PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : 100 -vuoden rajoitus


Kari Luukka
10.04.09, 15:47
Olen tekemässä muutosta Sukuohjelmiston Word-malliin. Olen sivusilmällä tutustunut Käytännesääntöön. Olen lisännyt Word tuloste -optioiden joukkoon valinnan, jollaa tutkija voi estää alle sadan vuoden aikatiedosta kuukauden ja päivän esilletulon. Siis jos henkilö on syntynyt 12.1.1947 esitetään vain 1947. Vai halutaanko siihen sadan vuoden asetuksen sijasta itse aseteltava arvo.

Koskeeko tuo aikarajoitus kaikkia aikatapahtumia alle sadan vuoden? Esim. jos henkilö on syntynyt 1.1.1906 ja kuollut 14.5.1980 niin syntymäaika voidaan esittää, mutta kuolinajasta vain vuosi. Ko. henkilön aikahistoriaan kuuluu myös muita aikatapahtumia; vihki, ammatti ym. Koskeeko tuo aikarajoite myös näitä aikoa?

Tekisin mielelläni heti oikein.

Asia kuuluisi tietenkin käytännesäänökeskusteluun, mutta kyse on kuitenkin Sukuohjelmisto 2004 tuotteen muuttamisesta.

Juha
10.04.09, 18:22
Voisiko valinta olla 19XX tai 20XX

eli että tuon voisi itse määrätä


Juha

Seppo Niinioja
10.04.09, 19:18
Verkossa julkaistaessa käsittääkseni kuolinajan voi näyttää päivän ja kuukauden tarkkuudella, samoin vihkiajan, jos puolisokin on kuollut. Syntymäaikaan toivoisin myös vaihtoehtoa, että vuottakaan ei valinnaisesti näytetä lainkaan, vaikka se tietokannassa olisikin tai esitetään merkintä Elää. Jossakin viestissä pari päivää sitten esitin kyllä, että elävien henkilötietoja ei oikeastaan pitäisi netissä esittää, mutta en löydä koko ketjua tähän hätään enää (!).

Sukukirjaan pitää voida tulostaa joka tapauksessa nykyiseen tapaan tarkat ajantasaiset tiedot arkaluontoisia yms. lukuunottamatta.

Seppo Niinioja

Juha
10.04.09, 20:08
Eihän netissä ja kirjassa julkaisussa ole yhtään mitään eroa. Samat lait, asetukset ja säännöt koskevat kumpaakin

Juha

Seppo Niinioja
11.04.09, 09:21
Eihän netissä ja kirjassa julkaisussa ole yhtään mitään eroa. Samat lait, asetukset ja säännöt koskevat kumpaakin

Juha

Et kai ole tosissasi? Lait ovat samat, mutta soveltamisen toki pitäisi olla erilaista. En totta vie halua omia ja lähisukulaisten eri sukukirjoissa julkaistuja henkilötietoja avoimina nettiin. Olemme antaneet tiedot tällä ehdolla uusimpaan sukukirjaan, jossa olemme mukana. Tämä on lähinnä turvallisuuskysymys, jota en voi tässä lähemmin kommentoida. Mitään hävettävää ei ole.

Sukututkijalla ei voi kohtuudella olla subjektiivista oikeutta julkaista toisista ihmisistä netissä vastoin kohteen etua mitä haluaa, vaikka se ei olisi loukkaavaakaan. Yksityisyyden suoja on minusta tässä tärkeämpi kuin sukututkijan sanan- ja julkaisuvapaus. Ja täydellistä sananvapauttahan ei ole tällä forumillakaan:D:

Seppo Niinioja

Juha
11.04.09, 09:45
Kuten itse sanoit, laki on sama.

On mielestäni virheellistä olettaa, että netissä julkaistavilla tiedoilla olisi jotenkin erilainen suoja (tai ei-suoja) kuin paperiversiossa. Sillähän ei tosiaan ole laillista perustetta.


Kokonaan toinen asia on se, mikä on fiksua ja mikä tarpeetonta, typerää, ylimielistä. Eli ehdoin tahdoin en lähtisi itse julkaisemaan missään mediassa jotain, joka voisi aiheuttaa toiselle harmia tahi mielipahaa.

Mutta jos teksti on jo sukukirjassa, niin yhtä hyvin sen kait voi nettiin laittaa - jos kirja sähköisessä muodossa julkaistaan?

Tosiasia lienee, että painettu kirja perinteissä muodossa on häviävä luonnonvara aika-akselilla x.


Juha

Kari Luukka
11.04.09, 09:55
Kiitoksia vastauksista.

Tein nyt Genealog-malliin toiminnon jossa on aikarajoitus-optio ja kun sen asettaa, niin viereen avautuu numerokenttä. Tähän kenttään voi tutkija sitten asettaa haluamansa rajoitusvuosien määrän (ei siis vuosilukua). jos arvo on 100 niin aikatiedosta esitetään päivätarkkuudella sata vuotta vanhemmat aikatiedot.

PVuorio
11.04.09, 12:41
Kiitoksia vastauksista.

Tein nyt Genealog-malliin toiminnon jossa on aikarajoitus-optio ja kun sen asettaa, niin viereen avautuu numerokenttä. Tähän kenttään voi tutkija sitten asettaa haluamansa rajoitusvuosien määrän (ei siis vuosilukua). jos arvo on 100 niin aikatiedosta esitetään päivätarkkuudella sata vuotta vanhemmat aikatiedot.


Hej

Ihan miten vaan. Juhan ehdotus on kyllä parempi, mielestäni.

t Pertti Vuorio

ristojohannes
11.04.09, 14:46
Ilkeästi särähti kirjan ystävän silmään Juhan ennustus : " painettu kirja perinteisessä muodossa on häviävä luonnonvara "

Juha kirjoittaa päivittäin mainioita mikrohistoria-aiheisia blogeja.
Kysyn, kuka lukee Juhan blogeja vuodelta 2007, vaikka ne mahdollisesti löytyisikin jostakin Juhan perustamasta arkistosta nettimaailman runsauden sekamelskasta.

Sensijaan, jos ne olisivat painetussa asussa, niin saattaisi joku 2005 syntynyt nuori tarvasjokelainen vuonna 2025 löytää tälläisen kirjan kotikuntansa kirjaston hyllyltä.

Vaikka,en tiedä , onko Juhan visioissa myös, että kirjastotkin ovat "häviävä luonnonvara"

Näin ihmettelee menneen aikakauden fossiili, jonka kotimökkin tuli sähkökin vasta 1945.

Erkki Järvinen
11.04.09, 15:24
Ilkeästi särähti kirjan ystävän silmään Juhan ennustus : " painettu kirja perinteisessä muodossa on häviävä luonnonvara "

Juha kirjoittaa päivittäin mainioita mikrohistoria-aiheisia blogeja.
Kysyn, kuka lukee Juhan blogeja vuodelta 2007, vaikka ne mahdollisesti löytyisikin jostakin Juhan perustamasta arkistosta nettimaailman runsauden sekamelskasta.

Sensijaan, jos ne olisivat painetussa asussa, niin saattaisi joku 2005 syntynyt nuori tarvasjokelainen vuonna 2025 löytää tälläisen kirjan kotikuntansa kirjaston hyllyltä.

Vaikka,en tiedä , onko Juhan visioissa myös, että kirjastotkin ovat "häviävä luonnonvara"

Näin ihmettelee menneen aikakauden fossiili, jonka kotimökkin tuli sähkökin vasta 1945.

En usko perinteisen painetun kirjan mihinkään häviävän vaikka kaikki vanhempi kirjallisuus kirjastojen hyllyiltä viedäänkin varastoon ja osa myydään pois - antikvariateettien hyllyiltä sitten voi tehdä löytöjä.

Sen sijaan se mikä verkossa julkaistaan toki on siellä myös varastossa mutta monessa tapauksessa sinne myös hautautuu.

blogeja en ole milloinkaan lukenut mutta kirjoja kyllä paljonkin.

Erkki
11.04.09, 19:26
Kiitoksia vastauksista.

Tein nyt Genealog-malliin toiminnon jossa on aikarajoitus-optio

Ymmärsinkö oikein, että se löytyy jo jostain palvelimelta vai vasta myöhemmin?

Kari Luukka
11.04.09, 20:08
Tämä on tulossa palvelimelle lähiaikoina. Kerromme siitä kyllä täällä. Halusin tällä kyselyllä varmistaa käytännesäännön osuutta ja että tulisi heti oikein.

Muitakin ominaisuuksia on lisätty.

Sami Lehtonen
11.04.09, 20:41
Eihän netissä ja kirjassa julkaisussa ole yhtään mitään eroa. Samat lait, asetukset ja säännöt koskevat kumpaakin

Juha

Painettu sana ja Internet eivät kuitenkaan ole aivan samalla lähtöviivalla. Samalle viivalle ne saadaan sitten, jos puhutaan Internet-julkaisusta, joka käytännössä edellyttää mm. että julkaisulla on vastaava toimittaja. Ehkä blogin voisi tällaiseksikin mieltää. Sen sijaan mikä tahansa web-sivu ei missään tapauksessa vertaudu esimerkiksi kirjaan.

Eroa tulee myös siitä, miten tulkittaisiin mahdollinen rikos arkaluontoisten tietojen levittämisestä tapahtuneeksi. Rajoitettu muutaman sadan painos lähisuvulle on varmasti tavanomainen, mutta esimerkiksi kunnianloukkaus tulkitaan törkeäksi, jos siihen käytetään joukkoviestintävälinettä. Tosin vielä ei ole otettu kantaa siihen, onko Internet joukkoviestintäväline. Sanomalehti ja televisio on, joten luulisi huomattavasti suuremmalle kohderyhmälle tarjolla olevan sisällön olevan myös.

Juha
11.04.09, 22:47
Sami,

Olin epätarkka - puhuin nettijulkaisusta.

Eli minulla on sukukirja "Mr. Kettilin jälkeläiset"
Minulla on nettisivut "Mr. Kettilin jälkeläiset"

Nettisivuilla on tuo mainittu sukukirja sähköisessä muodossa- silloinhan on kyse samasta asiasta ja samat lait pätevät molempiin. Olenko oikeassa?

JUha

Sami Lehtonen
12.04.09, 09:01
Sami,

Olin epätarkka - puhuin nettijulkaisusta.

Eli minulla on sukukirja "Mr. Kettilin jälkeläiset"
Minulla on nettisivut "Mr. Kettilin jälkeläiset"

Nettisivuilla on tuo mainittu sukukirja sähköisessä muodossa- silloinhan on kyse samasta asiasta ja samat lait pätevät molempiin. Olenko oikeassa?

JUha

Kyllä, mielestäni (ja myös lainsäädännön puolesta) asia on näin. Jos leivättömän pöydän ääreen päätyy, niin tietysti painotuotteen volyymista varmaan lasketaan aiheutunut "vahinko", mutta Internet-julkaisun kohdalla tilanne on hieman toinen.

Kari Luukka
13.04.09, 09:07
Hej

Ihan miten vaan. Juhan ehdotus on kyllä parempi, mielestäni.

t Pertti Vuorio


Tämän ja muutamien yksityisviestien perusteella muutettu ratkaisuni on

ensin katsotaan halutaanko rajoituksia ollenkaan
jos niin halutaan, katsotaan onko kuollut, jos on, ei esitysrajoitusta
jos elää, vähennetään nykyhetkestä asetettu arvo ja verrataan sitä syntymävuosiin,
jos tämä laskettu vertauuluarvo on pienempi, esitetään syntymäajaksi syntymävuoden kolme ensimmäistä numeroa ja sen perään x-kirjain. Siis jos asetusarvo on 100 ja henkilö on syntynyt 12.1.1947, esitetään 194x.

Näin tehden tutkija voi asetella arvon haluamaansa rajaan.

harrysme
13.04.09, 18:35
Minä ymmärsin aikanaan tällä palstalla SSS:n guruilta saamani vastauksen siten, että sukukirjaan saa tietyin edellytyksin laittaa tietoja elävistä henkilöista, mutta avoimeen internetiin vain ko. henkilön luvalla.

Kari Luukka
13.04.09, 19:10
Näinhän asia onkin, mutta entäpä sitten, kun Word-raportista tehdään suoraan PDF-tiedosto tai HTML-tiedosto ja se pistetään nettiin. Silloin tarvitaan juuri tätä ominaisuutta.

Juha
13.04.09, 19:20
Hep hep Harry ja Kari?

Onko todella niin, että sukukirjaan ja nettiin laitettaviin sukutaulustoihin pätevät eri säännöt/lait?

Missä on tämä pykälä? Tuossa aiemmin Sami Lehtosen kanssa pääsin siihen käsitykseen, että julkaisukanavalla ei ole merkitystä, mikäli olen tietoja pyytäessäni ilmoittanut niiden tulevan sukujulkaisuun.

En ole itse julkaisemassa tällä hetkellä yhtään mitään. Mielestäni ei vain kannattaisi kylvää sellaisia tietoja julkisuudessa, jotka eivät pidä paikkaansa.

Voisiko joku nyt yksiselitteisesti kertoa asian oikean laidan?


Juha

kaila
13.04.09, 20:04
hei,

Minun ei pitäisi tällaiseen vastata kun on vaan tätä mutu tuntumaa. Muistelisin Leif Metherin kertoneen, että painotuottetta ei koske henkilötietolaki vaan sananvapauslaki kun taas netissä on kysymys henkilötietolaista koska nettiä voidaan pitää henkilörekisterinä.

Tuossa nyt oli joukko muistamisiani jossa saattaa olla virheitä eli väärin muistamisia joka lausessa joten ota se huomioon.

Minusta tuollainen 194x tuskin löytyy mistään säännöstä vaikka tuskin olen sääntöjä tältä osin lukenut. Jos vuosi annetaan niin olkoon se mieluummin muotoa 1944. Jos halutaan tuo x-vaihtoehto niin sille pitäisi olla oma valintansa asetuksissa.

t Kaarle Kaila

Erkki Järvinen
13.04.09, 20:56
hei,

Minun ei pitäisi tällaiseen vastata kun on vaan tätä mutu tuntumaa. Muistelisin Leif Metherin kertoneen, että painotuottetta ei koske henkilötietolaki vaan sananvapauslaki kun taas netissä on kysymys henkilötietolaista koska nettiä voidaan pitää henkilörekisterinä.

Tuossa nyt oli joukko muistamisiani jossa saattaa olla virheitä eli väärin muistamisia joka lausessa joten ota se huomioon.

Minusta tuollainen 194x tuskin löytyy mistään säännöstä vaikka tuskin olen sääntöjä tältä osin lukenut. Jos vuosi annetaan niin olkoon se mieluummin muotoa 1944. Jos halutaan tuo x-vaihtoehto niin sille pitäisi olla oma valintansa asetuksissa.

t Kaarle Kaila

Minäkin käistän tähän asiaan todeten ettei kyllä pitäisi mutta olen Juhan kanssa samaa mieltä vaikkakaan en epäile yhtään sitä asiantuntemusta jota Leif Mether aikanaan edusti - nyt vain taitaa olla niin, että ajat ovat muuttuneet ja asioita säädellään toisin.
Varmasti forumilta löytyy asiantuntijoita tähänkin asiaan nähden - itse en sitä ole vaikka käsitykseni sanonkin.

harrysme
14.04.09, 08:39
Hep hep Harry ja Kari?

Onko todella niin, että sukukirjaan ja nettiin laitettaviin sukutaulustoihin pätevät eri säännöt/lait?

Missä on tämä pykälä? Tuossa aiemmin Sami Lehtosen kanssa pääsin siihen käsitykseen, että julkaisukanavalla ei ole merkitystä, mikäli olen tietoja pyytäessäni ilmoittanut niiden tulevan sukujulkaisuun.

En ole itse julkaisemassa tällä hetkellä yhtään mitään. Mielestäni ei vain kannattaisi kylvää sellaisia tietoja julkisuudessa, jotka eivät pidä paikkaansa.

Voisiko joku nyt yksiselitteisesti kertoa asian oikean laidan?


Juha

Löysin nyt P. T. Kuusiluomalta saamani vastauksen täsmällisenä:

Se kuinka henkilötietolakia sovelletaan verkossa esille asetettujen elossa olevien henkilöiden tietoihin, riippuu tietojenkäsittelyn tarkoituksesta.

1. Jos elossa olevien henkilöiden tietoja julkaistaan verkkojulkaisussa, on otettava huomioon samat ohjeet kuin sukukirjan kohdalla. Tällöin rekisteriselosteeseen on syytä kirjata, että tietoja aiotaan julkaista verkkojulkaisussa.

2. Jos elossa olevien henkilöiden tietoja asetetaan selailtavaksi avoimeen verkkoon, katsotaan sen olevan henkilötietojen sähköistä levittämistä, jolloin tietojenkäsittelyn tarkoitus on muuttunut sukututkimuksesta tietojen sähköiseksi levittämiseksi ja henkilötietolain mukaan jokaiselta elossa olevalta henkilöltä on pyydettävä siihen lupa.

3. Jos elossa olevien henkilötietoja sisältävä sukututkimusrekisteri asetetaan selailtavaksi suljettuun verkkoon (esimerkiksi sukuseuran palvelimella salasanan taakse), sitä voitaneen verrata siihen, että sukututkija veisi rekisterin sukukokoukseen suvun jäsenten katseltavaksi tai siihen, että rekisteristä otettaisiin paperituloste, joka jaettaisiin kaikille suvun jäsenille. Viimeistään tällöin sukututkimusrekisteri on ylittänyt sellaisen julkisuuden tason, että henkilötietolain säädökset tulevat siihen sovellettaviksi. Mikäli sukututkimusrekisteri aiotaan asettaa suljettuun verkkoon, siitä on syytä mainita rekisteriselosteessa.
__________________
Suomen Sukututkimusseura
P. T. Kuusiluoma
toiminnanjohtaja

Juha
14.04.09, 08:41
Kiitos!

t. Juha

Antti Järvenpää
14.04.09, 09:01
Hep hep Harry ja Kari?

Onko todella niin, että sukukirjaan ja nettiin laitettaviin sukutaulustoihin pätevät eri säännöt/lait?

Missä on tämä pykälä? Tuossa aiemmin Sami Lehtosen kanssa pääsin siihen käsitykseen, että julkaisukanavalla ei ole merkitystä, mikäli olen tietoja pyytäessäni ilmoittanut niiden tulevan sukujulkaisuun.

En ole itse julkaisemassa tällä hetkellä yhtään mitään. Mielestäni ei vain kannattaisi kylvää sellaisia tietoja julkisuudessa, jotka eivät pidä paikkaansa.

Voisiko joku nyt yksiselitteisesti kertoa asian oikean laidan?


Juha

Kun www-sivut on luettavissa ympäri maailmaa, astuu voimaan käytännesääntöjen 5.5 pykälä.

5.5. Henkilötietojen luovuttaminen ulkomaille
Jos sukututkimusrekisteristä aiotaan luovuttaa tietoja Suomesta ulkomaille, tulee siitä olla maininta rekisteriselosteen ao. kohdassa. EU-maiden ja Euroopan talousalueen ulkopuolelle henkilötietoja voidaan luovuttaa ainoastaan silloin, kun vastaanottavassa maassa taataan tietosuojan riittävä taso. Tietosuojavaltuutetun Internet-sivustolla on luettelo maista, jotka täyttävät tämän ehdon. Kun tietoja luovutetaan sellaisiin maihin, joissa tietosuojan riittävää tasoa ei voida taata (esimerkiksi Yhdysvaltoihin), on henkilöiltä saatava suostumus tietojen luovuttamiselle.

Vastaava kohta löytyy sitten tietosuojalaista, jota en ala referoimaan.

Kirja ja internet ovat siis aika eri asioita.