PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hyvää uutta vuotta!


Päivi H
31.12.08, 17:34
Kiitän lämpimästi kuluneesta vuodesta kaikkia, jotka auttoivat minua pienimuotoisessa sukujeni tutkimisessa, sekä taitavia keskustelijoita, joiden puheenvuoroja oli ilo lukea.

Hyvää uutta vuotta!

Päivi Haukinen

Make
01.01.09, 10:19
Päivin Uuden Vuoden toivotuksiin ja Kiitoksiin on helppo yhtyä!

Akin moderaattoreiden puolesta laittamat toivotukset ja kiitokset täällä http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=5160 olivat hyvin rohkaisevia.

Itse olen enemmänkin apun pyytäjä ja siksi koen palstan vallan erinomaiseksi, koska "tuntemattomat ihmiset" jaksavat täällä auttaa minun asioissani! Se on jotenkin hyvin merkityksellistä yhteisöllisyyttä tänä aikana! Kiitos siitä kaikille kirjoittajille ja ylläpidolle!

On totta mitä Tellervo kirjoitti täällä yv-ketjussa http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=4671 . Joskus tuntee olevansa väärällä palstalla, kun puhutaan aatelisuvuista sellaisella asiantuntijuudella, että hyvä kun lukemansa ymmärtää. Se nostaa omien torppari-, renki- ja piika-asioiden esille ottamisen ja kysymisen kynnystä erinomaisen korkealle. Mutta sitten taas kun huomaa, että niihinkin kysymyksiin löytyy asialliset ja asiantuntevat vastaajat, niin tulee ihmeen hyvä olo :):).

Uskon ja toivon, että minustakin joskus voisi olla apua kanssakirjoittajille. Ainakin rohkaisen muitakin ei-niin-asiantuntevia-lukijoita myös kirjoittamaan ja kysymään. Ei ole tyhmiä kysymyksiä, tyhmin kysymys on kysymättä jäänyt kysymys.

SukuForum on minusta aivan oikealla tiellä palvellessaan kaikkia tasapuolisesti ja asiallisesti.

Juha
01.01.09, 10:23
Make,

Kyllä nuo torpparit ovat huomattavasti vaikeampia tutkittavia kuin aateliset. Aatelisten vaiheita on jo iät ja ajat merkitty muistiin, mutta torppareista tehtyjä kirjoja ei kovin monesti tapaa. Renkien ja piikojen vaiheiden seuraaminen sitten on vielä työläämpää, kun he saattoivat vaikka joka vuosi olla eri talossa töissä jne.

Olisihan se huikeaa, jos jokainen rekisteröitynyt käyttäjä pistäisi matkaan ainakin yhden viestin tänä vuonna!


Juha

Tapani Kovalaine
01.01.09, 11:00
Makelle (ks. ed.) on tullut ihmeen hyvä olo, kun vuonna 2008 on ollut muikeita kysymyksiä ja vastauksia. Ihan samat sanon. Kertaus on kuiteskin opintojen äiti vai olisiko ehkees... ämmi, tuppipaarma, mäntyhärkä, linteperin kuja, peräjuoksu, kiwitauti, virus-piru, prinsessan tipat, torsk, rss, hotst, eln.srud?

Kyl.lopp. tuo mennyt tietoa lisännyt vuosi 2008 iha' liia' äkkiä! Kiitokset kivoista kysymyksistä ja niihin löytyneistä vastauksista kaikille harrastuttajille!

Tapani, ubi

Heikki Koskela
01.01.09, 11:01
Make,

Kyllä nuo torpparit ovat huomattavasti vaikeampia tutkittavia kuin aateliset. Aatelisten vaiheita on jo iät ja ajat merkitty muistiin, mutta torppareista tehtyjä kirjoja ei kovin monesti tapaa. Renkien ja piikojen vaiheiden seuraaminen sitten on vielä työläämpää, kun he saattoivat vaikka joka vuosi olla eri talossa töissä jne.

Olisihan se huikeaa, jos jokainen rekisteröitynyt käyttäjä pistäisi matkaan ainakin yhden viestin tänä vuonna!


Juha

Hyvää Uutta Vuotta!

Viime yönä Suomen kuntien määrä jälleen väheni muutamalla, niin myös täällä kotiseudullani. Lehtimäen kunta lakkasi olemasta sen liittyessä Alajärveen. Samalla saimme "oman" uimahallin. Ei tarvitse sitäkään rakentaa. Samalla Lehtimäen seurakunta palasi "synnyttäjänsä" syliin takaisin ja sai uudelleen kappeliseurakunnan statuksen. Historia toistaa itseään.

Sitten asiaan, jonka aioin sanoa Juhalta lainaamani tekstin johdosta. Viime vikkoina olen tosissani perehtynyt torpparien, mäkitupalaisten, piikojen ja renkien maailmaan ja havainnut sen olevan hyvin sekavan. Sen verran kuitenkin on vielä sisua, että olen ajatellut selvittää ainakin liittyneen Lehtimäen osalta mainittujen sosiaaliryhmien asumiset ja muutot. Aikaa se tulee viemään mutta sitä on minulle annettu siihen saakka kunnes se loppuu ja annan Rosinanteni kompuroida ilta-aurikoa kohti.

Aateliset on todella kirjattu tarkoin ylös eikä niitten penkominen ole enää kovin työlästä. Tarvitsee vain löytää oikeat linjat ja omata lukutaito, niin kaikki selviää.

Minäkin toivon, että saataisiin uusia piristäviä kirjoittajia ja uusia näkemyksiä myös heiltä, jotka eivät vielä ole kirjoittaneet lainkaan. Joskus tuntuu siltä että kirjoittajia on vain muutama kymmenen ja heidät kaikki jo tuntee läpikotaisin. Tuokaa te hiljaisemmat omia kysymyksiänne ja näkemyksiänne esille, jotta saamme tästä Forumista mahdollisimman elävän.

Irja Paredes
01.01.09, 12:03
Kiitoksella lopetin vuoden 2008 ja kiitoksella voi aloittaa Uusi Vuosi 2009.

Kiitos siis jo tähän astisesta Forumilaisille jotka ovat mieltä ylentävästi ottaneet osaa vaikeisiin kiemuroihin.
Itselläni on niin usein tullut seinä vastaan ja pitänyt pakata paperit lepoon ja siirtyä toiseen tutkimukseen.
Teiltä olen saanut jopa uskoa ts virtaa esim Cajanus tutkimukseeni, huomatessani että jo kokeneet vuosia tutkineet jumittuvat myös, niin sallittakoon itselleni pieni toivon menetys.
Kiitos yhteistyöstä ja tutkimukset jatkuvat, Suku Forum toimii myös oppikirjana.

Arsiro / Irja

Julle
01.01.09, 20:28
< Kiitos yhteistyöstä ja tutkimukset jatkuvat, >
Näihin sanoihin ja tunnelmiin on helppo yhtyä! Kiitokset myös omasta puolestani!

< Suku Forum toimii myös oppikirjana. >
Eikö tämä keskustelupalsta ole sitä sukututkimuksen "hiljaisen tiedon" keruuta, joka saadaan "näkyväksi" tällä tavalla, eikä mitenkään muuten. Minusta tämä keskustelupalsta on enemmän kuin oppikirja, sen osoittaa jo selvästi ahkera kirjoitteleva "kävelevä sukutietokirja" Kovalaine, joka tietää enemän kuin oppikirjat asioita tehneenä ja tutkineena! ;-)

Tämä on etenkin KIITOS eikä moite Tapsalle!

Menestyksellistä rakentavaa sukupuuvuotta kaikille!

Tapani Kovalaine
01.01.09, 20:45
Kun Julle tuossa viestissään tekemisistäni vähäsen liioittelee, eikä ihan vähäsen, niin on selityksen sana ihan tarpeen. Kun oon yli 35 vuotta hoitanut työkseni juoksevia asioita, niin parhaiten voin irroittautua ja elpyä hoitamalla nyt käveleviä asioita ja niitäkin vain valikoiden.

On toki ikävä kyllä tullut jonkin verran huteja ja harhaanjohtamisia, kun olen pyrkinyt löytämään vastauksia Forumille tulleisiin hyviin kysymyksiin, mutta jatkossa koetan osumatarkkuutta parantaa. Koetan jatkossa olla sukunimisutkauksen tavoin jonniilaisena murtsikkana kun Villmanin poika Höytiisessä!

Ajatuksia herättäköön seuraava tosielämän anekdootti: kuukausi sitten pyrin iltaviideltä maakunta-arkistoon, joka kuudelta laittaa arkistonsa kiinni, mutta sulkee ovensa jo klo 16.15. Vuorossa ollut iltapäivystäjä, tuo tutkijakoulutuksen saanut ystävällinen mieshenkilö, lausahti ovea aukaistessaan tuttavallisesti: Jaa, taasko on joku vainaja sulla kadoksissa? Kylläpä vaan on eräillä omalaatuiset huvitukset!

tellervoranta
01.01.09, 20:52
Toivotukset lähetin eilen tynnyriin siirtyessäni mutta tämän alan ihmiset tapaavat sanoa: otetaan uudelleen.

Hyvää Uutta Vuotta

Tellervo ubi :confused:

Make
02.01.09, 08:52
Kyllä nuo torpparit ovat huomattavasti vaikeampia tutkittavia kuin aateliset. Aatelisten vaiheita on jo iät ja ajat merkitty muistiin, mutta torppareista tehtyjä kirjoja ei kovin monesti tapaa. Renkien ja piikojen vaiheiden seuraaminen sitten on vielä työläämpää, kun he saattoivat vaikka joka vuosi olla eri talossa töissä jne.

No tämä torpparien selvittely on todella ollut haastavaa - nykykielenkäytössähän ainakin työelämässä sana vaikea on pannassa, kaikki on nykyään vain haastavaa.:D: Erityisesti Varsinais-Suomessa, missä ei ole käytetty varsinaista sukunimeä, vaan eräänlaiseksi sukunimeksi tuli sen torpan nimi, jossa kulloinkin asuttiin. Joillain sitten kuitenkin säilyi jokin vanhan asumuksen nimi "sukunimenä", ja jopa virallistui aikojen kuluessa, vaikka asumus muuttuikin. Ja toisilla sitten taas ei. Kirjoitin varmaan riittävän sekavasti osoittaakseni miten sekavaa tämä on. Ongelmana ovat siis oikeiden ihmisten löytymiset oikeisiin sukuihin eli päättelyt kuka se piika Brita Henrikintytär oikeasti mahtoi olla. Oliko se talon nuori tytär (piga) vaiko se piikomaan tullut naapurikylän talontytär (tjänstepig) vai oliko se joku muu jostain pitäjästä jostain kylästä jostain talosta :eek:

Että ei olla ihan hopeamaljan - vai pitäiskö sanoa pläkkiämpärin - periytymisen tasolla ;)

Ja ettei menisi ihan off-topic: Hyvää ja löytörikasta alkanutta Vuotta itse kullekin säätyy ja kylään katsomatta!

Terho Asikainen
02.01.09, 10:05
Kiitos yhteistyöstä ja onnellista uutta vuotta kaikille myös minun puolestani!

"Ihminen, joka ei koskaan tee virheitä, ei yleensä tee sitten mitään muutakaan."

t. Terho.

Erkki Järvinen
02.01.09, 15:49
Tämän otsikon alla on puhuttu aatelissuvuista ja torppari- yms. suvuista ja toivotettu Hyvää Uutta Vuotta - aivan oikein sillä kaikki ovat tutkimisen arvoisia ja aina sieltä taustalta löytyy ihminen, kuka milloinkin ja mitä sitten eläessään tehnytkin.

Ruoveden Joulua lukiessani minua erikoisesti koskettivat runot joiden otsikkona oli "Alin porras" ja niinpä tässä nyt sitten lainaan tuosta Joululedestä jo 1980 -luvulla kuolleen Rakel Jylhän runon "Ilon Vertti" tekstin ja sen myötä kiitän taakse jääneestä vuodesta sekä toivotan omalta osaltani Hyvää alkanutta vuotta 2009 kaikille tasapuolisesti omissa sukututkimus ym. harrastuksissa sekä yleensä elämässä.

"Hullujen puolella
katsoi Ilon Vertti
halveksien kömpelöä vuodettaan
ja laski sunnuntairauhaan
hiljaisen kirouksen.
Mestarinkäsi,
joka oli somistanut
pitäjän rikkaitten kamarit
poleeratuilla piirongeilla
ja leikannut ruusuja
tyttärien kapiokirstuihin,
ei halventunut koskemaan
vaivaistalon kitisevään lavitsaan."