PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : kahden tietokannan yhdistäminen


Pertti Väänänen
04.04.09, 19:03
Miten voi yhdistää kaksi tietokantaa (molemmat gdb- kantoja)? Siis käyttämättä gedcom-tietä, joka ei tuo kaikkea. Ja jos voi yhdistää, miten saadaan "tuplahenkilöt" poistettua.
terv. Pertti

harrysme
04.04.09, 19:55
Kyllä yhdistäminen onnistuu "liitä toisesta kannasta" toiminnolla. Loppu onkin Sukuohjelmisto 2000:ssa työlästä (ainakin minulle oli).

Odotan mielenkiinnolla vastausta onko 2004:ssä yhdistelytoimintoa.

Markku Ollila
05.04.09, 08:12
Miten voi yhdistää kaksi tietokantaa (molemmat gdb- kantoja)? Siis käyttämättä gedcom-tietä, joka ei tuo kaikkea. Ja jos voi yhdistää, miten saadaan "tuplahenkilöt" poistettua.
terv. Pertti

Onko tosiaan niin, ettei Sukuohjelmistossakaan gedcom kerää kaikkia tietoja? Itse olen käytellyt useita sukuohjelmia ristiin ja rastiin gedcomin avulla, etsiessäni mielestäni parhaita tulosteita. Yllättäviä tietojen katoamisia en ole huomannut.

Itse olen gedcomilla päässyt hyviin tuloksiin myös yhdistämisissä. Muut mahdollisuudet ovat olleet yksittäisten henkilöiden hakua toisesta kannasta ja sekin saman ohjelman alaisuudessa.

Kokeilin tuota Sukuohjelmiston 'näkymä' juttua. Kyllähän se liitti tuotavat tietokantaan, mutta sukulaisuudet piti kytkeä itse ja poistella mahdolliset tuplat. Liian suuri vaiva, eli ei lainkaan hyvä ja järkevä mahdollisuus, patsi aivan pienissä liitoksissa jos silloinkan.

Seppo Niinioja
05.04.09, 10:00
Onko tosiaan niin, ettei Sukuohjelmistossakaan gedcom kerää kaikkia tietoja? Itse olen käytellyt useita sukuohjelmia ristiin ja rastiin gedcomin avulla, etsiessäni mielestäni parhaita tulosteita. Yllättäviä tietojen katoamisia en ole huomannut.

Itse olen gedcomilla päässyt hyviin tuloksiin myös yhdistämisissä. Muut mahdollisuudet ovat olleet yksittäisten henkilöiden hakua toisesta kannasta ja sekin saman ohjelman alaisuudessa.

Kokeilin tuota Sukuohjelmiston 'näkymä' juttua. Kyllähän se liitti tuotavat tietokantaan, mutta sukulaisuudet piti kytkeä itse ja poistella mahdolliset tuplat. Liian suuri vaiva, eli ei lainkaan hyvä ja järkevä mahdollisuus, patsi aivan pienissä liitoksissa jos silloinkan.

Muistelen hämärästi, että käyttöohjeissa kehotetaan olemaan perustamatta useampia tietokantoja, jos voi olla todennäköistä, että niissä on yhteisiä henkilöitä. Ohje jatkui jotenkin "Jos näin on kuitenkin päässyt käymään, menettele seuraavasti..." Todella isojen tietokantojen käsittelyyn on kai nopeampiakin ohjelmia, mutta en lähde mainostamaan, kun en muista varmasti.

Parhain GEDCOM kaiketi syntyy mormonien PAF-ohjelmalla. Hehän standardin ovat kehittäneetkin. Ohjelmakin on ilmainen, mikä softa-asioissa tuntuu monille olevan se tärkein asia. Siinä on monipuoliset tulostusmahdollisuudet ja käytän sitä myös varsinaisen Sukuohjelmisto 2004 -tietokantani tarkistamiseen. En muista, olenko kokeillut, mutta voisihan Sukuohjelmisto 2004:n tietokannasta tehdä GEDCOMin ja lukea sen taas takaisin toisella nimellä Sukuohjelmisto-tietokannaksi ja verrata alkuperäiseen.

Seppo Niinioja

Seppo Niinioja

Kari Luukka
05.04.09, 10:18
Kyllä sukuohjelmisto 2000 ja 2004 osaavat tietokantojen yhdistämiset. 2004 vielä hyvinkin monipuolisesti. Se pitää vain tehdä annettujen ohjeiden mukaisesti. Sukulaisuhteetkin säilyvät ja siirtyvät ihan oikein. On selvääkin, että mikään ohjelma ei osaa poistaa tuplia (kansainväistä henkilö Id-numerointia ei ole), mutta siirtyvän kannan tiedot ovat oikein.

Sukuohjelmisto 200x mahdollistaa useammankin suvun olon samassa tietokannassa.

Mitä sitten tulee tuohon GEDCOM-"illuusioon" niin voin todeta, että vain harva ohjelma sen sen osaa oikein. Tämä on jäänyt monelta ohjelmankehittäjältä vain pintaraapaisuksi. Tehkääpä koe siten, että teette omasta tuotteesta Gedcomin ja tuotte sen takaisin. Vertailkaapa mitä tapahtui. Sukuohjelmisto 2004:ssa se on toteutettu hyvin.

Sukuohjemisto 2004 käyttöoppaaan sivulta 174 alkaen on opastettu eri siirtotapoja.

Seppo Niinioja
05.04.09, 11:46
Kyllä sukuohjelmisto 2000 ja 2004 osaavat tietokantojen yhdistämiset. 2004 vielä hyvinkin monipuolisesti. Se pitää vain tehdä annettujen ohjeiden mukaisesti. Sukulaisuhteetkin säilyvät ja siirtyvät ihan oikein. On selvääkin, että mikään ohjelma ei osaa poistaa tuplia (kansainväistä henkilö Id-numerointia ei ole), mutta siirtyvän kannan tiedot ovat oikein.

Sukuohjelmisto 200x mahdollistaa useammankin suvun olon samassa tietokannassa.

Mitä sitten tulee tuohon GEDCOM-"illuusioon" niin voin todeta, että vain harva ohjelma sen sen osaa oikein. Tämä on jäänyt monelta ohjelmankehittäjältä vain pintaraapaisuksi. Tehkääpä koe siten, että teette omasta tuotteesta Gedcomin ja tuotte sen takaisin. Vertailkaapa mitä tapahtui. Sukuohjelmisto 2004:ssa se on toteutettu hyvin.

Sukuohjemisto 2004 käyttöoppaaan sivulta 174 alkaen on opastettu eri siirtotapoja.

Kiitos selvennyksestä. Teenpä tuon jo ajattelemani edestakaisen kokeen kohtapuoliin.

Yksi itseäni eniten miellyttäviä piirteitä Sukuohjelmisto 2004:ssä on mahdollisuus kohdistaa viitteet oikeastaan mielivaltaisen tarkasti käyttämällä riittävän lyhyitä tekstitietueita. Graafisia sivusuuntaankin toisiin sukuihin rönsyileviä kaavioita on usein hauska piirtää.

Seppo Niinioja

Pertti Väänänen
06.04.09, 12:37
Käytin aikoinaan sukuohjelmisto 2000, mutta siirryin yksinkertaisempaan ja takoituksiini sopivampaan Juuret-ohjelmaan. Siinä voi yhdistettyjen kantojen "samoja" henkilöitä verrata ja yhdistää tiedot jos on tarpeen. Kuitenkin kun mennään yli 10 000 hengen tietokantaan, se on aika työlästä. Ajattelin, että olisiko sukuohjelmisto 2004:ssä elementti asian yksinkertaiseksi tekemiseksi. Mutta saaduista vastauksista päätellen - ja itsekin hiukan ajatellen - se ei ilmeisesti ole missään ohjelmassa helppoa, kas kun kone ei ajattele. Kiitos kaikille kommenteista - työ jatkuu.

Pertti Väänänen

Julle
06.04.09, 12:45
< kas kun kone ei ajattele. Kiitos kaikille kommenteista >

Niinpä niin, kumpi olisi oikea ja jos olisivat yhdenvertaiset henkilöt. Kumman tiedot lisätään toiseen puuttuvien tilalle ja entä jos molemmissa on jo tiedot, niin kumman tieto on oikeaa?

Tekoälyillen

harrysme
07.04.09, 09:21
< kas kun kone ei ajattele. Kiitos kaikille kommenteista >

Niinpä niin, kumpi olisi oikea ja jos olisivat yhdenvertaiset henkilöt. Kumman tiedot lisätään toiseen puuttuvien tilalle ja entä jos molemmissa on jo tiedot, niin kumman tieto on oikeaa?

Tekoälyillen

Tarkistetaan asia tietenkin. Kaikessa yhdistelyssä on kaksi puolta: väärän tiedon leviäminen ja tarkistuksen paikka kun erilaiset tiedot kohtaavat.

kaila
07.04.09, 09:36
Sukuohjelmisto 2004:ssä ei kahta ihmistä yhdistetä automaattisesti. Se on aika vaikea toteuttaa ja lisäksi lopputulosta automaattisesta yhdistämisestä on hankala selvittää. Sukuohjelmistoa tehtäessä on katsottu, että ohjelma ei saa tehdä tällaisessa asioissa virheratkaisuja. Siksi yhdistäminen on tutkijan vastuulla.

Sukuohjelmisto tietokantojen yhdistämistä helpottamaan on toisaalta tehty apuvälineitä.


Ennenkun tietokannat yhdistetään voidaan Vertaa komennolla tarkistaa ketkä henkilöt vaikuttavat olevan samoja kummassakin kannassa. Näitä varten luodaan siihen kantaan jonne henkilöt ollaan tuomassa näkymä jonka avulla on mahdollista tarkistaa ennen yhdistämistä kenen kohdalla tällainen yhteentörmäys tapahtu
Koska Sukuohjelmiston tietokanta on avoin rakenne on sinne myös jälkeenpäin mahdollista tehdä suoraan SQL-kutsuja joilla voidaan etsiä duplikaatteja. Yksi tällainen kutsu tulee valmiina ohjelman mukana.Kaarle Kaila