PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Moskun Marin vanhemmat ja sisarukset, Sodankylä


Mikko-
13.11.09, 16:02
Olen tutkiskellut Moskun perhettä, lukenu Sakarin Kännön ja Lauri Hihnavaaran kirjoja sekä katsonut elokuvan Moskusta. Mielenkiintoni perheeseen vahvistui kuin sain tutkittua sukulinjoja Kyrön suvusta Moskun perhepiiriin. Nyt on hakusessa Moskun Marin sisarukset ja vanhemmat. Seuraavaa minulla on tiedossa perheestä:

Esaias, Essa Tanhua, s. 16.11.1877 Sodankylä, k. 22.8.1960 Sodankylä
Puoliso: Kaisa?

Lapset:

Edla Maria, Moskun Mari, Tanhua s. 19.8.1900 Sodankylä, k. 9.11.1985 Sodankylä
Benjamin, Pemma, Tanhua, s. Sodankylä

Ketkä olivat Essan vanhemmat ja hänen puoliso? Oliko hänellä muita lapsia?

Olen yrittänyt etsiä yhteystietoja Olli Oikariseen, jolla tietääkseni on hallussaan (En tiedä onko itsensä van toisen tekemä) sukututkimus Moskuvaaran sukuluettelosta, joka mainitaan Sakari Kännön kirjassa.

Mikko

tellervoranta
13.11.09, 19:22
Sodankylästä on SSHY:n (ainakin jäsensivuilla) tiedot löydettävissä, arvelen, koska rp:kin vuoteen 1900.

mika68
14.11.09, 08:10
Essan vaimo oli Kaisa Greta Heikintytär Värriö, s.9.1.1869.

Olen tutkiskellut Moskun perhettä, lukenu Sakarin Kännön ja Lauri Hihnavaaran kirjoja sekä katsonut elokuvan Moskusta. Mielenkiintoni perheeseen vahvistui kuin sain tutkittua sukulinjoja Kyrön suvusta Moskun perhepiiriin. Nyt on hakusessa Moskun Marin sisarukset ja vanhemmat. Seuraavaa minulla on tiedossa perheestä:

Esaias, Essa Tanhua, s. 16.11.1877 Sodankylä, k. 22.8.1960 Sodankylä
Puoliso: Kaisa?

Lapset:

Edla Maria, Moskun Mari, Tanhua s. 19.8.1900 Sodankylä, k. 9.11.1985 Sodankylä
Benjamin, Pemma, Tanhua, s. Sodankylä

Ketkä olivat Essan vanhemmat ja hänen puoliso? Oliko hänellä muita lapsia?

Olen yrittänyt etsiä yhteystietoja Olli Oikariseen, jolla tietääkseni on hallussaan (En tiedä onko itsensä van toisen tekemä) sukututkimus Moskuvaaran sukuluettelosta, joka mainitaan Sakari Kännön kirjassa.

Mikko

khanhisalo
14.11.09, 18:29
Eiköhän Esaja löydy tästä kohtaa Sodankylän kastetuista, kaksosena jos tulkintani on oikea, mutta muuten en "uskalla" sanoa muuta kuin Stiina Sofian.
Varmasti löytyy niitä jotka lukevat tuon tekstin helposti.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/sodankyla/syntyneet_1850-1883_ik371/144.htm

terv.Keijo H

Mikko-
14.11.09, 18:38
Kiitos näistä vinkeistä. Sain tietää Essan äidin, koska oli aviotonlapsi. Benjamin Tanhua on kai Moskun Maria nuorempi, joten löytynee Sodankylän seurakunnasta. Kiitos kaikille avusta!

Mikko

Vikelli
15.11.09, 10:21
Esaiaksen äidin nimi voisi olla Musikka. Nimeä löytyy Sodankylän rippikirjoista, mutta en vielä löytänyt Stina Sofia Musikkaa.

Leena

jouko_autio
22.11.09, 09:28
Hei
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/sodankyla/syntyneet_1850-1883_ik371/144.htm
Tässä Keijon linkissähän tuo Stina Sofia Musikka on kirjattuna. Äidiksi kaksosille Jakob ja Esaias. Äidin alla on kastri? (mitä tarkoittanee?) Karl Ilola. Testes (kummit) Niemitalo vaimo Loviisa, skogsv. (metsänvartija) Karl Leppäjärvi vmo Elsa Inh (itsellinen) Alex Nissinaho Bdä (talollisen leski) Greta Augusta Salmi Bdä Susanna Salmi


Jouko

Vikelli
22.11.09, 09:45
Olisiko sana kastoi ja kastajana Karl Ilola. Ei kyllä löydy sen nimistä pappia, mutta on voinut olla joku naapuri, joka saatu hätäkasteen antamiseen. Siis arvailuahan tämä on minullakin.

Leena

tellervoranta
22.11.09, 10:00
Huomasin jo aiemmin tuon linkin sisältämän Musikan vaan olen vähän vaivojeni takia jättänyt vähemmälle kirjoittelun.
Jos katsoo koko linkin sisältämät nimet, niin niissä on päivämäärä, lapsen nimi, vanhemmat, minkä alla mainittu kastoi ja kaikissa eri henkilö ja käsittääkseni ei-pappi (sukulainen,naapuri, tms ) sekä kummit.
Onko kyseessä jokaisessa tapauksessa hätäkaste, en tietenkään tiedä. Vai oliko paikallinen tapa, pitkä matka tms ja pappi sitten vahvisti kasteen.