Näytä yksi viesti
  #1  
Vanha 11.05.10, 23:31
Riitta Roitto Riitta Roitto ei ole kirjautuneena
Forumin jäsen - Medlem i forumet
 
Liittynyt: May 2007
Viestejä: 115
Oletus Hiski-tallenteiden käsittelystä

Hiskin päivitysten määrälle / vuosi ei ole missään määritelty aikatauluja tai kokorajoja, se vaihtelee aineiston kertymisen ja päivityskuntoisuuden mukaan. Uskon kyllä, että niitä odotetaan, mutta .. olen lähtenyt sille linjalle, että aineistossa olevat virheet (tai ainakin osa niistä, ilmiselvät) on parempi korjata ennen tietokantaan saattamista. Oletan, että pääsen vähemmällä kun korjaan itse, kuin, että selostaisin tarpeet tallentajalle, ja sitten taas tarkistaisin uudelleen.

Tallennusaineiston läpikäynnin edelle menevät ajankäytössä ainakin uusien tallentajien opastus ja aloitettujen tallennusten alkutarkastus.

Pääpiirteittäin tallennusaineisto etenee näin:
- tallentaja lähettää tiedoston
- pikainen ylimalkainen läpikäynti, että tiedostossa asiat ovat pääsääntöisesti kohdillaan
- paremmalla ajalla sisällön tarkastus: numerokentissä vain numeroita, ei z/q-virheitä, ym 'klassisia Hiski-virheitä', ilmiselviä kirjotusvirheitä
- selvien virheitten korjaus
- jos vastaava materiaali on itsellä käytettävissä, kummastuttavien kohtien tarkistus lähteenmukaiseksi, muuten tarkistuspyyntö tallentajalle
-useammassa erässä palautettujen tallennusten yhdistäminen

tämä siis minun osuuteni, ennenkuin lähetän aineiston eteenpäin tietokannan ylläpitäjälle.


Kaikkeen tähän kuluu aikaa, jota ei näihin puuhiin riitä joka päivä, ja lisäksi tulee muitakin aiheeseen kiinteästi tai löyhästi liittyvää, sähköposteja, yleisiä Hiskiin liittyviä kysymyksiä, yleisiä sukututkimuskysymyksiä, yleisiä seuraan liittyviä kysymyksiä, Hiskin virheilmoituksia, jotka on pakko tarkistaa, ennenkuin niiden tiedot voi kirjata eteenpäin.

Myös niitä nettisivuja pitäisi Hiskin osalta tehdä uusiksi, mutta se on jäänyt takaraivossa muhivaksi ajatukseksi - ehkä joskus eläkkeellä...

Riitta Roitto
Vastaa sitaatilla