PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Porin Ruosniemi


lankinen
22.03.10, 08:55
Tutkiiko kukaan sukua Riihikoski, Stenroos, Viikeri, Simula, Jaakkola?

Urheilukadun Nieminen
16.01.14, 23:25
Hei!


Ruosniemen Riihikoskia koskeva kysymys:

Toimin Suomen Yleisurheiluarkiston puheenjohtajana ja tutkin varhaisinta yleisurheilun historiaa myös vuosia 1900-1910 kartoittavassa työryhmässä, jonka on perustanut kansainvälinen Association of Track & Field Statisticians.

Naisten ensimmäisiä yleisurheilukilpailuita järjestettiin 1900-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä ja Suomi oli yksi edelläkävijöistä. Vuosina 1906-1908 ovat juoksussa sekä hiihdossa kilpailleet ainakin ruosniemeläiset herra V.Riihikoski sekä naiset/tytöt S.Riihikoski ja A.Riihikoski. (Mahdollisesti Sandra ja Aina). Olen kiinnostunut selvittämään heidän täydelliset nimensä sekä syntymäaikansa.

Terveiset,

Mikko Nieminen

Juha
17.01.14, 16:34
Ruosniemen Riihikosken eli Simulan talossa asuivat 1890-luvulla mm.

talollinen Juha Oskar Riihikoski, s. 1855

vaimo Maria Mathilda Rajala, s. 1849

lapset

Oskar Arvid
Karl Verner
Hanna Maria
Frans Väinö
Aleksandra

Juha
17.01.14, 16:42
Sanomalehdestä

23.03.1908 Kansalainen nro. 35 sivu 2

löytyi tieto, että neidit Aina ja Sandra Riihikoski ottivat osaa tiettyyn kisaan...ja Sandra on lyhenne Aleksandrasta

Toisaalta tuossa vaiheessa Sandran kerrotaan asuvan Noormarkussa

Juha

lankinen
21.01.14, 17:56
Olen myös itse bongannut Aina Riihikosken nimen lehdessä, urheilutuloksissa. Sukuni Aina Riihikoski oli syntynyt 15.2.1886 Porin Ruosniemessä ja menehtyi Noormarkussa 20.5.1970.
Onkohan sama urheilija?

Urheilukadun Nieminen
24.01.14, 00:34
Kiitos molemmille nopeista vastauksista! Ne ovat olleet hyödyllisiä jo nyt.

Aina Riihikoski vaikuttaisi kyseiseltä sukulaiseltanne. Yhden kerran sanomalehtiraporteissa olen tavannut nimimuodon Aino Riihikoski, mutta epäilen sitä painovirheeksi. Mikä olisi Aina Riihikosken täydellinen nimi (kaikki etunimet ja mahdollinen myöhempi muu sukunimi)?

Äskettäin havaitsin sanomalehtitutkimuksissani myös neljännen Riihikoski-nimisen yleisurheilussa hyvällä menestyksellä noina vuosina samalla seudulla kilpailleen henkilön. Ruusa Riihikoski on vuonna 1907 kilpaillut Porissa Luotsinmäellä kilpailussa, jonka järjesti Raittiusseura Alpha. Ruusa ei kyennyt aivan yhtä hyviin tuloksiin kuin Aina, joka oli tuon ajan aivan parhaimmistoa.

lankinen
25.01.14, 16:19
Urheilukadun Nieminen, saitko yksityis viestini?

Urheilukadun Nieminen
25.01.14, 17:03
Hei ja kiitos viestistä. Vastasin aiemmin tänään. Lähetän sen uudelleen siltä varalta, että olisi tullut jokin tekninen ongelma. (En nimittäin löydä viestiä lähetettyjen viestieni kansiosta.)

Mikko