PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : 1944 - sotavangit


JuHuu
24.01.09, 01:06
Kaipaisin tutkimuksiani varten tietoja Säkylän, Kokemäen, Vampulan ja Köyliön alueen maatiloille syksyllä 1944 sijoitetuista Päämajantiedustelu- tai valvontayksikössä palvelleista venäläisistä sotavangeista. Maatilojen omistajina olivat mm. Yrjö Porri, Rauha Reko, Katri Pietilä, Sulo Heiniö ja Viitamäki.
- Onko kenelläkään mitään kirjallista tai suullista tietoa, valokuvia tai muistikuvia? Missä tarkalleen kyseiset talot sijaitsivat? Myös tiedosta kuka saattaisi tietää,olen suuresti kiitollinen.

::Juha

Heikki Koskela
24.01.09, 10:36
Eino Pietola on julkaissut kirjan aiheesta Sotavangit Suomessa 1941-1944. Mutta kirja saanut kovaa kritiikkiä. Kannattaa ehkä tutkia sitä aluksi. Katso Wikipedia: http://fi.wikipedia.org/wiki/Sotavangit_Suomessa_1941%E2%80%931944

PVuorio
24.01.09, 11:56
Kaipaisin tutkimuksiani varten tietoja Säkylän, Kokemäen, Vampulan ja Köyliön alueen maatiloille syksyllä 1944 sijoitetuista Päämajantiedustelu- tai valvontayksikössä palvelleista venäläisistä sotavangeista. Maatilojen omistajina olivat mm. Yrjö Porri, Rauha Reko, Katri Pietilä, Sulo Heiniö ja Viitamäki.
- Onko kenelläkään mitään kirjallista tai suullista tietoa, valokuvia tai muistikuvia? Missä tarkalleen kyseiset talot sijaitsivat? Myös tiedosta kuka saattaisi tietää,olen suuresti kiitollinen.

::Juha
Hej

Köyliö seura julkaisee kirjasarjaa "Köyliist.." Tänä vuonna ilmeistyi n:o 9,
jonka nimenä on "Se on ninko ihmine" kertoen sotavankileiri n:ro 1:n taloissa työskennelleistä vangeista. Kirja perustuu paljolti haastatteluihin
ja kertojina on niitä ihmisiä, jotka tapasivat vangit kotonaan.

Mikäli haet sellaista tietoa kuin missä talossa kukin vanki oli työssä ja
milloin, niin voin todeta etten sellaista ole löytänyt vaikka olen käynyt
läpi lähes koko sotavankileiri 1:n paperit Sota-arkistossa. Jos taas
kaipaat vain tietoja vangeista, niin heistä kustakin on arkistossa henkilö-
tietokortti. Kuvia löytyy vain pudonneista lentäjistä ja käsittääkseni he
ovat koneen pudottua menehtyneitä, joiden henkilökortit on otettu talteen.

t Pertti Vuorio