PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Päijät-Hämeen seurakuntayhtymän kielto / Kouvolan hallinto-oikeus


Erkki Kiuru
17.04.09, 08:48
PT Kuusiluoma viittaus SSS:n weppisivujen etusivulla Kouvolan hallinto-oikeuden päätöksestä (otsikon "Sukututkimusta harrastava juristi" tekstissä) kiinnostaa varmasti jokaista sukututkijaa ja siksi olisi mielenkiintoista tietää tarkemmin, millaiseen päätökseen Kouvolan hallinto-oikeus on Päijät-Hämeen seurakuntayhtymän asiassa päätynyt. Ja jos Lahden maistraatin päätös jäi voimaan, niin millaisiin jatkotoimiin asiassa on päädytty?

Taustaa asialle löytyy mm. viestiketjussa http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=46&page=2 ja siellä Roy Sjöblomin viesti.

Lyhykäisesti kyseessä oli kysymys siitä, saako sukututkija tutkia omatoimisesti ja millä ehdoilla 1900-luvun kirkonkirjoja. Päijät-Hämeen seurakuntayhtymän keskusrekisterin johtaja kielsi täysin tällaisen tutkimuksen mahdollisuuden ja valitukseen asiasta Lahden maistraatti pysytti päätöksen voimassa. Jatkovalituksen tuloksesta Kouvolan hallinto-oikeuteen ei ole vielä kerrottu SSS:n sivuilla eikä SukuForumissa, mutta asia kiinnostaa varmasti muitakin kuin minua.

Olen tekemässä tutkimusta Sysmän Nuoramoisten Nordenlundin torppareista 1700-luvulta vuoteen 1915 ja jossain vaiheessa minun olisi päästävä tutkimaan itse vuosien 1900-1920 rippikirjoja mikrofilmeiltä saattaakseni tutkimustyön valmiiksi. Kouvolan hallinto-oikeuden päätös antaa viitteitä tulevista vaikeuksista työni päätösvaiheeseen.

Erkki Kiuru

Tapani Kovalaine
17.04.09, 09:07
Kysyjä on tehnyt erittäin viisaan ratkaisun, kun hän on julkiselle foorumille kirjoittanut tekevänsä tutkimusta torppareista. Sellainen henkilö toki voi kaikin mokomin tutkia vuoteen 1915 saakka ulottuvista väestöä koskevista asiakirjoista ja kirkonkirjoista ja henkikirjoista torppareita koskevia tietoja missä vaan.

Auta armias, jos joku haluaa tutkia torpparien sukuja! Ovet eivät sellaiselle uteliaisuudelle ihan nuin vaan aukenekaan! Tiedot 94 vuoden takaa kun ovat vielä suht tuoreita.

Erkki Kiuru
17.04.09, 10:21
Viisautta tai ei, ajatuksena on selvittää pienen kyläyhteisön ja siellä ison säterin torppareiden vaiheita, sukulaisuutta, elämää, rikollisuuta, terveys- ja kuolintietoja, oppineisuutta, yhteiskunnallista vaikuttamista jne.

Vuosi 1915 johtuu siitä, että Nordenlundin maista mitattiin torpat itsenäisiksi tiloiksi ja myytiin silloisille torppareille edullisilla (?) ehdoilla vuosina 1912-1915 Sysmän Säästöpankin rahoittamilla lainoilla. Siis vapaaehtoinen torppareiden maiden myynti silloisille torppareille.

Mutta tuo Kouvolan hallinto-oikeuden päätös kiinnostaa ja keskusrekisterin johtajan päätös estää tutkimustyön rippikirjoja käyttäen toisin kuin Tapani Kovalaine olettaa.

Erkki Kiuru

Tapani Kovalaine
17.04.09, 11:55
Viisautta on se, että tietää paljon, mutta ei kerro kaikkea tietämäänsä.
Olen sukututkimusta harrastava juristi ja ollut sitä jo 42 vuoden ajan, tai jos ei varanotaarina oloaikaa huomioida, niin kuiteskin 39 vuotta.

Olen joutunut panemaan merkille, että tietosuojasta päättävän tahon ja tietoja tarvitsevan tahon välillä vallitsee isojakin käsityseroja. Erot ovat paitsi kansallisia, ne ovat myös paikallisia. Joillekin maistraateille ja kirkkoherranvirastoille tutkijat ja sukututkijat ovat riesa ja toisille taas suuri oman kiireisen palvelutyön mieluisa helpotus ja mieluinen vaihtelu yksitoikkoiselta joskus tuntuvaan työhön. (Voisitteko itse tulla katselemaan noita kyselemiänne tietoja, meillä olisi täällä tilaa...?)

On uteliaisuuteen ja tungettelevaan tietämiseen painottuvilta tuntuneita tutkijoita, jotka ovat tulleet tulehduttaneeksi joillakin paikkakunnilla välinsä viranomaisiin. Niinpä siellä on sitten reivattu asenteita sukututkimustyötä kohtaan uuteen kurssiin. Yksi liika utelias on tullut tehneeksi karhunpalveluksen muille tutkijoille. (Meillä kun on täällä rikosrekisteritietoja ja sairauksia koskevia tietoja tavallisten väestötietojen joukossa, niin ei me voida päästää tänne ketään ulkopuolisia...)

Jääkäämme odottelemaan hallinto-oikeuksien ja ennakkopäätöstasoisten päätösten saamista. Odotellessa voimme lueskella käytännesääntöjä uudestaan ja uudestaan, jotta emme omalla toiminnallamme tulisi antaneeksi aihetta tiukkenevaan tietosuojatulkintaan.