PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Haapalaisen suku Sotkamosta


Ann
04.12.08, 22:00
Minun esi- isäni on Henrich Pehrinpoika Haapalaisesta, s. 1704, k. 12.7.1771 Alasotkamo nr 20 ja oli naimisissa Carin Pehrintytär Karpatar, s. 1710.

Heillä oli ainakin 8 lasta:
1) Anna, s. 19.10.1737
2) Petri, s. 9.1.1740
3) Brita, s. 1.8.1742, k. 1766
4) Lars, s. 11.8.1744
5) Henric, s. 13.2.1746
6) Johannes (Johan), s. 2.6.1750, k. 1.4.1773
7) Eric, s. 21.3.1752, k. 27.5.1752
8) Carin, s. 30.3.1753, d. 1.9.1839 (minun äidinisän äidinisän isänisän äiti)

Minua kiinnosta tietä tästä Haapalaisen suvusta, onko tietoa?

Terveisin

Ann
08.12.08, 17:05
Eikö kenelläkään ole tietoa tästä Haapalaisen suvusta?

Terveisin :)

Tapani Kovalaine
08.12.08, 18:34
Vuoden 1724 henkikirja (uudempia ei vielä ole) Sotkamon pitäjän Nedersotkamon kylän Haapalan talon kohdalta löytyy netistä, mutta eipä tuosta näy olevan apuja, sillä talon kohdalle on merkitty:

Haapala, Lars ja Johan
hustru Agneta
dotter Anna

http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=6454&pnum=23

Ann
08.12.08, 19:10
Vuoden 1724 henkikirja (uudempia ei vielä ole) Sotkamon pitäjän Nedersotkamon kylän Haapalan talon kohdalta löytyy netistä, mutta eipä tuosta näy olevan apuja, sillä talon kohdalle on merkitty:

Haapala, Lars ja Johan
hustru Agneta
dotter Anna

http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=6454&pnum=23



Kiitos Tapani tiedosta!

Terveisin

Matti Lund
08.12.08, 19:25
Vuoden 1724 henkikirja (uudempia ei vielä ole) Sotkamon pitäjän Nedersotkamon kylän Haapalan talon kohdalta löytyy netistä, mutta eipä tuosta näy olevan apuja, sillä talon kohdalle on merkitty:

Haapala, Lars ja Johan
hustru Agneta
dotter Anna

http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=6454&pnum=23


Hei, pikakommenttina, että

Vuoden 1724 Sotkamon talvikäräjillä (KA RR.56, mf ES2050) riideltiin tämän Haapalan talon omistuksesta. Kantajana oli Elina Laurintytär ja vastaajana Juho (Antinp.) Josander, joten rohkenen olettaa, että ko. Juho vuoden 1724 henkikirjassa on juuri tämä Josander ja Aune on Juhon vaimo (Laurint. Leinonen). Juho sanoi vastauksessaan, että hänen hoidossaan oli kantajan avuton, vammautunut veli Lauri (maksoiko hän Laurista henkirahaa?). Juho kertoo vaimonsa isäpuolen olevan Pekka, joka oli ollut hänen isänsä nuorempi veli, ja tällä oli vielä saatavana talossa oleva perintöosansa ja yhteisiä lapsia hänen anoppinsa kanssa. (-Ota tuosta nyt sitten selvää, kuuluu helpostikin kysymys, mutta tuossa saattaisi ehkä olla jokin liittymä Haapalaisiin? - Kun katsoo vuoden 1698 henkiveroa (myllytulli), niin on tuolloin kaksi ⅛ manttaalia, Juho Matinp. Haapalaisen, joka on juuri autioitunut ja ilman asujaa, sekä asuttu Lauri Pekanpoika Haapalaisen osa. Hänellä on vaimona Elina, veli Juho, sisko Valpuri ja poika Antti. [Lähde: KA 9218, mf LT1321])

Kantajan lanko Matti Heikinpoika oli sopinut jokin aika sitten talon veloista. Asiasta päättäminen siirrettiin seuraaville käräjille, koska vastaaja Josander halusi vielä muuatta Anna Leinotarta asiassa kuultavaksi.

Sotkamossa asui vuoden 1700 vaiheilla useampi Pekka Haapalainen, joista yksi lienee etsimäsi henkilö, ehkä yksi heistä tässä Alasotkamon Haapalan talossa.

Lentiirassa on tämä porukka 1698 (em. lähde!):

⅛ manttaalia

Isäntä Pekka Haapalainen
Veli Lauri
Vo Torti
Veli Olli
Vo Anna
Veli Sakris
Vo Martta


terv Matti Lund

Ann
08.12.08, 19:54
Kiitos Matti


Paljon tietoa Haapalaisen suvun tapahtumista tässä on.

Olen mielelläni lukenut sinun antamaasi tietoja koska ne monesti antaa vähän lisää tietoa sukujen historiasta.


Terveisin

Knaapi
08.12.08, 20:35
Iltaa,

Minäkin odottelin, että joku Sotkamoon paremmin perehtynyt vastaisi kysymykseen, koska itse en paikkakuntaa tunne. Ala-Sotkamon Haapalaiset näyttäisivät kuitenkin löytyvän alatorniolaisen appeni esi-vanhemmista.

Oulun Sukututkimusseura on julkaissut Sotkamon seurakunnan rippikirjoja vuosilta 1683-(1711) Jukka Vaarnasen ja vuosilta 1728-1734 Jukka Vaarnasen ja Timo Sarkkisen toimittamina. Kirjassa 1698-(1711) s. 200 (viittaa kirkonkirjaan) mainitaan seuraavat:

Peer Hapalaises Enkia
H. Walbor Kotilatar

B[arn]:
Larss Hapal.
Peer
Johan
Walbor
Anders
Anna

SH. [sonahustro] Elin Sirwiötär
Walbor
Elin
Anna
Johan
Larss

Näyttäisivät olevan noita Matti Lundin mainitsemia. Arvelen, että noin 1699 syntynyt Vappu (Walbor) voisi olla sama, joka vihittiin HisKin mukaan 20.1.1723 Tervolassa (merkintä löytyy minulle tuntemattomasta syystä myös Rovaniemen vihityistä) Juho Hannunpoika Tervon (1694-1768) kanssa, kotoisin Tervolan Lapinniemestä. Pystyisikö joku vahvistamaan oletukseni?

Appeni on pääasiassa länsisuomalaista ja anoppini itäsuomalaista syntyperää, ja ainoa seutu, jossa kummallakin on esivanhempia, on nimenomaan Kuhmo ja Sotkamo. Ja kappas vain: myös anoppini esivanhemmissa on Haapalaisia, vieläpä kaksin kappalein:

- Kristiina Haapalainen, pso Lauri Kettunen, Kuhmo, Korpisalmi, kuollut 1697.
- Marjatta Haapalainen, syntynyt 1694, pso Heikki Eskonpoika Huotari, s. 1687 Lentua 9, k. 1.9.1738, Kuhmo, Lentua 9.

Taitaa olla kuitenkin toiveajattelua yrittää löytää tässä mainituille Haapalaisille yhteisiä esi-isiä? Vai polveutuvatko kaikki Haapalaiset siitä uudisasuttajasta, joka tuli seudulle joskus 1560 tai 1570-luvulla, jos muistan oikein? Olisi hyvin kiinnostavaa saada enemmän tietoja.

Kari K.
Sauvo

blue-eyed
08.12.08, 20:57
No niin,

Haapalaisesta ja Josanderista pääsemmekin sitten taas Korhosiin. Nimittäin Leea Korhosen kirjassa Kainuun Korhosia sivulla 24 on

Margareta Sipintr. Korhonen s. 4.9.1739 Sotkamossa, vih. 27.3.1758 Pekka Juhonp. Josanderin kanssa s. 6.7.1734 Sotkamossa. Mies kuoli 4.11.1766. Vaimo vih II avioliittoon 4.4.1768 Heikki Heikinp. Haapalaisen kanssa, s. 13.2.1746 Sotkamossa. Perhe asui I avioliiton aikana Alasotkamo 7 Määttälässä, II avioliiton aikana Alasotkamo 20 Haapalassa, myöhemmin 26 Urpialassa samalla kylällä. Määttälä oli 1/4 manttaalin perintötila. Haapala oli 1/16 manttaalin perintötila.

I aviomiehen vt: Juho Josander s. 1685 (minulla s. 1692), Anetta Leinonen s. 1699. Vaimo kuoli 25.1.1820 (minulla 29.6.1766 Alasotkamo 7 Määttälä). Mies kuoli 7.7.1821. (minulla 12.1.1757 Alasotkamo 26 Urpiala)

II aviomiehen vt: Heikki Pekanp. Haapalainen s. 1704, Kaarin Pekantr. Karppanen s. 1710. Lapset: Anetta s. 3.1.1760, Petrus s. 3.3.1763 k. 4.11.1764. (lapset ovat ensim. aviol. eli Josanderin Pekan lapsia)

II avioliitosta: Heikki s. 16.9.1768, Pekka s. 26.1.1771, Samuli s. 18.10.1776, Margareta s. 10.8.1779, Elsa Tiina s. 30.8.1781, Tuomas s. 22.5.1784 k. 26.12.1784, Kaarin s. 14.12.1785 k. 22.12.1786.

Nuo Juho Josanderin ja Anetta (Agneta) Leinosen kuolinajat ja tietysti Juhon syntymäaika minua hämäävät. Olen kirjoittanut omiin muistiinpanoihin, että jompi kumpi on väärässä joko Leea tai minun käyttämäni lähde. Luulen kuitenkin, että Leea on väärässä, koska Juho Josander ja Aune Leinonen olisivat eläneet 120 vuotiaiksi. Heillä on muuten lapset:
Anna s. 1728 k. 21.2.1758
Petter s. 6.7.1734 k. 4.11.1766
Katarina s. 1737 k. 1800
Juho s. 17.8.1745 k. 14.2.1771

Matti kysyi, että onko tässä mitään järkeä. Minulle ainakin selvisi hyvin tämä kuvio ja vielä tuo Agneta Leinosen oikea isä, sillä minun tiedostossani on isäksi merkitty se kasvatusisä eli Pekka, lukee siis Aune Pekanpoika Leinonen.

Kiitos Matti ja Tapani taas hyvästä yhteistyöstä.

Matti Lund
08.12.08, 22:23
Iltaa,


- Kristiina Haapalainen, pso Lauri Kettunen, Kuhmo, Korpisalmi, kuollut 1697.
- Marjatta Haapalainen, syntynyt 1694, pso Heikki Eskonpoika Huotari, s. 1687 Lentua 9, k. 1.9.1738, Kuhmo, Lentua 9.

Taitaa olla kuitenkin toiveajattelua yrittää löytää tässä mainituille Haapalaisille yhteisiä esi-isiä? Vai polveutuvatko kaikki Haapalaiset siitä uudisasuttajasta, joka tuli seudulle joskus 1560 tai 1570-luvulla, jos muistan oikein? Olisi hyvin kiinnostavaa saada enemmän tietoja.

Kari K.
Sauvo

Hei, Kari

Ei ole toiveajattelua, sillä Haapalaiset käräjöivät perinnöistään ja taloistaan useaan otteeseen varsinkin 1600 -luvun lopuilla, eli juuri noitten tavoittelemiesi selvitettävien syntymien aikoihin. Niistä selviää jonkin verran enemmän kuin pelkästään veroluetteloja (ja vanhinta rippikirjajaksoa) selaamalla. Minulla on joitain niistä käräjäjutuista "haavissani".

terv Matti Lund

Knaapi
08.12.08, 23:05
Kiitos, Matti! Haluaisin kuulla lisää, tällä palstalla tai yksityisesti.

Sotkamon Haapalaisilla, Sirviöillä ja Tervoilla näyttää olleen enemmänkin yhteyksiä, jos Ann Nymanin mainitsema Per Larsinpoika Tervokin on samoja tervolalaisia (eikö yksi Tervojen haara ole Pohjois-Karjalasta?): "Valborg, s. 1729 Alasotkamo nr 34 (minun esi- äitini), vihitty Per Larsinpoika Tervo´n kanssa." Tämä lainauksena Sirviö-keskusteluketjusta.

Terv. Kari K.

Matti Lund
09.12.08, 02:24
Kiitos, Matti! Haluaisin kuulla lisää, tällä palstalla tai yksityisesti.

Sotkamon Haapalaisilla, Sirviöillä ja Tervoilla näyttää olleen enemmänkin yhteyksiä, jos Ann Nymanin mainitsema Per Larsinpoika Tervokin on samoja tervolalaisia (eikö yksi Tervojen haara ole Pohjois-Karjalasta?): "Valborg, s. 1729 Alasotkamo nr 34 (minun esi- äitini), vihitty Per Larsinpoika Tervo´n kanssa." Tämä lainauksena Sirviö-keskusteluketjusta.

Terv. Kari K.

Hei tämä läiskähti ensimmäisenä noista mainitsemistani vastaan:

Siinä eräät Haapalaiset, erään Pekka Haapalaisen johdolla sopivat 1697 perinnöistä (Sotkamon talvik. 3., 5. Ja 7.2.1698):

:182-84

Lauri Pekanp. Haapalaisen perintö


Se sovinto, johon Lauri Pekanpoika Haapalaisen lapset ovat keskenään päätyneet koskien hänen jäämistöään, 22. Pnä Marraskuuta 1697, jonka he ovat kynällä antaneet laatia ja jonka hänen poikansa Pekka Laurinpoika toi tiettäväksi ja joka kuuluu sanasta sanaan kuten seuraa:

Allekirjoitettuna päivänä päätyimme me allekirjoittaneet keskenämme ystävälliseen sovintoon kaikesta vaadittavasta perinnöstä autuaitten vanhempiemme jälkeen, nimittäin meidän autuaan isämme Lauri Pekanpoika Haapalaisen, ja autuaan äitimme Valpuri Wiitalattaren jälkeen, siten, että minä Pekka Laurinpoika Haapalainen, joka vanhin veli olen, suon muille veljilleni, Lauri, Olli ja Sakris Laurinpojille Haapalaisille 20 taalaria kuparirahaa kullekin, sekä minun siskoilleni Riitalle, Annalle ja Kaarinalle kullekin 10 taalaria sanottua rahaa; lukuunottamatta kaikkea irtainta omaisuutta, joka on jo aikaisemmin jaettu kaikkien lasten kesken, lukuunottamatta autuaan isämme taloa, joka on sovittu vanhimmalle veljellemme kuuluvaksi, viljeltäväksi ja itsellään pidettäväksi, lapsillaan ja perillisillään ja jälkeensätulevilla täysin kiistämättömästi ja mitenkään estämättä, meille kaikille kuuluneitten tilusten kera, niin niiden veden kuin kuivan maankin, niiden maan niin läheltä kuin kauempaakin, nyt ja tästedes niin, että on autuaitten vanhempiemme jäämistö niin irtaimen kuin kiinteänkin omaisuuden osalta täysin vaatimuksista vapaata. Varmuuden vuoksi olemme me kaiken tämän vieraitten miesten läsnäollessa kädenpuristuksella vahvistaneet, ja vielä suuremmaksi varmuudeksi olemme me kirjauttaneet nimemme ja vielä itse puumerkkimme omakätisesti piirtäen.

Päiväys Koudoniemi 22. Pnä Marraskuuta herran vuonna 1697.

Pekka Laurinpoika Haapalainen, Lauri Haapalainen, Olli Haapalainen

Sakris Haapalainen, Anna Laurintytär Haapalatar

Kaarina Laurintytär Haapalatar, Riitta Laurintytär Haapalatar

Täten on tämä tapahtunut meidän läsnäolomme puitteissa ja molemmilta puolin sovittuna,

Todistavat

Joh: And: Norijn

Tuomas Huotari lautamies Lauri Urpiainen


Tälle läpikäydylle sovinnolle anoi Pekka oikeuden vahvistusta, jota vastaan kukaan ei tullut mitenkään kiistämään, vaan vakuuttivat lautamiehet ja kaikki perilliset sen kaikin puolin hyväksyvänsä, joten vahvistettiin mainittu sovinto niin, ettei kenenkään tämän jälkeen tule voida siitä esittää syytöksiä.

--------------------------------

Tässä oli yhdet Haapalaiset sovinnolla.

Ei ole varmuudella poissuljettua sekään, ettenkö itsekin olisi jonkun sangen varhaisen Haapalaisen jälkeläinen. Eräs esi-isäni tuossa allekirjoittajissa varmuudella kyllä esiintyy, mutta vain todistajana, eli lautamies Tuomas Huotari, joka on muistaakseni viittaamasi Heikki Eskonpoika Huotarin setä.

terv Matti Lund

Ps. Ja kun Haapalaisen neitosten puumerkit olivat niin näyttäviä, varsinkin Annan suureellinen alfa -merkki, Kaarinan Kassiopeia -merkki ja Riitan eeta -merkki, ja hyvin mielenkiintoiset ovat poikienkin merkit, laitan ne oheisella kuvalla näkyviin.

Ann
09.12.08, 09:22
Kiitos Matti!

Tämä on tosiaan kullan arvoista tietoa jota sinulla on Haapalaisen suvusta! Olen tosiaan otettu näistä vanhoista papereista josta tulee ilmi aika montakin seikkaa ihmisten sopimuksesta jota käytiin peräti sisarusten välissä. Siinä myös ilmenee sukulaisuus sekä ilmenee rahan arvo sekä omaisuuden laatu ja koko. Se on vasta kullan arvoista sekä mielenkiintoisesta tiedosta.


Sukututkimus terveisiä kaikille

Sari H
09.12.08, 10:04
Minun esi- isäni on Henrich Pehrinpoika Haapalaisesta, s. 1704, k. 12.7.1771 Alasotkamo nr 20 ja oli naimisissa Carin Pehrintytär Karpatar, s. 1710.


Terveisin

Hei Ann

Sattuuko sinulla olemaan tietoa kenen Pekan tyttö tuo Kaarina on?
Esi-isäni on Pekka Karppanen s. 1684. Tällä 2 vaimoa Elina Hurskainen ja toinen Anna Laatikainen. Pekalla on mulla merkittynä vain 4 poikaa.

terv.

Marja Leena Ristimäki
09.12.08, 10:26
Hei Ann

Sattuuko sinulla olemaan tietoa kenen Pekan tyttö tuo Kaarina on?
Esi-isäni on Pekka Karppanen s. 1684. Tällä 2 vaimoa Elina Hurskainen ja toinen Anna Laatikainen. Pekalla on mulla merkittynä vain 4 poikaa.

terv.

Sotkamon rippikirjassa 1729 - 1734 s. 96 Tipasojan Liimattalassa on Pehr Karppanen, jolla vaimo Brij: Latikatar sekä pojat Lars ja Petter sekä tytär Caisa, jolla rippimerkintä vuodelta 29.
Olettaisin, että tämä on eri Pehr kuin se 1684 syntynyt Pehr. Tämä on ainoa kohta, jossa viitataan myös Lars -poikaan ja oletan että tämä on Lars Karppasen s. 1713 perhe. Täältä löytyisi siis myös Caisa -tytär.
Mutta hämärää on. Pitäisi taas turvautua muihin lähteisiin kuin rippikirjoihin.

Ann
09.12.08, 11:22
Sotkamon rippikirjassa 1729 - 1734 s. 96 Tipasojan Liimattalassa on Pehr Karppanen, jolla vaimo Brij: Latikatar sekä pojat Lars ja Petter sekä tytär Caisa, jolla rippimerkintä vuodelta 29.
Olettaisin, että tämä on eri Pehr kuin se 1684 syntynyt Pehr. Tämä on ainoa kohta, jossa viitataan myös Lars -poikaan ja oletan että tämä on Lars Karppasen s. 1713 perhe. Täältä löytyisi siis myös Caisa -tytär.
Mutta hämärää on. Pitäisi taas turvautua muihin lähteisiin kuin rippikirjoihin.

Kiitos Marja Leena näistä tiedoista.

Terveisin

Knaapi
09.12.08, 21:25
Iltaa taas,

Kiitokset Matille käräjäkirjaotteesta ja puumerkeistä, samoin Sarille ja Annille jälkipolvitiedoista. Mutta olivatko nuo Sotkamon talvikäräjät 1697 vai 1698? Seurakunnan edellisessä rippikirjassa (1683-1697, Oulun SS:n julkaisuja 11, 1991, Jukka Vaarnanen) nimittäin kerrotaan näin:

S. 39
Peer Hapalainen obijt 1697
H. Valborg Kotilatar

B.
Lars
Peer
Johan
Walbor
Anders
Anna
Carin obijt 1686 in Octob.
Matz obijt 1693 in Apr.
Hendrich ob. 1686 in Octob.

Onko käräjillä vanhimpana veljenä mainittu Pekka Laurinpoika (pso Valpuri Kotilatar = Kotilainen?) kuollut vielä samana vuonna niiden jälkeen (jos vuosiluku on oikein) ja olivatko Lauri Pekanpoika Haapalainen ja Valpuri Wiitalatar (= Viitalainen?) hänen vanhempansa? Tulkitsenko nyt oikein?

Terveisin
Kari K.
Sauvo

Ann
10.12.08, 15:16
Kiitos Kari tiedosta!

Terveisin