PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tietoja Amerikkaan menneestä isotädistä


Vikelli
16.02.10, 21:10
Briita Hansiina Johan Petterintytär Peltoniemi, s. 17.7.1882 Kemijärvellä, lähti Amerikkaan n. vuonna 1900-1905. Äiti Briita Liisa Peltoniemi/Jurvakainen, s. 16.12.1858 Kemijärvi, sekä ainakin sisar Jenny, s. 6.9.1885 Kemijärvi lähtivät myös. Jenny palasi aika pian takaisin Kemijärvelle.

Briita Hansiina avioitui ? Amerikassa ja hänellä pitäisi olla lapsiakin siellä. Hän on käynyt Suomessa Kemijärvellä v. 1960 ja kuollut muutama vuosi sen jälkeen.

Auttaisiko joku henkilö minua ja katsoisi, löytyykö Briita Hansiinan elämästä ja kuolemasta mitään tietoa? Siirtolaisuusinstituutista katsoin, eikä löytynyt. Koska englanninkielen taitoni on puutteellinen, en osaa itse mennä hakemaan.

Kiittäen jo etukäteen mahdollisista tiedoista Leena

Tuiju Olsio
16.02.10, 22:53
Brita Peltoniemi saapui 24.07.1903 Bostoniin Saxonia laivalla. Hänen kerrotaan menneen setänsä Johan Peltoniemi luokse.
Luulen, että löysin Britan vuoden 1910 censuksesta, Walden, Cass, Minnesota. Hän on farmer Henry Mykkasen vaimo. Pariskunta on vihitty tämän mukaan vuonna 1904, mutta perheessä on lapsia, jotka syntyneet ennen tätä: Annie K. 13, Mary 11, David 9 ja John 7. Nuorempia lapsia ovat Alma E. 4, Elsa L. 1 ja Olof 1/12. Brita on merkitty tulleen USA:han 1903 ja Henry 1893.

Henry Mykkanen löytyy myös vuoden 1900 censuksesta Crow Wing, Minnesota. Siinä hänellä vaimo Anne 01.1877 ja tyttäret Anne 02.1897 ja Mary 01.1899. Joten olettaisin, että tämä vaimo on kuollut. Henry Mykkanen on syntynyt toukokuussa 1864.

Tuiju Olsio
17.02.10, 16:41
Täytyy todeta, että eilen ylläkirjoittamani on osoittautunut vääräksi Britaksi. Tämän Brita Mykkasen yhden lapsen kuolintiedossa Minnesotassa on äidin tyttönimenä Niemi, joka voisi olla lyhennys Peltoniemestä, mutta toisen kuolintiedossa äidin tyttönimi onkin Kynkaanniemi. Eräälle vuonna 1881 Iissä syntyneelle Brita Kynkäänniemelle löytyy Siirtolaisinstituutin tiedostosta passitiedot marraskuulta 1902.

Mitään varmuudella sopivaa Briita Hansiina Peltoniemeä en valitettavasti löydä.

Vikelli
18.02.10, 07:30
Oikea isotäti on löytynyt 99,999999..... prosentin varmuudella. Olen saanut parilta henkilöltä jo tietoja hänestä ja hänen perheestään ja muutaman kuvankin. Tätiä kutsuttiin Siinaksi ja aviopuoliso on Matti Kivijärvi.

On tämä netti ihmeellinen asia. Tämän Forumin keskustelijoilta olen myös usein saanut neuvoja ja apua, kun olen vielä aloittelija sukututkimuksessa.

SUURKIITOKSET teille kaikille!

Ikionnellinen Leena

Vikelli
21.02.10, 09:56
Pyydän nyt tietoja Siina-tädin (Briita Hansiina Peltoniemen) aviopuolisoista Amerikassa. Kolmaskin puoliso mahdollisesti ollut, mutta hänestä ei ole vielä tullut tietoa vastaan.
1. Frans Baas (Frans Verner Neuvonen?) s. syysk. 1867 jossain Suomessa, k. 20.5.1911 Minnesota, eka puoliso Amanda Kallio s. tammikuussa Suomessa, mutta missä? Fransi ja Amandan eka lapsi, Richard, syntynyt 1893 Minnesotassa

2. Matti Kivijärvi s. 18.11.1873 Suomessa, mutta missä? Isä Anders k. 1.6.1921 Minnesota, äiti Lisa k. 22.12.1911 Minnesota. Perhe asui jo 1885 Minnesotassa.

Siinan ja Fransin eka lapsi Edvin s. 1909

Siinan ja Matin eka lapsi s. 1918

Hiskistä en ole onnistunut löytämään, kun tiedot loppuvat monissa seurakunnissa ennen puolisoiden syntymiä. Paljon on kysymysmerkkejä, mutta toivon, että löytyisi jotain, vaikka pieniäkin tiedonmurusia.

Toivoo Leena