PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Merikarvian paikallislehtiarkisto 1927?


Kirsi-Marja
27.08.07, 14:20
Heippa tietäjät !
Isoisäni veli Viktor Robert Hägglund kuoli 31.8.1927 Merikarvialla ja kirkonkirjoissa on merkintä "tapettu". Ajattelin, että voisiko löytyä esim. paikallisesta lehdestä tällainen tapaus, joka selvittäisi Viktorin onnettoman kuoleman? Osaisiko joku neuvoa, mistä lähden kyselemään? Merikarvialle en pääse mitenkään, kun asustan täällä Lohjalla.

kkylakos
28.08.07, 11:47
Hei,

voit Lohjaltakin käsin sähköpostilla ottaa yhteyttä Merikarvian kirjastoon tai Porin (maakunta)kirjastoon ja kysellä heiltä oikeita lehtiä (tosin minulla on heikot kokemukset tämäntyyppisestä kysymyksestä Porin kirjaston vastaajalta). Oikeat paikallislehdet löytää myös Satakunnan bibliografiasta. En tiedä oliko Merikarvialla "paikallisempaa" lehteä tuolloin, Satakunnan kansa yms. varmaan kannattaa käydä läpi.

Lehtiin pääsee käsiksi mikrofilmeillä ainakin Kansalliskirjastossa (Helsingin yliopiston kirjaston päärakennus) Helsingissä. En tiedä onko sinne esteetömämpää päästä Lohjalta kuin Merikarvialle, jonne sanomalehtien takia ei kannata lähteä, muuten jossain vaiheessa varmaankin.

Kirsi-Marja
28.08.07, 19:00
Kiitos Kaisa !

Kansallisarkistossa käyn usein viimeksi tänään mutta en ole hoksanut siellä kysellä, vähän noviisi kun olen tässä sukututkimushommassa.
Olen viettänyt Merikarvialla leireilyn merkeissä muutaman päivän ja samalla kuvannut kirkon ja hautausmaan. Seutu on kaunista ja käymisen arvoinen. Äidin isän suku Hägglund, Timmerhed, Lähteenmäki, Söderbacka ovat sieltä kotoisin ja siksi Merikarvia kiinnostaa muutenkin.

kkylakos
29.08.07, 06:12
kansalliskirjastossa, lähellä kansallisarkistoa, mutta eri paikka.