PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Suomen meriekipaasista


M1nna
30.05.09, 19:37
Yksi esi-isistäni, s. 1843 löytyy Suomen meriekipaasista, mikä oli aivan outo käsite minulle ennen tätä löytöä. Vieläkin minulle on hieman epäselvää:
Mentiinkö meriekipaasiin ikään kuin vapaaehtoisina tai värvättyinä, vai olivatko he myös ruotusotilaita jotka sinne lähtivät?

Samainen esi-isäni on kuitenkin löytynyt rippikirjoista jo ennen kuin hän on muuttanut takaisin meriekipaasista - asuivatko he rauhan aikana koti konnuillaan?

Entä mitä tarkoittaa hänen kohdallaan rippikirjassa merkintä "får förlysas" ja pvm.. oliko tällä kenties jotain tekemistä aviottoman lapsen kanssa?

t. Minna

automatti
31.05.09, 07:46
Meriekipaasi oli laivastoyksikkö

mm http://www.genealogia.fi/genos/48/48_65.htm antaa käsitystä sen alkuvaiheen toiminnoista

Myös täältä löytyy tiivistettynä tietoa tuon ajan sotalaitoksesta
http://www.hiski.fi/linktoold/genos/54/54_1.htm

Tarkoittaisiko tuo rippikirjamerkintä että saa kuuluttaa

automatti

M1nna
31.05.09, 17:45
Hei,

kiitos linkeistä.

Rippikirjamerkintä mielestäni tarkoittaa samaa, mutta mitkä mahtoi olla syyt että tälläinen merkintä merkittiin..?

Essimi
12.06.09, 21:18
Merkintä tarkoittaa papin todistamaa esteettömyyttä avioliittoon. Se oli yksinkertainen ja säännönmukainen "viranomais"tapa välittää tieto ihmisten muuttaessa paikkakunnalta toiselle. Käytäntö on edelleenkin olemassa: ennen avioliiton solmimista siihen aikovien tausta selvitetään siinä mielessä, ettei taustalla ole esim. voimassa olevaa toista avioliittoa. Aiemmin oli muitakin avioliiton esteitä, mm. jotkin sairaudet.

M1nna
12.06.09, 23:47
Essimi,
kiitos vastauksestasi. Tässä tapauksessa tuo varmaankin tarkoitti sitten seurakunnan (jonne Sakarias muutti) mielipidettä - heidän puolestaan hän oli valmis avioitumaan tuolloin.. Mielenkiintoista.

Sakarias kihlautui paikallisen kylän piian kanssa saman vuonna kun muutti kylälle... olen ajatellut että ehkä heidän suhteensa "virallistui" ennen kuin Sakarias pääsi armeijasta, joten heidät vihittiin vasta vuoden päästä..