PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sähköpostiosoitteiden näkyminen 2005 vuoden Suku -listan viesteissä.


Eero K
26.08.07, 17:04
Hei,

Onko joku muu törmännyt sellaiseen että on alkanut tulla paljon roskapostia, mikä johtuu että 2005 vuoden Suku-listan viesteissä jotka ovat internetissä näkyvät sähköpostiosoitteet. Hakukoneet jotka etsivät sähköpostiosoitteita löytävät ne helposti. Ainakin itse olen löytänyt tuon asian selitykseksi sille että roskapostia on alkanut tulla. Ennen noiden ilmestymistä sukututkimusseuran sivuille Roskapostien määrä itsellä oli 0. Webmasteriin olen ottanut 2 kertaa yhteyttä ja kysynyt olisiko mahdollista poistaa osoitteen näkyvistä, mutta en ole saanut vastausta. Tosin saattaa olla liian myöhäistä jos osoite on päätynyt roskpostien lähettäjien listoille.

t. Eero

Heikki Koskela
26.08.07, 17:24
Olen tehnyt saman havainnon viime viikkojen aikana: ns. roskapostin määrä on selvästi lisääntynyt. Syytä en osaa sanoa. Eivät minua mahdottomasti häiritse, varsinkin kun monet postit lupaavat tehdä minusta hyvin rikkaan kunhan teen niin ja näin. Jopa lääketieteellisiä leikkauksia luvataan. Mistä he tietävät, että minä olen leikkauksen tarpeessa? En ole ainakaan siitä maininnut julkisesti.

Summa summarum! Roskaposti on todella lisääntynyt enkä oikein tiedä, miten saisin sen loppumaan. Rasite se kumminkin on.

Juha
26.08.07, 17:57
Katsomme asiaa tuon Suku-listan arkiston osalta. Palaan siis asiaan käsiteltyäni eri mahdollisuuksia muiden ylläpitäjien kanssa.

Toisaalta s-postiosoitteet voivat päätyä roskapostittajien listoihin melkein mitä kautta tahansa. Monet noudattavatkin tällä palstalla sitä hyväksi koettua tapaa, jossa osoite ilmoitetaan muodossa etunimi.sukunimi (at) domain.fi

Tapoja suojautua on useita ja tietysti sitten on näitä (yleensä maksullisia) roskapostin filtteröintipalveluita. Luonnollisesti virustorjunta- ja palomuuriohjelmien täytyy olla ajan tasalla.


Juha Vuorela
webmaster
Suomen Sukututkimusseura
Liisankatu 16 A
00170 Helsinki
email: juha.vuorela*genealogia.fi

Eero K
26.08.07, 20:07
Tuo on todellakin hieman rasittavaa tuo roskapostin tulo. Itse en ole keksinyt muuta selitystä sen tulolle kuin tuon 2005 vuoden Suku-listan viestit, jossa osoitteeni näkyy internetissä ainoastaan julkisesti.

t. Eero Kujanpää Espoosta

Eero Lehto
19.09.07, 13:42
Kyllä olen havainnut. Se alkoi loppukesästä. Tosiaan taisi olla hiukan sen jälkeen kun ilmoittauduin Sukuforumille. Tosin voi olla joku muukin syy, niitähän pystyy poimimaan melkein mitä tietä tahansa. Mutta harmillista se on. Tähän asti olen jaksanut vielä käydä tuhoamistaistelua. Mikähän auttaisi.
Eero L

kaila
20.09.07, 15:01
Sähköpostiosoitteiden joutuminen spammereiden käsiin on valitettavaa. Kävin läpi ne vanhemmat postituslistojen arkistot (1997-2005) joissa osoite on kirjattu sellaisenaan. Näitä viestejä on n 70 000 kpl. Niiden muuttaminen on kyseenalaista. Käsin sen tekeminen ei onnistu. Ohjelmallisesti periaatteessa kyllä mutta samalla muutettaisiin noita viestejä ja aiheutettaisiin varmaankin niihin jotain virheitäkin. Miten tekijänoikeudet siihen suhtautuvat? Sen lisäksi ettei meillä juuri nyt ole sellaista ohjelmaakaan. Vaihtoehtoisesti ne on mahdollista poistaa kokonaan. Se että näkyvät hakukoneissa ei vaikuta asiaan mitenkään. Spammereiden robotit eivät palvelimella olevista suosituksista piittaa. Speämmereiden jo löytämille sähköpostiosoitteille emmem itään mahda mutta viestien poistamisella voisi estää uusien spämmereiden toimet.

Miten sitten voi toimia jos spammeja tulee liikaa. Täälläkin on tainnut olla siihen ehdotuksia. Lisään vielä omani. Muutama vuosi sitten minulla oli iki.fi loppuinen osoite ja spämmia tuli n 1000 viestin verran päivässä. Jouduin lopulta lopettamaan ko osoitteen käytön tästä syystä ja vaihtamaan uuteen osoitteeseen. Nyt jos keskustelen jollain postituslistalla rekisteröidyn sinne kahdella osoitteella (ilmaisella ja "omalla"). Omalla voin lukea viestejä mutta kun kirjoitan niin käytän ilmaista. Sen voi helpommin hylätä ja korvata uudella. Olen myös varovaisempi osoitteeni näyttämisellä nettisivuilla ym.

Huomioi, että esim Suku Forumissa ei sähköpostiosoite ole missään näkyvissä ja on siten varsin turvallinen.

t Kaarle Kaila