PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Matti Kallenpoika Saunavaara (s.1727)


mika68
11.02.09, 08:13
Matti Kallenpoika Saunavaaran (s.1727) vanhemmat hakusessa.
Hän avioitui 30.9.1750 Kemijärvellä Elina Tapanintytär Narkilahden kanssa.
Sompion Saunavaarasta ei löydy Kalle Saunavaaraa.
Yhden tiedon mukaan Matti olisi Kalle Pekanpoika Kärpän (s.1697) poika Kemijärveltä.
Jostain olen saanut tarkan syntymäpäivän 19.2.1727.
Vai oliko hän Kalle Kärppä-Härmlijnin poika?

mika68
11.02.09, 08:36
Itse asiassa tämä Kalle Pekanpoika Kärppä taisi välillä käyttää sukunimeä Härmlijn.
Koiviston arkistossa hänelle merkitty syntyneeksi 16.5.1723 tytär Anna, joka Hiskissäkin on nimellä Anna.
Jostain olen poiminut Annan nimeksi Anna Cathrina ja äidiksi Christinin (s.23.5.1689).
Tämä Matti Kallenpoika löytyy Kallen perheessä Koiviston arkistossa (Kemijärvi taulu 2010).
Koiviston arkistossa ihan eri vaimot kuin Christin.

Sari72
06.11.10, 14:49
Hei,

Hakutoiminnolla löytyi tämä reilun vuoden vanha kysymys Matti Kallenpoika Saunavaarasta. Olen jonkin aikaa yrittänyt etsiä ihan samaa tietoa. Kallea ei löydy Sompion Saunavaaroista eikä Kemijärven syntyneistä löydy Matti Kallenpoikaa. Sukuhistorian arkistoissa digitoidut kirjat Sompiosta tosin alkavat vasta vuodesta 1747, enkä ole tarkistanut löytyykö vanhempia tietoja. Löysitkö, Mika, myöhemmin tietoa, mistä tämä Matti voisi olla lähtöisin?

Onko mielestäsi tämä sama Matti Kallenpoika kuin se, joka Hiskissä löytyy sukunimellä Perttunen? Ainakin tämän nimisellä henkilöllä on lapsia Elina Tapanintyttären kanssa ja lasten syntymävuodet täsmäävät hyvin Matti Kallenpoika Saunavaaran ja Elina Tapanintytär Narkilahden avioitumisajan kanssa. Kuolinvuoden perusteella Matti Kallenpoika Perttunen olisi tosin syntynyt loppuvuonna 1724 (mikäli laskin oikein).

Jos lisätietoa löytyy, siitä olisi minulle paljon apua :)

mika68
07.11.10, 19:42
Hei,

Hakutoiminnolla löytyi tämä reilun vuoden vanha kysymys Matti Kallenpoika Saunavaarasta. Olen jonkin aikaa yrittänyt etsiä ihan samaa tietoa. Kallea ei löydy Sompion Saunavaaroista eikä Kemijärven syntyneistä löydy Matti Kallenpoikaa. Sukuhistorian arkistoissa digitoidut kirjat Sompiosta tosin alkavat vasta vuodesta 1747, enkä ole tarkistanut löytyykö vanhempia tietoja. Löysitkö, Mika, myöhemmin tietoa, mistä tämä Matti voisi olla lähtöisin?

Onko mielestäsi tämä sama Matti Kallenpoika kuin se, joka Hiskissä löytyy sukunimellä Perttunen? Ainakin tämän nimisellä henkilöllä on lapsia Elina Tapanintyttären kanssa ja lasten syntymävuodet täsmäävät hyvin Matti Kallenpoika Saunavaaran ja Elina Tapanintytär Narkilahden avioitumisajan kanssa. Kuolinvuoden perusteella Matti Kallenpoika Perttunen olisi tosin syntynyt loppuvuonna 1724 (mikäli laskin oikein).

Jos lisätietoa löytyy, siitä olisi minulle paljon apua :)

Matti oli Bertunen mennessään naimisiin Elina Tapanintytär Narkilahden kanssa. Myöhemmin Matti käytti myös sukunimiä Saunavaara, Narkilahti ja Kivilahti.
En ole vielä päässyt Matin vanhempiin tarkistaessani omaa sukupuutani. Käyn järjestelmällisesti läpi sukupolvi sukupolvelta ja perhe perheeltä.
Näillä näkymin Matti olisi Kalle Kärppä-Härmlijn-Bertusen poika Sompion Saunavaarasta. Kalle kai muutti Kemijärveltä Sompion Saunavaaraan avioituessaan sompiolaisen Maria Paavontytär Halonen-Luiron kanssa. Eli Matti oli kotoisin Saunavaarasta.
Kuoliniän perusteella minä sain Matin syntymäajaksi lokakuun 1726.
Matin oletettu isä Kalle oli kai välillä ruotusotilaana nimellä Härmlijn. Matti itse oli ruotusotamiehen varamies eli täydennysmies (vargärnings karl) 1760- n. 71.


Mika J

Sari72
17.11.10, 19:51
Kiitos Mika tiedoista. Mielenkiintoista oli kuulla myös näistä sotilastaustoista. Katsotaan, josko jossain vaiheessa onnistuisin löytämään tiedon alkuperäisistä asiakirjoista.

Mistä johtuu se, että sukunimi voi vaihtua noin monta kertaa elämän aikana? Vaihtuiko nimi esimerkiksi sen mukaan, missä talossa oli kulloinkin töissä...?

mika68
17.11.10, 20:11
Kiitos Mika tiedoista. Mielenkiintoista oli kuulla myös näistä sotilastaustoista. Katsotaan, josko jossain vaiheessa onnistuisin löytämään tiedon alkuperäisistä asiakirjoista.

Mistä johtuu se, että sukunimi voi vaihtua noin monta kertaa elämän aikana? Vaihtuiko nimi esimerkiksi sen mukaan, missä talossa oli kulloinkin töissä...?

Eipä kestä.

Alkuperäisistä asiakirjoista eli rippikirjoista minä tuon Matin vargärnings karl - aseman olen saanutkin.
Sukunimeä Härmlijn en ole tarkistanut, mutta vaikuttaa sotilasnimeltä.
Sukunimi vaihtui asuintalon mukaan. Lapsena oli tietysti isän sukunimi, sitten kun poika muutti omaan taloonsa otti hän sen nimen, ja jos muutti useammin elämänsä aikana , niin otti yleensä aina sen uuden talon nimen. Uudisasukkaana hän sai keksiä itse talolle nimen, mujtta jos osti tai sai muuten valmiin talon, niin otti yleensä sen nimen.

Toivottovasti sait selvää.

Mika J