PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Miten rajaan sukututkimukseni?


Kovanen
19.03.10, 08:13
Tervehdys!

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Aloittelijana haahuilen siellä sun täällä, ilman selkeää suunnitelmaa. Tiedon jano ja löytämisen ilo näköjään kasvaa koko ajan. Ahneeksikin tässä saattaa tulla...ja siitähän ei hyvä seuraa.

Miten sukututkimusksessa kannattaa edetä ja miten se rajataan, ettei homma leviä käsistä? Onko jossain esimerkkejä tutkimussuunnitelmasta?

Terveisin

Eila

Juha
19.03.10, 08:22
Yksi keino rajata on se, että otat jonkun tietyn esi-isäsi tai esiäitisi ja yrität koota kaikki hänen jälkeläisensä tähän päivään saakka - tai sitten esimerkiksi kaikki hänen jälkeläisensä esim. 7 polveen saakka.

Sitten kun olet tämän tehnyt, voit siirtyä toiseen esivanhempaasi ja tehdä saman homman.


Juha

kkylakos
19.03.10, 08:50
Tervehdys!

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Aloittelijana haahuilen siellä sun täällä, ilman selkeää suunnitelmaa. Tiedon jano ja löytämisen ilo näköjään kasvaa koko ajan. Ahneeksikin tässä saattaa tulla...ja siitähän ei hyvä seuraa.

Miten sukututkimusksessa kannattaa edetä ja miten se rajataan, ettei homma leviä käsistä? Onko jossain esimerkkejä tutkimussuunnitelmasta?

Terveisin

Eila

Rajaus tai asioiden priorisointi on tosiaan hyvä idea. Mutta muiden mallien kopioinnin sijaan, mieti mikä on sinulle olennaista. Oletko kiinnostunut esipolvien etsinnästä vai sukuverkostojen kartoittamista?

Itse en ole 15 vuodenkaan harrastamisen jälkeen innostunut jälkeläisten keräilystä vaan pyörin edelleen pelkästään omien esivanhempieni elämän ympärillä. Esivanhempiani olen lähtenyt selvittämään juurihaara (alkaen isovanhemmasta tai isovanhemman vanhemmasta) kerrallaan, sillä samalla maantieteellisellä alueella olevia on tuntunut mielekkäältä "metsästää" samaan syssyyn.

Kaisa Kihl
19.03.10, 14:00
Rajaus tai asioiden priorisointi on tosiaan hyvä idea. Mutta muiden mallien kopioinnin sijaan, mieti mikä on sinulle olennaista. Oletko kiinnostunut esipolvien etsinnästä vai sukuverkostojen kartoittamista?

Itse en ole 15 vuodenkaan harrastamisen jälkeen innostunut jälkeläisten keräilystä vaan pyörin edelleen pelkästään omien esivanhempieni elämän ympärillä. Esivanhempiani olen lähtenyt selvittämään juurihaara (alkaen isovanhemmasta tai isovanhemman vanhemmasta) kerrallaan, sillä samalla maantieteellisellä alueella olevia on tuntunut mielekkäältä "metsästää" samaan syssyyn.

Hei! Yllytin vävyäni kaivamaan esiin olemassa olevat virkatodistukset, jotta voisin tutkailla hänen esi-isiään. Yllytyspuheena kävi se, että kehuin olevani keräilija. Koska hän itse on ollut sellainen, ymmärsi hän heti sukulaissielua ja vihdoin sai aikaan toimittaa minulle paperit. Syy, että tämä aihe kiinnosti minua, oli, että saattaisin löytää yhteisiä esi-isiä sekä tyttäreni että vävyni osalta, nämä tosin puolisoni taustalla. Elikkä en voikaan tyytyä kaivelemaan pelkästään omiani! Muuten, nyt on ajankohtaista digitoida vanhoja kuvia, etenkin värikuvia, joissa värit uhkaavat kadota. Tiedontallennusterveisin Kaisa

Kovanen
20.03.10, 15:43
Tervehdys !

Kiitos kaikille vastaajille timanttineuvoistanne! :) Kopiointia vierastan, tiedän, ettei toisten mallit sellaisenaan toimi. Mikäli esimerkkejä olisi löytynyt, olin ajatellut käyttäväni niitä veikkausvihjeiden tavoin. Nyt ne tulivatkin tarpeettomaksi ja oma harrastussuunnitelmani ja tavoitteeni alkaa hahmottua, jipii...

kirjoitteli Eila