PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kankaanpään tuntijat


Movitz
31.01.09, 21:46
Olen vuosia painiskellut ongelman kanssa, jonka luulen ratkaisseeni, mutta en ole täysin vakuuttunut. Esi-isäni Juha Juhanpoika vihitään avioliittoon Siikaisissa 24.6.1842 Maria Sakariaantyttären (1819-1899) kanssa. Marian juuret johtavatkin lähes täysin Kankaanpäähän. Juhasta, joka vihittäessä oli renkinä Siikaisten Hirvijärvellä, mainitaan ainoastaan syntymävuosi 1816. Koska Hirvijärvellä oli useitakin samannimisiä ja –ikäisiä renkipoikia, oli minulla täysi työ sulkea epäsopivat pois. Näin jäi jäljelle yksi, Johan Johansson Nothus, syntynyt Kankaanpäässä 1816, tullut Kankaanpäästä Siikaisiin loppuvuodesta 1834. Sittemmin Juha ja Marja muuttivat Kankaanpäähän (tai itse asiassa Samminmajaan, joka ymmärtääkseni myöhemmin liitettiin Siikaisiin) Isokallion torppaan, jossa Juha kuoli nälkävuonna 25.6.1868. Kävin iltapuhteikseni läpi Kankaanpään rippikirjan 1831-37, enkä löytänyt kuin yhden sopivan Johanin, joka olisi muuttanut pois sopivaan aikaan. Kas tässä:

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kankaanpaa/rippikirja_1831-1837_jk512/172.htm (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kankaanpaa/rippikirja_1831-1837_jk512/172.htm)

Sivulla on itse asiassa kaksi Juha Juhanpoikaa: toinen, syntynyt 26.5.1817, joka muutti Siikaisiin 1.11.1834 ja vieressään Juha Juhanpoika, syntynyt 1816, joka ei sovi minun esi-isäkseni, sillä hän eleli renkinä Kankaanpään Alapaattikoskella vielä 1836. Olisiko muuttokirjan taiteillut pappi sekoittanut tässä vaiheessa nämä herrat keskenään, sillä Juha Juhanpoika tulee sekaantumaan kaimoihinsa vielä useita kertoja elämänsä aikana. Jos olen kuitenkin oikeilla jäljillä, olisi minulla nyt tarkka syntymäaika, 26.5.1817. Tähän liittyy kiinnostava seikka: tuona päivänä syntyy kyllä Juha, mutta ei Juhanpoika, vaan Hapualaisen itsellistyttären avioton poika. Mutta Juhaahan tituleerataankin äpäräksi! Siikaisten papit kun eivät näytä ymmärtäneen kankaanpääläisten virkaveljiensä sanaa nothus = äpärä, sillä sana on hyvin harvinainen ja vieläpä kreikkalaisperäinen. Itse olen tavannut sen vain kerran, eräässä Catulluksen runossa. Siikaisissa tämä sitten sai käydä sukunimestä. Entä patronyymi? Kaipa Juha on halunnut ”kultailla” syntyperäänsä. Tai ehkä äitinsä oli kertonut Juhalle tämän isän nimen? Minulla on esipolvissani jokunen muukin tapaus ”tekaistusta” patronyymistä. Jostain luin, että jotkut papit saattoivat merkata aviottomat lapset ”Aataminpojiksi”, me kaikki kun lopulta Aatamista polveudumme. Sattumaako vai ei, kun Juhalle syntyi lapsi Kaisa Miina 2.8.1852 Kankaanpäässä, onkin isäksi merkitty Johan Adamsson...

Kommenteista kiitollisena,

Jens

Movitz
31.01.09, 23:04
Ongelmaa syventää, että en voi täysin luottaa, etteivätkö nämä Kankaanpään Jussitkaan olisi menneet kirjurilta sekaisin: tuossa äsken laittamassani sivuviitteessä tosiaan mainitaan kaksi Johania, toinen 26.5.1817 syntynyt äpärä, jota epäilen esi-isäkseni, mutta joka ei kertaakaan, nähdäkseni, Kankaanpäässä käytä patronyymiä Johansson. Sitten on tuo toinen renki, jolle annetaan syntymäajaksi juuri 1816, joka minun esi-isälläni sittemmin aina on, ja hänen patronyyminsä stemmaa. Hän ei vain ole muuttanut Siikaisiin kuten kuuluisi. Kiinnostavaa on kuitenkin se, että tuo toinenkin Johan on nähdäkseni äpärä:

Mielestäni Eeva Stiina Iisakintyttären Vuorenmaalla 24.6.1816 syntynyt avioton poika...

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kankaanpaa/rippikirja_1824-1830_jk512/135.htm (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kankaanpaa/rippikirja_1824-1830_jk512/135.htm)

... on sama henkilö kuin pappilan renki Johan Johansson. Mutta minne äitinsä sitten katoaa?

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kankaanpaa/rippikirja_1831-1837_jk512/130.htm (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kankaanpaa/rippikirja_1831-1837_jk512/130.htm)

Olen melko epätietoinen näiden Johanien suhteen yhä...

Movitz
31.01.09, 23:31
Katsoin toki myös Kankaanpään poismuuttaneet 1834:

n:o 27 Paattikoskelta renki Juha Juhanpoika, äpärä, Siikaisiin, kuulusteltu Svebiliuksen katekismusta

eli Paattikoskelta ollaan, mutta kumpi Juho nyt sitten oikeastaan muutti?

Movitz
01.02.09, 00:52
Ja sitten kaikki menee taas uusiksi: Siikaisten Hirvijärvellä on 1830-luvun lopulla renkinä peräti kolme Johan Johanssonia, jotka kaikki ovat syntyneet 1816. Tarkempi vaiheiden selvittely mutkistaa juttua:

1) Johan Johansson, syntynyt Kankaanpäässä 1816, muutti Kankaanpään Alapaattikoskelta Siikaisiin 1834, renki Hirvijärvellä, avioitui Kaisa Juhantyttären kanssa Siikaisissa 1838, muuttivat samana vuonna Kankaanpäähän, siellä sittemmin torpparina Kouran Järvenpäässä.

2) Juha Heikki Juhanpoika, s. Siikaisissa 23.11.1816 (äpärä), renki Hirvijärvellä, avioitui Siikaisissa 1841 Hedvig Heikintyttären kanssa.

3) Juha Juhanpoika, s. 1816, vihittäessä Siikaisissa 1842 Maria Sakariaantyttären kanssa oli renki Hirvijärvellä, tullut Sammin Marjamäkeen sivulta 100, josta hänet löytääkin. Ei merkintöjä, että olisi tullut muualta. Ei ole identifioitavissa edeltävästä rippikirjasta Hirvijärven sivuilta, eikä ole sittenkään se Johan Johansson Nothus, joka tuli Siikaisiin Kankaanpäästä 1834.

Että näin se epätoivo kasvaa...

Maisa M
19.02.09, 20:08
Ja sitten kaikki menee taas uusiksi: Siikaisten Hirvijärvellä on 1830-luvun lopulla renkinä peräti kolme Johan Johanssonia, jotka kaikki ovat syntyneet 1816. Tarkempi vaiheiden selvittely mutkistaa juttua:

1) Johan Johansson, syntynyt Kankaanpäässä 1816, muutti Kankaanpään Alapaattikoskelta Siikaisiin 1834, renki Hirvijärvellä, avioitui Kaisa Juhantyttären kanssa Siikaisissa 1838, muuttivat samana vuonna Kankaanpäähän, siellä sittemmin torpparina Kouran Järvenpäässä.

2) Juha Heikki Juhanpoika, s. Siikaisissa 23.11.1816 (äpärä), renki Hirvijärvellä, avioitui Siikaisissa 1841 Hedvig Heikintyttären kanssa.

3) Juha Juhanpoika, s. 1816, vihittäessä Siikaisissa 1842 Maria Sakariaantyttären kanssa oli renki Hirvijärvellä, tullut Sammin Marjamäkeen sivulta 100, josta hänet löytääkin. Ei merkintöjä, että olisi tullut muualta. Ei ole identifioitavissa edeltävästä rippikirjasta Hirvijärven sivuilta, eikä ole sittenkään se Johan Johansson Nothus, joka tuli Siikaisiin Kankaanpäästä 1834.

Että näin se epätoivo kasvaa...

Hei, Movitz!

Katsopa tätä rippikirjasivua Kankaanpäästä.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kankaanpaa/rippikirja_1845-1851_jk513/341.htm

Siinä sanotaan, että Johan Johansson on syntynyt (ja vaimo Maria Zach:dr myös) Siikaisissa. Siikaisista löytyy Hiskillä viisi v. 1816 syntynyttä Johan Johanssonia, joista joku kai on sinun Johanisi. Onko hänen välttämättä oltava oä eli avioliiton ulkopuolella syntynyt? Jos on, voisi 23.11.1816 Leppijärvellä syntynyt Johan Henric olla sellainen. Äiti on Dej: Ulrica Joh:dr 33. Fad: sades vara bdes: Joh: Västergård. - Toinen ehdokas voisi olla Sammissa 12.1.1816 syntynyt Johan Henric, isänä Torp:s: Joh: Zachriss:Neuliko ja äitinä Caisa Johansdr.

Sanoit, että 23.11.1816 syntynyt Johan Heikki Johanpoika avioitui Hedvig Heikintyttären kanssa. Mutta Hiskin mukaan Hedvig Heikintyttären kanssa kyllä avioitui 11.11.1841 Johannes Annasson, joka oli myös oä. Tämä Johan voisi olla Isojoella 31.8.1816 syntynyt Johan Henric oä, äitinä deij: Anna Caisa Joh:dr 30.

Harmi, että SSHY:n digiarkistossa ei ole vielä Siikaisten rippikirjoja, että voisi asian tarkistaa. Mutta kehottaisin sinua nyt lähestymään probleemaa uudelta suunnalta.

Terveisin, Maisa M
Ps. Minulla menee joku sukuhaara Kankaanpäähän, mutta nämä henkilöt eivät ole minun sukulaisiani.:rolleyes:

Movitz
20.02.09, 21:15
Hei ja kiitos rohkaisevasta viestistä!

Kävin tänään VA:ssa systemaattisesti läpi Siikaisissa 1816 syntyneet Johan Johanssonit, tässä tulos:

1) Johan Henric s. 12.1.1816 Sammi Neulikko
2) Johan s. 8.6.1816 Pohjasjärvi Mäkelä
3) Johan s. 10.7.1816 Pohjasjärvi
4) Johan s. 7.11.1816 Vuorijärvi Kalliomäki
5) Johan Henrik s. 23.11.1816 Leppijärvi (avioton)

Näistä selvisi seuraavaa:

1) renkinä vielä 1845 Levasjoen Soinissa, avioitui Kreeta Rågbergin kanssa.
2) kuoli 18.9.1816, samanniminen veli syntyi paria vuotta myöhemmin
3) Leppijärven Mäkelässä, avioitui Kaisa Heikintyttären kanssa
4) Kalliomäessä, avioitui Hedvig Matintyttären kanssa 1838
5) vaikutti kyllä Hirvijärvellä, mutta avioitui Hedvig Heikintyttären kanssa.

Eli Siikaisissa syntyneet Johan Johanssonit eivät tuottaneet tulosta, ellei syntymävuosi ole väärä. Lisäksi Hirvijärvellä vaikutti se Johan Johansson, äpärä, joka tuli Kankaanpäästä 1834, avioitui Kaisa Juhantyttären kanssa ja muutti takaisin Kankaanpäähän 1838).

Mutta tunteeko kukaan sen Johan Johanssonin vaiheita, joka syntyi Isojoella 8.3.1816, muutti 1830-luvulla Siikaisiin, mainitaan siellä renkinä, ja jonka jäljet häviävät rippikirjan 1831-38 myötä. Luin tänään läpi Siikaisten rippikirjan 1831-38, ja Johan Johanssonit alkavat nyt olla vähissä. Joitakin syntymävuodettomia renkejä on vielä identifioimatta, mutta enpä pane heihin paljoa toivoa.

Minun Johan Johanssonini s. rippikirjan mukaan 1816 on ensi kertaa varmasti identifioitavissa vasta rippikirjasta 1839, jolloin hän oli renkinä Siikaisten Hirvijärvellä. Mielessä käy ajatus, että hän ei olisi edes syntynyt vuonna 1816 (ei ehkä lähelläkään, sillä nuo Hirvijärven Johan Johanssonit näyttävät muutenkin menevän sekaisin keskenään). Heitänkö rukkaset kohta naulaan...?


Jens

Movitz
20.02.09, 21:19
Tuo Johan Annasson kaipaa kyllä vielä setvimistä, sillä kahdesti tarkastin asian rippikirjoista vuosi vuodelta, ja kyllä tuon Hedvigin miehen pitäisi olla juuri tuo 23.11.1816 syntynyt Juha... Mutta jos papitkin ovat sählänneet, vaihtoehtoja lienee useitakin. Kalvaa...

Jens

Maisa M
20.02.09, 22:50
Tuo Johan Annasson kaipaa kyllä vielä setvimistä, sillä kahdesti tarkastin asian rippikirjoista vuosi vuodelta, ja kyllä tuon Hedvigin miehen pitäisi olla juuri tuo 23.11.1816 syntynyt Juha... Mutta jos papitkin ovat sählänneet, vaihtoehtoja lienee useitakin. Kalvaa...

Jens

Et heitä rukkasia naulaan! Tarkoitin juuri sitä, että Johan Annassonin ei nyt pakko ole olla 23.11.1816 syntynyt Johan Johansson, papithan olisivat voineet jo sekottaa syntymäajat. Katso Hiskistä, siellä on tämän Johan Annassonin ja Hedvig Henricsdr:n lapsetkin mainittu Johan Annassonin "patronyymillä". Kyllä minun mielestäni siellä olisi pitänyt olla Johan Annassonin oma syntymäaika rippikirjassa, esim. sen isojokilaisen.

Voi voi, tämä on kuin pitäisi ratkoa jotain salapoliisitehtävää huppu päässä! Voitko saada tänne mitenkään Siikaisten rippikirjasta tärkeimpiä rippikirjasivuja linkkinä, kun selvästi olet niitä katsonut. Voisi yrittää niiden avulla päästä jotenkin eteenpäin. :)

Terveisin Maisa M

Tuiju Olsio
21.02.09, 00:35
Isojoelta muutti HisKin mukaan Siikaisiin 13.12.1835 renki Juho AnnaKaisanpoika. Tämä Juho on Isojoen rippikirjan 1831-1837 sivu 33 mukaan syntynyt 04.08.1820 Isojoella. Äiti Anna Kaisa Juhontytär s. 18.11.1786 Kankaanpää on samalla sivulla. Anna Kaisa löytyy HisKistä syntyneeksi Kankaanpäässä tällä syntymäajalla. Anna Kaisa näyttää tulleen Isojoelle vuonna 1820, mutta en löydä häntä Kankaanpään poismuuttaneista.
Onko Siikaisten rippikirjassa tätä Juhoa? Mitä Juholle Siikaisissa tapahtui?

Tuiju Olsio
21.02.09, 00:59
... Sattumaako vai ei, kun Juhalle syntyi lapsi Kaisa Miina 2.8.1852 Kankaanpäässä, onkin isäksi merkitty Johan Adamsson...

Kommenteista kiitollisena,

Jens Voisiko tuota Adamsson ajatella olevankin Annasson?

Movitz
21.02.09, 11:20
Siikaisten rippikirjan 1831-1838 läpiluku tuotti seuraavat sopivat osumat, mutta ennen kuin saadaan jonain päivänä Siikaisten kirjat nettiin, joudun pelaamaan vain tylsillä sivunumeroilla. Näistä olen jättänyt pois nuo aikaisemmin esitellyt Siikaisissa syntyneet Juha Juhanpojat, joiden vaiheita seurailin niinikään sivu sivulta, ja siksi olen syvästi huolissani tuosta Annanpojasta:

1) renki Juha Heikki Juhanpoika, syntynyt 8.3.1816 Isojoella, s. 13 > s. 16, vaiheitaan en ole saanut selville seuraavassa rippikirjassa
2) renki Juha Juhanpoika, ei syntymäaikaa, s. 85 'ilman todistusta,' > s. 81-105-73-68. Kuka on? Mistä tullut ilman todistusta? Mihin menee?
3) renki Juha Juhanpoika s. 1816, tullut Kankaanpäästä 1834, s. 83-84-82, palasi Kankaanpäähän 1838 vaimonsa Kaisa Juhantyttären kanssa.

Mitä minun etsimääni henkilöön tulee, ongelma on tämä: rippikirjassa 1839-1845 Juha Juhanpoika on renkinä Hirvijärven Tunturissa (s. 100), jossa hänellä on ehtoollismerkintöjä 1839-40, ja sieltä hän muuttaa 1843 Sammin Marjamäkeen, jossa hänellä on ehtoollismerkintä jo 1841 ja jonne hän on avioitunut 1842. Tuossa rippikirjassa ei ole mitään merkintää siitä, että hän olisi tullut jostain muualta Hirvijärvelle, eli hänen pitäisi olla löydettävissä Hirvijärveltä tästä edeltävästä rippikirjasta 1831-38, mutta näin ei näytä olevan. Tunturin Fästilässä on kyllä renkinä Johan Johansson s. 1816, mutta sivunumeroita seuraamalla hän on tuo Kankaanpään mies, joka sinne palasi. Olen varma, että nämä rengit ovat menneet papistolta sekaisin, mutta koska en tiedä, koska ja miten tämä on tapahtunut ja onko tuo 1816 kenenkään oikea syntymävuosi ja miten paljon näiden Johanien perheet ovat paperilla sekaantuneet, olen aika tyhjän päällä.

Jens

Movitz
21.02.09, 11:36
Ulriika Juhantytär syntyy Siikaisten Hirvijärvellä 14.2.1783, ja hänelle 23.11.1816 avioton lapsi Juha Heikki Leppijärvellä; lapsen isän sanotaan olevan talollisen poika Juha Västergård.

Ulriika ja poikansa mainitaan Leppijärven Mäessä ainakin 1811-1823, sitten Lautjärven Pohjasjärven Törnqvistissä 1824-37, ja Juhan vaiheita voidaan seurata Siikaisten kappalaisenpappilaan 1835 ja Hirvijärven Tunturiin 1836, ja hänet vihitään 12.9.1841 siellä avioliittoon Hedvig Heikintyttären kanssa, tällä kertaa nimellä Annasson! Hedvigille on itse asiassa syntynyt avioton tytär Kaisa Hirvijärvellä 1.8.1840, jonka isäksi on mainittu Juha Juhanpoika Ala-Kallion talosta; tämä ei oikein voi olla kukaan muu kuin Hedvigin tuleva aviomies. Mitä tuohon Annassoniin tulee, se ei esiinny Juhan yhteydessä rippikirjoissa ainakaan ennen avioliittoa. Heille syntyy Hirvijärvellä poika Heikki 22.9.1844, ja isällä on patronyyminä Johansson. Selittämätön matronyymi Annasson putkahtaa esille kahden pojan syntyessä Hirvijärven Yli-Kalliossa 1847 ja 1849. Outoa... Mielestäni tämä 23.11.1816 syntynyt henkilö on tapauksestani ehdottomasti poissuljettu.

Jens

Movitz
21.02.09, 11:40
Mitä tulee tuohon Tuijun mainitsemaan Isojoen Juha Anna-Kaisanpoikaan, joka on syntynyt 4.8.1820 ja muuttanut Siikaisiin 1835, on sanottava, etten tiedä, sillä olen toistaiseksi kyttäillyt vain näitä 1816 syntyneitä henkilöitä.

Movitz
21.02.09, 11:51
Ei ole tosiaan mitään syytä olettaa, että esi-isäni Juha olisi ollut avioton lapsi. Hänen vaiheitaan voi seurata aina kuolemaansa asti, mikä tapahtui Kankaanpään Samminmajan Isokallion torpassa 25.6.1868, eikä mikään hänessä viittaa aviottomaan syntyperään.

Hänelle syntyy runsaasti lapsia:

Juha Oktaavius s. 23.7.1842 Siikainen Hirvijärvi
Marjaana s. 10.12.1845 Siikainen Sammi
Iisakki s. 18.1.1849 Kankaanpää Lavas
Kaisa Miina s. 2.8.1852 Kankaanpää Lavas

ja enemmänkin, ja ainoa outous on isän patronyymi Adamsson Kaisa Miinan
kastemerkinnässä; tätä näkee toisinaan aviottomilla, mutta kyllä se voi olla puhdas lapsuskin, sillä mitään vastaavaa ei ole esiintynyt muualla.

Outoa on, että Johanille annetaan aina vain tuo syntymävuosi 1816, vaikka muu väestö kantaa yleensä hyvinkin tarkkaa syntymäaikaa. Tämä voisi johtua monesta syystä:
1) Juha on tipahtanut alkujaankin kastekirjasta pois, mutta silloin hän kuitenkin esiintyisi rippikirjoissa.
2) Hän on voinut tulla toisaalta, eikä hänen syntymäaikaansa ole voitu noin vain verifioida.

ei voi tietää...

Maisa M
21.02.09, 12:02
Isojoelta muutti HisKin mukaan Siikaisiin 13.12.1835 renki Juho AnnaKaisanpoika. Tämä Juho on Isojoen rippikirjan 1831-1837 sivu 33 mukaan syntynyt 04.08.1820 Isojoella. Äiti Anna Kaisa Juhontytär s. 18.11.1786 Kankaanpää on samalla sivulla. Anna Kaisa löytyy HisKistä syntyneeksi Kankaanpäässä tällä syntymäajalla. Anna Kaisa näyttää tulleen Isojoelle vuonna 1820, mutta en löydä häntä Kankaanpään poismuuttaneista.
Onko Siikaisten rippikirjassa tätä Juhoa? Mitä Juholle Siikaisissa tapahtui?
Hei, Tuiju!
Hauskaa, että sinäkin Isojoki-experttinä tulit mukaan tutkimaan tätä Jensin esi-isää Johania. Minä kyllä ehdotin tätä 31.8.1816 Isojoen Vackurin taloon syntynyttä Johania (oä), jonka äiti oli deij. Anna Caisa Joh:dr ja hänkin syntyneenä v. 1786 Hiskin syntymätiedosta laskettuna. Movitzin mukaan kun Johanin pitäisi olla syntynyt 1816.

Saisitko selville, muuttiko tämä Johan Annasson Siikaisiin ja olisi mahdollisesti tuo Johan Annasson, joka sitten vihittiin Siikaisten Hirvijärvellä Hedvig Henricsdr:n kanssa. Jens kun itsepintaisesti ( :) ) selittää, että Johan Annasson olisi Siikaisissa 23.11.1816 syntynyt Johan Henric. Hänen äitinsä kyllä Hiskin mukaan oli Ulrica Johansdr:. Siikaisissa ei Hiskin mukaan ole ketään Johan Annassonia syntynyt v. 1816.

Terveisin Maisa M

Movitz
21.02.09, 12:46
Minulla on cd:llä Isojoen rippikirjat 1757-1903; taidanpa selastella niitä kohta iltapäivän ratoksi. Kaikki vaihtoehdothan pitää toki tutkia - vaikken sitten tiedä, mitkä mahdollisuudet ongelmaa on ratkoa, sillä avainlähde, Siikaisten rippikirjat, on aika toivotonta aluetta...

Tuiju Olsio
21.02.09, 14:47
Vakkuri on Kauhajoen talo. Mutta Vakkuri kuten muutama muukin Kauhajoen Hyypän talo on kirjattu Isojoen kirkonkirjoihin vuoteen 1845 saakkka.
Vakkurissa on rippikirjassa 1810-1816 Anna Kaisa Juhontytär s. 28.10.1767, hän on talollinen Tuomas Kallenpojan vaimo. Tuomas kuoli 17.09.1814. Tähän rippikirjaan ei ole merkitty Anna Kaisalle vuonna 1816 aviottomana syntynyttä poikaa.
Seuraavassa rippikirjassa tämä Anna Kaisa on Heikki Malakiaanpojan vaimona Vakkurissa. Näille on syntynyt tytär Serafia 11.03.1817. Joten tämä Anna Kaisa ei voi olla 31.08.1816 syntyneen Juho Heikin äiti. Muita Anna Kaisoja ei Vakkurissa näy, eikä myöskään 1816 syntynyttä Juho Heikkiä. Ei myöskään seuraavassa rippikirjassa Vakkurissa, enkä onnistunut löytämään heitä vaikka plarasin kaikki Isojoen rippikirjat sekä myös Honkajoen rippikirjat, jotka ovat myös Isojoen kirjojen yhteydessä.
Hiskin merkintä Juhon syntymästä on samoin kuin alkuperäisessä Mustassa kirjassa, josta minulla on valokopio.
Ehkä Anna Kaisa löytyy poikansa kanssa muualta Kauhajoelta, rippikirjat eivät vielä ole SSHY:ssä.

Movitz
22.02.09, 13:52
Isojoki ei siis oikein tärppää, ja onhan minun Johanini syntymäpaikaksi annettu säännönmukaisesti Siikainen, joten sieltä kai pitäisi arvoituksen ratketa. Tuo Juha Annanpoika kyllä kaikertaa, sillä olen seurannut rippikirjoista vuosi vuodelta tuon 23.11.1816 syntyneen miehen vaiheita, ja voisin pistää pääni pantiksi, että kyseessä on tuo Annanpoika. Mutta parasta olla lupailematta liikoja, ja ajan kanssa palata kolmannen kerran Siikaisten rippikirjan pariin. Johan Annanpoikakin muistaakseni välillä palloilee Hirvijärven korvilla, mutta hän on syntynyt 5.5.1813.

On tietysti aina se mahdollisuus, että 1816 on väärä vuosi - tiedämmehän kokemuksesta, miten herkästi esim. 1810 muuttuu muotoon 1816, ja miksei muutkin numerot. Hirvijärven Juha Juhanpoika Tunturin 8.6.1810 syntyneen Juha-pojan vaiheet ehdinkin jo tarkastaa, ei ollut hän, mutta mutta... suova on syvä ja neula on pieni.

Mitäköhän sitä sitten seuraavaksi?

Jens

Maisa M
22.02.09, 17:15
-----------------
Tuo Juha Annanpoika kyllä kaikertaa, sillä olen seurannut rippikirjoista vuosi vuodelta tuon 23.11.1816 syntyneen miehen vaiheita, ja voisin pistää pääni pantiksi, että kyseessä on tuo Annanpoika. Mutta parasta olla lupailematta liikoja, ja ajan kanssa palata kolmannen kerran Siikaisten rippikirjan pariin.
Mitäköhän sitä sitten seuraavaksi?

Jens

Hei!
Nyt en kyllä tajua ajatuksenjuoksuasi! Oletko katsonut ollenkaan 23.11.1816 syntyneen Johan Johanssonin syntymätietoa Hiskistä? Siellähän on äitinä Ulrica Johansdotter, 33, ei siis mikään Anna! Eikä hän voi olla sinun esi-isäsi.

Maisa M

Maisa M
22.02.09, 17:56
Hei!
Nyt en kyllä tajua ajatuksenjuoksuasi! Oletko katsonut ollenkaan 23.11.1816 syntyneen Johan Johanssonin syntymätietoa Hiskistä? Siellähän on äitinä Ulrica Johansdotter, 33, ei siis mikään Anna! Eikä hän voi olla sinun esi-isäsi.

Maisa M

Niin, tarkoitin, että Johan Annasson, oä, ei kaiketi voi olla sinun esi-isäsi, mutta 23.11.1816 syntynyt Johan, jonka isän "sades vara" Joh: Västergård" voisi kyllä olla. Äiti on Ulrica Johansdr. - Tässä jo väkisinkin menee sanat solmuun. :eek:

Maisa M

Movitz
22.02.09, 21:07
Siitä kenkä puristaakin: tuo Johan Annasson ei tietenkään ole minun esi-isäni, mutta vaikka olen kolmasti tarkastanut tuon 23.11.1816 syntyneen Johanin elon vuosi vuodelta, hän tuntuu silti sulautuvan tuohon Annanpoikaan. Mutta tosiaan, jotain vikaa tässä on. Tarkastan seuraavaksi noiden oikeiden Annanpoikien vaiheet ja sitten yritän miettiä, missä tuo 23.11.1816 syntynyt mies oikein menee...

Jens

Movitz
22.02.09, 21:10
Mutta on totta, että olisi järjetöntä, että tuota Juhaa toistuvasti tituleerattaisiin Annanpojaksi, jos hän ei sitä ole. Pitää ehdottomasti palata tuon 23.11.1816 syntyneet Johanin / Ulriikanpojan vaiheisiin ja selvittää, kuka tuo Annanpoika itse asiassa on, ja missä vaiheessa hän sotkeutuu minulla tuohon Juha Juhanpoikaan / Riikanpoikaan.


Jens

Movitz
23.02.09, 11:12
Kerron nyt teille lounastuntini ratoksi tarinan, jonka sepitin äsken Kansallisarkistosssa Siikaisten rippikirjojen parissa. Toivon siitä vertaispalautetta.

Siikaisten Hirvijärvellä eleli kevytkenkäinen piika Anna Antintytär, joka synnytti Hirvijärven Kallion Juha-isännälle kaksikin aviotonta poikaa, Juhan (s. 5.5.1813) ja Heikin (s. 31.8.1820). Näistä Juha mainitaan rippikirjassa 1831-38 Hirvijärven Tonttilassa josta muutti Hirvijärven Tunturiin sivulle 83. Hänen syntymäpäivänsä stemmaa vielä, mutta matronyymi Annanpoika on vedetty yli ja korvattu korrektimmalla Juhanpojalla; olihan hänen isänsä tosiaan nimeltään Juha. Seuraavassa rippikirjassa 1839-1845 renki Juha mainitaan edelleen Hirvijärven Tunturissa (s.100), mutta nyt Annanpoikana. Nyt Juhalla ei ole myöskään mainittu syntymäaikaa. Hän muuttaa sivulle 79 Isokallioon, mutta palaa Tunturiin, mutta nyt hänen matronyyminsä vedetään jälleen yli ja korvataan patronyymillä ja syntymäajaksi ilmestyykin 23.11.1816 Siikainen. Tismalleen samalla sivulla 100 on myös varhaisin maininta omasta esi-isästäni. Oli miten oli, nyt Juha Annanpoika (käytän hänestä jatkossa tätä nimeä lähinnä selvyyden vuoksi) merkitään avioituneeksi Hedvig Heikintyttären kanssa. Rippikirjassa 1846-52 hänet mainitaan loisena Hirvijärven Ylikalliossa, syntymäaikana edelleen tuo 23.11.1816, samoin rippikirjassa 1853-59, ja hänen mainitaan kuolleen 7.8.1855. Hänelle on annettu sukunimeksi Holm, jota samassa talossa kantaa myös veljensä Heikki Annanpoika! Hedvig Heikintyttären mies on siis kiistatta 5.5.1813 syntynyt Juha, ei 23.11.1816, vaikka rippikirjat niin säntillisesti väittävät.

Missä sitten tapahtuu lapsus? Vuosien 1838-1839 välissä, kun Hirvijärven Tunturissa vipeltää kosolti Juha Juhanpoikaa. Mitä sitten tapahtuu 23.11.1816 syntyneelle Juhalle, jos hän ei olekaan tuo Annanpoika? Hänet mainitaan rk 1831-38 nimellä Juha Heikki Juhanpoika Siikaisten kappalaisenpappilassa, josta muutta sivulle 84 (Hirvijärvi), sieltä 83 (Tunturi), ja sieltä 84 (Hirvijärvi, Tunturi, Fästilä), ja kun a) kaikki muut Juhat on suljettu tulkinnoista pois b) minun Juhani avioitui rk 1839-45 juuri Tunturin Fästilästä, lienee selvää, millaisia johtopäätöksiä tästä on tehtävä?

Maisa M
23.02.09, 13:37
Hei!
Olin juuri aikeissa ehdottaa Johan Annassoniksi tätä 5.5.1813 syntynyttä Johania, vaikka syntymävuosi onkin 3 vuotta aikaisempi, sillä ihmettelin, että eikö nyt Siikaisissa ketään oä Johania ole Anna-nimiselle naiselle syntynyt, kun tällä oli sekä vihkitiedossansa että kahden lapsensa syntymätiedoissa matronyymi Annasson. - Näin, että olitkin jo saanut saman Johan Annassonin syntymäpäivän oikaistuksi ja sinun esi-isäsi siis varmistui ja sai oman syntymäpäivänsä takaisin. :) Hienoa, että asia selvisi!

Terveisin Maisa

Movitz
23.02.09, 19:26
Eipä tässä enää pahemmin varmistelut auta, näin tämä asia näyttää tosiaan olevan. Viisi vuotta tähänkin meni, ennen kuin sain aikaiseksi paneutua ongelmaan kunnolla. Miten paljon vääriä esivanhempia saisimmekaan, jos sokeasti uskoisimme pappien jakamia syntymäpäiviä rippikirjoissa! Vielä mietityttää, ettei Juha Juhanpoikaa ikinä mainita aviottomaksi, eikä hänelle myöskään mainita toiseksi nimeksi Heikkiä. Mutta mitäpä noista, kukapa sitä ehdoin tahdon äpäryyttään raitilla kuuluttaisi, ja mitäpä sitä toista nimeäkään esittelemään, jos sitä ei käytetä. Tai todennäköisesti vika on vain papissa, joka on kerran perusteellisesti sekoittanut Hirvijärven (parhaimmilaan) viisi Juha Juhanpoikaa keskenään.

Kiitos teille kaikille, jotka olette minua auttaneet! Ei tarvitse aina lähteä merta edemmäs kalaan :)

Jens

Esa Ojanen
23.03.09, 18:06
Hyvä Jens

Näyttää siltä, että bongaamasi Juho "Juhonpoika", s. 26.5.1817 on esi-isäni Iisakki Kreetanpoika Hapuan kaksoisveli. Olen tekemässä suvun erään toisen jäsenen kanssa sukututkimusta juuri ko. sukuhaarasta ja yrittänyt kissojen ja koirien kanssa löytää kaksospojille isää ja heidän äidilleen Kreetta (Gretha/Margaretha) Mikontyttärelle vanhempia. Linkkaamallasi rippikirjan sivulla esiintyy myös Juhon kaksoisveli Iisakki, myös merkinnällä noth eli kait suoraan äpärä.
Toistaiseksi olemme päässeet eteenpäin vain osittain: suvun piirissä kiertää varmanoloinen perimätieto, jonka mukaan aviottomien kaksosten isä olisi Hapuan isäntä Matti. Jos tämä tieto on oikea - niin kuin oletamme, tarjolla on vielä kaksi Mattia, isä ja poika, mutta olemme päätymäsä isään, Matti Matinpoika Hapuaan, s. 14.8.1760 Kankaanpää, koska hänen poikansa Matti Matinpoika, s. 17.2.1796 Kankaanpää, ei ollut missään vaiheessa Hapuan isäntänä. Äiti Kreetan syntyperästä on olemassa muutamia teorioita, joista yksi aika lupaava, mutta ketju katkeaa ennen kuin se tavoittaa meidän Kreetamme. Omituista Kreetan osalta on, että vaikka hän synnyttää kaksoset Hapualla ja kuolee samalla synnytykseen, hän ei esiinny Hapuan rippikirjassa, emmekä ole löytäneet häntä varmasti muiltakaan rippikirjan sivuilta. Kreetan olemme olettaneet syntyneen 1782 tai 1783, koska 26.5.1817 hänen iäkseen on merkitty 35 vuotta.
Jos olet kiinnostunut tiedoistamme tarkemmin, ottanet suoraan yhteyttä. Olisi kiinnostavaa saada tietä lisää myös Juhon myöhemmistä vaiheista.

Terveisin

Esa Ojanen
0400-826247
etunimi.sukunimi at pp.inet.fi