PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Paluu Amerikasta Suomeen - Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiön matkustajaluettelot


Laardi
30.03.10, 05:24
Kun henkilö 1900-luvulla (1900-1910) palasi Amerikasta Suomeen Iso-Britannian kautta, niin pystyykö SHO:n matkustajaluetteloista selvittämään, milloin hän saapui Hullista Suomeen (Helsinkiin)?

jponsi
30.03.10, 20:24
Olen kiinnostunut samasta aiheesta. Missä pääsee tarkastelemaan SHO:n matkustajaluetteloita?

Olen käyttänyt Siirtolaisinstituutin Siirtolaisrekisterin matkustaja- ja passiluetteloita esi-isieni matkojen selvittelyyn. Niissä on vain lähtö Suomesta. Olin yhteydessä Siirtolaisrekisteriin ja sieltä kerrottiin, että Suomeen tuloa ei rekisteröity samalla tavalla kuin lähtö.

En ole onnistunut löytämään nimihakujen avulla mitään tietoja paluusta Englannin, Kanadan tai Yhdysvaltojen rekistereistä (Ancestry.com ja Ellis Island).

Marjapuu
31.03.10, 17:35
Samoin, minäkin olisin kiinnostunut löytämään paluutietoja, eikä niitä löydy
mistään.

Luulisin, että Turun Siirtolaisinstituutissa olisivat kaikki SHO:n matkustajaluettelot. Asiaahan voisi tiedustella suoraan sieltä.

Laardi
31.03.10, 18:16
Siirtolaisuusinstituutissa ei käsittääkseni ole niitä kaikkia, mutta Åbo Akademin kirjaston käsikirjoitusosastolla alkuperäiset matkustajaluettelot olisivat ainakin tämän linkin mukaan: http://www.genealogia.fi/emi/emi3cs.htm

Siis menomatka. Mutta entä tulomatka? Omasta tutkittavastani löysin UK Incoming Passanger List:sta (Ancestry ja erään henkilön avulla) tulon Amerikasta Liverpooliin, mutta tämä viimeinen pätkä olisi kiinnostavin. Tähän liittyen olen aiemmin kysynyt foorumilla, onko srk:n rippikirjoissa kuinka tiuhaan merkitty tuloja Amerikasta, kun menot lienee yleensä merkitty, vaikkei srk:sta muuttoa varsinaisesti paperilla tapahtunutkaan.

kkylakos
31.03.10, 19:03
Kansallisarkistosta löytyy aineisto Tilastollinen päätoimisto. Siirtolaistilasto, jossa on vuosittain ja paikkakunnittain ilmoitettu ulkomailta palanneita. Jos nimi on kirjattu saa mahdollisesti kuukauden perusteella paluuajankohdan.

Matkustajaluettelot olisivat hyödyllisempiä. Toiseen suuntaanhan niitä vaadittiin vastaanottavasta satamasta, Suomessa ei vastaavaa vaatimusta?