PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Soldatsnamn


Blondie992
03.09.07, 12:08
Hej

Sitter och försöker hitta en förklaring till hur personer har fått soldatsnamn.
Vet att man under Pommern kriget delade ut soldatsnamn och som sedan börjades användas som vanliga efternamn. Men det som förbryllar mej mest är det soldatsnamn som har kommit till på 1700-talet.
Kan någon förklara mej hur det kommer sig att man under denna tid fick soldatsnamn och varifrån de härstammar.
Jag tänker på namnet Laag/Lag som är ett soldatsnamn och förut så var det Söderberg.
:confused::confused::confused:
Tack

nylanst
03.09.07, 17:39
Du kunde kanske börja med att läsa denhär artikeln, som du hittar på Genealogiska samfundets websida: Ekman, Arne: Om soldatnamn (http://www.genealogia.fi/genos/25/25_1.htm) (Genos 1954) eller Mikkonen, Pirjo: De finländska rotesoldaternas tillnamn (http://www.genealogia.fi/nimet/nimi29r.htm) (Studia Anthroponymica Scandinavica 1986)

Stefan

Ragnvald
11.09.07, 08:52
Soldatnamn gavs vanligen till alla soldater för att kunna känna igen alla
soldater i ett kompani. Det vanliga var ju att bondpojkarna hade enbart patronymikon och eftersom namn såsom Erik, Johan, Anders o.d. var mycket vanliga, skulle detta förorsakat att det inom samma kompani kunde ha funnits tre-fyra Anders Johanssöner osv.
Detta hade gjort att det hade blivit omöjligt att ge några kommandon till t.ex. en Anders Johansson då det ur ledet hade stigit fram fyra karlar.
Det var vanligen kompanichefen som delade ut namnen till de nyrekryterade soldaterna. Detvar inte så sällan som namnet gavs efter den rote som soldaten kom att tillhöra. T.ex. under Ekerö rote kunde det förekomma soldater med namn som; Ekman, Ekberg, Ekström osv.
Det var inte fråga om något "släktnamn". Då fadern var soldat kunde sönerna också bära namnet ifråga men blev sedan någon av sönernavbonde, bonddräng eller dylikt, började han vanligen använda patronymikon och soldatnamnet föll ur bruk.
Det fanns mycket lokala variationer i hur dessa namn började gå i arv. På vissa håll begynte man tidigt att använda sig av efternamn i betydelsen "släktnamn" medan på en del håll detta blev det vanliga först mot slutet av 1800-talet.
Soldatnamnen var alltså ingenting som kom till under Pommern-krigen utan användes i hela riket under den tid som man hade det indelta systemet i armén och flottan. I Sverige levde soldatnamnen i bruk ända in på 1900-talet.
Hälsning Peter

rammac
07.12.07, 09:28
På adressen nedan kan du söka soldater med soldatnamn i Sverige. Av någon anledning finns inte finska namn.
http://soldat.dis.se/soldater.php
mvh
Mac

Bew
19.08.10, 10:43
HejJag har råkat ut för samma. Den äldsta i min släktutredning om Wallvik är Johan Ersson Wallvik f. 1721. Jag har hittat bevis för att det är ett soldatnamn eftersom den tidigare soldaten (som stupade i kriget) hette också Wallvik. NärJohan Ersson inte längre var soldat behöll han namnet Wallvik. Följande soldat på samma nummer blev Eldskog. Det problematiska är att jag inte lyckets spåra Johan Erssons bakgrund.
Birgitta Wallvik