PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Perustietoa etsimässä?


SukuNiko
05.04.10, 15:19
Hei!

En löytäny foorumilta tästä vielä topicia.
Elikkäs miten rippikirjoissa ylipäätään erottaa muusta väestöstä niinsanotut vähemmistöt eli tällä tarkoitan saamelaisia, mustalaisia ym...
Olisi nimittäin ihan mielenkiinnosta mukava tietää tälläiset asiat, vai onko näitä edes sen suuremmin alettu rippikirjoissa erottelemaan?
Näistä on muistaakseeni ollut Sukututkijan käsikirjassa jotain mainintaa, mutta itse en kyseistä teosta omista..

Terveisin SukuNiko

Lukkari
05.04.10, 19:50
Romaani väestöstä ainakin on käytetty merkintää Z,Zig. tai Zignaren, yms.

mika68
05.04.10, 20:13
Hei!

En löytäny foorumilta tästä vielä topicia.
Elikkäs miten rippikirjoissa ylipäätään erottaa muusta väestöstä niinsanotut vähemmistöt eli tällä tarkoitan saamelaisia, mustalaisia ym...
Olisi nimittäin ihan mielenkiinnosta mukava tietää tälläiset asiat, vai onko näitä edes sen suuremmin alettu rippikirjoissa erottelemaan?
Näistä on muistaakseeni ollut Sukututkijan käsikirjassa jotain mainintaa, mutta itse en kyseistä teosta omista..

Terveisin SukuNiko

Lapinkylien saamelaiset on usein merkitty omaan Lappmark-osioonsa rippikirjoissa. Saamelaisilla on kyllä ollut selvästi suomalaisista erottuvat sukunimensä, eli niistä ainakin heidät erottaa valtaväestöstä. Itä-Lapissa mm. Kuhmitsa/Cumitz, Keitsa/Keits, Aikio/Aickio, Tenno, Miulus/Mujo, Saija/Saida, Koria/Coria, Peuna, Ara/Arapää, Atzing/Aatsinki, lännenpänä Aska, Tepsa, Pumbanen/Pumpanen . Länsi-Lapin rippikirjoissa olen tavannut nimitystä 'lapperne'.
Käy tutustumassa vaikkapa Kemijärven rippikirjoihin.

Mika J