PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Grönros/sotilaslistat


ainol79
09.04.09, 17:39
Suoraan ylenevässä polvessa on isäni puolella Gustaf Grönros, joka on mennyt 28.11.1805 naimisiin Maria Michs:drn kanssa. Heillä on lapsia Gustaf (16.2.1806) ja Japhet (28.9.1808).

Gustaf on Båtsman. Mistä ihmeestä keksisin hänelle syntymäajan?

Satakunnan alue on todella aikaavievää tutkittavaa, sukunimet eivät ole olleet paljoa käytössä ja etunimissäkin kaipaisi hiukan monipuolisuutta :D:
No tässä ainakin parantaa salapoliisin kykyjään!!

Minulla on villi veikkaus, että samaan sukuun kuuluu res.sold. Anders Grönströmikin. Aivan varma en uskalla olla. Mahtaakohan näistä ammatinharjoittajista jotakin listaa jossain?

TerhiA
09.04.09, 18:03
Suoraan ylenevässä polvessa on isäni puolella Gustaf Grönros, joka on mennyt 28.11.1805 naimisiin Maria Michs:drn kanssa. Heillä on lapsia Gustaf (16.2.1806) ja Japhet (28.9.1808).
Gustaf on Båtsman. Mistä ihmeestä keksisin hänelle syntymäajan?


Eihän siinä sen kummemmin tarvitse keksiä, kun ihan luettavissa on.
Seurakunnasta et maininnut mitään, mutta HisKi kertoi, että lapset syntyivät Eurajoen Ilavaisissa. Eurajoen rippikirjat tuolta ajalta ovat SSHY:ssä luettavissa ja sieltä löydät perheen. Marian pso 1:o näyttää olleen båtsman Johan Asproth.
_________
/_ TerhiA _\

ainol79
09.04.09, 18:15
Mun tarttee kyllä myöntää etten osaa tuolta SSHYstä löytää juuri mitään ja jos löydän niin emmä siitä selvää saa :(

TerhiA
09.04.09, 18:55
Mun tarttee kyllä myöntää etten osaa tuolta SSHYstä löytää juuri mitään ja jos löydän niin emmä siitä selvää saa.


http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/eurajoki/rippikirja_1807-1812_jk354-355/221.htm
Minusta tuo on kyllä erinomaisen selvä ja helpostiluettava rippikirjasivu. Båtsman GG, vaimo Maria, st.dr Maria ja pojat Gustaf ja Japhet.
Edellisessä RK:ssa Maria näkyi myös Ilavaisissa edellisen puolisonsa kanssa ja sivun alalaidassa uusi puoliso GG.
Ilavainenkin löytyy RK:sta ihan helposti, koska hakemisto on tehtynä.
_________
/_ TerhiA _\

ainol79
09.04.09, 19:34
Kiitos Terhi! Toi olikin selkeä sivu...

Jäin miettimään, että mistäköhän tämä Grönros sukunimi edes on tullut... Onkohan hän matkoillaan nähnyt moisen vai miten. Mä en edes tiedä kuinka yleistä sukunimien ottaminen on Satakunnassa ollut 1800-luvun taitteessa?

Anja Pere
09.04.09, 22:28
Yritäpä saada luettavaksesi kirja "Atu-Fretu ja muus suutri. Sukunimiperinnettä Länsi- ja Vakka-Suomessa. Toimittanut Tenho Hella ja Pyhärannan kotiseutuyhdistys 1997. ISBN 952-90-8574-5
Paitsi hyödyllistä myös hauskaa luettavaa.
Anja Pere
Sukujuuria myös Eurajoella.