PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Anna f. 20.9.1709 Kisko


Magda
13.06.09, 19:10
Hej.

Jag behöver hjälp med att tyda texten vid Annas dop 21 sept. 1709. Föräldrarnas namn: Pistol smed ? Matz Holmberg och Carin Jörensd:r.
Tyvärr lyckas jag inte få med "länk" till denna händelse, men jag hoppas att det går bra ändå.

Kanske det finns någon som även har närmare uppgifter om denne Matz och hans hustru, deras vigseldatum o.dyl.


med tack på förhand
Pia Nurmi

Essimi
13.06.09, 23:09
Hej,
enligt Hiski var de ovigda då Anna föddes:
20.9.1709 21.9.1709 Kaukuri Pist. smed. Matz Holmberg Karin Jörensd:r Anna ((ovigda))


Med snabbsök kan jag inte hitta vigseln senare eller mera barn till dem heller.

Magda
14.06.09, 15:22
Tack Soile för ditt svar.

Jag såg också att föräldrarna till Anna enligt Hiski inte var gifte när hon döptes, men i Kisko Kb födda 1709 tror jag att det står att föräldrarna till barnet "vigda äro". Men som sagt behöver jag hjälp med tydandet av texten vid Annas dop.


Jag har sökt via Hiski över vigda i Kisko : Matz och Carin och de enda som skulle kunna årtalsmässigt passa är en Matz Catalenius och j. Carin Jöransdotter vilka vigdes 2.4.1689 i Kisko. Har försökt spåra denne Matz Catalenius vidare men inte hittat honom.

med hälsningar
Pia Nurmi

Essimi
14.06.09, 17:09
Hej,
nu läste jag texten i Kisko dopbok och:
först står det där vems son Matts var (ordet börjar med Mu...?) efter föräldrarnas namn sägs det: dotter, hvilkens föräldrar ej än till Dito vigda äro.
De vigdes alltså på samma dag än barnet döptes.

Magda
14.06.09, 19:00
Hej Soile och tack igen,

Aha, man skall läsa det småstilta också. Jag såg inte de små orden "ej än".
Men vad menas egentligen med det: Ej än till Dito vigda äro?
Om det var så att de vigdes samma dag som Anna döptes borde man ju hitta dem över vigda i Kisko 1709, men icke, vare sig före eller efter 1709.

Matz Holmbergs föräldrar: Namnet börjar på "Mu", kan det istället vara yrket?

hälsningar
Pia Nurmi

TerhiA
14.06.09, 20:04
Jag tror det står ungefär såhär:
Kaukuri | d: 21: Sept: Mustas Sons Pistoohl Smedens Matz Holmbergz och Karin Jörens d(otte)rs dotter, hwilckens föräldrar eij än till Dito wigde äro, barnet födt d: 20: d:o; Testes Olof P????, Ottila Jören Simonsson, Kampis h(ustru) Margreta Matzdotter, pigan Brita Sigfredzd(otte)r uthi Kaukuri.
Musta var altså ett hemman i Kaukuriby. "Ottila" =Uotila, också i Kaukuriby.

Magda
14.06.09, 20:47
Tack Terhi.

Musta hemman, hur kan jag få reda på vilka familjer som bodde där? Kisko Kb finns ju inte längre tillbaka än 1735 eller?

Gällande Matz och Carins vigsel, då är det väl som Soile skrev att de vigdes samma dag som dottern Anna döptes, annars hade hon väl blivit antecknad som "oäkta".

Hälsningar från ett mycket regnigt Åland.
Pia Nurmi

Magda
16.07.09, 22:17
Hej alla Kisko kännare.

Kisko Kaukuri Musta hemman. Enligt länken nedan torde då pistolsmed Matz Holmbergs far vara Matz Matsson.
Matz Matsson finns i Kaukuri Musta åtminstone f.o.m 1634-, hustrun?Agneta har jag hittat nämnd vid namn endast 1634- och om jag har tolkat rätt vigdes de före 1634.

http://digi.narc.fi/digi/fullpic.ka?kuid=944356

Är jag på rätt väg, eller?

med tack på förhand
PiaNu.

Sami Lehtonen
16.07.09, 22:33
Hej alla Kisko kännare.

Kisko Kaukuri Musta hemman. Enligt länken nedan torde då pistolsmed Matz Holmbergs far vara Matz Matsson.
Matz Matsson finns i Kaukuri Musta åtminstone f.o.m 1634-, hustrun?Agneta har jag hittat nämnd vid namn endast 1634- och om jag har tolkat rätt vigdes de före 1634.

http://digi.narc.fi/digi/fullpic.ka?kuid=944356

Är jag på rätt väg, eller?

med tack på förhand
PiaNu.

Det är otroligt. Matts Mattson finnas i jordbok och har ägat Musta hemman. Han bör vara född omkring 1600 och Matz Holmberg var troligen född efter 1650. Båda namn saknar i mantalslängderna mellan 1650 och 1700.

Magda
16.07.09, 23:04
Hej Sami

hm, alltså fel spår....

Om nu pistolsmed Matz Holmberg var Kaukuri Mustas son, vem är då fadern? Borde jag då inte hitta honom via jordböckerna, vilka som var boende på Kaukuri Musta hemmanet?

hälsn.
PiaNu.

Heikki Särkkä
17.07.09, 06:40
Det står klart "ej än till Dito", vilket ser ut som ett skrivfel och borde var "ej än till Dato".

Sami Lehtonen
17.07.09, 07:45
Hej Sami

hm, alltså fel spår....

Om nu pistolsmed Matz Holmberg var Kaukuri Mustas son, vem är då fadern? Borde jag då inte hitta honom via jordböckerna, vilka som var boende på Kaukuri Musta hemmanet?

hälsn.
PiaNu.

Hej, javisst borde du hitta honom i mantallängderna. I jordboken kan det vara en bonde från förra hundratals. Du kan se:
http://digi.narc.fi/digi/fullpic.ka?kuid=943185
Det är Jöran Michelsson som var bonde i Musta från 1683 till 1710. Jöran måste vara far till Mats Holmberg om han var Mustas son och Walborg ska vara hans mor (eller än annan hustru till Jöran som vi inte känner ännu). Har du en aning om när Mats Holmberg var född?

Du ser här:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=944356
att Jöran har tagit Musta hemman från öde och det menar att han är troligen inte en släkting till Henrik Tomasson eller Mats Mattsson före honom.

Magda
17.07.09, 08:55
God morgon.

Jag har inte hittat någon som helst uppgift om Matz födelseår inte heller när och var han dog. Enda uppgift om honom jag har är att han är antecknad som far till Anna Mattsdotter (oä) f. 1709.09.20 i Kisko.

Enligt en osäker källa skulle Annas mor Carin Jöransdotter varit född 1662 och dog 1740 i Kisko Hongisto, alltså var hon över 40 år när Anna föddes år 1709. Enligt samma källa bodde Carin hos dottern Anna framtill sin död.

PiaNu.

TerhiA
17.07.09, 15:08
Enligt en osäker källa skulle Annas mor Carin Jöransdotter varit född 1662 och dog 1740 i Kisko Hongisto, alltså var hon över 40 år när Anna föddes år 1709. Enligt samma källa bodde Carin hos dottern Anna framtill sin död.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kisko/rippikirja_1735-1753_jk1031-1032/54.htm
Karin ses ju här - Drag. Erik Pihls swärmor. Födelseårets sista nummer 2 ses lyckligtvis. Begrofs 15.6.1740, 78å.

Magda
17.07.09, 15:52
Hej Terhi

Ja, visst ja. Jag har ju dessa uppgifter om Erich Pihl men glömde.. oj oj närminnet.

Nu gäller det att hitta pistolsmeden Matz, föräldrarna? Jöran Michelsson och Valborg. Kan hända att de är inflyttade till Kisko Kaukuri Musta omkring år 1683.

jakten fortsätter..

med hälsningar
PiaNu.

Magda
17.07.09, 16:12
Hej

texten under Musta hemman längst ner på sidan:

http://digi.narc.fi/digi/fullpic.ka?kuid=944356

Vad jag kan tyda:
N: 7366 s.1386
Jöran Michelss. är sinnader att opt.ett ödes hus i Caucuri by o. Bierno socken om 1 hu. 7 1/4 ö.sk 1m-hem.?? som en tijdh varit skatt???? men sedan som den sista åbon Erich ??? anno 1676 till knekt är skriven har det ?? uthi 7 åhrs tijdh legat platt öde.

Betyder detta att Jöran Michelsson finns att söka i Bjärnå?

PiaNu.

Heikki Särkkä
18.07.09, 20:54
skattevrak
Erich benembdh (Erik-niminen)

Magda
20.07.09, 20:06
Tack Heikki

för kompletteringen av texten.
PiaNu.