PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tuomaanpoika, Elias pso Maria Simunantytär n.1740,Sokaluoto-Soklot


Matti Lehtiö
14.08.07, 06:40
Uudenkaarlepyyn Sokaluodon Ahls'in talossa on isäntänä/vuokraviljelijä Elias Tuomaanpoika pso Maria Simunantytär 1740-luvun lopulta alkaen. Löytyykö ketään, joka olisi tietoinen perheen isän Eliaksen ja lasten vaiheista?
Matti Lehtiö

Tapio Rautio
15.08.07, 20:52
Hei Matti!

Ikävä kyllä minulla ei ole alkuperäislähteitä, mutta hiskistä
muutama tarkistettava.

Ovatko lapset Isak ja Andreas?

Syntynyt Kastettu Kylä Talo Isä Äiti Lapsi
24.1.1748 31.1.1748 Ahlnäs # Elias Thomasson Maria Sim:d:r Isaak
18.11.1750 20.11.1750 Storsoklot Elias Thomasson Maria Sim:d:r Andreas




Ainakin Andreas kuolee Ahlnäsissa,

Ikä
Kuollut Haudattu Kylä Talo Henkilö Kuolinsyy vv kk vko pv
17.7.1751 21.7.1751 St:Soklot i Kg: Ahlnäs Anders Elia`s: i okbs: 8 2 6



http://www.nykarlebyvyer.nu/SIDOR/Index2.htm

Tästä Eliaksen ja Marian syntymäajat 1703 ja 1710.

Onko tämä sinun Mariasi kuolinaika?

Ikä
Kuollut Haudattu Kylä Talo Henkilö Kuolinsyy vv kk vko pv
6.4.1782 14.4.1782 Stor Sokl: i K:gd: Ahlnäs G: Maria Simons:d:r bröstv: 71




Villi oletus Munsalan hiskistä,

Kuollut Haudattu Kylä Talo Henkilö Kuolinsyy vv kk vko pv
27.12.1788 18.1.1789 Pensala Aspnäs Inh. Elias Thoma'son ålderd. 85 3
alkup - ALKUPKOMM: änkl.



Toivottavasti joku Pensalan Aspnäsiä tutkinut voi tästä jatkaa.

Olisi kiva jos kertoisit mistä pariskunta on Sokaluotoon tullut?

Terveisin

Tapio

Tapio Rautio
15.08.07, 20:56
Vielä, olin tarkoittanut tämän näkyvän nykarlebyvyerin linkissä,
linkki meneekin aloitus-sivulle;

1756—1781
Hans Mattsson Aulins hemman = Ahlnäs, som var 5/8 mantal övertogs av sonen, Niclas Aulin, född 1728 i Nykarleby, död där 1789. Handlande och rådman i Nykarleby. Hustru: Anna Christina Forsén, född 1739, död 1813 i Nykarleby. 12 (http://www.nykarlebyvyer.nu/SIDOR/TEXTER/PROSA/OLSONR/socklot/06nybond.htm#n12))
Landbönder:
1744—1753: Elias Thomasson, född 1703, hustru: Maria Simonsdotter, född 1710.
1755—1761: Johan Påhlsson, född 1698, hustru 1: Brita Eriksdotter. Hustru 2: Anna Mattsdotter.
1762—1770: Matts Eliasson, född 1735, hustru: Brita Simonsdotter, född 1733.
1770—1781: Jakob Pehrsson Nykonen (Sjöström), född 1740. Hustru: Maria Eliasdotter.

Matti Lehtiö
16.08.07, 08:23
Edellinen vastaukseni taisi päätyä bittiavaruuteen, koenapsuttelujen tuloksena. Kiitos kuitenkin vastauksesta.
Olen edelleenkin kiinnostunut tietämään jatkuuko suku alueella nykypäivään saakka. Varsinaista henkilöluetteloa en kaipaan, mutta Eliaksen lasten vaiheet kiinnostaa.
Vuokraviljelijöintä jatkavat Matti Eliaanpoika oli Eliaksen poika ja ilmeisesti Jakob Pehrsson Nykonen (Sjöström), oli hänen vävynsä (pso Maria Eliaksentytär, joka ilmeisesti avioituu Jaakon kuoltua uudelleen sotamies Jaakko Friin kanssa.).
Arvelusi Eliaksen kuolinmerkinnästä on todennäköisesti oikea.
Rippikirjoista selviää, että Elias oli syntyisin Kyröstä ja Maria Lapualta päin.
Eliaksen ja Marian elämänvaiheet näyttävät kovin monenkirjavilta ja yritän kirjata niitä ylös sitä mukaa, kun niitä selviää.
Matti Lehtiö

Towe Lindgren
29.08.10, 22:25
Hei!
Huomasin tämän viestiketjun googlesta, kun etsiskelin omille esivanhemmilleni Elias Thomassonille ja Maria Simonsdotterille lisätietoja.
Onko tämä vielä akuutti?

Minulla on heistä tieto, että vihitty Kauhavalla 30.9.1732, jolloin Elias merkitään tulleeksi Isostakyröstä ja Maria Kauhavan Pernaasta. Perhe asuu Pernaalla ainakin aikana jolloin lapset Sophia s.1743 ja Maria s. 1744, syntyvät siellä.
Heitä vanhemmat veljet Mathias s. n. 1734 ja Elias s. n. 1736? ovat syntyneet ennen näitä.

Perheen tutkimus on vielä kesken.

Terveisin
Towe Lindgren

Birgit Dahlbacka
30.08.10, 12:14
Hei
Elias Tomasson muuti tyttärensä luo Pensalan Aspnäsiin. Tytär Valborg oli naimisissa Erik Persson Aspnäsin kanssa ja niillä oli monta lasta
Birgit

Towe Lindgren
30.08.10, 12:27
Hei, Birgit,
Kiitokset pikaisesta vastauksesta!
Niin minä olin myös sen kuolinpaikan käsittänyt.
Onko Elias Thomasson sinun sukuasi?
Elias ja Maria ovat minun suoran linjan esivanhempiani.
Oletko tutkinut tätä sukuhaaraa tätä paria edeltävien sukupolvien osalta?
Terveisin
Towe Lindgren

Birgit Dahlbacka
30.08.10, 13:11
Hej igen

Släkten från Valborg har jag på 269 sidor så ni är många också mina släktingar är ingifta här. Såg inte ditt namn i registret men nog några Lindgren. En stor del av mina uppgifter har jag fått av Göran Pensar.

Bakåt har jag bara föräldrar till Erik Persson: Per Larsson Räf f.1708 från Kantlax Munsala och hustru Eva Eriksdr f.1712 i Hirvlax Munsala
Birgit

Matti Lehtiö
30.08.10, 18:40
Tuon silloisen kyselyni tuloksena syntyi Eteläpohjalaiset Juuret julkaisuun Eliaksesta ja hänen perheestä pieni tarina: Iivarin Eliaksen jalanjäljillä julkaisu 3 - 2007
Eliaksen esivanhemmista on sitten kirjoitettu laajemmasti samaisessa julkaisussa numerossa 4 - 2008, artikkelissa Ihmisiä Iivarin talossa, jossa suvun edustajia esitellään 1540-luvulta alkaen 1700-luvun puoliväliin saakka.
Suvun jälkeläisiä asusteli muuallakin "siellä päin", mm. Jepualla

kts. http://www.etelapohjalaiset-juuret.fi/

Olen kyllä kiinostunut edelleenkin Eliaksen jälkeläisistä.

Monin terveisin
Matti Lehtiö

Towe Lindgren
31.08.10, 08:26
Kiitos viestistä. Minun sukuni on vaikuttanut Eliaksesta lähtien Soklotissa ja olen itsekin pienenä asunut siellä. Sukupolvet Eliaksesta tähän päivään on tiedossa, mutta hänestä taaksepäin vielä tutkimatta, joten taidan siirtyä Pohjalaisten Juurten kotisivulle ja tilata ko lehden sieltä näin alkajaisiksi.

Terveisin
Towe Lindgren