Näytä yksi viesti
  #15  
Vanha 28.05.10, 14:12
Matti Lund:n käyttäjäkuva
Matti Lund Matti Lund ei ole kirjautuneena
Forumin jäsen - Medlem i forumet
 
Liittynyt: Nov 2007
Sijainti: Pohjanmaalta, asun toistaiseksi Turussa
Viestejä: 3,249
Oletus Vs: Sukutietolehden Hiski-palsta

Lainaa:
Alkuperäinen lähettäjä Erkki A Tikkanen Lue viesti
Yhdyn Sepon viimeiseen lauseeseen täysin. Itse aloitin tutkimusurakkani 28 vuotta sitten, jolloin Hiskistä ei nähty edes unia!

Hyvin tuli asiat esille, luettiin filmejä urakalla, oli Hiskin esiaste eli mustien kirjojen filmit käytössä, luettiin alkuperäisistä ja mikrofilmatuista kirkonkirjoista esivanhempia esille. Hyvin löytyi, löytyi varmaankin 80 prosenttia esivanhemmista ennenkuin tietokoneet ja internet tulivat edes jokapojan ja -tytön käyttöön.

Onneksi aloitin nuorena ja olen tehnyt tämän urakan ennen näitä erimuotoisia internet-tietokantoja. Nyt voi rauhassa paikkailla ja ottaa rauhallisemmin. Hiski on aina ollut ja tulee olemaan intohimoisten purkausten aihe, ilman sitähän ei sukututkimusta voi tehdä, vai

Nythän on myös niin, että suurin osa niistä, jotka tuovat esiin närkästystään anonyymeillä hurlumhei -palstoilla siitä, ettei Hiski edisty heidän kuvittelemaansa pikavauhtia, ovat liikkeellä ketunhäntä kainalossaan tarkoituksenaan houkutella kunnollisia harrastajia suuttumaan SSS:lle täysin tyhjästä.

Kun tilanne on tämä, siis suurelta osin epäasiallisuutta joukossa, se tekee sen, ettei tiedottaminen voi olla sellaista, jolla herkästi reagoidaan kentän ääneen, koska tiedottaminen alkaisi ohjautua liikaa tämän epäasiallisuuden kautta ja uppoaisi päätä myöten sen suohon. Siksi on turha vaatia tiedottamaan enempää, mitä tehdään. Tällaisessa tilanteessa oikeastaan vuosikokoukset ja hallituksen istunnot ovat ainoita asiallisia kanavia, joilla tiedottamista voidaan evästää ja ohjata.

Se saammenko me tulevaisuudessa riittävästi sellaista nuorta polvea harrastuksen pariin, jolla tietolähteet ovat tasapainossa ja edellytykset lukea lähteitä kunnossa, on alkanut huolestuttaa. Enenevässä määrin olen kohdannut harrastajia, jotka eivät ole ollenkaan tutustuneet käsin kirjoitettuihin teksteihin eivätkä koskaan edes käyneet arkistossa, mutta väittävät täysin hurahtaneensa harrastukseen.


He ovat täysin "valmiiksi purrun" ja koneellisesti puhtaaksi kirjoitetun tekstin varassa. Olen pannut jopa merkille, että jotkut eivät kykene lukemaan edes "mustia kirjoja", koska ne on kirjoitettu puhtaaksi sillä käsialalla, jota me kaikki vanhemmat tutkijat saimme opetella alakoulun kaunokirjoitustunneilla. Tämän takia ovat hälytyskellot alkaneet soida, koska jo merkillepantavalla osalla harrastajakuntaa ovat monet sukututkimuksen keskeiset perusasiat täysin hämärän peitossa ja henkiset edellytykset tarkastaa tiedot arkistodokumenteista erittäin puutteelliset, joillakin niin olemattomat, etteivät he katso voivansa vaivautua sellaisiin tarkistuksiin. Silti saattaa olla hirveä hinku saada nettiin itse tehdyt näyttävät sukupuut.

terv Matti Lund


Ps. Hiskin ja muiden "digitaalisten" arkistojen ja niiden verkottumisen edistymistä toki sopii tervehtiä liikuntavammaisten ja sellaisten syrjäseutujen eläjien puolesta, joilta on jo viety kaikki sivistykselliset fasiliteetit asuinseudultaan pois, ja lähteet ovat heille sikäli sangen vaikeasti tavoitettavissa. Sopii myös samalla toivoa, että kaikille heille ulottuvat myös langattomat verkot.
Vastaa sitaatilla