PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Borgarsläkten Niska, Uleåborg


admin
06.07.09, 19:30
Hej
Är det någon här som forskat i borgarsläkten Niska i Uleåborg ?
Vore väldigt tacksam för lite hjälp att reda ut dem alla.


Marita Johnson


More... (http://finlander.genealogia.fi/showthread.php?t=5981&goto=newpost)

------
Finlander forumissa ylläoleva viesti kirjoitettiin hijattain. Näette koko viestin klikkaamalla ylläolevaa linkkiä. Mikäli vastaa tähän viestiin Suku foumissa kysyjä ei välttämättä lue vastausta. Olisi siis parasta vastata tähän kysymykseen Finlander forumissa.

Denna fråga postades nyligen på Finlander forumet. Du ser hela meddelandet genom att klicka på länken ovan. Om du svarar på meddelandet här i Suku forum kommer troligen inte den ursprungliga frågeställaren att se svaret. Svara därför helst på detta meddelande i Finlander forumet.

kkylakos
08.07.09, 09:46
Finlander-postitusoikeuteni oli kadonnut, joten todettakoon tähän varsinaisen kysymyksen, eli nykytutkijoiden haun, vierestä, että

Vuonna 1896 julkaistun Biograafisia tietoja Suomen naisista eri työaloilla matrikkelin mukaan Brita Katarina Niska o.s. Cajanus "1840-luvulla alkoi toimittaa luetteloa Niskan suvusta, jonka alku johtuu 1612 luvulta. Muutamia vuosia ennen kuolemaansa 1885 valmisti hän tämän teoksen, joka on ollut oppaana monelle nuoremmalle tutkijalle." Sukututkimusinto on voinut syntyä Sursillin suvun edellisinä vuosikymmeninä saaman julkisuuden myötä, sekä Brita että hänen aviomiehensä löytyvät Sursillin sukupuusta.
(Lähde: http://sukututkijanloppuvuosi.blogspot.com/2009/06/yksi-varhaisista-sukututkijoista.html)


Kyseistä julkaisua en ole paikallistanut kirjallisuuskannoista, mutta ole unohtanut tarkistaa Sukuhakemiston edeltäjän.

Oulun maakunta-arkistossa on Britan miehen liiketoiminnan arkisto, mutta siinä ei näytä olevan henkilökohtaista aineistoa.

admin
08.07.09, 10:57
On se siellä vielä se sinun kirjoituksoikeutesi.

Hasse

Stoffe
12.07.09, 14:42
Hej Marita!
söker själv efter en Petter Lorens Niska. Född 1886-08-11 i Mounio, Uleåborgs län, Finland(Vigselbok Pajala). Jag trodde att han kom från Mounio i lappland och nu är jag osäker han kanske kommer från Uleåborg. jag vet inte om det finns ett Mounio där. har du sett någon sådan herre i Uleåborg. eller om någon annan vet något. Själv så behärskar jag inte det finska språket så jag hoppas först hitta honom innan jag lånar hem Finska kyrkböcker(historieböcker) tacksam för alla svar.
med vänliga hälsningar Stefan Lundqvist
stoffe999*yahoo.se

macaroj
12.07.09, 21:14
Hej Stefan
Jag tror din Tobias Niska var från Muonio. Har inte hittat nån liknande plats i närheten av Uleåborg . Enligt http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/muonio/rippikirja_1855-1864_ik362-363/11.htm
finns i allafall en nybyggarfamilj Niska i Muonio även om boken är från 1855-1864 . Värt att titta vidare på och jag tror de flesta kyrkböcker är på svenska .

hälsn.
Marita J