PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Johansdotter - Anna Gustava Johansdatter Enontekiö


Siwlinet
05.08.07, 23:30
Er det noen som kjenner til Anna Gustava Johansdatter, født i 1862/1864 Enontekiö. Hun utvandret til Alta, Finnmark i Norge da hun var ca 18 år. Leter etter hvem som var hennes foreldre.

Mård
14.08.07, 00:08
:)
Hei.
I boken "Enontekiön vanhoja sukuja" fant jeg på s. 115 en Anna Gustava.
Hun er født 17.12.1862 i Hetta og er oppført å være gift i Norge 1884. Stemmer dette med dine opplysninger?
Hvis dette er rett person heter hennes far Johannes Näkkäläjärvi Kuru, f. 19.6.1823 i Peltoj. Han er født Näkkäläjärvi men ser ut til å ha endret navnet til Kuru da alle hans 10 barn er oppført med Kuru som etternavn. Johannes far er født Salomon Kaukonen, f. 6.11.1791 i Hetta. Han endret navnet til Näkkäläjärvi da plassen han slo seg ned het det.
Annas mor er Brita Kaisa Pehrintr Hetta født 11.1.1830 i Hetta og er etterkommer av den første Hetta som flyttet opp fra Övertorneå/Ylitorneå på slutten av 1600-tallet som nybygger på det stedet som i dag er Hetta.
Jeg stammer også fra denne Hetta-slekten!

Mvh
Mård Larsen
Stavanger

Siwlinet
14.08.07, 16:25
Tusen takk:). Det var flott å få svar på noe som vi har lurt på i årevis. Alle opplysninger stemmer. Min bestemor har fortalt at hennes bestemor het Brita Kaisa. Tusen takk atter en gang:D

riihitps
13.10.07, 21:06
I. Henrik Larsinpoika Rahtu. Oli Birkarl ja talollinen, Ylitornio, Kuivakangas, Rahtu n:o 35. (Maakirjatieto vuosilta 1539-1580)
Hetta-suku on vanha kainulais-pirkkalaissuku, Ylitornion Mataringista. Suku oli lähtöisin Kuivakankaalta eli ns. Rahtulanpäästä ja suku on alkuaan Rahtu-suvun sivuhaara. Tässä sukututkimuksessa pidetään Hetan suvun vanhimpana tätä Henrik Larsinpoika Rahtua. Rippikirjoista häntä ei löydy koska säännöllisempiä rippikirjojahan alettiin pitää vasta 1690-luvulta lähtien. Niilo Tervo on tutkinut sukua ja toteaa: Hetan suvun nautinta-alueina olivat Ounasjärvi ja Vuontisjärvi ympäristöt. Veroa on tämä esi-isämme maksanut jo vuonna 1553, jollon Länsi-Pohjan asiakirjojen pito alkoi.. Kustaa Vaasan julistus oli jo vuonna 1542, jolloin hän julisti "Kaiken asumattoman erämaan kuuluvan Jumalalle". Tämä julistus ei saanut lainvoimaa ja näin nautinta-alueista lankesi veronmaksu kuten muustakin kiinteistöstä. Tohtori Erik Wahlberg, Suokolojärveltä on todennutkin, että kaikista vanhin omistusmuoto on luonnollisesti ollut maan ja veden nautintaoikeus.

II. Lapsi:

Nils Henrikinp Hetta e Rahtu. Taulu 360.



Taulu 360.
II. Nils Henrikinp Hetta e Rahtu (isä Henrik Larsinpoika Rahtu , taulu 359). Talollinen Ylitornio, Matarengi, talo Hetta n:o 3. Maakirjat vuosilta 1582-1610.

III. Lapsi:

Henrik Nilsinp Hetta. Syntynyt 1575. Taulu 361.

Taulu 361.
III. Henrik Nilsinp Hetta (isä Nils Henrikinp Hetta e Rahtu, taulu 360). Syntynyt 1575. Talollinen Ylitornio, Matarengi, tila Hetta n:o 3. (Maakirjat vuosilta 1612-1660)
IV. Lapsi:
Henrik Hetta. Taulu 362.

Taulu 362.
IV. Henrik Hetta (isä Henrik Nilsinp Hetta, taulu 361). Oli talollinen Ylitornio, Matarengi, Tila Hetta n:o 3 tilalla. (Maakirjat vuosilta 1661-1692)
V. Lapsi:
Henrik Henrikinpoika Hetta. Syntynyt noin 1660 Materinki, Övertorneå. Kuollut 16.11.1743 Enontekiö, Hetta. Taulu 363.
Ajattelin lähettää nämä Hetan alkujuuritiedot, sukukirjastani suoraan.
Terveisin
Paavo Riihitammela

Siwlinet
14.10.07, 15:55
Takk for opplysninger riihitps, men desverre kan jeg ikke finsk:(. Er det noen som kan oversette dette til meg?:)

Hilsen Siw Line

riihitps
14.10.07, 18:45
Hetta släkt är gamla birkal släkt från Övertårneo matarengi som du vet. Släkt är av Kuivakangas Rahtulanpää. Hetta släkt njuta av av åmrode Ounasjärvi och Vuontisjärvi. Släkt har betalat skatte v 1553. Jag har skrivit två släktböcker av mina släkter. Hetta släkt är av mina släkt bode mina mor och far släkt. Jag skriver tredje släkt bok som kommer att beholla Eira och Hetta släkt.
Hälsiningar

Siwlinet
14.10.07, 19:27
Hei, jeg har fått tak i Enontekiön Vanhoja sukuja i Hetta, og der står det masse om vår slekt. Du finner også opplysninger på http://www.home.no/jan-4/index2.htm

Beste hilsen fra Siw Line:D: