiinsa, heitä ei uhkaa mikään rangaistus, mikäli he eivät ole olleet kapinaan yllyttäjiä...»

Kapinahanke haudattiin kahden seuraavan päivän aikana.

Juha

pirkko hagman
15.04.10, 09:08
Hyvä, hyvä-- siis Svinhufvud!
Olinpa liian hätähinen palautteeni annossa.
Tarkemmin ja pidemmälle postia luettuani totesin kyllä Seponkin topuutelleen Kallio-tarjontaansa
t. Pirkko

blue-eyed
15.04.10, 09:23
Lisäksi vielä mainittakoon, että olen n. 10-vuotiaana nähnyt presidentti Kekkosen auton ajavan ohi.

Minäpä olen odotellut Lahdessa Sokos-hotellin ulko-ovella presidentti Kekkosen saapumista po. hotelliin. Hänen oli seurueineen määrä viipyä hotelissa vain jonkun aikaa. Perheelleni oli varattu samaan hotelliin viikonloppuhuone. Kun sitten presidentin poistuttua pääsimme huoneeseemme, niin siivooja onnitteli poikiamme, että saavat nukkua samassa vuoteessa, jossa presidentti Kekkonen oli juuri ottanut päivänokosiaan.

Ja-todentotta. Huoneesta ei ollut vielä postunut presidentin pollttaman sikaarin haju.

Olemme siis kaiketi sukulaisia, ei kai muuten samassa sängyssä nukuta?
Ja molemmat vielä kainuulaisia :D:

Sörman
15.04.10, 09:25
Niin, kun olen luultavasti oikeastikin sukua Urho Kekkoselle, en malta olla mainitsematta olleeni paikalla kun Kekkonen sai mojovan pusun presidentti Breshneviltä. Ja kun kerran venäläisiin siirryttiin, niin olenpahan sukua ihmiselle, joka on melkein sukua marsalkka Tuhatshevskille.:D:

blue-eyed
15.04.10, 09:39
Toinenkin kohtaaminen minulla on ollut Urho Kekkosen kanssa. :)

Olen se nuori nainen, joka punaista mattoa pitkin kulki nojatuolissa istuvan presidentin luokse ja ojensi hänelle Tampereen uuden postitalon (v.1971) esitteen. Tuolloin vietettiin postitalon vihkijäisijä.

Kunniatehtävääni jännitin kovasti, niin kuin kaikki me nuoret postivirkailijat, jotka oli kelpuutettu mukaan tuohon tilaisuuteen. Kahvihuoneessa kävi viuhke ja suhina, kun muutama nuori nainen silitti virkapukujaan ja oiko makkaroita sukistaan. Yhtään ryppyä ei saanut tuolloisesta virkapuvusta löytyä.

Tämä varmaan jo yhdessä tuon edellisen juttuni kanssa tekee minut hovikelpoiseksi UKK:n sukulaiseksi.

Toinen asia on sitten se, että onko kunnia olla UKK:n sukulainen? (v. 1918)

Seppo Niinioja
15.04.10, 10:17
Hyvä, hyvä-- siis Svinhufvud!
Olinpa liian hätähinen palautteeni annossa.
Tarkemmin ja pidemmälle postia luettuani totesin kyllä Seponkin topuutelleen Kallio-tarjontaansa
t. Pirkko

Risto Saarinen korjasikin lapsukseni jo viestissä 6. Muistikuvani mukaan äitini tosiaan kertoi presidentin kehottaneen Lapuan liikkeen miehiä: "Menkää kaikki kotia tai kotio!". Hänen puheesssaan oli nähtävästi jäljellä vielä loppilaista murreasua. Tämä tuntui istuvan paremmin talonpoikaispresidentti Kyösti Kallion kuin aatelismies P.E.Svinhufvudin suuhun, siitä kai anakronistinen väärä muistikuva.

Viestissä 6 mainitsemallani sivulla http://www.vapaamielistenklubi.fi/kapina.htm#Keskiviikko%202.3.%201932 kerrotaan mm., että Svinhufvudin 2.3.1932 pitämässä oikeusministeri T. M. Kivimäen kirjoittamassa puheessa presidentti kehotti suojeluskuntalaisia viipymättä palaamaan koteihinsa vetoamalla heidän antamaansa valaan. En tiedä Ukko-Pekan suomen kielen taidosta, mutta näin se oli varmastikin kieliasultaan moitteeton. Tämä vaihe ei ollut kunniaksi Suomen demokraattiselle kehitykselle, jota on muulloinkin uhattu toisesta suunnasta.

Em. sivulla kerrotaan myös, että

Vallankaappauksen valmisteluista lapualaisten kanssa epäiltiin myös Maakuntien liikettä ja Vapaussodan Rintamamiesten Liittoa.

Miten tässä tuntuu olevan jotakin hämärästi tuttua? Kehitys kehittyy :D:

Seppo Niinioja

Sörman
15.04.10, 12:17
Muistelen, että melkein (ja ehkä myös oikeasti) sukulaiseni P.-E. Svinhufvud oli säätyvaltiopäivillä yksi harvoja aatelissäädyssä sukuaan edustaneista suomenkielisistä. Sitäpaitsi, kyllähän Sääksmäellä suomen kielen oppii.

JormaV

Päivi H
15.04.10, 20:20
Lisäksi vielä mainittakoon, että olen n. 10-vuotiaana nähnyt presidentti Kekkosen auton ajavan ohi.
Kas, meillä on aivan samanlainen sukusuhde Kekkoseen! Minä näin hänen autonsa ajavan ohitse Espalla elokuun viimeisenä päivänä 1986. Hän ei voinut vilkuttaa, kun oli lepoasennossa.
ph

Kataja
15.04.10, 21:06
Nallevaari-museossa on samanlainen nallekarhu, jonka minäkin sain lapsena. Omalta nalleltani on hukkunut nenä, ja museon nallelle oli aivan selvästi tehty uusi nenä, joten tämän nenänhukkumisasian täytyy olla geeneissä. Mutta ei tässä vielä kaikki, museon nalle on ihan lähellä sitä nallea, josta Georg Malmsten teki laulun Karhunpoika sairastaa! Uusionenäinen nalle voi katsella hellittyä nallea koko ajan. (Nallen silmät olivat tallella.) Tällainen todella lähentää sukulaisuussuhteita.
Jokin tässä selityksessä vielä vaikuttaa keskeneräiseltä, mutta ehkä joku osaa antaa neuvoja, joiden avulla pääsee eteenpäin.
Marjatta

Sami Lehtonen
15.04.10, 22:20
Kas, meillä on aivan samanlainen sukusuhde Kekkoseen! Minä näin hänen autonsa ajavan ohitse Espalla elokuun viimeisenä päivänä 1986. Hän ei voinut vilkuttaa, kun oli lepoasennossa.
ph

Minä olen katsellut televisiota Kekkosen olohuoneessa.

Tosin televisio ei ollut päällä, eikä Tamminiemeen ole tuotu digiboksiakaan.

Sörman
16.04.10, 08:46
Muistaakseni se oli 1974 tai seuraavana vuonna kun Lasse Viren kävi silloisella asuinpaikkakunnallani voittamassa 1500:n juoksun. Kävin melkein katsomassa niitä kisoja mutta en sitten ehtinytkään.

JormaV

skoykka
16.04.10, 08:54
Olen asunut samassa asunnossa Eino Grönin kanssa, mutta täytyy selventää, etten kuitenkaan samaan aikaan. :rolleyes:

Tapani Kovalaine
16.04.10, 08:58
Joulukuussa 1945 pääministerin rouva Alli Paasikivi oli noudattamiensa perinteiden mukaisesti jouluisella käynnillään Lastenlinnassa, jonka suojelija hän oli. Lehtivalokuvaajan pyynnöstä hän poseerasi tohtori Arvo Ylpön kanssa ja joku hoitaja antoi kuvauksen ajaksi minut Alli Paasikiven syliin, vaikka en hänen sylikumminsa ollutkaan, vaan Lastenlinnan asiakas (1 v). Mutta melkein sukua?

Irja Paredes
16.04.10, 09:34
Cajanus / Kajan sukuni tutkimuksissa tuli ilmi sekin, että Urho Kekkosen isoäiti isän puolelta Anna Liisa Koskinen s.1.2.1835 k 17.1.1909 oli esi-isäni Johan Cajanuksen puolison leski Anna Elisabet Koskisen os Karhunen tytär.

Anna Elisabetin ensimmäinen puoliso Elias Koskinen kuoli 1836 ja Anna Elisabet avioitui esi-isäni kanssa 1839.

Esi-isäni Johan Cajanus/Kajan sai ns valmiin perheen johon kuului 4 vuotias Kekkosen iso-äiti Anna Liisa Koskinen.
Kekkonen ei mainitse koskaanisoäidin äidin uudelleen avioitumisesta Kajanin kanssa. Sukuni muistaa kuitenkin Kekkosen käyneen kaksikin kertaa Koskisen torpan raunioilla Karttulassa.
Melkein sukulainenko ? Ainakin hiusmalli on sama kuin Kekkosella sukuni miehillä.

Irja Paredes

Kataja
16.04.10, 11:36
Cajanus / Sukuni muistaa kuitenkin Kekkosen käyneen kaksikin kertaa Koskisen torpan raunioilla Karttulassa.
Melkein sukulainenko ? Ainakin hiusmalli on sama kuin Kekkosella sukuni miehillä.

Irja Paredes

Ehkä sinun pitäisi perehtyä hiusasiaan kumminkin vähän kriittisemmällä mielellä eikä tehdä hätäisiä päätelmiä. Sukusi jäljet saattavat johtaa valekekkoseen. Tarkkaavainen 2-v tyttäreni oli päässyt asian jäljille Miettusen ollessa maamme pääministerinä. Hän totesi tv:n ääressä: "Kaksi Kekkosta!" Koska hän ei ollut harrastanut sukututkimusta, hän ei päässyt tuon pidemmälle. Ehkä sinunkin sukusi on nähnyt tv:ssä Martti Miettusen? Entä jos sukutorpan raunioiden lähellä on käväissyt ihan joku muu, jolla on kalju päälaki? Ota huomioon, että hiukset periytyvät myös naisten kautta. Entä jos kävijä on ollut joku naisihminen, joka sittemmin on synnyttänyt kaljun pojan? Sukututkijan pitää olla varma ennen kuin hän tekee päätelmiä.
Marjatta

Irja Paredes
16.04.10, 12:41
Ikävää, että hiusmalli vertaustani ei ymmärretty huumorina, joksi se oli tarkoitettu.
Tässä ketjussa on muitakin Kekkos sukulaisia, jotka esim ovat nähneet Kekkosen auton jne. Hauskoja vertailuja, humoristisia. Sukulaisuuskin selviää melko tarkasti.
Oikeasti omat sukutukimukseni eivät anna aihetta sen enempään Kekkos pohdiskeluun kuin mitä jo mainitsin.


Talluskylä -kirjassa on kuva, jossa on "Urho Kekkonen tutustumassa pääministeriaikanaan isiensä asuinsijoihin". Tarkemmin asiasta ei kerrota.
Toisen vierailun tiedän 1960 luvulta milloin äitini sukua oli paikalla, ja vierailijaa väittävät U.K. Kekkoseksi.
Enempää asiaan ei liene tarvetta paneutua, vaan annamme ketjun soljua eteenpäin.

Irja Paredes

Seppo Niinioja
16.04.10, 12:47
Ehkä sinun pitäisi perehtyä hiusasiaan kumminkin vähän kriittisemmällä mielellä eikä tehdä hätäisiä päätelmiä. Sukusi jäljet saattavat johtaa valekekkoseen. Tarkkaavainen 2-v tyttäreni oli päässyt asian jäljille Miettusen ollessa maamme pääministerinä. Hän totesi tv:n ääressä: "Kaksi Kekkosta!" Koska hän ei ollut harrastanut sukututkimusta, hän ei päässyt tuon pidemmälle. Ehkä sinunkin sukusi on nähnyt tv:ssä Martti Miettusen? Entä jos sukutorpan raunioiden lähellä on käväissyt ihan joku muu, jolla on kalju päälaki? Ota huomioon, että hiukset periytyvät myös naisten kautta. Entä jos kävijä on ollut joku naisihminen, joka sittemmin on synnyttänyt kaljun pojan? Sukututkijan pitää olla varma ennen kuin hän tekee päätelmiä.
Marjatta

Arto Paasilinnan samannimiseen kirjaan perustuvassa elokuvassa Jäniksen vuosi (1977) Kiuruveden ent. nimismies Hannikainen todistaa, että Kekkonen vaihdettiin, vuotta en muista. Kallonmuoto oli nimittäin muuttunut.

Tästä muistui mieleeni, että olenhan minäkin melkein kuninkaallista sukua. Hannikaista esitti elokuvassa vähän vanhempi koulukaverini Martti Kuningas.

Seppo Niinioja

Kovanen
16.04.10, 12:54
Minulla on ihan kurja tilanne. En ainakaan vielä tiedä olevani sukua kenellekkään julkkikselle. Näitäkin lisalla esiintyviä heikilöitä olen katsellut vain tv-stä ja joskus lukenut kirjoista tai lehdistä. Onkohan niin ettei mielikuvitukseni riitä...

Tiesin tosin tähän hommaan ryhtyessäni, että omassa suvussani on vain talonsa (esim. tiemaksujen maksamattomuuden vuoksi) menettäneitä talollisia, torppareita, loisia, yksi hevosvaras, piikoja eli yleensä köyhyydessä ja kurjuudessa eläneitä. Tämän vuoksi en ihmetavoitteita juuriemme selvittelylle asettanut.

Nyt minulle tuli tulkintapulmia, auttakaahan ihmeessä.

Ketä luetaan julkkiksiksi sukututkimusta ajatellen? Ketkä ovat olleet 1700- ja 1800 luvun julkkiksia? Hevosvarasta tuskin julkkikseski voi kutsua. Voiko avioliiton kautta tulla sukulaiseksi? Katsotaanko aviopuoliso sukulaiseksi kun talostellaan samassa kattilakunnassa?

Minusta on oikein mukavaa, että täällä on vaihteluksi kevyämpääkin keskustelua, tämä on suorastaan virkistävää.

Mietti Eila

Kataja
16.04.10, 14:10
Tästä muistui mieleeni, että olenhan minäkin melkein kuninkaallista sukua. Hannikaista esitti elokuvassa vähän vanhempi koulukaverini Martti Kuningas.

Seppo Niinioja

Minun on vetäydyttävä nöyrästi taaemmas, sillä sukuni on vain ritarillista. Meidän pitkäikäinen kissa oli peräisin perheestä, jonka perheenisän serkku oli Mannerheimristin ritari.
Marjatta

Tuulakki
16.04.10, 14:23
Nyt minulle tuli tulkintapulmia, auttakaahan ihmeessä.
Ketä luetaan julkkiksiksi sukututkimusta ajatellen?
Mietti Eila

Kas tässä Wikpedian oiva seloste sanalle Julkkis, riippumatta sukututkimuksen kiemuroista, joiden ei välttämättä tarvitse liittyä tähän "melkeinsukulaisuuteen":

Julkisuuden henkilö, puhekielessä julkkis, on viestintävälineissä esillä oleva kuuluisuus. Kyseinen käsite on melko väljä ja usein voikin olla vaikea sanoa, kuka varsinaisesti on julkisuuden henkilö. Kuuluisia hahmoja ovat esimerkiksi tv- ja elokuvatähdet sekä maan politiikkaan (http://fi.wikipedia.org/wiki/Politiikka) tai hallintoon osallistuvat henkilöt; yleisesti ottaen voidaan sanoa, että kaikki ihmiset, joiden elämä jostain syystä erityisesti kiinnostaa kansaa ja jonka media (http://fi.wikipedia.org/wiki/Media) -yleensä toistuvasti- tuo julkisuuteen (http://fi.wikipedia.org/w/index.php?title=Julkisuus&action=edit&redlink=1).

Mutta "melkein sukulainen" onkin vaikeampi käsite, jota kukaan ei vielä ole tohtinut kirjoittaa Wikipediaan. Älä silti suotta murehdi, sillä jos vaikka ihailemasi filmitähti on katsonut sinua suoraan silmiin tv-ruudulta tai valkokankaalta, niin olet ihan oikeasti melkein sukua hänelle.

Tuulakki
16.04.10, 14:35
Lisäys edelliseen viestiin:


Ja mitä tuohon menneitten vuosisatojen julkisuuteen tulee, niin eikö sieltä löydy edes ketään kunnon pahantekijää, joka olisi sunnuntaisin istunut julkisesti kirkonmäellä jalkapuussa sanankuulijoiden päiviteltävänä tai jonka rikosrekisteriä vieläkin kirkonkirjoissa satojen vuosien kuluttua esiteltäisiin? Kyllähän sellainen aina iltalehtien maksetut kertakäyttöuutiset päihittää, joita ei kukaan enää parinsadan vuoden päästä viitsi internet-arkistoista kaivaa esille.

Laardi
16.04.10, 14:56
Mutta "melkein sukulainen" onkin vaikeampi käsite, jota kukaan ei vielä ole tohtinut kirjoittaa Wikipediaan. Älä silti suotta murehdi, sillä jos vaikka ihailemasi filmitähti on katsonut sinua suoraan silmiin tv-ruudulta tai valkokankaalta, niin olet ihan oikeasti melkein sukua hänelle.

Olen ymmärtänyt, että melkein-sukulaisuus toteutuisi, kun katsoo filmitähteä suoraan silmiin kadulla tms. paikassa, jossa molemmat ovat fyysisesti läsnä. Ei siis voisi olla melkein sukua, jos välissä on jokin media.

Tuulakki
16.04.10, 15:26
Olen ymmärtänyt, että melkein-sukulaisuus toteutuisi, kun katsoo filmitähteä suoraan silmiin kadulla tms. paikassa, jossa molemmat ovat fyysisesti läsnä. Ei siis voisi olla melkein sukua, jos välissä on jokin media.

Loistava oivallus! Tuon voisit lähettää Wikipediaan! Ilman muuta pitää olla oikea tapaaminen kyseessä.

Kataja
16.04.10, 16:44
Olen ymmärtänyt, että melkein-sukulaisuus toteutuisi, kun katsoo filmitähteä suoraan silmiin kadulla tms. paikassa, jossa molemmat ovat fyysisesti läsnä. Ei siis voisi olla melkein sukua, jos välissä on jokin media.

Lasketaanko se, jos jompikumpi ei huomaa toista, tai kumpikaan ei huomaa toista, mutta tapahtumalla on todistaja? Tämä asia on todella vaivannut minua ja toivoisin saavani siihen asiantuntijoiden vastauksen. Siksipä kysyn asiaa nyt, kun asiantuntijoita on paikalla. Tapahtui nimittäin sillä tavalla, että Ruotsin kuningas, kuningatar, pikkusessat ja pikkuinen prinssi kävelivät sisään tippukiviluolan aukosta, kun minä istuin penkillä aukon vieressä. Opas kertoi näin tapahtuneen, mutta minulla ei ollut mitään havaintoa asiasta, koska katselin omia (rahvaan) lapsiani juuri sillä hetkellä.
Voisiko tämän hyväksyä?
Marjatta

Laardi
16.04.10, 16:56
Radiossa oli joskus jossain ohjelmassa "Melkein sukua julkkikselle" -osuus, jonne soitti mies ja kertoi, että hän on melkein sukua silloiselle pääministerille Esko Aholle, sillä mies oli ajanut ojaan Ahon talon kohdalla Kannuksessa.

Itse olen melkein sukua Ruotsin kunkulle, kuningattarelle ja kruununprinsessalle, jotka vierailivat yliopistollani joku aika sitten. Olin katsomassa heidän saapumistaan auditorioon ja hengessäni ajattelin, että tällaiseltako rahvaasta on mahtanut tuntua entisaikaan korkea-arvoisia henkilöitä pällistellessään. No, "tuntemukset" ovat varmaan olleet voimakkaampia ja niihin lienee ollut sekoittuneena muitakin tunteita eri kombinaatioilla.

Kyllä nyt valitettavasti täytyy, Marjatta, epäonneksesi sanoa, että tuota ei lasketa mukaan, sillä kyllä henkilön täytyy olla tietoinen siitä, että on julkkiksen yhteydessä jos toisessa kohdannut - on se sitten julkkiksen talo tai julkkis itse henkilönä. Julkkiksen ei tarvitse olla tietoinen sinusta.

MOT?

Tuulakki
16.04.10, 17:05
...Kyllä nyt valitettavasti täytyy, Marjatta, epäonneksesi sanoa, että tuota ei lasketa mukaan, sillä kyllä henkilön täytyy olla tietoinen siitä, että on julkkiksen yhteydessä jos toisessa kohdannut - on se sitten julkkiksen talo tai julkkis itse henkilönä. Julkkiksen ei tarvitse olla tietoinen sinusta. MOT?

En olisi noin ankara! Jos kerran opas näki Marjatan ja kuninkaallisen perheen yhtäaikaa ja Marjatta oppaan hyvinkin samoihin aikoihin, niin kyllä se minun mielestäni voidaan tulkita melkein sukulaisen ihan oikeaksi tapaamiseksi. Uskoisin, että kuningattarelta on hyvinkin saattanut livahtaa äidillinen katse rahvaan lapsiin, joten minä olen puoltavalla kannalla!

Laardi
16.04.10, 17:11
En olisi noin ankara! Jos kerran opas näki Marjatan ja kuninkaallisen perheen yhtäaikaa ja Marjatta oppaan hyvinkin samoihin aikoihin, niin kyllä se minun mielestäni voidaan tulkita melkein sukulaisen ihan oikeaksi tapaamiseksi. Uskoisin, että kuningattarelta on hyvinkin saattanut livahtaa äidillinen katse rahvaan lapsiin, joten minä olen puoltavalla kannalla!


No niin. Tässä on kaksi kantaa asiaan. Nyt tutkitaan, kuinka laaja käsitteen määritelmästä muodostuu, joten olkaas hyvät ja kertokaa mielipiteenne! Pistetään sitten wikipediaan, kun ollaan päästy konsensukseen.

;)

Nina
16.04.10, 17:27
Taidan olla sukua Lenitalle: olimme käsi kädessä catwalkilla 60-luvun alkupuolella.

Anja Pere
16.04.10, 17:50
Äitini oli joskus menneinä vuosikymmeninä Seinäjoella juhlissa joihin myös Kekkonen osallistui. Kesken juhlpäivällisen salin kattokruunu tipahti alas. Äiti oli juuri alapuolella, Kekkonen ei. Äiti selvisi naarmuilla, pääsi Vaasa-lehden palstoille ja Kekkonenkin hänet aivan varmasti huomasi. Terrorismista siihen aikaan kukaan ei puhunut mitään. Me lapsetkin tunsimme itsemme melkein julkkiksiksi ja suhteeni Kekkoseen läheni, eikö vain?
Anja

Seppo Niinioja
16.04.10, 18:54
Äitini oli joskus menneinä vuosikymmeninä Seinäjoella juhlissa joihin myös Kekkonen osallistui. Kesken juhlpäivällisen salin kattokruunu tipahti alas. Äiti oli juuri alapuolella, Kekkonen ei. Äiti selvisi naarmuilla, pääsi Vaasa-lehden palstoille ja Kekkonenkin hänet aivan varmasti huomasi. Terrorismista siihen aikaan kukaan ei puhunut mitään. Me lapsetkin tunsimme itsemme melkein julkkiksiksi ja suhteeni Kekkoseen läheni, eikö vain?
Anja

Vappu lähestyy. Jättäkäämme jo ikävä teoria! Joku on kertonut olleensa samassa sängyssäkin UKK:n kanssa ja muuan toinen tulee melkein hänen sukuunsa Madame-kytköksen kautta.

Seppo Niinioja

JaskaS
16.04.10, 19:31
Jokin rajahan melkeinsukulaisuuteenkin on määriteltävä.

Esim. Anjan UKK-melkeinsukulaisuus on selvä taoaus, mutta vaikkapa visiitti Tamminiemessä tai Lepikon torpassa ei tee Urkkia melkeinsukulaiseksi, sen kummemmin kuin minunkaan osallistumiseni aikanaan johonkin vaalitilaisuuteensa.
Samoin ei voi hyväksyä esiintyvän julkkiksen näkemistä vaikkapa konsertissa tai teatterissa. Mutta samanaikainen huussikäynti sielläkin kelpaa (esim. Juha ja Johnny Cash).
Itse voisin poimia parikin tunnettua entistä kansanedustajaa, jotka vilkaisivat takaisinpäinkin Bulevardilla vastaan tullessaan. Nimet jääköön mainitsematta.

:) Jaska

pirkko hagman
16.04.10, 19:35
älähän vielä toppuuttele, Seppo,

minulla olisi vielä tarjolla "sukulaisuussuhteeni" presidentti Risto Rytiin-- hänhän on tainnut jäädä muita kuuluisuuksia vähemmälle tässä viestiketjussa.
Elettiin 1930- luvun alkupuolta. Isälläni oli henkilöauto työnsä puolesta--"kaupparatsu " Ol. Maantuotteessa T:reella.
Tehtävänään hänellä oli ostaa maatal. tuotteita ja myydä apulantaa maaseudulla ja tässä työssä kantti X kantti henk. auto luontaisetunaan/työvälineenään.
Hän otti silloin tällöin mukaansa työmatkoilleen vaimonsa, äitini, joka oli minusta tuolloin runsaasti raskaana.
Tiet pölysivät ja hengähdystauko eväiden syönteineen oli paikallaan.
Isä oli ajanut päätieltä pientäreen reunaan/ sivutielle-- voipaperiin käärityt eväät oli syöty ja isäni ryhtyi peruuttamaan siirtyäkseen takaisin tielle ja silloin OLI JYSÄHTÄNYT!
Äidin kertomaa: sekä isäni että takaa tulleen henk. auton kuljettaja olivat syöksähtäneet ulos autoistaan ja RYHTYNEET PUHUMAAN SUURIN KIRJAIMIN.
Isä oli palannut leveästi hymyillen takaisin autoonsa sanoen, jotta tämänkaltaisia törmäyksiä ihmiselle sattuu vain kerran elämässä-- "tunsitko vaimo hyvä, kuka se olikaan törmäysauton takapenkillä??---
no- Suomen Pankin pääjohtaja Risto Ryti"!

Tuntuukin oikein mukavalta saada kertoa asiasta -- isäkin tuolla pilvenlongalla hymyilee
t. Pirkko, jo sikiövaiheessa törmännyt

Sami Lehtonen
16.04.10, 20:21
Tarina Kekkosesta kotopuolesta. Syyttömien säästämiseksi ilman tarkempia nimiä ja paikkatietoja.

Ovikello soi, eräs nainen meni katsomaan kuka siellä on ja palaa kysymään muilta:
- Siellä on joku tohtori Kekkonen, päästetäänkö se sisään?
- Herranjumala! Sehän on PÄÄMINISTERI, mene äkkiä avaamaan!

Mahtoi siinä olla Kekkosella ihmettelemistä, kun käydään ovella tiedustelemassa kuka on, ja sitten lyödään ovi naaman edestä kiinni ja lähdetään kysymään, josko tällaisella miekkosella olisi asiaa taloon.

vainoh
16.04.10, 20:54
Veljeni tyttäret (tietäen sukututkimusharrastukseni) haluaisivat olla (edes kaukaista) sukua Nightwishin Tuomas Holopaiselle.
Valitettavasti en ole tällaista yhteyttä kuitenkaan löytänyt... vielä?

Väinö Holopainen

Sami Lehtonen
16.04.10, 21:08
Veljeni tyttäret (tietäen sukututkimusharrastukseni) haluaisivat olla (edes kaukaista) sukua Nightwishin Tuomas Holopaiselle.
Valitettavasti en ole tällaista yhteyttä kuitenkaan löytänyt... vielä?

Väinö Holopainen

Eikö Holle Holopainen enää kelpaa? 90-luvulla Frank Pappa oli kova sana - ja Hullujussi sitä ennen.

Tuulakki
16.04.10, 23:16
Jotta kaikki presidenttimme tulisivat edustetuiksi tasapuolisesti, niin minä olen sukua Martti Ahtisaarelle! Olen istunut Finlandia-talolla viereisessä pöydässä illallisella erään suomalaisen yrityksen vuosijuhlan yhteydessä ja kulkenut hetken aikaa samaa matkaa eräällä Helsingin kadulla ent. presidentin puolison, Tellervo Koiviston kanssa.

Hesalaisilla on kieltämättä etulyöntiasema näissä melkein julkkis -sukulaisuuksissa, koska julkkiksia jostain merkillisestä syystä liikkuu Helsingissä enemmän kuin muissa kaupungeissa. Riki Sorsakin on hymyillyt minulle eräässä kahvilassa Helsingissä...syytä hänen hymyilyynsä en tohtinut kysyä :D:

Tässä ketjussa alkaa kohta olla aineksia vaikka kirjaksi asti! Oletko melkein sukua jonkun kustannusyhtiön pomon kanssa, jotta voisit toimittaa nämä kirjaksi? Tekijänoikeuspalkkiot tietenkin jaetaan. Me suomalaisetko mukamas tuppisuita...:p: täällähän kieli käy kuin kissalla iltamaidolla!

Henrik
17.04.10, 07:49
Irlantilaisen lankoni isä oli koulun rehtori. Hän oli aikoinaan antanut, silloin vielä tuntemattoman, U2 yhtyeen harjoitella koulun tiloissa. Kun hän sitten kuoli, niin hänen hautajaisiin tuli Bono. Bono oli silloin sanonut että rehtori oli ollut kuin isä hänelle. Tästähän seuraa että hän olisi siskoni lasten eno, eli uncle Bono.
Henrik

Sami Lehtonen
17.04.10, 17:49
Minä olen melkein sukua kahdelle pyhimykselle.

Irseeläisen luostarin kirkossa tuijotin silmästä silmäkuoppaan kahta vitriineihin ripustettua ristiretkillä pyhimyksiksi julistettua sankaria miekkoineen ja kilpineen. Nimiä en muista tai vaihtoehtoisesti nimet olivat jääneet ostohetkellä kysymättä tai sitten Rooman torilla jäi aitoustodistus pyytämättä reliikkikauppiaalta.

Joka tapauksessa kyse oli kahdesta virallisesti pyhimyksen statuksen saaneesta ritarista, joita tämä benediktiiniläisluostari oli vaalinut jo yli 700 vuotta.

Jokkel
18.04.10, 22:41
Nämä tarinathan ovat tosia, kunnes toisin todistetaan http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon10.gif
Isäni kertoi, että löysi kerran Turun torilta Ile Kanervan pankkikirjan. Pettyi sitten pahasti, kun huomasi sen olevankin kalenterin http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon7.gif

KimmoK2
19.04.10, 00:22
Isoisäni huonekaluliikkeestä hommattiin Kekkoselle nojatuoli Loimaan maatalousnäyttelyyn vuonna 1962. Ken ei usko, katsokoon kuvatodisteen, jonka tallensi tuolloin valokuvaaja Veikko Hulkko:
http://www.loimaantaidemuseo.fi/?id=9F8CA666-0CC2495A9CCA-00DA95A6823C
Kyllä tässä pitäisi olla vedenpitävä todiste, että sukulaisuus on vahva!

-kimmo-

PS. Tuoli on ihan oikeasti isoisäni liikkeestä.

mika68
19.04.10, 02:27
Minä taas olen Hollywood-tähti Renee Zellwegerin 5.serkku.
Eräs suomalainen entinen EU-parlamentaarikko on 3.serkkuni.
Eräs Vancouverin olympialaisissa ollut urheilija on 1.serkkuni.
Kyllähän niitä 'sukua julkkikselle'-henkilöitä löytyy, kun tarpeeksi tutkii sukuaan.
Marsalkka Mannerheim taitaa olla 9.serkkuni.


Mika J

Kataja
01.01.14, 17:41
Isoisäni huonekaluliikkeestä hommattiin Kekkoselle nojatuoli Loimaan maatalousnäyttelyyn vuonna 1962. Ken ei usko, katsokoon kuvatodisteen, jonka tallensi tuolloin valokuvaaja Veikko Hulkko:
http://www.loimaantaidemuseo.fi/?id=9F8CA666-0CC2495A9CCA-00DA95A6823C
Kyllä tässä pitäisi olla vedenpitävä todiste, että sukulaisuus on vahva!

-kimmo-

PS. Tuoli on ihan oikeasti isoisäni liikkeestä.

Lasketaanko tämä:
Esi-isälläni oli rajakriisi Martti Ahtisaaren esi-isän kanssa, eikös Ahtisaari olekin Pupulaisia. Lisätodiste on, että kriisi selvitettiin diplomaattisesti. Esi-isäni otti viljelyyn aution tilan Muolaassa ja joutui naapuri Antti Pupulaisen kanssa riitaan rajoista. Rajat tarkistettiin vetämällä lankoja yli peltojen, ettei tallottu kylvöksiä. Vahvana lisätodisteena pidän vielä sitä, että olen sukua eräälle toiselle Nobel-palkinnon saaneelle henkilölle.
Marjatta

Juha
01.01.14, 18:43
Minullapa on Rod Stewartin albumi vuodelta 1971, jonka aiempi omistaja nimikirjoituksen perusteella on muuan Assi Koivisto ;)


Juha

Marikki
01.01.14, 21:50
Jos "melkein" jätetään pois niin suvusta löytyy melkoinen määrä sekä jo kuolleita kun elävien kirjoissakin olevia julkkiksia:cool:

samiku
01.01.14, 23:05
Loistava keskustelupolku vapaaillanvietteeksi :)

- yksi esi-isistäni oli joskus Viipurin linnan komentaja.
- appiukkoni on Englannin prinssi Charlesin noin 11. serkku, eli...
- lapseni ovat Kustaa Vaasan jälkipolvia.
- isosetäni oli alipalkattu elokuvatähti ja "kansantaiteilija" (Tapanin luokittelun mukaan) ja näin hänet pikkupoikana omin silmin livenä pari kertaa .
- olen itse ollut vuosia sitten höpöttämässä muutaman sekunnin MusicTV:n jonkun ohjelman vuoden huipuissa.
- olen kaatunut takapuollelleni SM-tason televisioidussa ottelussa (onneksi ei osunut kameraan, mutta yleisöllä oli hauskaa) :)
- tätini paras ystävä oli naimisissa "Viktor Kalborrekin", eli Eeki mantereen kanssa.
- eräs vanha partioystäväni on ollut nuorena samassa vartiossa Timo Soinin kanssa.
- toinen nuorempi partioystäväni on ollut opastamassa sekä Kalle Kustaata että Paavo Arhinmäkeä eri tapahtumissa.
- Leo Lastumäki haastatteli minua 80-luvun lopulla Joensuussa lumiveiston SM-kilpailuissa.
- olen ollut yhtaikaa samalla karkkihyllyllä Keimolan huoltoasemalla, kuuman moottoritien alussa, Pelle Miljoonan kanssa.
- Kummipoikani on käynyt Mika Salon pojan synttäreillä ja Mika on kuskannut pojan autolla kotiin.
- vanha erotuomarituttuni, Oskari, selostaa nykyään vormuloita Mikan kanssa.
- entinen Talent-tuomari, Sami Saikkonen, on poikani FB-kaveri
- vaimoni luokkakaverin veli on entinen NHL-pelaaja ja nykyinen lätkävalmentaja.
- olen ollut Jari Sarasvuon ja Esa Saarisen kanssa samoilla kotikutsuilla
- Teemu Selänne tönäisi vahingossa (ja pyysi anteeksi) kanssani iltaa istumassa ollutta, nyt jo edesmennyttä, kaveriani ravintolassa ennen NHL:ään lähtöään. Ei ollut lähtenyt MM-kisoihin, joita katsottiin ruudulta. Suomi sai hopeaa.
- olen käynyt samaa koulua entisen NHL-maalivahti Ed Belfourin (mm. Olympiakulta ja Stanley Cup) kanssa, tosin Ed oli jo lähtenyt koulusta 2v aiemmin.
- vaimoni isoäidin sisko on kätellyt Mannerheimia.
- olen kätellyt miestä joka on kätellyt Adolf Hitleriä.

Tuliko hyvä lista? Oonko melkein sukua julkkikselle? :cool::D:

Arimi
02.01.14, 10:39
Tuliko hyvä lista? Oonko melkein sukua julkkikselle?

Olen melkein sukua Matti Jämsälle (Matti Mikael Jämsä 6.3.1929 Turku – 11. 1.1988), koska serkkuni ovat
http://www.apu.fi/tag/matti-jamsa

tietääkö kukaan mitään hänen suvustaan, isänsä ilmeisesti oli Aurassa rautatieläisenä ?

Kiitos jo etukäteen.

Otso Havu
03.01.14, 00:17
Entäs vävypuolen äitipuoli, valtion korkea virkamies? Vävypuoli on muuten 10 c 2 r eli kymmenes serkku.

Kirsti Ervola
03.01.14, 11:06
Äitini on kansakoululaisena n. vuonna 1919 kätellyt Mannerheimia!

Jos edellinen sukupolvi ei kelpaa, käviskö omat melkein-sukulaiset:

Istunut 1960-luvulla hammaslääkärin odotushuoneessa yhtä aikaa Tauno Palon, Kirsti Ortolan ja Jukka-Pekka Palon kanssa, kaikki yhdessä paikalla.
Ajanut 1970-luvulla samassa hississä Lenita Airiston ja pop-toimittaja Jyrki Hämäläisen kanssa.
Juossut 1980-luvulla kadulla päin EVA:n toimitusjohtaja Jaakko Iloniemeä. Ihan fyysinen kontakti!
Vaihtanut 1990-luvulla ruokakaupan kylmäkaapin edessä pari mielipidettä jugurttien rasvapitoisuuksista suurlähettiläs Pertti Salolaisen kanssa. No tämän nyt pitäisi olla aika pätevä. . . :D:

HaapaMik
03.01.14, 22:31
Tuttuni on kätellyt Fidel Castron kanssa

Minulla on ollut (kuulemma) Remu Aaltosen entiset kengät kaapissani

-saunamietteitä

Tuulakki
04.01.14, 00:14
Minä olen joulun alla käynyt hallitsevan turkulaisen tangokuninkaan Kyösti Mäki-Mattilan jouluisessa kirkkokonsertissa, istunut eturivissä, laulanut hänen johdollaan yhteislaulua Maa on niin kaunis ja vaihtanut hänen kanssaan pari sanaa hienon konsertin jälkeen... :) :) :)

Voiks mittäm paremppa enä ollakka? Ihan tuntus sukulaispojalt ja osas laulakki niin kauniste. Ens vuan taas uurestas.

vesa1945
04.01.14, 10:33
Äitini oli nuoruudessaan kirjeenvaihdossa Kyösti Kallion pojan Kalervo Kallion kanssa. Kirjeenvaihdon syy ei minulle selvinnyt. Mutta voisko kirjeestä lähtenyttä "Keijupölyä" laskea melkeinsukulaisuudeksi. Tai ainakin läheltä piti tilanteeksi.

Hannu Numminen
06.01.14, 16:39
Tässäpä näitä:

Isoisäni isoisän isoisän isän ensimmäisen vaimon isän veljen (siis vaimon sedän) pojanpojan poika oli Samuel Roos http://fi.wikipedia.org/wiki/Samuel_Roos . Samuelin vanhimman pojan Alfred Brynolfin (kuollessaan Brändön kirkkoherra) kolmen vaimon kautta päädyn, kylläkin tarkistamattoman tiedon mukaan, myös aatelisiin, nimittäin jo kovasti sammuneeseen Jägerhorn af Storby -sukuun http://www.ritarihuone.fi/svenska/atter_och_vapen/view-63454-2948?offset-63454=140 . Pysyikö joku kärryillä tuossa selvityksessä? Ei se mitään...

Vielä läheisempää sukua, jotta saan naiskauneutta tälle palstalle: pikkuserkkuni serkku on Miss Suomeksi 2010 valittu Viivi Pumpanen.

Ja ei kun paranee: olen joskus 1980- ja 1990-lukujen taitteessa matkustanut lentokoneella Espanjan Aurinkorannikolta Suomeen ja samalla lennolla matkusti myös nopeuslaskijalegenda Kalevi ”Häkä” Häkkinen.

Juha
06.01.14, 18:08
Jägerhorn af Storby-suvulla on melkoinen määrä elossa olevia jälkeläisiä; vaikka näin;


Juha Vuorela -> Seppo Vuorela -> Esteri Verhola -> Kustaa Fredrik Verhola -> August Fredrik Warelius -> Otto Fredrik Warelius -> Hedvig Hagelberg -> Johanna Rautell -> Ulrika Jägerhorn af Storby - Torsten Jägerhon af Storby jne jne


Kotisivuilleni olen kauan sitten koonnut jotain ao. suvusta, mutta en kattavasti;

VIII. Torsten Jägerhorn Af Storby. Syntynyt 27.02.1681 Naantali,Storby. Kuollut laukaus taistelussa 19.02.1714 Isokyrö,Napue. Haudattu 1714. Majuri. Fänrik vid Åbo läns infanterireg. 1.5.1701 luutnantti, sekundkapten 1708 premiärkapten lokakuu 1710. Majuri Viipurin läänin rykmentissä 19.7.1713. Kaatui taistelussa Isokyrön pitäjässä Pohjanmaalla 1714 näkemättä nuorinta lastaan, 4.2.1714 syntynyttä Ulrica Christinaa. Isä Taulu 7 (http://www.varola.fi/storby/jagerhorn_files/data.html#T7). –Puoliso 14.12.1708 Lohja,Laakspohja,Kartano Ebba Wellingk. Syntynyt 1687 Lohja,Laakspohja. Kastettu 12.04.1687 Lohja. Kuollut 13.10.1755 Tukholma. Syntyi Lohjan Laakspohjan kartanossa keväällä 1687 ja kastettiin12.4 Lohjalla. ( i Otto Johan Wellingk. Syntynyt 11.11.1641. Kuollut 1688 Lohja,Laakspohja. Ä Catarina Margareetta Cappel. Syntynyt Narva. Kuollut 1713.)
IX Lapset Otto Mauritz Jägerhorn Af Storby. Syntynyt 27.01.1710 Lohja,Laakspohja. Kuollut vanhuus 13.05.1794 Lohja,Paloniemi. Kapteeni. Taulu 9 (http://www.varola.fi/storby/jagerhorn_files/data.html#T9).
Beata Charlotta Jägerhorn Af Storby. Syntynyt 24.03.1712 Lohja,Laakspohja. Kuollut keuhkotauti 11.06.1781 Tammela. Taulu 19 (http://www.varola.fi/storby/jagerhorn_files/data.html#T19).
Johanna Catarina Jägerhorn Af Storby. Syntynyt 24.03.1712 Lohja,Laakspohja. Kuollut vanhuus 27.05.1790 Vihti,Wanhala. Taulu 39 (http://www.varola.fi/storby/jagerhorn_files/data.html#T39).
Ulrika Christina Jägerhorn. Syntynyt 04.02.1714 Lohja,Laakspohja. Kuollut vanhuuden heikkous 18.04.1778 Karjalohja,Karkali. Taulu 79 (http://www.varola.fi/storby/jagerhorn_files/data.html#T79).

www.varola.fi (http://www.varola.fi)



Juha

Matti Lund
06.01.14, 18:28
Tässäpä näitä:

Isoisäni isoisän isoisän isän ensimmäisen vaimon isän veljen (siis vaimon sedän) pojanpojan poika oli Samuel Roos http://fi.wikipedia.org/wiki/Samuel_Roos . Samuelin vanhimman pojan Alfred Brynolfin (kuollessaan Brändön kirkkoherra) kolmen vaimon kautta päädyn, kylläkin tarkistamattoman tiedon mukaan, myös aatelisiin, nimittäin jo kovasti sammuneeseen Jägerhorn af Storby -sukuun http://www.ritarihuone.fi/svenska/atter_och_vapen/view-63454-2948?offset-63454=140 . Pysyikö joku kärryillä tuossa selvityksessä? Ei se mitään...

Vielä läheisempää sukua, jotta saan naiskauneutta tälle palstalle: pikkuserkkuni serkku on Miss Suomeksi 2010 valittu Viivi Pumpanen.

Ja ei kun paranee: olen joskus 1980- ja 1990-lukujen taitteessa matkustanut lentokoneella Espanjan Aurinkorannikolta Suomeen ja samalla lennolla matkusti myös nopeuslaskijalegenda Kalevi ”Häkä” Häkkinen.

Tosiaan, Häkä on ensin vähän lämmitellyt auton katolla Marcus Grönholmin ajaessa 200 km/t. Perään Häkä on laskenut yli 150 km:n tuntivauhtia lähes pystysuoraamäkeä alas iässä, jossa puolet ikätovereista ovat joutuneet kihnuttamaan itseään tasaisella vinyylypinnalla eteenpäin etenanvauhtia rollaattorin kanssa ja hyytyneet paikalleen ensimmäisen maton tai kynnyksen osuessa kohdalle. Häkä on sen sijaan joutunut käyttämään kaikkensa ponnistaen 100 metrin jarrutusmatkaa päästäkseen takaisin normaaliin vauhtiin. - Siinäpä vikkelä faari.

Minulla on ollut tapana pistäytyä aina Venetsiassa käydessäni Harry's barissa. Olen siellä ollut kymmenkunta kertaa ja nauttinut aina yhden Bellinin, joka onkin melkein alkoholiton juoma, sillä siinä on runsaan soodaveden kanssa laimenettu tippa Camparia ja spumantea, frullaatona.

Baari on ollut muutaman kerran täynnä paitsi tunnettuja eurooppalaisia, myös Hollywood -näyttelijöitä, siis menestysfilmien pääosien esittäjiä. Jenkkimongerrus siellä nurkissa hyvin kaikuukin. Kun baari on ollut vielä muutaman kerran aivan tupaten täynnäkin, nämä tähdet ovat joutuneet istumaan samaan pöytään itseni ja vaimoni kanssa, tai minä vielä vapaana olevaan paikkaan heidän pöydässään. Tai on pitänyt ängetä heidän väliinsä baaritiskille Siinä on tullut rupateltuakin muutaman kanssa.

En ole sinne tuppautunut heidän takiaan, vaan Ernest Hemingwayn jalanjäljissä kuten hekin. Ernestiä he ovat kovasti arvostaneetkin. Tiedän sen, kun ovat minulta udelleet motiiviani käydä siellä ja olen vastannut, että piinpahdimpa vain ottamaan yhden Bellinin Ernestin muistoksi.

Aivan ensimmäisinä kertoina otin myös kutsun vastaan ja lähdin sieltä jatkoille jetset -piirien suljettuihin partyihin, mutta vanhemmiten olen alkanut välttää niitä, pysyä sivussa ja pistäytyä metropolien mielipaikoissani nopeasti. Minua pidettiin siellä aina hyvänä, väliin juhlittuna sankarina, vaikka yritin kuinka selittää, etten ole mikään kuuluisuus. - Minua ei alkuunkaan uskottu, vaikka lauloin duettona vaimoni kanssa kimaran suomalaisia kansalauluja. Ne menivät liian loistavasti vaimoni ansiosta, mitä nyt itse vähän murisin ja liikuttelin huuliani vaimoni tahtiin. Jopa tunnettu Hollywood -ohjaaja taputti sille antaumuksella, mutta eräs toinen, muistaakseni Zeffirelli oli hillitty.

Olen näillä retkilläni tutustunut myös joihinkin ikivanhojen ruhtinassukujen edustajiin. Alle kymmenen niitä kuitenkin vain on ollut. Olen heistä joillekin, kuten muutamalle herttualle ja Euroopassa opintojaan suorittaneelle maharadjallekin suoraan sanonut, että olen tasavaltalainen enkä suinkaan rojalisti, mutta kukaan heistä ei ole osoittanut minkäänlaisia pahastumisen merkkejä, vaan ovat kohdelleet melkein kuin sukulaisenaan. Maharadjakin kutsui kylään, eli olin tervetullut, kunhan hän saa opintonsa saksalaisessa yliopistossa päätökseen ja voi sitten tulla isännäkseni. Hän lupasi antaa käyttööni 50 norsuakin palvelijoineen, jotta pääsen paremmin tutustumaan hänen maahansa ja hänen lempeään tapaansa kohdella alamaisiaan. Toivottavasti tämä miellyttävä maharadja on vielä elossa siellä Intiassa, mies olisi nyt siinä 67-68 -vuotias. En ole pitänyt yhteyttä sen koommin, vaikka sain yhteystiedot.

Hannu Numminen
06.01.14, 18:32
Jägerhorn af Storby-suvulla on melkoinen määrä elossa olevia jälkeläisiä;
Juha

Aivan varmasti. Suku vain katsotaan sammuneeksi sekä Suomen että Ruotsin Ritarihuoneissa.

Mainitsemani Alfred Brynolf Roosin ensimmäinen vaimo oli Laura Charlotta Katarina Palander, jonka kautta sukulaisuus näihin (Naantalin Luonnonmaan) Isokylän Jägerhorneihin menee näin:
isä Lars Filip Palander - äiti Katarina Elisabet Procopaeus - äiti Johanna Catarina Jägerhorn af Storby - isä Torsten Jägerhorn af Storby jne. Toistan vielä, etten ole tarkistanut tuota listaa.

Mainittakoon vielä Samuel Roosista (jonka sukua on paljon olemassa), että hän lepää viimeistä lepoaan vain muutaman kilometrin päässä nykyisestä asuinpaikastani. Sehän toki entisestään lisää sukulaisuuttani häneen. :D:

Timo W
06.01.14, 21:35
Jägerhorn af Storby nr 226

http://www.adelsvapen.com/wiki/images/e/ea/0226.jpg




http://www.adelsvapen.com/genealogi/J%C3%A4gerhorn_af_Storby_nr_226

Erkki
08.01.14, 11:57
Matti Haapojalla, tällä Suomen historian julmimmalla murhamiehellä ja minulla on yhteinen esi-isä. (No Rummin Jussi taisi tappaa enemmän, mutta häntä ei tuomittu mistään.)

Nuorempien sukulaismiesten mielenkiinto sukuasioita kohtaan nousee hetkessä kun kerron tämän Haapoja-jutun ja kertomukset kahdesta ammoin kuolemaantuomitusta esi-isästäni. Kunpaakaan ei tapettu ja armahduksille löytyi hyvät syyt, mutta tuomittu mikä tuomittu.

Päivi V.
09.01.14, 01:45
Minä olen melkein sukua Espanjan kuninkaalle Juan Carlosille. Eräässä Madridissa pidetyssä kartografiakongressissa (olin siellä avecina) puhetilaisuuden päätyttyä huomasin seisovani aulassa ritirinnan hihat hipoen Espanjan kunkun kanssa.

Tarja Halosellekin ja Pentti Arajärvelle olen melkein sukua. Retretissä olin tekemässä grafiikkaostosta, kun Tarja Halonen turvamiehineen saapui paikalle pieneen nurkkaukseen ja ryhtyi vieressäni katsomaan samoja grafiikkatöitä. Vetäydyin taaemmaksi ja löysin itseni pyörittämästä samaa korttitelinettä Pentti Arajärven kanssa.

Päivi V.

Erkki A Tikkanen
10.01.14, 20:51
Käveleskelimme Petrassa kolmisen vuotta sitten ja yhtäkkiä tuli USAn varapressa Joe Biden vastaan joukkoineen mustissa citymaastureissa. Eikös tämäkin nyt jo osoita lähes sukulaisuutta, kiinnostus samana päivänä samaan kohteeseen, saman kivitien varrella. :cool:

Juha
10.01.14, 21:17
Sukuohjelmisto 2004:ssa on mahdollisuus esittää graafisesti kahden henkilön välinen sukulaisuus. Tässä isoäitini Esterin ja presidentti Halosen suorat esipolviyhteydet.


Juha

http://www.varola.fi/temp/EsteriTarja.jpg

pirjosirainen
10.01.14, 23:36
Olen minäkin sitten sukua maaiman mahtaville. Nimittäin olin töissä jäänmurtaja Urholla Etykin aikaan ja presidentit Kekkonen ja Gerald Ford sekä Kissinger tulivat sinne vierailulle. Ja näin myös Betty Fordin hänen mennessään vierailulle tutkimusalus Arandalle. On omia valokuviakin todisteena.
Vielä olen sukua sitten koko joukolle julkkiksia johtuen 4 v. ravintola-alalla työskentelystä vuoteen1970, esim, "Mösjöö" Mosse, Klimenko, Kai Hyttinen sekä "Kreivi" Lingren ja Spede Pasanen, joillekka sain valmistaa pippuripihvit Savonlinnan Kasinolla. Sekä Suomessa vieraillut italialainen kreivi, joku filmiohjaaja.
Merimiesurani ainoa julkkis oli Mick Gilleyn Country and Western tanssiravintolassa nähty ja häneltä nimmarinkin saanut myöhemmin Dallasin Lucyn puoliso Johny Lee. Gilleysissä filmattiin myöhemmin John Travoltan Urban Cowboy.
Surullinen sukuiaisuus mahdollisesti syntyi, kun syntymäpäivänäni Elvis kuoli ollessamme Galvestonin redillä odottamassa satamaan pääsyä. joku pari päivää myöhemmin olimme sitten jossain pikkukakaupungissa, jonka jossain pienessä hallissa olisi Elvis viikko ennen kuolemaansa esiintynyt. Näin väitti "sipsu" eli laivakauppias matkalla laivalta kaupunkiin.
Jos piti paikkaansa niin olen hengittänyt samaa ilmaa ja kulkenut mahdollisesti samaa katua. Eikö sitä voi laskea edes säälisukulaisuudeksi, sillä Elvis oli minun ensimmäinen idolini ja on vielä tänäänkin.

Raimo Laakso
29.01.14, 21:44
Vanhemman tyttäreni kastoi aikoinaan Karkkilan kirkkoherra Leino Hassinen, josta tuli myöhemmin Inkerinmaan piispa. Olen myös kätellyt kahta virassa olevaa piispaa ja Martti Ahtisaarta. Mauno Koiviston olen nähnyt kaksi kertaa ja Olof Palmen Tukholmassa Klara Norra Kyrkan alapuolella kävelemässä kohti T-Centralia kohti, eli enköhän minäkin ole melkein julkkis.

Vekkuli
02.02.14, 17:14
Olin Irwinin kanssa samalla luokalla - silloin kun hän kävi oppikoulua sen yhden vuoden - eikös voida melkein lukea samaan sukuun :)

Timo W
03.02.14, 11:53
Maggie Gyllenhaal


http://fi.wikipedia.org/wiki/Maggie_Gyllenhaal





http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cc/Maggie_Gyllenhaal_at_the_82nd_Academy_Awards_%28cr opped%29.jpg/220px-Maggie_Gyllenhaal_at_the_82nd_Academy_Awards_%28cr opped%29.jpg


Cenin mukaan olisi 13 Serkku.

http://www.geni.com/people/Maggie-Gyllenhaal/6000000008620194432


http://www.adelsvapen.com/genealogi/Gyllenhaal_nr_814

Tapani Kovalaine
28.11.20, 11:07
Suruliputus Tuomas Gerdtin ja kaikkien muiden Mannerheim-ristin ritareiden muistoksi 28.11.2020 on hieno ja kunnioittava ele. Sukututkijan näkökulmasta Heinävedellä syntyneen Tuomas Gerdtin (1922-2020) esipolvet näyttävät menevän isälinjassa Rantasalmelle Hevonlahden kylään. Sieltä löytyy netin avulla varhaisin esi-isä Adam Gerdtin poika, ruotsiksi Adam Gerdtsson (1678-1758).

Outokumpulaisittain on kiinnostavaa huomata, että maaliskuussa 1910 porari Antti Jussi Rissanen (1872-1958) oli työvuorossa, kun pora osui kuparimalmioon ja Outokumpuun saatiin kaivos. Rissanen oli vaimonsa Kaisa Stiinan (s. 1876) kanssa muuttanut 1902 Outokumpuun ja he asuivat Räsälänmäen talossa. Nyt on netin tietojen avulla helppo huomata, että Kaisa Stiina o.s. Kinnunen oli Mannerheim-ristin ritari Tuomas Gerdtin kaukainen sukulainen, sillä hän oli melkein sokeriserkku, viidennen sukupolven serkku.

Tuomas Gerdtin esi-isä Adam Adaminpoika Gerdt s. 19.10.1723 ja Kaisa Stiinan esiäiti Kaarina Adamintytär Gerdt s. 19.10.1723 olivat kaksosia. Kaisa Stiinan esipolvet olivat siirtyneet Rantasalmelta 1777 Heinävedelle ja sieltä 1833 Tuusniemen Kiukoonniemeen, sitten Varislahteen ja sieltä Maarianvaaraan, josta tultiin 1902 Outokumpuun. Ritarin sukua löytyy monesta perheestä!

Ritva Nygren
28.11.20, 21:09
Olen melkein Romanov, Tupolev ja Hrennikov.
Muistaakseni vuoden 1995 kesällä vierailin mieheni kanssa pari päivää Murmanskissa, jossa lähdimme paikallisen isäntämme kanssa tutustumaan merimuseoon. Se näytti olevan kiinni, mutta henkilökunta viittoili sisään ja kertoi, että sinne odotetaan Romanoveja. Jäimme töllistelemään eteisaulan seinustalle ja kohta ilmestyikin sinne seurue, kaksi turvamieheltä näyttävää potkiskeli nuorta noin 10-vuotiasta poikaa ojennukseen. Kuvaajaa varten ryhmä aseteltiin eteisaulan portaille, keskelle tärkeältä vaikuttavan näköinen rouvashenkilö. Sittenn menimme junalla Moskovan lähistölle eräälle datsalle, jossa isäntäväki hommasi meille piletit loppuunmyytyyn Bolshoi-teatterin Tihon Hrennikovin säveltämään balettiin naapuridatsan vanhan rouvan myötävaikutuksella. Tämän rouvan mies oli kuollut Pariisin ilmailunäyttelyssä lento-onnettomuudessa ja näytti olevan hyvin arvostettu siinä yhteisössä. Bolshoin esityksessä oli läsnä Hrennikov (Moskovan valot) ym. saaden pitkät aplodit.

Ritva Nygren
28.11.20, 21:11
Olen melkein Romanov, Tupolev ja Hrennikov. Muistaakseni vuoden 1995 kesällä vierailin mieheni kanssa pari päivää Murmanskissa, jossa lähdimme paikallisen isäntämme kanssa tutustumaan merimuseoon. Se näytti olevan kiinni, mutta henkilökunta viittoili sisään ja kertoi, että sinne odotetaan Romanoveja. Jäimme töllistelemään eteisaulan seinustalle ja kohta ilmestyikin sinne seurue, kaksi turvamieheltä näyttävää potkiskeli nuorta noin 10-vuotiasta poikaa ojennukseen. Kuvaajaa varten ryhmä aseteltiin eteisaulan portaille, keskelle tärkeältä vaikuttavan näköinen rouvashenkilö. Sitten menimme junalla Moskovan lähistölle eräälle datsalle, jossa isäntäväki hommasi meille piletit loppuunmyytyyn Bolshoi-teatterin Tihon Hrennikovin säveltämään balettiin naapuridatsan vanhan rouvan myötävaikutuksella. Tämän rouvan mies oli kuollut Pariisin ilmailunäyttelyssä lento-onnettomuudessa ja näytti olevan hyvin arvostettu siinä yhteisössä. Bolshoin esityksessä oli läsnä Hrennikov (Moskovan valot) ym. saaden pitkät aplodit.

Leevi A
28.12.20, 19:03
Julkku tämäkin.
USA:n tunnetuimman naispuolisen sarjamurhaajan (7 uhria) matka päättyi 9.10.2002 Floridan valtionvankilassa kumpaankin käsivarteen saatuun ruiskeeseen. Hän oli syntynyt Pittman -nimisenä. Hänen isänsä syntyi Briggsinä ja adoptoitiin äidinpuoleisille isovanhemmilleen Pittmanneille. Kuoli (muistaakseni) yhden alaikäisen raiskauksesta ja murhasta sekä toisen raiskauksesta epäiltynä skitsofreenikkona Kansasin valtionvankilassa Lansingissa epäonnistuneessa itsemurhayrityksessä saamiinsa vammoihin 32 v 2 pv ikäisenä.
Sarjamurhaajan äiti kuoli maksavikaan ja isoäiti pitkäaikaisesta viinin tissuttelusta seuranneeseen maksakirroosiin. Isoisä työskenteli aiemmin mm Fordin tehtaalla Detroitissa. Sitten 65 -vuotiaana kerran meni autotalliin, jätti oven kiinni ja käynnisti autonsa.
Tämä Lauri Wuornos oli neljäs serkkuni.
Olenko minäkin siis melkein sarjamurhaaja?

Ollilma
17.11.21, 15:35
Odottelin 1. kerroksessa hissiä eräässä tamperelaisessa kerrostalossa. Hissin ovi avautui ja Kalervo Kummola oli matkalla ylöspäin kuten minäkin. Sanoin 'Päivää', Kummola vastasi samoin.

Varsinkin vielä niihin aikoihin, kun tämä tapahtui, hän oli usein julkisuudessa ja usein otsikoitiin tyyliin; 'Kummola jyrisee' tms. Minulle hän vastasi ihan normaalilla äänellä. Tästä voisi tietenkin kirjoittaa; 'Melkein sukulaiset tervehtivät toisiaan tavanomaisella äänellä.'

Seppo Niinioja
17.11.21, 17:58
Odottelin 1. kerroksessa hissiä eräässä tamperelaisessa kerrostalossa. Hissin ovi avautui ja Kalervo Kummola oli matkalla ylöspäin kuten minäkin. Sanoin 'Päivää', Kummola vastasi samoin.

Varsinkin vielä niihin aikoihin, kun tämä tapahtui, hän oli usein julkisuudessa ja usein otsikoitiin tyyliin; 'Kummola jyrisee' tms. Minulle hän vastasi ihan normaalilla äänellä. Tästä voisi tietenkin kirjoittaa; 'Melkein sukulaiset tervehtivät toisiaan tavanomaisella äänellä.'


Hei Ollilma, ollaan mekin melkein sukua. Keimolan Nesteellä idän puoleisessa rakennuksessa Kalervo Kummola tuli kerran vessan ovessa vastaan. En älynnyt moikata, mutta miehen ilme oli perin tuttu.

Ollilma
18.11.21, 09:20
Terve Seppo, mukavaa löytää uusia melkein sukulaisia!

TapioV
26.11.21, 16:43
Terve Seppo, mukavaa löytää uusia melkein sukulaisia!
En ole koskaan ennen sattunut lukemaan tätä osiota, mutta nyt ajankuluksi vilaisin sitä. Paljon on sattumuksia. Kerron oman kohtaamiseni:
Olin ensimmäisen kerran päässyt käyttämään äänioikeuttani. Presidentin vaalit käytiin 1956. Vuokraisännän kanssa (silloin opiskeiljat asuivat vuokraala peheissä) seurasimme ääntenlaskentaa ja sen tulosta. Kekkonen valittiin yhdellä äänellä presidentiksi. Se otti päähän. Rauhoittaakseni suuttumusta menin ulos kävelylle, potkistelin kiviä kiukkuisen. Joku auto oli pysäköitynä kadun viereen. Samassa Urho ja Sylvi Kekkonen astuivat talosta ulos ja sisälle autoon. Olivat menossa juhlimaan tulosta! Minulla ei ole koskaan ollut asetta, mutta jos olisi ollut, mitenkähän olisi Suomen ja oma historia muuttunut?
T.V.

Tapani Kovalaine
29.06.23, 20:44
On se erinomainen asia, että Esa Koukkari on tavattoman tarkkaan tutkinut Koukkarin sukua, julkaissut sukukirjankin. Isänisäni äiti sattui olemaan Eeva Koukkari, joten onpa kiinnostava suku. Nyt törmäsin Eevan pikkusiskon tietoihin. Anna Koukkari 1859-1883 oli 1879 muuttanut Säräisniemeltä Utajärvelle ja oli siellä heti avioitunut Heikki Raappanan kanssa, saivat kaksi lasta vaan sitten Anna 23 vuoden ikäisenä kuoli. Poikansa Juho sai puolisonsa Helmin kanssa tyttären, jolla oli sittemmin perheessään lapsukainen Pirkka-Pekka Petelius. Ai että olen siis melkein julkkikselle sukua, vai ovatko sokeriserkut peräti sukulaisia?