PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Suomalaiset arkistot Viipurissa


Kalevi Koivu
02.02.09, 21:16
Löysin netistä luettelon suomalaisista arkistoista Viipurissa. Omaa sukuani koskevia tietoja saattaa olla erit. Tmksrk 1809-1928 tiedostossa ja papintodistuskokoelmassa.

Onko näistä tiedostoista kopioita Suomessa. Keneltä voisin pyytää toimeksiantona ko. asiakirjatutkimusta. Itse olen harrastaja eikä taidot ym. riitä enempään kuin toimeksiantoon.

Toivottavasti tämä pyyntö ei mene "liikesalaisuuksien" puolelle.
Kiitos

Kaija Salminen
03.02.09, 00:23
Viipurin arkistossa on tosiaan suuret määrät sinne jäänyttä suomalaista arkistoaineistoa, jota voi käydä siellä itse tutkimassa. Luettelo löytyy osoitteesta http://www.joensuu.fi/historia/oblast/ . Viipuri-keskus järjestää sinne pari kertaa vuodessa kahden päivän arkistomatkoja. Seuraava matka on 26. - 27.3.2009, mutta se on kuulemma jo varattu täyteen. Aikaa tutkimiseen ei ole kovin paljon (tulopäivänä klo 14 - 17 ja seuraavana päivänä klo 9 - 16), mutta aina on monenlaista hyödyllistä tietoa löytynyt. Arkistokäyntiä varten asiakirjatilaukset lähetetään etukäteen Viipuri-keskukselle, jossa ne käännetään venäjäksi ja toimitetaan Viipurin arkistoon. Kuljetukset ja ruokailut on järjestetty, ja koko ajan on tulkki paikalla. Arkiston henkilöstö ja arkistoluettelot ovat venäjänkielisiä, joten tulkkia tarvitaan, tai sitten venäjän kielen taitoa. Papintodistuskokoelmaa käytetään paljon, mutta tietääkseni todistuksista ei ole kopioita muualla kuin arkistossa käyneiden omissa kokoelmissa. Viipurin arkisto on nostanut kopioiden hintoja moninkertaisiksi parin viime vuoden aikana. Seuraavalla matkalla kopioista ja itse otetuista digikuvista joutuu maksamaan 2 euroa/kpl. Matka maksaa yöpymisineen 260 euroa. Toimeksiannoista en osaa sanoa, omatkin tutkimukset tuntuvat jäävän aina pahasti kesken noilla matkoilla, joten Viipuriin pitäisi päästä aina silloin tällöin.

Terv. Kaija

Kalevi Koivu
05.02.09, 11:09
Kiitos tiedosta.

Vähän tuntuu oudolta, ettei Suomen valtio kykene saamaaomiin arkistoihin edes kopiota ko. omista arkistoista.

Hinta amatöritutkijalle on liian suuri epävarmoista tiedoista. Josko sittenkin olisi jossain Suomessa tiedostoja.