PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Parkumäen talvileiri 1789-90


i.s.k.
09.09.07, 17:38
C.-B. J. Petanderin mukaan syksyllä 1789 Savossa olevat suomalaisjoukot asettuivat talvimajoitukseen. Pohjanmaan rykmentin pääosa majoittui Parkumäen ja Kallislahden kyliin. Alkeellisissa oloissa sairaudet vaativat uhreja: Ruuskalan, Sydänmaan ja Parkumäen kenttäsairaaloissa kuoli syys-joulukuussa kaikkiaan 75 rykmentin sotilasta.

Minua on askarruttanut katselmusrullan merkintä oman esi-isäni kohdalla: "död den 4 December 1789 på Juvala sjukhus" - kuollut Juvalan sairaalassa. Olen turhaan yrittänyt etsiä Juvalaa etelämpää, Juvan seudulta. Nyt olen pannut merkille, että Parkumäen ja Kallislahden kylien pohjois-koillispuolella, Haukiveden toisella rannalla, nykyisessä Savonlinnassa, on Juvolan kylä. Ehkä katselmusrullan merkintä tarkoittaakin sitä?

Petander ei kuitenkaan mainitse Juvolan kenttäsairaalaa.

Osaisiko joku alueen ja paikallishistorian tuntija kommentoida asiaa?

Ilpo Kangas

oivabagge
21.09.07, 07:33
Ilpo Kankaalle.
Minulla olisi pitkä kertomus Parkuinmäen taisteluun liittyvistä tapahtumista, mm. selvitys Juvolasta. Selvitys on niin pitkä, että ei ole syytä julkaista sitä tällä forumilla. Haluan lähettää kirjeeni ykstyisesti Sinulle, mutta SukuForum ilmoittaa, että Ilpo Kangas ei kuulu yhteenkään julkiseen (sähköposti)-ryhmään. Pyydän sähköpostiosoitteesi.
oiva.bagge*pp.inet.fi

lkahma
21.09.07, 10:36
Oiva Baggelle,

Tämä tarina varmaan kiinnostaisi muitakin. Voisitko harkita sen laittamista yleisemminkin nähtäväksi? Mahdollisia paikkoja ovat esim. Vaskivakka (http://vaskivakka.net/) tai SSHY:n Digi-Wikin a.o. pitäjän (Rantasalmi ja/tai Sääminki) Paikallishistoria-osio. Mutta jos et katso juttua julkaisuvalmiiksi niin voisinko kuitenkin pyytää kopiota privaattipostiin (leena kahma * kolumbus fi)? Etukäteen kiittäen

Leena Kahma

oivabagge
21.09.07, 11:18
Terve Leena.
Voisin omsta puolestani lähettää Parkuinmäen taistelua koskevan selitykseni privaatisti suoraan Sinulle, mutta kun kirje on osoitettu myös eräälle tunnetulle sukututkijalle, minun on hänen kanssaan karsittava henkilö-ja paikannimiä pois. Selityksessä on mukana sellaista Parkuinmäen taistelu 1789-kirjan julkaisemiseen liittyvää kritiikkiä, jota en voi tuoda julkisuuteen.
Oiva

oivabagge
21.09.07, 14:05
Matti Lehtiölle:
Vastaan kysymykseesi kuten olen vastannut edellä Leena Kahmalle. Odota.
Terveisin Oiva

lkahma
21.09.07, 16:36
Oiva Baggelle

Ei ollut tarkoitus hätäillä, jos työsi on vielä kesken! Näin tiedoksi vain, että aihe kiinnostaa kovasti minua ja uskoakseni myös monia muita. Toivottavasti näemme sen joskus jollain sopivalla foorumilla.

Terveisin

Leena Kahma

oivabagge
21.09.07, 17:35
Terve Parkuinmäen taistelusta kiinnostuneet.
Rantasalmen Lehti on juljaissut Oiva Baggen laatiman, laajan Parkuinmäen taistelua käsittelevän artikkelisarjan, jossa nimenomaan oli keskitytty katselemaan syitä ja seurauksia rantasalmelaisesta näkökulmasta.
Suunnitellusta historiikista tulikin lähes viikottainen lehtiartikkelisarja joulukuusta 1988 heinäkuuhun 1989. Tehty työ tapahtui kotiseututyön hengessä ja tarkoitus oli saada siitä ensisijaisesti vain helppolukuinen.
Kirjan muotoon sidottu moniste valmistui Parkuinmäen taistelun 200-vuotispäiväksi 21.7.1989, joten se on vanha juttu, muuten ensimmäinen, jonka kokosin (Mikro-Mikko-II) tietokoneella.
Kirjanen on 82-svuinen, joten kaikkia sen sisältöä ei voi jakaa sähköpostin kautta kyselijöille. Rantasalmen Lehti, 58900 Rantasalmi, puhelin 015-440751 tai ay*rantasalmenlehti.fi on vielä viime aikoina ystävällisesti monistanut ja myynyt kirjasen kopioita.
Eräät kyselijät tulevat saamaan minulta privaattikirjeen, jossa selostan yksityiskohtaisesti Juvolan "kenttäsairaalaa" yms.
Oiva

oivabagge
26.09.07, 08:23
Markku Ruuskanen on esittänyt minulle seuraavan kysymyksen:
"Minua kiinnostaisi noissa Suku Forumilla olleissa Parkumäkeä koskevissa maininnoissa vilahtanut Ruuskalan kenttäsairaala, mitä siitä mahdollisesti tiedetään. Tämä olisi mielenkiintoinen lisä Ruuskasen suvun tutkimuksiimme,
kun tiedän sukua asuneen Parkumäessäkin. Minulla on kyllä ne painetut Parkumäen kirjaset, mutta niissä en muista tuota nähneeni".

Vastaus: Ruuskasen tila oli Parkuinmäen taistelun aikaan Hiltulassa, noin 8-10 km länteen Parkumäestä, silloisen virallisen rajalinnan Ruotsin puolella. Yksityiskohtia sairaalan olemassaolosta en tunne.
Sydänmaan kenttäsairaalaksi epäilen aluetta, jota nykyäänkin kutsutaan Sydänmaaksi. Tämä alue on Hiismäen kylän eteläpuolella jossain Pitkäjärven lähistöllä, hieman lännempänä kuin Hiltula. Parkuinmäen taistelupaikalta sinne, myös Ruotsin puolelle rajaa, on matkaa noin 13 km. Minulla ei ole tältä alueelta paikallistuntemusta.
Minä kehottaisin katsomaan http://digi.narc.fi/digi >hakupalvelu >vapaasana Rantasalmi > hae > Kuopion lääni 1810-1810 (K:2) > Rantasalmi jakso 802 alkaen.
Tältä saattaa löytyä yksityiskohtaisempia viitteitä siitä missä kenttäsairaala on voinut sijaita. Valtetettavasti 20 vuotta vanhempaa listaa ei ollut saatavissa, joten paljon jää arvailujen varaan.
Oiva Bagge