PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Gamla Tavastlands omfattning


LOE
04.04.10, 22:31
Jag har en uppgift om en man som ”ägde gård i Tavastland” 1642. Jag förmodar att det syftar på det gamla landskapet. Jag har hans namn förstås och t o m yrke för den aktuella tiden. Men det fanns väl några tusen gårdar att välja bland....

På webben kan man, t ex i Wikipedia, läsa om landskap och om gamla Tavastland. Där ser man att det gamla landskapet omfattade helt två nyare landskap (Egentliga Tavastland/Kanta-Häme och Päijänne Tavastland/Päijät-Häme), ganska fullständigt ett nyare landskap (Mellersta Finland/Keski-Suomi), större delar av ytterligare två (Birkaland/Pirkanmaa och Kymmenedalen/Kymenlaakso) samt mindre delar av ytterligare tre (Norra Savolax/Pohjois-Savo, Södra Savolax/Etelä-Savo och Egentliga Finland/Varsinais-Suomi).


Jag skulle behöva veta vilka socknar som ingick i det gamla Tavastland av de nyare landskap som bara ingick med delar.


Jag har utnyttjat HISKI:s översikt över finska församlingar (Tietoja Suomen seurakunnista). Den verkar ju bra och noggrann, men jag kan inte se förhållandet till det gamla landskapet.

Min tanke är att försöka ta mig igenom Generalboställesregistret. Det är ett ofantligt arbete, även med de mest centrala socknarna. Därav behovet av att avgränsa.

Kan någon hänvisa till litteratur i ämnet eller rentav presentera en lista på berörda gränssocknar ?

Jouni Kaleva
05.04.10, 08:25
Hej

Jag tror att det skulle vara lättare, om bara du gav mannens namn etc. Någon här möjligen kunde känna honom!

Seppo Niinioja
05.04.10, 10:46
Uttrycken liknande ”ägde gård i Tavastland” 1642 förekommer ofta i ättartavlorna av de adliga ätterna. Vanligtvis nämns nog gårdens namn. Ägarna kunde bo t.ex. i Stockholm, men ägde ofta jord i olika delar av riket. En gissning: Var han kanske en militärperson? Såsom Jouni redan sade: Alla uppgifter du har kunde hjälpa.

Om jag minns rätt, motsvarar församlingarna i HisKi läget ca. 1939, alltså före krigen. Det här känner väl bäst Jouni Malinen, som har skapat HisKi-databasen. Landskapen är eventuellt från samma tid, men det har hänt förändringar både i landskapen och församlingarnas områden efter 1850 - senast 1909, då HisKi-uppgifterna tar slut. Den nuvarande länfördelningen (5 län jämte landskapet Åland) är endast några år gammal.

Professorn i historia, akademikern Eino Jutikkala (1907-2006) publicerade år 1949 'Suomen historian kartasto' (Historiskt kartotek över Finland, min översättning), som innehåller några tiotals kartor från olika tidsperioder. Jag har närmast använt en utomordentlig karta, som visar de indelade compagniernas rekryteringsområden i Finland ca. 1700, men kartoteket innehåller väl även äldre tider, redigerade med modern teknik.

Seppo Niinioja

admin
05.04.10, 12:22
Kanske lite information om Tavastlands utsträckning under olika tider kan fås från gamla kartor på nätet, de flesta av dem från samlingar i Jyväskylä universitet
Heikki Rantaupas historiska kartor (http://www.vanhakartta.fi/), bl.a.
1696 Tavastlands informationskarta
1790 - Hermelins kartor
1861
1809 Tavastehus län
1650 Nedre Satakunda (gräns mot Tavastland)
...
Greve von Rosens karta (https://jyx.jyu.fi/dspace/handle/123456789/21456) från 1747
flere andra kartor kan du se via länksamlingen till olika kartor här (http://finlander.genealogia.fi/sfhswiki/index.php/Category:Map_collections)Hasse

LOE
05.04.10, 15:06
Tack alla för tips ! Jag ska följa upp dem.

Jag kan berätta, att mannen ifråga hette Israel Nilsson och vid den aktuella tiden var regementsskrivare vid Nylands V infanteriregemente. Han var inte adlig, såvitt jag vet. Men han har använt sigill i ett par fall, som ser ut att vara hans fars, som i så fall bör ha hetat Nils S. Inte mycket att gå på, men, eftersom jag känner till den fortsatta historien, skulle jag förvänta mig Nils Simonsson eller möjligen Nils Salomonsson. Om någon har en aning, så är det fantastiskt, annars är jag inställd på hårt arbete.

Det finns märkligt nog helt intakta provinsialräkenskaper fr o m 1640, vari bl a ingår kompletta specialjordeböcker för regementena. Däri kan man se alla bönder som bidragit till Israel Nilssons lön, men de är ganska många och från flera län, så det är inte så enkelt som att de var grannar.

Att jag hamnat i Tavastland är ingenting mindre än ett under - fr o m 1643 gjorde mannen karriär i Sverige. På jakt efter en yngre släkting påträffade jag av en ren slump i Kammarkollegiet en inneliggande handling, som gällde en omfattande tvist mellan provinsialskrivaren i Tavastehus och arvingarna efter Franz Stockman 1668 (den mannen finns det säkert massor om, om han inte redan är utforskad, han verkar ha fungerat som det ekonomiska navet för armén i Finland). I denna bunt fanns en avskrift av en kvittens gjord av Israel Nilsson i Helsingfors 1638 (!) i egenskap av regementsskrivare (förväntan att stöta på honom vid denna sena tidpunkt och dessutom utanför Sverige, var förstås noll). Efter mycket arbete på Krigsarkivet kunde jag kartlägga hans regementskarriär, men, viktigast av allt, en stor rättssak gällande översten, Anthoni Jörgenreich, anklagad för ekonomiska oegentligheter. Medan denna rättssak malde på, hände det olika saker och brev skrevs av olika aktörer. Översten försvarade sig med stor vrede och gick till attack mot sin regementsskrivare (allt på svassig, gammal tyska) ! Bland alla försvar och påståenden sida upp och sida ner, står det att regementsskrivaren skulle själv ha varit oredlig med officerarnas löner och ”spenderat 1500 Dlr på sin gård i Tavastland”. Regementet låg i garnison i Riga under de fem år, som min man var regementsskrivare. Han lämnade regementet 1642 (det kan man förstå) och i den nämnda tvisten 1668 nämns det i förbigående, att han därpå lämnat landet. Så det passar ju bra. Jag har inte hittat själva rättegångshandlingarna från 1643, där mera detaljer kan ha förekommit.

LOE
05.04.10, 16:48
Länkarna:

1696 Tavastlands informationskarta
1861
1809 Tavastehus län
1650 Nedre Satakunda
fungerade tyvärr inte (”page doesn’t exist”)


Eftersom huvudlänken fungerade, kanske jag kan få sökorden istället ?

admin
06.04.10, 14:40
Länkarna:

1696 Tavastlands informationskarta
1861
1809 Tavastehus län
1650 Nedre Satakunda
fungerade tyvärr inte (”page doesn’t exist”)


Eftersom huvudlänken fungerade, kanske jag kan få sökorden istället ?
Ok. Tog bort de länkarna som tydligen var bundna till session. Huvudlänkarna finns nu enbart aktiva i meddelandet.

Hasse