PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Facebook


lankinen
24.03.10, 09:22
Nut ryhmä SUKUTUTKIMUS Facebookissa, tervetuloa mukaan.

Juha
24.03.10, 11:50
Hmm...miksi perustaa jälleen uusi ryhmä - Facebookissa on ryhmä http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=5448779196&ref=ts (http://www.facebook.com/#%21/group.php?gid=5448779196&ref=ts)
eli Genealogy / Sukututkimus - täysin suomalaisena
jossa on tänään 377 jäsentä



Juha

admin
24.03.10, 13:50
Juhan viestin jatkoksi kertoisin että on lisäksi olemassa keskusteluryhmä verkossa jossa tällähetkellä 5456 jäsentä, lähes kaikki suomalaisia. Linkki tässä.
(http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=10030)
Hasse

Ossian
24.03.10, 14:25
Juhan viestin jatkoksi kertoisin että on lisäksi olemassa keskusteluryhmä verkossa jossa tällähetkellä 5456 jäsentä, lähes kaikki suomalaisia. Linkki tässä.
(http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=10030)
Hasse

Kiitos Hasse,

Tämä oli paras viesti tässä ketjussa!
Sukututkimustietoja työnnetään nykyään lukuisien blokien lisäksi kymmeniin eri forumeihin ja ilman minkäänlaisia lähdemerkintöjä!

lankinen
24.03.10, 18:09
Ei ole enään.

Seppo Niinioja
24.03.10, 19:29
Ei ole enään.

Omaa viestiäsikö tarkoitat paremmuudella? Juhan, Hassen ja Ossianin viestit olivat todella paikallaan. Mitä enemmän kaikenlaisia forumeja ja listoja, sitä vaikempaa niistä on löytää tietoa tuhlaamatta suhteettomasti aikaa ja sitä suurempi riski, että niillä levitetään virheellistä tietoa. Elämässä on paljon tärkeämpiäkin asioita kuin sukututkimus, esimerkiksi puutarhanhoito.

Seppo Niinioja

Essimi
24.03.10, 20:37
Ei ole enään.

Ymmärsin tämän niin, ettei ko. Facebook-ryhmää enää ole. Aika tyrmääviä kannanottoja täällä sivistyneiltä herroilta ehkä tuoreen sukuharrastajan innostukseen.

Juha
24.03.10, 21:06
Tyrmäävää kyllä,


Mutta ihan oikeasti ei ole järkeä perustaa aina vain uusia ryhmiä, koska sukututkimus jos mikä hyötyy siitä, että mahdollisimman moni osallistuu keskusteluun.

Kuten Seppo tuossa totesi, mitä pienempiin palasiin kenttä jakautuu, sitä heikommin tieto kulkee ja sitä vähemmän per ryhmä keskustelijoita on.

Minun puolestani ryhmiä ja/tai forumeita saa perustaa ihan kuinka paljon tahansa, mutta kannattaa miettiä missä se idea sitten on. Myönnän kyllä, että olen itsekin FC:kiin pistänyt pari kolme ryhmää pystyyn ilman sen kummempaa funktiota muiden harrasteideni tiimoilta. Ja ei niissä kyllä paljon eloa ole ollut ;)


Juha

Christina
24.03.10, 22:25
Hassen linkki ei toimi.

Christina

Juha
24.03.10, 22:27
Hassen linkki johtaa tälle Suku Forumille.

Se oli hyväntahtoinen vitsi, tuo linkki



Juha

lankinen
24.03.10, 22:39
Toivon että keskustelu loppuu tähän.
Olen joskun ennenkin tehnyt tänne sivustolle mm. kysymyksiä, ja saanut, en aina niin ystävällisiä vastauksia.
Joten taida unohtaa tämän sivuston, tai en ainakaan enään kirjoita tänne.
Hyvää jatkoja kaikille..............selvittelen historian havinaa omassa rauhassani.

Irkku
25.03.10, 09:01
Totta Hasse, paljon on tänne rekisteröityneitä, mutta kiinnostaisi tietää
kuinka paljon on aktiiveja keskustelijoita vai näkeekö sen täältä jostain?

Tätä pääasiassa vain seuranneena ja sitäkin yhä vähemmän, on aika lailla
muodostunut käsitys, että aktiiveja ei paljon ole, ehkä joitain kymmeniä.

Irkku

Juha
25.03.10, 09:18
Admin varmaan vastannee omasta puolestaan, mutta mikäli lokeja oikein ymmärsin, käy forumilla päivittäin satoja rekisteröityneitä käyttäjiä.

Monesti itselleni on hyötyä jostain käydystä keskustelusta ilman, että minun itseni on tarpeellista osallistua siihen. Näin ollen pelkkien lähetettyjen viestin määrien arviointi voi olla vain osa totuutta.

Forum on koko ajan kasvava datapankki, josta voi vuosienkin päästä hakea tietoa sitä tarvitessaan.


Juha

Irkku
25.03.10, 09:27
Varmaan totta, mitä Juha sanoo, mutta en kysynyt kävijöitä vaan aktiiveja
keskustelijoita. Oikeastaan enemmän sukututkimuksesta kysyjiä, avun tarvitsijoita.

Irkku

Juha
25.03.10, 09:28
Kuten mainitsin, admin osannee vastata tuohon.



Juha

Henrik
25.03.10, 10:43
En ole admin, mutta käyttäjälistan avulla voi selvittää aktiivisuus.
Jos pidetään käyttäjää aktiivisena jos hän on kirjoittanut 10 viestiä, niin sain tulokseksi että aktiivisia käyttäjiä on 12% rekisteröidyistä ja he ovat kirjoittaneet 91% viesteistä. Vähintään yhden viestin on kirjoittanut 40% käyttäjistä. Tässä on mukana admin ja moderaattorit jotka tehtävänsä puolesta lähettävät paljon viestejä.
t. Henrik

admin
25.03.10, 10:55
Totta Hasse, paljon on tänne rekisteröityneitä, mutta kiinnostaisi tietää kuinka paljon on aktiiveja keskustelijoita vai näkeekö sen täältä jostain?

Tätä pääasiassa vain seuranneena ja sitäkin yhä vähemmän, on aika lailla
muodostunut käsitys, että aktiiveja ei paljon ole, ehkä joitain kymmeniä.

Irkku

Aktiivisuus on suhteellinen käsite. Mikäli aktiivisuutena mielletään että kirjoittaa keskustelufoorumin palstoille niin tietokannasta selviää että ≈41% osaallistuu keskusteluun - oikeastaan ihan kiitettävä osuus. Aika tavallista keskustelufoorumeissa ja postituslistoilla on että ylivoimaisesti suurin osa "on kuulolla" mutteivät jostain syystä osaallistu keskusteluun - ovat aktiivisia lukijoita. Sinänsä ikävä piirre ettei kaikki osaallistu mutta tässä suhteessa mielestäni Suku Forumin jäsenistö on ilahduttava poikkeus kun enemmän kuin kaksi viidestä on osaallistunut kirjoittamalla palstoille.


Hasse

Kovanen
25.03.10, 11:20
Tervehdys!

Mihin rinnakkaista yleistä sukututkimusta koskevaa keskustelualuetta ei oikein tarvittaisiin? :confused: Jo nyt on liian monta paikkaa, mistä sukutietoja täytyy haravoida. Olen keskittämisen kannalla. Täällä on valtavan paljon erinomaista ja monipuolista tietoa entuudestaan ja kysymällä tulee lisää, kiitos siitä.

Uutuuksista en jaksa kiinnostua, kun ennestään on olemassa toimiva ja hyväksi havaittu systeemi. Miten tutkimukselleen saa tulosta, jos aika menee siellä sun täällä haahuillessa?

Olen saanut täältä erittäin ystävällisiä vastauksia tyhmiin kysymyksiini ja yllättävän nopeasti. Kannustustakin on tullut ja siitä olen iloinen. Olen ollut aivan haltioissani löydettyäni tämän sivuston ja suositellut tätä ystävillenikin.

Käsittäkseni Facebook sopisi apuvälineeksi vain kunkin sukututkijan ns. "omien sukujen" vuorovaikutustarpeisiin.

Mitä merkitystä täällä kävijämäärällä on, kun homma toimii hienosti? Vähän väliä tänne näyttää tulevan uuttakin väkeä.:)

Kirjoitteli Eila

Irkku
25.03.10, 12:22
Kiitos Henrik!

Sinä vastasit juuri sen, mitä kysyin. Se riittää minulle.

En sotke tähän mielipiteitäni muista palstoista tai Facebookista. Meillähän on valinnan vapaus, jokainen käyttäköön sitä, minkä parhaaksi kokee.

Nyt minäkin noudatan Lankisen toivetta enkä jatka enää tässä ketjussa.

Irkku

Okariina
26.03.10, 08:40
Vaan minäpä jatkan,
kertoakseni, kuinka onnellinen olen löydettyäni tämän forumin. Parissa kuukaudessa sain täällä selville kaikki pääsukuni ja vähän extraakin, puhumatta monista nykypolvista, joita en lainkaan tuntenut.
Feisbuukki on kyllä kiva paikka dialogeihin ja sieltäkin olen saanut "uusia sukulaisia". Tietopankkina tämä on kuitenkin ehdoton. Kiitos ylläpitäjille!
:):cool:

Sari H
26.03.10, 09:44
Facebookista yleisesti yhteydenpitovälineenä : olen nyt muutaman kerran kuullut sukuseuran jäsenten sanovan, että pidämme seuran taholta liian vähän yhteyttä jäseniin. Jäsenkirjeet menevät vähintään 2 krt vuodessa. Joten tuo Facebook myös on oiva väline olla jäseniin yhteydessä, koska käyn siellä päivittäin. Muutoin s-postilla on myös hyvä ja kirjeitsekin, mutta aikamoinen urakka minulla olisi sekin ja muistappa kaikki ihmiset pelkän s-postiosoitteen perusteella, fb:ssä on useilla kuvat ja siten muistaakin paremmin henkilöt. No jokainen taaplaa tyylillään...

Jari Nykänen
26.03.10, 18:32
Miksi tosiaan pitää asettaa paremmuus järjestykseen eri yhteydenpitotapoja ... jokainen käyttää niitä joiden katsoo sopivan itselleen.

Minäkin rakensin juuri työtiedostoista esipolvikaavion sunnuntaina kastettavalle pojalle. esillä netissä ja facebookin kautta kaverit ja sukulaiset näkevät linkin ... tiedostan että kaikkia tietoja ei ole vielä tarkistettu, vaan tarkistuksia tehdään vielä tulevaisuudessa. Mutta osa on tarkistettu ja osa on sitten netistä löytyneistä tiedoista sekä sukukirjoista.

Laitetaan linkki, niin on helppo korjata selvät virheet. Yksi keskustelua herättävä on varmasti Stuteus - Mulle ja toinen joka ainakin suomi24-palstalla on herättänyt paljonkin kirjoitusta Rothovius-Roth (Roothe) suvun esivanhemmat saksassa :D:

http://www.webbi.net/jarin/suku/GGframesPC.htm

Jos vaikka löytyisi yhteisiä esivanhempia suvun nuoren jäsenen kanssa ...

Ossian
26.03.10, 19:55
Miksi tosiaan pitää asettaa paremmuus järjestykseen eri yhteydenpitotapoja ... jokainen käyttää niitä joiden katsoo sopivan itselleen.

Laitetaan linkki, niin on helppo korjata selvät virheet. Yksi keskustelua herättävä on varmasti Stuteus - Mulle ja toinen joka ainakin suomi24-palstalla on herättänyt paljonkin kirjoitusta Rothovius-Roth (Roothe) suvun esivanhemmat saksassa :D:

http://www.webbi.net/jarin/suku/GGframesPC.htm

Jos vaikka löytyisi yhteisiä esivanhempia suvun nuoren jäsenen kanssa ...


Hei,

Tuolla linkissäsi on mm pariskunta Jöran Jöransson Påsa/Gertrud Yxkull.
Minulla olevien tietojen, ja oheisen artikkelin perusteella esivanhempienketjusi katkeaa Gertrud Yxkull'iin.


Suomen Sukututkimusseuran Vuosikirjassa 42(1986) on artikkeli:


Släkten Påsa-Posa-Possenius-Posse
av öveningenjör Henrick Falck, Esbo

Tab. 16.

Jöran Jöransson Påsa d.ä. (son till Jöran Persswon, tab. 6), sannoligt f. i början av 1570-talet ............

— Gift i Reval 1598 med Gertrud Yxkull, som levde i Lappvesi ännu 1659.[124] Hennes placering i den stora baltiska ätten Yxkull har inte kunnat klarläggas. Gertrud åtalade 1651 häradsfogden Matthias Erikssons hustru, som hade beskyllt dels hennes dotter Gertrud Påsa för hordom m.m., dels Gertrud Yxkull själv för att (ca 50 år tidigare) ha levat i synd och skörlevnad, avlat barn före äktenskapet m.m.[124] Gertrud Yxkull visade att allt detta var skvaller och förtal, i sammanhanget framkommer många uppgifter om familjens tidigaste öden. Gertrud Yxkull levde ännu 1651 hos sin dotter Elin på Lappvesi prästgård.

[124] RA Dombok x 13:79-83 (Viborgs RR prot. 1651); 240;562;567(do 1652)

TerhiA
26.03.10, 22:01
tiedostan että kaikkia tietoja ei ole vielä tarkistettu, vaan tarkistuksia tehdään vielä tulevaisuudessa. Mutta osa on tarkistettu ja osa on sitten netistä löytyneistä tiedoista sekä sukukirjoista.

Mistä olet löytänyt mainitsemasi vanhemmat Heikki Antinpka Luomalle (1668-1742) ja vaimolleen Kaisa Antintyttärelle (1664-1758)?

Jari Nykänen
26.03.10, 22:37
Mistä olet löytänyt mainitsemasi vanhemmat Heikki Antinpka Luomalle (1668-1742) ja vaimolleen Kaisa Antintyttärelle (1664-1758)?

Näin äkkipäätä vastaten uskoisin että tiedot on sekä Hakalan-sukukirjasta (tai vastaava) sekä sukuraitista.

Etelä-pohjalaisten sukujen kohdalla en ole vielä ehtinyt rippikirjoihin asti.

Parhaiten tällä hetkellä tarkistettu Nykänen - Masalin -Hartonen -Heikkerö (Marttila) sekä Dufva Rapalaan asti ... Petter Dufava oli äpärä, mutta kirkonkirjoihin isäksi oli kuitenkin merkattu Petter Taube.

Eteläpohjalaiset suvut tosiaan pääasiassa sukuraitilta sekä Hakala-sukukirjasta, osa tutkittu kirkonkirjoista. Näissä varmasti eniten virheitä tuoreimmissakin.

TerhiA
26.03.10, 23:13
Näin äkkipäätä vastaten uskoisin että tiedot on sekä Hakalan-sukukirjasta (tai vastaava) sekä sukuraitista.

Mistään Hakala-sukukirjasta en tiedä mitään.
Sukuraitilla on Henrik Luoma-Mieltyn sukutiedot Arja-Leena Rajalalla, eikä siellä ole Heikin eikä Kaisan vanhempia. Kyseinen pariskunta on appeni juuristossa ja vuosia sitten etsin heille kauan ja hartaasti vanhempia - siinä onnistumatta. Senpä takia asia kiinnostaisikin suuresti - ovatko vain jonkun olettamuksia, vai onko joku todella löytänyt jonkin sellaisen tiedonmurusen, minkä perusteella heille esitetään kyseiset vanhemmat.

Jari Nykänen
27.03.10, 07:32
Sukuraitti Raili Maaranen, sieltä löysin nuo tiedot.

Sotkin aluksi pariskunnan pojanpojanpoikaan Heikki Antinpoika Luoma, Keski-Loppi, Kivimäki (s.1765), jonka tiedot jostain sukukirjasta Hakalan esipolvesta.

On emännän isoäidin kirja, en muista minkä suvun kirja on, mutta Hakala oli ainakin hyvin esillä.

Seppo Niinioja
27.03.10, 10:49
Sukuraitti Raili Maaranen, sieltä löysin nuo tiedot.

Sotkin aluksi pariskunnan pojanpojanpoikaan Heikki Antinpoika Luoma, Keski-Loppi, Kivimäki (s.1765), jonka tiedot jostain sukukirjasta Hakalan esipolvesta.

On emännän isoäidin kirja, en muista minkä suvun kirja on, mutta Hakala oli ainakin hyvin esillä.

Paras tarkistaa Facebookista! :confused::D:

Seppo Niinioja

Jari Nykänen
27.03.10, 11:03
Sukuraitti Raili Maaranen, sieltä löysin nuo tiedot.

On emännän isoäidin kirja, en muista minkä suvun kirja on, mutta Hakala oli ainakin hyvin esillä.

JOs ei nyt kuitenkaan tarvitse facebookista, kysyn anopilta ... Anoppi kertoi että voisi olla Saarenpään suvusta kertova kirja.

mika68
27.03.10, 11:08
Suomalainen kysyy kun vastataan ja vastaa kun ei kysytä, mutta laitanpa minäkin lusikkani tähän soppaan.

Kyllä kai nuo eri foorumit profiloituvat kukin omanlaisikseen.

Yahoon sukusivuilla (esim. Lapinlaaninsuvut) keskustellaan piilossa yleisöltä, eli ainoastaan alan harrastajat siellä keskustelevat keskenään. Sinne vaaditaan hyväksyntä jäseneksi.

Facebookin sukusivuilla vähän sama systeemi. Tosin Genealogy/Sukututkimus näkyy olevan täysin avoin ulkopuolisille.
Facebookissa ei taida olla kullekin alueelle omaa sivua, ainakaan vielä.

Tämä Sukuforum on avoin yleisölle, mutta tänne vaaditaan hyväksyntä jäseneksi, että pääsee osallistumaan keskusteluihin. Tämä on mielestäni oikeastaan paras, monipuolinen ja alan asiantuntijoilta saa vastauksia kysymyksiin.

Sukuhakuri ja Suomi24:n sukututkimus-palsta taas ovat avoinna kaikille kirjoittelijoille, ja se näkyy. Siksi en itse käy niillä.

Anbytar-forumilta voisi saada hyvääkin tietoa, mutta sivusto on sekava ja hankala löytää mitä etsii, kun kunkin maantieteellisen alueen ja aihealueen keskustelut ovat samassa pötkössä.

Kyllä maailmaan sukusivustoja mahtuu, itse kukin valitsee mieltymyksensä ja tarpeidensa mukaan itselleen sopivat.

Itse en kannata sukututkimuksen liiallista avoimuutta. Esim. kirkonkirjat pitäisi olla käyttäjätunnusten takana SSHY:n sivuilla. Etteivät kaiken maailman tyypit pääse niitä tutkiskelemaan, ja ehkä käyttämään väärin. Ruotsin vastaavilla sivuilla vaaditaan jäsenyys ja joku maksu, että pääsee tutkailemaan kirkonkirjoja netissä.

Mika J

TerhiA
27.03.10, 11:29
Sukuraitti Raili Maaranen, sieltä löysin nuo tiedot.

Katsopa mieluummin täältä:
http://www.sukujutut.fi/suvut/hluoma/historia.htm
ja A-L Rajalan sivulta.

Sari H
29.03.10, 15:46
Offtopic ;) Muistakaa merkitä lähteet... ;)

Jari Nykänen
29.03.10, 19:02
Offtopic ;) Muistakaa merkitä lähteet... ;)

Täytyy yrittää muistaa ... tuosta sukukirjasta, olen ottanut kameralla kuvat sivuista, mutta en muistanut ottaa kirjan nimestä ;)

Tuo Saarenpää ei ole oikea suku, joko Hakala tai Mäkelä on oikea ... täytyy pääsiäisenä vilkaista kun käydään vaimon isovanhemmilla Ilmajoen Huissin Peräkylässä ...

Ossian
29.03.10, 19:10
Täytyy yrittää muistaa ... tuosta sukukirjasta, olen ottanut kameralla kuvat sivuista, mutta en muistanut ottaa kirjan nimestä ;)

Tuo Saarenpää ei ole oikea suku, joko Hakala tai Mäkelä on oikea ... täytyy pääsiäisenä vilkaista kun käydään vaimon isovanhemmilla Ilmajoen Huissin Peräkylässä ...

Hei,

Huomasitkohan Sinä ollenkaan tuota minun viestiäni, jossa katkaisin puustasi n. 30 sukupolvea?

http://suku.genealogia.fi/showpost.php?p=62407&postcount=23

Jari Nykänen
29.03.10, 19:18
Hei,

Huomasitkohan Sinä ollenkaan tuota minun viestiäni, jossa katkaisin puustasi n. 30 sukupolvea?

http://suku.genealogia.fi/showpost.php?p=62407&postcount=23

Huomasin ja asia on kirjattu jo työkirjaan johon teen alkuperäiset merkinnät ... tämä GG on vain välivaihe jolla muutan nettimuotoon ... on vielä kirjaamatta nettiin jopa tämän nuorimman pojan nimi ;)