PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Fredrikshamns tidning


Ingemar Ekman
13.11.09, 11:17
Fanns det någon svenskspråkig lokaltidning för Fredrikshamn 1930 - 1940?
Jag tror att Fredrikshamns tidning upphörde år 1910?
MVH/ Ingemar

Seppo Niinioja
13.11.09, 11:27
Fanns det någon svenskspråkig lokaltidning för Fredrikshamn 1930 - 1940?
Jag tror att Fredrikshamns tidning upphörde år 1910?
MVH/ Ingemar

Åtminstone på femtiotalet utkom Haminan lehti, möjligen efterträdare till Fredrikshamns tidning och Kotka Nyheter i grannstaden.

m.v.h.
Seppo Niinioja

Janne Asplund
13.11.09, 20:24
Fanns det någon svenskspråkig lokaltidning för Fredrikshamn 1930 - 1940?
Jag tror att Fredrikshamns tidning upphörde år 1910?
MVH/ Ingemar

Hej!

Jag tror att det inte fanns några andra svenskspråkiga tidningar i Fredrikshamn - bara Fredrikshamns Tidning 1884-1910.

http://www.hamina.fi/files/Kuvitus/Mikrofilmatut%20ja%20sidotetut%20lehdet%202009b.pd f

MBH,

Janne Asplund

Ingemar Ekman
17.11.09, 23:57
Tack för svaren. De flesta svenskspråkiga tidningar utgivna i Finland finns mikrofilmade på Kungliga biblioteket i Stockholm och då skulle jag åkt dit och kollat för året 1936 efter firman "Lennart Bergqvist Hamina puh. 1020" för att få eventuella detaljer om firman och ägaren.
MVH
Ingemar

admin
18.11.09, 07:49
Åtminstone på femtiotalet utkom Haminan lehti, möjligen efterträdare till Fredrikshamns tidning och Kotka Nyheter i grannstaden.
Tidningen Östra Nyland har länge kört med devisen "Östra Nyland - Kotka Nyheter" således har jag på känn att ÖN är efterträdare till Kotka Nyheter.

Hasse

Seppo Niinioja
18.11.09, 09:31
Tack för svaren. De flesta svenskspråkiga tidningar utgivna i Finland finns mikrofilmade på Kungliga biblioteket i Stockholm och då skulle jag åkt dit och kollat för året 1936 efter firman "Lennart Bergqvist Hamina puh. 1020" för att få eventuella detaljer om firman och ägaren.
MVH
Ingemar

Hej,
Jag gick i skola i Fredrikshamn på femtitalet. Någon firma Bergqvist verkar litet bekant. Jag kan fråga mina dåvarande skolkamrater.

mvh
Seppo

Ingemar Ekman
18.11.09, 19:35
Tack Hasse och Seppo,
Östra Nyland finns på KB i Stockholm för tiden 1881 04 02--1992 03 10
Ser fram emot eventuell information från dina skolkamrater.
MVH
Ingemar

Kalevi Wiljanen
19.11.09, 17:21
Hej.
Östra Nyland, Kotka Nyheters arkiv finns i Lokalhistoriska Arkivet i Kuggom, Östra Nylands folkhögskola Pl. 195 B, Lovisa, Folkhögskolevägen, Kuggom. Telefon: 019-562 51. Arkivet i är öppet t.ex. 7.12. kl. 16 – 18,( första måndagen i månaden ).
M.v.h. Kalevi Wiljanen

Seppo Niinioja
16.12.09, 11:49
Tack för svaren. De flesta svenskspråkiga tidningar utgivna i Finland finns mikrofilmade på Kungliga biblioteket i Stockholm och då skulle jag åkt dit och kollat för året 1936 efter firman "Lennart Bergqvist Hamina puh. 1020" för att få eventuella detaljer om firman och ägaren.
MVH
Ingemar

Sain yhteyden Lennart Bergqvistin tyttäreen ja olen lähettänyt hänen luvallaan sp-osoitteen Ingemarille. Hän oli se silloinen tyttö, jota muistelinkin, vaikka ei samalla luokalla.

Seppo Niinioja

Ingemar Ekman
16.12.09, 14:28
Tusen tack Seppo för din hjälp och epostadressen du sände! Har du några frågar med anknytning till Åland eller Sverige hjälper jag gärna till. God jul och Gott Nytt År. Ingemar

Seppo Niinioja
16.12.09, 15:34
Tusen tack Seppo för din hjälp och epostadressen du sände! Har du några frågar med anknytning till Åland eller Sverige hjälper jag gärna till. God jul och Gott Nytt År. Ingemar

Det vat trevligt att höra om gamla skolkamrater och annat efter så många år. Tack för hjälperbjudandet samt God Jul och Gått Nytt År.
Seppo