PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Vanhoja kuvia Alatorniolta(ko)?


SukuNiko
06.02.09, 21:53
Hei!

Sain isoisotädiltäni vanhoja kuvia ja olen nyt laittanut ne Picasan verkkoalbumiin teidän nähtäväksenne.
Osoite on:

http://picasaweb.google.fi/SukuNiko/Kuvia#

Kuvissa esiintyvien henkilöllisyydestä ei ole tietoa. Kuvat on luultavasti otettu Alatorniolla aikoinaan asuneista / eläneistä henkilöistä. Olisin todella kiitollinen, jos tunnistatte tai epäilette, jonkun henkilön esiintyvän kuvassa / kuvissa ja ilmoittaisitte siitä. Valokuvat ovat luultavasti esi-äitini ( 1872-1960 ) jäämistöä, jotka ovat säilyneet suhteellisen hyvinä komeron kätköissä.


Kaikki vinkit ja vihjeet otetaan :p: vastaan!

huhtm-5r
07.02.09, 18:04
Mistähän päin Alatorniota esi-äitisi oli lähtöisin? Tunnen jonkin verran

alatorniolaisia, mutta oheiset kuvat taitavat olla aivan 1900-luvun alusta

tai 1800 luvulta.

terveisin Mirja

Leila Niemenmaa
08.02.09, 16:39
Hei!

Kysyin kuvista eräältä vanhempaan ikäluokkaan kuuluvalta alatorniolaiselta. Hän arveli, että Liverpoolissa otetussa kuvassa voisi olla Abraham Kuorikoski (myöh. Forslund, s. 25.12.1817 Kaustisilla, k. 9.7.1883 Ruotsin Alavojakkalassa). Tällä oli myös veljiä, kyseessä voisi olla joku heistäkin. He kuuluivat kuuluisaan kirkonrakentajasukuun. Mitenkään varma tunnistus ei ole. Minulla on jotain lisätietojakin Abraham Kuorikoskesta, jos olet hänestä kiinnostunut.

Minulla on mielikuva, että olen joskus selannut Alatornion historia-teosta. Sellaisesta voisi löytyä kuvia seurakunnan papeista. Kuvien joukossa näytti olevan monta pappia esittävää.

Terveisin
Leila Niemenmaa

SukuNiko
08.02.09, 20:25
Kiitos, vinkistä! Jos ei löydy ketään joka osaaa vastavata paremmin kun sinä niin hän olkoon Kuorikoski :)
On varmaan museossakin kuvat papeista joten he eivät varmaan ole kovin hankalia tunnistettavia :)
Katson ensin tulee Kuorikoski mitenkään sukuuni, ja pyytelen sitten tietoja, jos sukuun hän liityypi :)

--Niko

H.Arjava
09.02.09, 09:29
Pappien kuvia saattaa löytyä myös vanhojen koulujen matrikkeleista.
HisKissä on kunkin seurakunnan kohdalla myös luettelo kaikista seurakunnan papeista. Jonkinlaisen aikahaarukan perusteella voi sitten keskittyä aluksi etsimään kuvia näistä.
Collianderin Suomen kirkon paimenmuistossa on myös kuvia, mutta suurin osa siitä on vain mikrofilmatussa käsikirjoituksessa, jota voi katsoa ainakin Kansallisarkistossa.

H. Arjava

Martta
22.04.09, 20:50
Jotkut kuvat voisi olla koulukavereista tai rippikoulukaveista.
Meidän kotiarkistossa on tunnistamattomien kuvia. Ne ovat kansanopisto, rippikoulu tai esim nuorisoreura ystäviä.