PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Pielisjärven Honkaset


Raija M
22.03.10, 10:59
Onko kukaan perehtynyt ko.sukuun, isoäiti oli ko.suvun jälkeläinen, ja miehen suvustakin löytyy Riitta Honkanen esiäitinä, en löydä yhdistävää tekijää. Etsin yhteyttä Kylänlahden ja Sokojärven Honkasten välillä.

hilmaemilia
22.03.10, 20:03
Hei Raija M,

Pielisjärven Ryynäsiä on tutkittu paljonkin ja siellä on Honkasen sukua tullut 1700-luvun alusta alkaen esille. Savosta muutti Ukko-Paavo Ryynänen n. 1715 Pielisjärvelle Kotalahdelle ja hänellä oli sittemmin vaimona Riitta Honkanen (1684-1764). Tämä Riitta Honkanen on oikeastaan pohjoiskarjalaisten Ryynästen kantaäiti. Tuolloin oli Pielisjärven Viensuulla ja Kylänlahdessa jo Honkasia molemmissa kylissä. Viensuun Ryynälässä oli sittemmin emäntänä myös Kaisa Honkanen s. 1780.

Tuota yhteyttä en kyllä ole tutkinut Honkasten suvun merkeissä, Ryynästen kylläkin. Mutta onko tuo Riitta sama , jonka mainitsit ? Itsekin siis olen Riitta Honkasen jälkeläinen ...ainakin vähän samaa verta ...

hilmaemilia

Raija M
23.03.10, 09:42
Brita Honkanen, synt. 26.6.1871, vanhemmat Lars Honkanen ja Karin Sarkkinen, asuivat Sokojärvellä. Riitta avioitui 1890-luvulla Ilomantsilaisen Olli Kaltiaisen kanssa.

Edesmennyt isoäitini syntyi 1915, hänen vanhemmat Olli Honkanen, synt. 13.2.1892 ja Valpuri Saarelainen. Olli syntyisin Kitsistä.

hilmaemilia
23.03.10, 13:23
Hei Raija,
Katson, jos löydän jotakin Honkasista. Tosin taitaa olla tiedoissani pääasiassa 1700-luvun Honkasia. Saarelaisiakin joitakin oli minulla papareissani.

Oletko muuten tutkinut muitakin pohjoiskarjalaisia sukuja, esim. Juukaa, Polvijärveä tm. pitäjiä?

hilmaemilia

Raija M
23.03.10, 17:10
Lähinnä tutkiskelen Kontiolahden Mustosia ja Polvijärven Monosia. Pielisjärven Åket myös kiinnostavat.

hilmaemilia
24.03.10, 21:45
Hei Raija M,

Kun Mustosia tutkit, et kuitenkaan Liperin Mustosia? Itse olen tutkinut Liperin Mustosia.

Onhan sinulla varmaan tiedossa, että entiseen Kontiolahden seurakuntaa kuului nykyisen Juuan pitäjän kylistä ainakin Timovaara.

Åkeja on muuten myös Polvijärvellä asunut, Kuhnustan suunnassa siis Kolille päin. Onko samoja?

Olen itse tutkinut Polvijärven sukuja ja muutenkin seutu on kaikinpuolin tuttua. Joku Monosista tulee omaan sukuuni vähän mutkan kautta.

Olsii mukava joskus katsoa privaatti viestillä, olisiko jotakin yhteistä meidän tutkimuksissa.

hilmaemilia