PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Qveflax eller Koivulahti


PerEPedersen
19.11.09, 21:37
Hei, I hvilket socken av Finland kan jeg søke etter personer som skal være født i Qveflax - finnes det flere steder i Finland med dette navnet? - har søt, men er veldig usikker - vest eller øst?
søker Greta Lisa (Kellman?) f 1840 datter av Johan.

hilsen Per Eivind

metjipi
19.11.09, 22:07
Hej Per Eivind,

Kvevlax socken och församling ligger 15km norr om Vasa i nuvarande Korsholms kommun.

är det Greta Lisa Johansdotter Källman du söker som är född den 13 oktober 1840?

Greta Lisa flyttade från Kvevlax till Sodankylä i Lappland år 1862. Vidare öden okända.

Greta Lisa var dotter till Johan Eriksson Källman (tidigare tillnamn "Näsman") 1812-1850 och dennes hustru Ulrika Abrahamsdotter Forsman 1811-1849.

Familjen bodde i på Näsmans hemman i Västerhankmo by i Kvevlax socken. Greta Lisas fader var sjöman och senare backstugusittare (=ägde alltså ingen egen mark).


mvh
Fredrik Eriksson, Vörå

admin
19.11.09, 22:18
Hei, I hvilket socken av Finland kan jeg søke etter personer som skal være født i Qveflax - finnes det flere steder i Finland med dette navnet? - har søt, men er veldig usikker - vest eller øst?
søker Greta Lisa (Kellman?) f 1840 datter av Johan.

hilsen Per Eivind

Hej,

Kvevlax är platsen som du bör se på, en ort lite norröver från Vasa.

Du kan t.ex. se på den här (http://finlander.genealogia.fi/sfhswiki/index.php/Koivulahti_-_Kvevlax) sidan som innehåller en googlemap länk till orten samt länkar till olika sidor om orten.

Mange hilsener fra en grå og regnfull sørlige Finland

Hasse

PerEPedersen
20.11.09, 15:36
Hei, Fredrik og Hasse:)
Hjertelig takk for hjelpen. Nei, ingenting er overflødig. Alt tas imot med takk.

Jeg har samlet noe om hennes videre skjebne:

Hun ble gift med Mikkel Mikkelsson Riipi 26 nov 1865 i Sodankylä. Han var sønn av Mikkel Andersson Toivola f. 1804 og Brita Helena Johansdotter Jesiö f. 1805, og ble født 13 aug 1844 i Sodankylä.
Foreldrene vet jeg ikke mere om. Men Amanda, f. 1869, en av døtrene til Greta Lisa og Mikkel flyttet til Finnmark, ble gift og fikk mange barn.

Hilsen Per Eivind fra et grått og regnfullt Åsgårdstrand.

jouko_autio
22.11.09, 09:33
Hej Per Eivind
Är du släkt till Amanda? I så fallet är du släkt till den berömda Halonen släkten, som nästän varannan är i mellersta Lappland.

Jouko

PerEPedersen
22.11.09, 12:32
Hei Jouko!
Nei, ikke direkte i slekt. Amanda ble gift i Vadsø i 1897 med Karl Johan Räisänen, bosatt Vestre Jakobselv. Min kones farbror er gift med en av hennes barnebarn.
Hilsen Per Eivind

metjipi
22.11.09, 14:06
Per Eivind, jag ser genom ditt svar ovan att du själv inte är släkt med Greta Lisa Johansdotter Källman.

Annars så flyttade Greta Lisas faster Maria Eriksdotter Näsman (f.16okt1821), hennes make Michel Andersson Näsman (tid.Mård) (f.11jul1825) och deras dotter Maria Mickelsdotter Näsman (f.23feb1848) till Sodankylä år 1865.


Jouko!
Jos sinä tunnet Sodankylä hyvin, tiedätkö mitä tapahtui nämä yllämainittuani henkilöt, jotka muuttivat Koivulahdesta Sodankylään v.1865?

mvh.
terv.
Fredrik Eriksson, Vörå-Vöyri

PerEPedersen
22.11.09, 14:25
Hei:)
Se privat epost for svar. En kan kasnkje si at jeg er i slekt, men det er vel å strekke det langt. Håper å høre fra deg

Mvh Per Eivind

metjipi
22.11.09, 15:06
Hei!

jfr. följande länk, sidan 117
vrt. seuraava sivu 117

"Klockaren Nessman" hemma från Qweflax...!


http://www.archive.org/details/bidragtillkn41suom



Fredrik.

jouko_autio
22.11.09, 16:35
Hei Fredrik
Eivät ole tulleet vastaan. Muuttokirja löytyy täältä, aika huonokuntoinen.
http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=4577&pnum=70

Jouko

PerEPedersen
22.11.09, 18:20
Hei, fredrik - Takker for innholdsrik "roman"

mvh Per Eivind