PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kone hidastelee


Vikelli
20.05.09, 07:43
Lieneekö tämä oikea paikka kysymykselleni, kun en oikein tiennyt, mistä saisin neuvoja.

Tietokoneeni hidastelee nykyään aika lailla nettiä selatessa. Voisiko joku neuvoa, mitä voisin tehdä?

Google mainostaa Google Chrome-selainta, että nopeuttaa. Onko jollakin kokemusta, auttaako ongelmaan? Olen arka asentelemaan uusia juttuja, kun vähäinen enkun taitokin vaikeuttaa ymmärtämistä.

Onkohan sillä merkitystä, että asun nykyään kerrostalossa ja seinänaapurikin valittelee hitautta ja epäilee syyn olevan "johdoissa"?

Leena

kkylakos
20.05.09, 10:08
Chrome ei minulle ainakaan tuonut helpotusta vaan päinvastoin.

Tarkista ainakin kovalevysi tilanne, jos vaikka oli täyttynyt huomaamatta.

Vikelli
20.05.09, 13:43
kkylakosChrome ei minulle ainakaan tuonut helpotusta vaan päinvastoin.

Tarkista ainakin kovalevysi tilanne, jos vaikka oli täyttynyt huomaamatta.

Hei Kaisa, kovalevyni on näinACER (c)
Tiedostojärjestelmä NTFS
Vapaa tila: 50,1 Gt
Koko yhteensä: 74,0 Gt

Minulla on ollut tarkoitus hakea lisää muistia 1-2 yksikköä, mutta ei ole vielä tullut tehtyä, kun keskusyksikön irrottaminen johdoista on laiskottanut. En nimittäin osaa itse lisätä uutta osaa.

Olisiko sinulla aikaa vielä kommentoida kovalevyni tilaa. Olet tainnut aikaisemminkin auttaa minua ja monet muutkin Forumilaiset.

Kiitoksen sanoja vaan ei tule koskaan viljeltyä liikaa, joten KIITOS TAAS KAIKILLE HYVISTÄ NEUVOISTA JA VINKEISTÄ!

Leena

JaskaS
20.05.09, 13:54
Onkohan sillä merkitystä, että asun nykyään kerrostalossa ja seinänaapurikin valittelee hitautta ja epäilee syyn olevan "johdoissa"?

Leena
Jos taloyhtiölläsi on jokin yhteinen nettiratkaisu, voi ongelma piillä siellä. Ainakin meillä on kuulemma (en ole liittynyt itse, vaikka joudunkin maksamaan :mad: ) ollut hidastelua, kun jotkut imuroivat suuria musiikki- ja videotiedostoja.

:) Jaska

kkylakos
20.05.09, 14:47
Ei näytä olevan muistista ainakaan kiinni. Itselläni ei ole kotiyhteyttä, joten en tiedä muita käytännön esteitä. Palveluntarjoajalta voi tietenkin tiedustella onko heillä ollut ongelmia.

Vikelli
20.05.09, 15:03
Kiitos Kaisa,

Epäilen minäkin Soneran yhteyttä. Sähköpostikin meni puolen päivän maissa toimimattomaksi ja nyt jonkin aikaa sitten avautui vikasietotilassa. Sähköpostini on Office-ohjelman kautta.

Leena

Laardi
20.05.09, 17:38
Myös Windows Vista syö niin paljon itessään muistia, että se hidastaa muiden ohjelmien, myös selaimen, toimintaa. Kannattaa vaihtaa XP koneelle.

tkukkonen
20.05.09, 18:39
Lieneekö tämä oikea paikka kysymykselleni, kun en oikein tiennyt, mistä saisin neuvoja.

Tietokoneeni hidastelee nykyään aika lailla nettiä selatessa. Voisiko joku neuvoa, mitä voisin tehdä?

Google mainostaa Google Chrome-selainta, että nopeuttaa. Onko jollakin kokemusta, auttaako ongelmaan? Olen arka asentelemaan uusia juttuja, kun vähäinen enkun taitokin vaikeuttaa ymmärtämistä.

Onkohan sillä merkitystä, että asun nykyään kerrostalossa ja seinänaapurikin valittelee hitautta ja epäilee syyn olevan "johdoissa"?

Leena

Jos koneessasi ei ole tehty pitkään aikaan putsausta, suositan seuraavaa.
1) Tee ensin varmistus tiedoistasi esim. varmistuskovalevylle.
2) Lataa verkosta ilmainen siivousohjelma CCleaner (lähde: http://www.ccleaner.com/). Ohjelma osaa suomeakin.
3) Aja CCleanerillä turhien tiedostojen poisto. Usein vapautus on satoja megatavuja, mutta pitkään siivoamaton kone voi vapautua gigatavuistakin turhaa mömmöä.
4) Aja kovalevyn eheytys, jolloin tiedostot asettuvat järkevämpään järjestykseen kovalevylle.

Tämä voi nopeuttaa kovastikin konettasi, jos se nyt sattuisi olemaan pullonkaulana.

66SM
22.05.09, 17:08
Windows sekoittaa vähitellen kovalevynsä. Eheytys auttaa jossakin määrin, mutta sekin pitäisi ajaa monta kertaa peräkkäin ja aika hidasta hommaa. Vaihtamalla Linuxiin loppuu hidastelu kuin naulan kantaan. Linuxin asennus kestää vajaan tunnin ja siinä ajassa menevät myös kaikki tärkeimmät ohjelmat koneeseen. Esim. tekstinkäsittely ja kuvankäsittely. Se edellyttää myös siirtymistä Linuxin vapaaseen sukututkimusohjelma Gramps'iin. Tällöin GEDCOM'illa siirrettävä tiedostot. Toimii Gnome työpöydän kanssa, KDE'ssä voi joutua setvimään skandeja. Samalla pääsee viruksista ja virustorjunnasta eroon. Ubuntu Linuxin saa ilmaiseksi täydellisenä ladattua netista, tai joutuu siis polttamaan ISO-kuvan ja asentamaan siitä. Jonkinverran aiheuttaa muutoksia toimintamalleihin, mutta jos löytyy joku joka tuntee Ubuntun niin yksinkertainen homma, eikä taida paluumuuttajia löytyvän.

Sekin vaihtoehto on että asentaa Linuxin ja sen jälkeen taas Windowsin. Tämä siksi että Linux putsaa sen kovalevyn kaikesta Windows moskasta ja toimii sen jälkeen kuten uutena.

Tästä syystä tietokonevalmistajat rakastavat Windowsia. Se takaa heille liikevaihtoa. Linux on siis kauhuskenaario Microsoftille ja kaupallisille ohjelmien tekijöille, ohjelmat ilmaisia, virustorjunnalle koska se ei sitä rakenteensa vuoksi tarvitse, ATK-tuelle koska se on stabiili ja sitä pystyy aika pian itsekin ylläpitämään ja tekemään varmistukset.

Tämä on kirjoitettu 5 vuoden kokemuksella.

tkukkonen
22.05.09, 19:47
http://gramps-project.org/wiki/index.php?title=Linux_Genealogy_CD

Linkin takana on ladattava Linux-paketti, joka tuottaa valmiiksi asennettuina Grampsin ja muutakin kivaa. Geneweb on suurille tallennusmassoille sopiva ohjelma. Laitevaatimukset ovat kohtuulliset. Aivan vanhoihin koneisiin Ubuntu on liian raskas. Ja pitää osata joko itse tai kaverin avulla ainakin tehdä CD.

CD ei sitten sovi kuin Intel-prosessoreille x86 ja sen sukuisille (AMD ym), useimmille koneille kuitenkin.

Orvokki W
22.05.09, 20:27
Samaa hidastelua on ollut täälläkin jo koko viikon. Olen puhdistanut ja järjestellyt tiedostoja, poistanut turhia sähköposteja yms. Mutta näyttää Elisankin kautta kulkevat yhteydet vitkastelevat todella pitkään. Vapaata tilaa ja muistia pitäisi koneessani olla kyllä riittävästi. Tuo Linux kyllä kiinnostaisi minuakin, mutta kun en vain uskalla siirtyä siihen, kun olen alusta alkaen ollut tämän Microsoftin orja.
Olipa vain toteamus, tämä ei kysyjää auta eteenpäin.
Kuitenkin hyvää viikonloppua.

Orvokki W.

66SM
23.05.09, 00:08
Samaa hidastelua on ollut täälläkin jo koko viikon. Olen puhdistanut ja järjestellyt tiedostoja, poistanut turhia sähköposteja yms. Mutta näyttää Elisankin kautta kulkevat yhteydet vitkastelevat todella pitkään. Vapaata tilaa ja muistia pitäisi koneessani olla kyllä riittävästi. Tuo Linux kyllä kiinnostaisi minuakin, mutta kun en vain uskalla siirtyä siihen, kun olen alusta alkaen ollut tämän Microsoftin orja.
Olipa vain toteamus, tämä ei kysyjää auta eteenpäin.
Kuitenkin hyvää viikonloppua.

Orvokki W.

Windows ei osaa pitää kovalevyä järjestyksessä ja siksi silloin tällöin eheytettävä. Estääkseen Linuxin asennuksen samalle kovalevylle levittää Windows tiedostonsa tietyn kaavan mukaan koko kovalevylle ettei sinne jäisi vapaata tilaa. Vaikka Windowsin asentaisi uudelleen ei sekään puhdista kovalevyä kaikesta. Siksi tarvitaan Linuxin asennus välillä, koska se pyyhkii kaiken pois.

Viisi vuotta sitten aloitin niin että hankin kaksi siirtokehikkoa, kummassakin oma kovalevynsä, toisella Windows ja toisella Linux. Näin oli mahdollisuus käyttää kumpaa hyvänsä vaihtamalla tätä kovalevykasettia. Eli ohjelma kiinni, sen jälkeen kasetin lukitus auki avaimella, vaihto muutamassa sekunnissa, lukko kiinni ja käynnistys. Ei kovin kallis sijoitus, kovalevy ehkä 50-60 euroa, 2 kasettia ja yksi teline joka asennetaan vapaaseen CD paikkaan.

Siitä mitä Linux oli silloin on se kehittynyt valtavasti. Kehitysnopeus on sellainen että vuodentakainen arvio Linuxista on jo menneisyyttä. Esimerkkinä Ubuntu 9.04 käytetty ext4 tiedostojärjestelmä joka on 2-20 kertaa nopeampi muita. Samoin USB3 tulee Linuxiin.

Itse käytän OPEN SUSE linuxia mutta poika on Ubuntuosaaja ja hän pitää blogia jossa kaikenlaisia kikkoja sellaiselle joka ei ole käyttänyt Linuxia. Pitää sitä kylläkin ruotsiksi, mutta jos jollakin on mielenkiintoa niin voin kaivaa nettiosoitteen. Hän pystyy myös selvittämään asennukseen liittyvät asiat.

Timo W
23.05.09, 09:26
Kun windows-kone pykii ja mikään ei tunnu toimivan, yleensä avataan
tehtävienhallinta. Paljon tehokkaampi apuväline on kuitenkin Process
Explorer. Se auttaa myös haittaohjelmien tunnistamisessa.

http://mikropc.net/nettilehti/pdf/2601200650.pdf

Lataus tuolta:

http://www.download.fi/tyopoytaohjelmat/muut_ohjelmat/process_explorer.cfm

PS. itse käytän tota ohjelmaa.