PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Karl Ernst & Hjalmar Tiilikkala, Fitchburg


Mikko Y.
18.04.09, 01:13
I'm looking for two brothers who moved to the Fitchburg.

Older brother Karl Ernst aka. Kalle Ernesti born 22.4.1884 in Toholampi. He moved to America 20.4.1901 and arrived to Portland 2.5.1901. I know that he moved to his uncle Johan "Juho" Kopsala. Who lived on Fitchburg. I have his day of dead, which is 20.3.1919. But i'm not sure is that day right.

Younger brother Hjalmar aka. Henrik Jalmari born 16.6.1886 in Toholampi. He moved to America 3.4.1907 and arrived to Boston 12.10.1907. He also moved to his uncle Johan Kopsala. I know that he has been worked on weaving mill on year 1910. I have his day of dead, wich is 3.1.1941. And this is have been taked on Raivaaja-newspaper. So it's maybe the right.

These two brother's lastname was begin Tiilikka but it seems to very quickly transformed to Tiilikkala. Karl's and Hjalamar parents were Matti Heikinpoika Tiilikka and Anna Josefiina Juhontytär Tiilikka nee Kopsala.

So i wanna know did these two brother have family and do theys descendants live today. Those two borther's are my Grandfather brothers.

merjasyrjämäki
18.04.09, 08:15
Hei Mikko,
Tiilikkala-nimisiä henkilöitä löytyy Fitchburgista vaikka kuinka paljon, mutta en tiedä ovatko oikeita.
v. 1910 väestönlaskennassa Hjalmar Tiilikkala asuu Omena Street -kadulla vuokralaisena. Ikä 23v, maahan 1907. Ammatti kutoja. Toinen vuokralainen samassa osoitteessa Koneta Tiilikkala, 24v, puuseppä, maahan 1891. Voisi tietysti olla Kalle, ikä täsmää. Naapurissa asuu vuokralla 19-vuotias Amanda Kopsala, joka syntynyt Massachusettsissa. Jostain syystä en saa tähän nyt kuvaa liitettyä, mutta voin lähettää sen sähköpostiisi, jos haluat.
Kuka sitten on Hjalmar Tiilikkala, syntynyt 24.6.1889 Toholammella? Hänestä olisi 1. maailmansodan värväyskortti. Hänkin on ammatiltaan kutoja, onko ehkä sama mies kuin tuossa edellä. Ei vain syntymäaika täsmää sinun tietoihisi.
Löytyisi myös William Tiilikkala, syntynyt samoin Toholammella 19.5.1881. Onko mahdollisesti sukua? Entä John William Tiilikkala, s.12.10.1889? Löytyy myös Maija-Liisa Tiilikkala, syntynyt Toholammella 27.6.1884. Hänen vanhempansa ovat Juho Jaakko Tiilikka ja Johanna Oikemus.
Vaikka nämä henkilöt eivät olisi etsimiäsi, heidän kauttaa saattaisi päästä oikeitten henkilöitten jäljille. Erityisesti tuolla Maija-Liisalla näyttää olevan jälkeläisiä, jotka on helppo tavoittaa, kun ovat laittaneet sukupuunsa oikein kuvien kanssa nettiin.

Ilmoittele, onko joku näistä mahdollisesti seuraamisen arvoinen, niin voin katsoa lisää myöhemmin, nyt en ehdi.

Terv. Merja

Mikko Y.
18.04.09, 11:08
Kiitoksia vastauksesta. Oletko sä ottanut nuo tiedot ancestry.com:sta? Koska mulla on myös nuo samat jutut sieltä. Ei englannin taito oikein taipunut tuohon ensimmäiseen viestiin, että nämä kaksi eivät ole muille Tiilikkaloille suku. ja niiden alkuperäinen sukunimi oli Tiilikka, mutta varmaan taipu muuotoon Tiilikkala, kun sen nimisiä on just paljon siirtynyt amerikkaan. Minulla on myös se v. 1910 väestönlaskenta tieto.

Hjalmarilla oli samanniminen kaima Fitchburgissa, mutta "minun" Hjalmarini on vanhempi sitä toista. Mä olen pohtinut sitä Konate myös. Se voisi olla sama henkilö kuin Kalle, mutta on selvinnyt myös et Toholammilta on lähtenyt siirtolaiseksi myös Konate Tiilikkala niminen henkilö. Et ei vois kyllä mennä vaikeammaksi.:oo: Ja tosiaan Fitchburg on ollut Toholampilaisten paikka tuohon aikaan, et siksi Tiilikkaloita on paljon siellä päin.

Olin yhteen Tiilikkalaan yhteyttä Fitcburgiin, koska luulin ensin, että se olisi ollut sukulainen, mutta se olikin just niitä toisia Tiilikkaloita. Niin häneltä selvisi, että Fitchburgissa asui kauan aikaa sitten toinen Tiilikala perhe ja se ei ollut sukua heille, mutta se katosi aika nopeasti ja hänen muistaakseen tällä perheellä ei ollut lapsia. Mutta isä taas muistaa lapsuudesta, että näitä amerikan-serkkuja olis käynyt niiden isänsä kotitilalla, et varmaan jommalla kummalla olisi sitten kuitenkin perhekkin syntyi rapakon takana.

Sieltä ancestry.comista on myös löytynyt v. 1920 väestönlaskenta, jossa Hjalmar Tiilikkalalla olisi Lempi A. niminen vaimo, mutta siinä Hjalmarin ikä on 10v. nuorempi... et lienekkö etsiäni henkilö. Ja Ancestrystä löytyi vielä saman tyylinen nimi kuin Hjalmarilla ja siinä hän olisi mennyt nuoremman naisen kanssa naimisiin. Mä olen hukannut ne tiedot, niin en tarkemmin muista miten menee. Ja siksi mä täältä haen tietoa, et löytyis joillekkin näille olettamuksille varmistusta..