PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Gunn; Pedersöre


markusg
03.08.07, 09:38
Hei!

Onko kenelläkään jotain tietoja suvusta Gunn Pedersörestä.

t.markus

Roy
28.08.07, 12:08
Hei Markus !

Gunn-sukua on minulla hiukan, mutta seurani, Jakobstadsnejdens släkt och Bygdeforskaren julkaisuissa on myös. Varsinainen Forsbyn (aikaisemmin Ytterpurmo) asiantuntija on Stefan Barkar, jolla on kaikki Forsbyläiset kortistossa, nyttemmin enenevässä määrin myös tietokoneella. Hänellä ei valitettavasti ole ainakaan vielä forum-tunnusta. Voin välittää terveisiä, mikäli haluat kysyä jotain erityisesti.

P.S. Isoäitini serkkua kutsuttiin Gunn-Unoksi ja asui sielä. Muistaakseni hänen isänsä tuli sinne vävyksi.

markusg
28.08.07, 17:35
Kiitos vastauksestasi Roy

Olisi mukavaa jos voisit kysyä häneltä että onko Gunnin talo siellä Forsbyssä vaihtanut omistajaa 1800-luvun loppupuolella. Boken om Forsby -kirjassa kerrottiin että talo on ollut Uno Gunnin suvun omistuksessa vuodesta 1863. Kuitenkin oma sukuni on asunut siellä ainakin 1600-luvulta lähtien. Esi-isäni Lars Mattsson Gunn muutti pois sieltä vuonna 1875 ja ilmeisesti vähän myöhemmin myös vanhin veli Matts Mattsson Gunn. Heidän isänsä kuoli lavantautiin vuonna 1868.


Tiedätkö mistä saisin käsiini sen Jakobstadsnejdens släkt och Bygdeforskaren julkaisun?

Kiitos avusta
t.Markus Gunn

Roy
29.08.07, 14:36
Hei !

Kävin arkistossamme katsomassa Gunnin taloa. Matts Henricsson Gunn oli kahdesti aviossa. Ensimmäinen vaimo kuoli lapsivuoteeseen, mutta tästä avioliitosta oli ainakin kaksi lasta jotka elivät aikuisiksi. Kuten tapana oli sai vanhin poika tilan. Vuonna 1880 oli Gunn-numerolla kahdeksan osatilallista. Näista esi-isäsi Larsin veli Henrik oli yksi. Tila ei siis vaihtanut omistajaa, vaan kävi vain niin, että nuoremmat sisarukset saivat hakeutua muualle, ellei tilaa enää voitu jakaa pitääkseen sen elinkelpoisena. Esi-isäsi muutti pääkirjan mukaan 28.5.1875 Kemiöön. Veljensä Matts oli kauan "poissa", mutta muutti Viipuriin 1883. Kaksi Larsin ja Mattsin täys-siskoa avioitui samalla kylällä.

Lähetä mielellään myös Larsia koskevia jälkipolvitietoja niin paikalliset saavat tietää jatkoista.

Terv. Roy Sjöblom

markusg
29.08.07, 20:06
Hei

Kiitos tiedoista, ne olivat erittäin valaisevia. Tämä Uno Johannes Gunn, josta sinäkin mainitsit ei taida olla nimestään huolimatta sukua näille minun esi-isilleni.

Tiedätkö että onko kyseinen osatila josta Lars Mattson lähti jäljellä. Toinen asia joka minua mietityttää on että Lars Mattssonin veli, Johannes Mattsson käytti nimeä Nyman.

Liitteenä tiedosto jossa sukupuu ja hiukan selvitystä joistakin henkilöistä. Sukupuu on Pedersöressä asuneiden kohdalta epävarma. Voin laittaa täydennystä kun saan Kemiössä asuneista lisää tietoa.

t.Markus

Roy
30.08.07, 07:37
Kiitos mielenkiintoisesta otteesta ! On aina antoisampaa, kun henkilöistä on pieni historiikki mukana.

Gunn´in taloryhmä hajoitettiin uusjaossa 1930-40-luvuilla ja tilukset järjestettiin uudelleen. Uno Johannes Gunnin talo on ainut joka seisoo vanhalla paikallaan. Minun tietääkseni hänen isovanhempansa tulivat muualta tilalle, eikä heillä ole vanhempaa sukusidettä taloon.
Mitä sukunimiin tulee, oli nimilain mukainen reformi 1880-1910. Tällöin talon nimen ja patronyymin sijasta perheet velvoitettiin ottamaan sukunimi talon nimen (eli osoitteen) sijasta. Tällöin nimi Nyman tuli tämän sukulaisperheesi nimeksi. Saattoi olle, että veljekset ottivat oman perheensä nimeksi eri sukunimet. Tästä minua lähin esimerkki on isoisäni isä joka otti nimekseen Sjöblom, kun taas hänen veljensä otti nimen Jansson.

terv. Roy

markusg
30.08.07, 10:00
Kiitos vastauksesta, se selvensi asioita. Satutko tietämään että onko näistä silloisista kahdeksasta osatilasta esim. karttaa tai kuvia olemassa siellä arkistossa.

t.Markus

Roy
30.08.07, 12:36
Meillä ei ole mitään koottu karttamateriaalia. Maakunta-arkistoissa on. Tietääkseni arkistolaitoksen karttapalvelut on keskitetty Jyväskylän maakunta-arkistoon.

terv. Roy

markusg
31.08.07, 09:42
Hei

Tiedätkö päättyikö viljely minun sukuni osalta siihen uusjakoon vai madettiinkohan se osatila myydä jo vähän ennen. Siinä Boken om Forsby -kirjassa kerrotaan että yhden osatilan osti Gunnar Edström kälyltään vuonna 1923. Tämä talo siirrettiin uusjaon aikana pois Gunnin taloryhmästä. Toisen osatilan osti Viktor Haga jo vuonna 1863, joka sekin siirrettiin uusjaon aikana.

t.Markus

Roy
31.08.07, 10:42
Hei !

En tunne asiaa, eikä minulla ole mahdollisuutta ryhtyä sitä nyt tutkimaan. Kirjan tekijät ovat varmaan tutkineet sitä puolta tarkemmin, joten ole heihin yhteydessä.

terv. Roy

markusg
31.08.07, 10:49
Ok, otan heihin yhteyttä. Kiitos joka tapauksessa tiedoista.

t.markus

Janne
17.09.07, 15:03
Hei,

Omasta suvusta satun tietämään sen, että muuten savo-karjalaisessa suvussani isoisoäitini Elisabeth Gunn oli kotoisin Pedersörestä. Muistaakseni tarkempi paikannimi oli Ytterpurmo.

Tietääkseni hän tuli Kuopioon kuvernööri Järnefeltin kotiapulaiseksi (kuvernöörin lapsiahan olivat mm. taidemaalari Eero Järnefelt ja Sibeliuksen vaimo Aino Sibelius). Elisabeth meni naimisiin Rissasen kanssa ja sitä mukaa jälkeläisiä on täällä Savossa.

Satutteko tietämään jotain lisää tästä Gunnin suvusta? Mahdammeko olla noinkin kaukaa sukua toisillemme? Meillä on muuten kotona kuvakin Elisabeth Gunnista.

markusg
18.09.07, 11:12
Hei

En löytänyt mitään tietoja tästä Elisabethista. Jos tiedät hänen vanhempansa nimet tai jotain muita tietoja niin pystyisin ehkä sanomaan tuohon sukulaisuuteen jotain. Suomessa on tällä hetkellä kaksi erillistä Gunn nimistä sukua jotka eivät ole sukua toisilleen ja aikaisemmin on sukuja saattanut olla enemmänkin. Suvut ovat ottaneet nimensä Pedersören Forsbyssä (ent. Ytterpurmo) sijaitsevasta Gunnin talosta.

Terv. Markus

Janne
18.09.07, 11:47
Muistaakseni Elisabeth oli syntynyt 1860-luvulla. En valitettavasti muista hänen vanhempiensa nimiä.

markusg
18.09.07, 12:30
Voisiko tämä olla sama henkilö

Syntynyt: 28.3.1849 Ytt. Purmo Gunn
Isä: B. Henrik Henr.s.
Äiti: Anna Beata Mattsdr. 32
Lapsi: Elisabeth

t.markus

Janne
18.09.07, 13:24
Kyllä, hän se varmasti on. Arvioin iän väärin, 1849 kuulostaa uskottavammalta. Mummoni isoäiti kuoli Kuopiossa muistaakseni 1910 - vähän yli 60-vuotiaana menehtyminen tuohon aikaan oli varmaan aika tavallista.

Onko sinulla lisätietoja Elisabeth Gunnista?

markusg
18.09.07, 15:00
Tässä ovat hänen sisaruksensa:

s.25.5.1842 Greta Sophia
s.11.5.1847 Johan
s.7.8.1852 Anna
s.24.7.1854 Mattias
s.27.2.1856 Matts
s.4.11.1857 Hanna

Hänen isänsä oli talonpoika yhdessä noista Gunnin talon kahdeksasta osatilasta. Muuta tietoa minulla ei valitettavasti ole.

Janne
18.09.07, 15:19
Ok, kiitos näistä sisarustiedoista. Oletko muuten itse tätä sukua vai niitä toisia Gunneja?

markusg
18.09.07, 15:54
Saattaa hyvin olla että olemme samaa sukua. En ole vielä ehtinyt selvittää kaikkien esi-isieni sisaruksia, joten en tiedä varmasti. Voin kyllä ilmoitella jos saan selville.

Janne
19.09.07, 11:04
Joo, laita vaan tietoja myöhemminkin, jos saat jotain selville. Olisihan se ihan hauskaa löytää vaikka "seitsemänsiä" serkkuja!

Ylipäänsäkin Gunnin suvun vaiheet kiinnostavat, koska jos seuraan sukuani äiti-linjaa pitkin, päädyn juuri Gunneihin.

Pekka V.
01.07.16, 10:23
Hei,minun suorasta äitilinjasta löytyy myös Liisa Johandr. Gunn s.25.01.1805 Ytterpurmo,liittyykö hän kumpaan Gunn-sukuun.Onko Teillä Gunn suoranäitilinjan DNA-testiä tehtynä,minulla on ja tulos on H1b1,sopiiko tuloksiinne,jos testi on tehty?