PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Vaasan Jaakkoo


MarkkuHu
01.04.10, 07:54
Etsin tietoa henkilön Jaakko Oskari Ikola (14. elokuuta 1887, Alahärmä – 10. maaliskuuta 1951, Vaasa) suvusta. Erityisesti minua kiinnostavat sukulinjat nykyhetkeen.

Seppo Niinioja
01.04.10, 10:09
Etsin tietoa henkilön Jaakko Oskari Ikola (14. elokuuta 1887, Alahärmä – 10. maaliskuuta 1951, Vaasa) suvusta. Erityisesti minua kiinnostavat sukulinjat nykyhetkeen.


Hei!

Kuka kukin on -teossarjan vuoden 1950 painoksessa hän on vielä mukana, samoin kaksi vaimoa, ensimmäinen kuollut 1924, mutta ei lapsia. Joko niitä ei ollut tai hän ei ole heitä ilmoittanut. Seuran kotisivulla oleva Henkilöhakemistoja (http://www.genealogia.fi/henkiloita/index2s.htm) painettuihin julkaisuihin on varmaan tarkistamisen arvoinen. Olettaisin hänen olevan mukana myös elämäkerrastossa Eteläpohjalaisia elämäkertoja, mutta en muista, onko siinä perhetietoja. Vaasasta voi tietysti pyytää virkatodistuksen. Eniron puhelinnumerohaulla löytyy muutamia kymmeniä Ikola-nimisiä Vaasasta. Ehkä joku tietää asiasta.

Seppo Niinioja

Heikki Koskela
01.04.10, 11:54
Minä änkeän väliin kirjoittamaan Vaasan Jaakoosta vaikka tietoni sukututkikuksellisesti on nollan arvoinen.

Jatkosota oli päättynyt ja jonain vuonna sodan jälkeen meidän koulu teki retken Vaasaan. Siellä oli jonkinlainen suuri kokoontuminen muiltakin alueen kouluilta joten koululaisia oli paljon siellä. Matka sujui Mertaniemen Toivon kuorma-autossa joutuisasti. Me kersat saimme istua pressulla katetulla lavalla pokittain asetettujen lankkujen päällä.

Perillä majoituttiin jonnekin koululle ja minä yöllä unen aikana kynsin navan seutua kun sitä niin kynsitti. Veljeni Yrjö nukkui saman polsterin päällä ja hän löi kipakasti käsilleni ja kähisi korvaani, ettei ole sopivaa kynsiä napaa julkisella paikalla.

Eipä reissusta juuri syviä muistoja jäänyt. Kaipa sillä oli kasvattava vaikutus meille. Emme näet olleet nähneet niin korkeita taloja aikaisemmin.

Mutta Vaasan Jaakko oli ollut terävänä ja seurannut joko itse tai välikäsien kautta koko lauman seikkailuja kaupungilla. Hän kirjoitti jutun, joka mahtoi olla ihan hyvä. Mutta muistan hänen mainineen tapauksen, joka kertoi erään pojan "tervanneen housunsa" jossain vaiheessa. Tuo housunsa tervannut poika oli meidän koulun oppilas mutta Jaakkoo siivona miehenä jätti nimen mainitsematta. Eikä se terva ihan oikealta tervalta varmaan tuoksunut.