PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Nybörjare!


Htmatinlassi
10.05.09, 19:27
Hej alla ni här på forumet, detta inlägg hamnade kanske helt fel men hittade inte någon bättre plats för en kort presentation.Jag är helt ny på detta med släktforskning men hör av andra hur spännande och intressant det kan vara och gör nu ett första försök att forska i min egen släkt, eller snarare en del av den till att börja med.

1. Jag började med att skriva ner det jag själv vet och sedan fick mor utstå en hel del korsförhör ;-) samt andra i släkten som kan veta något eller har foton osv.

2. Då jag uteslutande använder Linux som operativsystem så fick det bli GRAMPS som jag började att fylla i så gott jag kunde, startar med min fars släkt.

Jag kan inte komma längre än till min farfars far Fredrik Vilho Laurinpoika Matinlassi f 1877-03-12 Ylimaa, Ranua

Nu gäller det för mig att komma vidare på något sätt och har någon tips eller knep så tar jag tacksamt emot förslag.
(Det går bra att skriva på finska också)

mvh Heimo Matinlassi

Tapani Kovalaine
10.05.09, 19:43
Fredrik Vilhelmi Laurinpoika Matinlassi 1877 Simo Maksniemi

isä Lauri Juhonpoika Matinlassi 1838
äiti Kreetta Annantytär Hanhivaara 1835,
- vihitty 1862, lapsia ainakin kahdeksan
- Kreetta tuli 1859 Enontekiöltä Simoon

isänisä Juho Juhonpoika Matinlassi 1792-1861, pso Elsa Kaisa Laurintytär Marttila 1806-1880, asuivat Simon Maksniemessä RN:o 9 torpassa

isänisän isä Juho Henrikinpoika Matinlassi 1763-1899, pso 14.11.1790 alkaen Susanna Ruonala 1769-1824, asuivat Kemissä Matinlassin talossa http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kemi/rippikirja_1799-1805_msrk_ik272/158.htm

isänisän isänisä Henrikki Juhonpoika Matinlassi 1735-1777, pso Saara Täikkö 1739-1817, asuivat Kemin Lautiosaaressa Matinlassin talossa

Sähköpostitse löytyisi tietoja 30 sivun verran Matinlassi-suvusta

Terveisin Tapani,
Eevi Matinlassin kummipoika

Htmatinlassi
10.05.09, 21:41
Tuhanet kiitokset :) Miten minä nyt pääsen yöuneen :confused:
Kauhean jännää!

terv. Heimo Matinlassi

tellervoranta
11.05.09, 08:53
On Matinlassi meidänkin sukutauluun merkitty....
Tapanin kummi mahdollisesti minun ensimmäinen rehtori ?? Oulussa. Minulla on valokuva. Jos joku haluaa, voin skannata ja käsitellä sekä lähettää pyytäjälle.

PVuorio
11.05.09, 11:58
Hej

Ja Matinlassin talon historiasta voi lukea Martti Helistön "Kemin asutuksen historiaa"-kirjasta. (Kemi 2001. ISBN 951-98903-0-0) Alkaa tämän talon osalta vuodesta 1626. Määrä n. 3 sivua (ss.375-377).

t Pertti Vuorio

Htmatinlassi
12.05.09, 21:50
Så här ser mitt släktträd ut på fars sida..!

Juho Tulkki-Matinlassin (9.12.1698–24.3.1794)(Matinlassi gård från år 1728)(ffffffff)
Henrikki Matinlassi 1735-1777 (Matinlassi gård)(fffffff)
Juho Henrikinpoika Matinlassi 1763-1809. (Matinlassi gård) (ffffff)
Juho Juhonpoika Matinlassi 1792-1861 (Flyttade till Simo 1822) (fffff)
Lauri Juhonpoika Matinlassi *1838 (ffff)
Fredrik Vilhelmi (Vilho) M *1877 (fff)
Vilho Leander (Lennart) *1911 (far-far)
Veikko Kalvei M *1934 (min far)
Heimo Matinlassi *1966 (jag)
Timmy Matinlassi *1991 (min son)


Detta betyder (om jag har förstått det rätt) att vi tog namnet Matinlassi då Juho Tullki tog över gården Matinlassi år 1728 av Lauri Ruona pga vanskötsel??


Nåväl, massor att göra bara på detta som jag har fått tag på, fruar och barn finns uppskrivna för samtliga led.
Skall resa till Kemi och Simo och Ranua för att se om det finns spår kvar i faders-jorden att fota och ta med hem.....!
Kanske är släkten Tullki också möjlig att söka i, kanske också redan gjort??


Ett stort tack till alla ni, samt Tapani Kovalaine som stort bidragit till att jag har hittat spår av mina rötter.

Htmatinlassi
13.05.09, 12:15
Skulle kanske frågat detta innan, men:
Får man eller t.o.m BÖR man publicera sina släktforskningresultat här?
Tänkte att det hjälper kanske någon annan att söka sina rötter eller att vi delar förfäder.
Kan jag då forsätta på den här tråden eller kan någon hänvisa mig till rätt plats..!

mvh H Matinlassi (numera även Tulkki (tulcki) ) ;)

admin
13.05.09, 14:20
Skulle kanske frågat detta innan, men:
Får man eller t.o.m BÖR man publicera sina släktforskningresultat här?
Tänkte att det hjälper kanske någon annan att söka sina rötter eller att vi delar förfäder.
Kan jag då forsätta på den här tråden eller kan någon hänvisa mig till rätt plats..!

mvh H Matinlassi (numera även Tulkki (tulcki) ) ;)

Hej

Ingen kan tvinga någon att publicera sina resultat eller hindra någon att göra det. Det är upp till var och en att publicera eller låta bli. Personligen tycker jag att det knappast kan vara till skada med information såframt man med informationen inte åsamkar någon tredje person skada.

Observera också att man inte får publicera material om levande personer om man inte av personen i fråga fått tillstånd. Generellt sett skall vi därför undvika diskussioner om levande personer samt - om man inte vet om dessa är vid liv - personer födda senare än för 100 år sedan.

Hasse