PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Wilhelmina Michelsdr s.12.7.1847 Keuruu Mustamäki


Liisa Rinkinen
22.09.07, 20:25
Hei!

Keuruulainen Wilhelmina pistäytyi piikomassa Korpilahdella vuosina 1868 - 70. Vuoden 1870 kesäkuussa hän muutti Korpilahdelta takasin Keuruulle muuttotodistuksella 31. Mukana seurasi poika Karl Wilhelminasson s.2.8.1869 Korpilahti.

Tietäisikö joku, miten Wilhelminan tai Karlin elämä jatkui Keuruulla?

HisKin mukaan Keuruun kirkonkirjat ovat säilyneet kovin puutteellisina - liekö edes mahdollista selvittää äidin ja pojan kohtaloa?

Liisa Rinkinen

elh
03.10.07, 16:37
Kyllä Keuruulta rippikirjoista tuolta ajalta löytyy vaikka mitä!
Puutteelliset ovat Isonvihan ajoilta ja 1700-1800-luvun vaihteesta kun pappilan palossa asiakirjoja tuhoutui!

Liisa Rinkinen
03.10.07, 17:12
Kiitos vastauksesta!

Muutaman viikon perästä on loma - on lähdettävä Mikkeliin niitä rippikirjoja katsomaan! Enpä Keruuta ole ennen tutkinutkaan.

Et osaisi sano, millä sivulla tuo Mustamäki sijaitsee RK:llä... :oo:

sukututkimusterveisin
liisa

elh
03.10.07, 22:52
Löytyi tuo Vilhelmina koneeltani ja hänelle viitisen sisarustakin, vanhempien vihkipäivä näytti hiskissä olevan 24.7.1830,jolloin molemmat olivat Suolahden kylän Kivijärven palveluksessa. Mies on ollut Herman Aaponpoika Jokinen s.19.7.1849 Moijasessa eli Haapamäellä ja hänelle on esipolviakin, mutta ei jälkipolvia.
Sivuja arvelen olevan
1828-35 VA 82 s.37
1835-42 VA 106 s.313
1842-49 VA 122 s.325
1849-56 VA 141 s.371
1828-35 Kivijärvi VA 94 s. 550 Suolahden kylä
Mustamäki on joka tapauksessa joko Haapamäen tai Valkealahden kylissä ja ilmeisesti Murtomäen talon maalla tai lähistöllä. Torppaa on ilmeisesti välillä sanottukin Murtomäen torpaksi. Sivunumerot löysin Lankkuan sukuseuran ahkeran jäsenen tekemästä luettelosta, joka helpottaa kovasti rippikirjojen lukemista. Keuruun, Pihlajaveden ja Multian rippikirjat ovat Keuruun kirjastossa vuoteen 1900 asti vapaasti luettavissa. Lankkuan sukuseura on ne hankkinut ja tallettanut Keuruun kirjastoon.
Lankkuan sukukirjassa on, nyt kun vähän muistelin, mainittu Kaarle Mustamäki, jonka vaimo oli Vilhelmina Aapontytär Taipale s.27.6.1856, mutta jälkipolvien pyynnöstä ei heitä ole mainittu. Olisivatko samaa sukua?
Terv. Eeva-Liisa

Liisa Rinkinen
04.10.07, 23:00
Eeva-Liisa!
Lämmin kiitos sinulle tiedoista!!! Mikä on nyt minun alkaessani tutkia tuota tuntematonta Keuruuta!:)

Isoisäni on saanut rangaistuksen "för LL"; samaan aikaan on kotitalossaan piika Wilhelmina Michelsdr synnyttänyt kaksoispojat. Pojista vain toinen jäi eloon ja muutti vuoden vanhana äiti Wilhemiinan kanssa Korpilahdelta Keuruulle. Tämän pienen Kallen elämänvaiheita aion tutkailla sieltä Keuruun Mustamäestä käsin.

Kiitolliset terveiset Lankkuan sukuseuran ahkeralle jäsenelle! Palaan ehkes sukukirjaankin, kunhan näen onko Kalle selvinnyt aikuiseksi.

Voisinpa joskus olla vuorostani apuna jollekin - niin usein olen itse saanut tietoja listaltamme...

Nyt ryntään Karttapaikkaan tutustumaan noihin Keuruun kyliin. Seutu on miulle ventovierasta. Tunnen vain Kymenlaaksoa ja Etelä-Karjalaa. :oo:

sukututkimusterveisin liisa

tuula
01.10.08, 18:12
Eeva-Liisa!
Lämmin kiitos sinulle tiedoista!!! Mikä on nyt minun alkaessani tutkia tuota tuntematonta Keuruuta!:)

Isoisäni on saanut rangaistuksen "för LL"; samaan aikaan on kotitalossaan piika Wilhelmina Michelsdr synnyttänyt kaksoispojat. Pojista vain toinen jäi eloon ja muutti vuoden vanhana äiti Wilhemiinan kanssa Korpilahdelta Keuruulle. Tämän pienen Kallen elämänvaiheita aion tutkailla sieltä Keuruun Mustamäestä käsin.

Kiitolliset terveiset Lankkuan sukuseuran ahkeralle jäsenelle! Palaan ehkes sukukirjaankin, kunhan näen onko Kalle selvinnyt aikuiseksi.

Voisinpa joskus olla vuorostani apuna jollekin - niin usein olen itse saanut tietoja listaltamme...

Nyt ryntään Karttapaikkaan tutustumaan noihin Keuruun kyliin. Seutu on miulle ventovierasta. Tunnen vain Kymenlaaksoa ja Etelä-Karjalaa. :oo:

sukututkimusterveisin liisa
Heippa liisa! Olen Keuruulainen ja vanhimmilta sukuni jäseniltä olen kuullut jotain Mustanmäen Kallesta, veikkaisin että äitini muistaa jotain, on näet 93 vuotias ja muistaa tarkkaan, kysäisen ja lisään tekstiä.

Liisa Rinkinen
01.10.08, 18:33
Hei Tuula!

Mikkelin matkani peruuntui ja olen jo ehtinyt unohtaa koko Kallen ja Vilhelmiina-äitinsä! Olisinpa todella kiitollinen, jos äitisi osaisi kertoa jotakin Mustamäen Kallesta!!!

Sitten pitäisi selvittää, onko todella kyse juuri samasta Korpilahdella syntyneestä Kalle Vilhelmiinanpojasta. Otan äitisi tiedot suurella riemulla vastaan ja seuraavalla arkistokeikalla selvitän varman henkilöllisyyden. Tahi helpommin saan sen varmaankin Keuruun kirkkoherranvirastosta.

Olipas todella iloinen uutinen viestissäsi! Lämpimät kiitokset siitä!
Terveisiä myös äidillesi!
liisa