PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kuhmoinen Puukkoinen Kimola 1700-luvun alussa


Sanna B.
21.03.09, 16:11
SAY:n ja 1730-luvun rk:n mukaan Puukkoisten Kimolassa on 1700-luvun alussa isäntänä Tuomas Laurinpoika, k.1737, vaimo Aune Antintytär k.1737.
Tuomaksella oli veli Yrjö Laurinpoika, joka mainitaan SAY:ssa 1708, 1711 ja tuossa samaisessa rk:ssa (k.1737), tällä vaimo Kirsti Mikontytär.

Ennen Tuomas Laurinpoikaa SAY:sta löytyy Kimolan isäntänä nälkävuosina kuollut Yrjö Eliaanpoika, jolla oli n.1691 häviävä vanhempi veli Lauri (tämän vaimo Aune mainitaan vielä 1693).
Tietäisikö joku, ovatko Tuomas ja Yrjö Laurinpojat juuri tämän Lauri Eliaanpojan poikia?

Yrjö Laurinpojan 1744 Päijälän Sorkkalaan avioitunut tytär Kirsti on minun IIIIÄÄIÄ.
t. Sanna B.

JouniK
10.05.16, 17:29
Ehkä kysymys on jo ratkennut muuta kautta, mutta tässä kuitenkin yksi havainto: Kimolan eli Kaakon Tuomas Laurinpojan äidiksi mainittiin talvikäräjillä 1738 Aune Aapontytär, joka sopisi nimensä puolesta mainitun Laurin vaimoksi. Samasta pöytäkirjasta näkyy myös, että Tuomaalla oli sisarpuoli Maria Antintytär Aunen II aviosta. Marian mies oli Olli Lintu (samako joka vaikutti Jämsän puolella? – ainakin Kuhmoisissa niukasti Lintu-havaintoja).

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=32612563

Sanna B.
10.05.16, 17:47
Olen jossain välissä tehnyt näköjään saman havainnon noilta käräjiltä, sillä olen kirjoittanut omiin muistiinpanoihini näin:
"Talvikäräjien 1738 pöytäkirjasta käy ilmi, että Kimolan Tuomas Laurinpoika oli sotilas Olavi Linnun vaimon Maria Antintyttären velipuoli ja että heidän äitinsä nimi oli Aune Abrahamintytär.
Voisi olla, että patronyymissä on virhe, ja kyseessä oli Aune Rusintytär, Ambrosidotter? Aune Rusintytär -niminen leski Puukkoisista nimittäin vihittiin 1698 Antti Eskonpojan kanssa ja Antti Eskonpojalle syntyi - juurikin Puukkoisissa - Maria-niminen tytär 1699, mikä sopii Maria Antintyttäreen.
Aune Rusintytär mainitaan myös muutamaan kertaan kummina Kimolassa, joten hän on voinut olla hyvin Kimolan miniä?"

Ja juuri tuon Jämsässä asuneen Olavi Markunpoika Linnun olen yhdistänyt Maria Antintyttären mieheksi. Heillä oli mielestäni ainakin kaksi tytärtä, Vappu s.1726 ja Stiina s.1728. Linnun toinen pso Maria Olavintytär Jämsän Viekansalmen Nousialasta.
Olen tulkinnut Olavi Linnun olleen Kuhmoisten Närvän sotilaan Markku Antinpojan ja tämän ens. vaimon Vapun poika ja jahtivouti Yrjö Markunpojan (pso Maria Rekontytär Jämsän Seppolan Paattilasta) veli.

t. Sanna

JouniK
12.05.16, 15:03
Lintu muutti tosiaan n. 1730-luvun alussa I vaimon ja lasten kanssa Haukkasalon saarelle (jolla oli ilmeisesti Närvän torppa) ja asui siellä loppuelämänsä. Minulle on mysteeri miksi 1736 rippikirjassa lukee Linnun kohdalla död 1744? Varmaankin sekaannus, hänhän meni vielä naimisiinkin 1759 ja haudattiin 1775.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6027396
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6027481

Lastenkirjassa on myös Britha Olofsdr – olisikohan virhe?