PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Grels Hendersson Halikko Antola


Villel
28.11.08, 14:17
Olen suoraa isälinjaani selvitellessäni päätynyt eräänlaisena välivaiheena Halikon Antolassa (Andoilassa) vuosina 1663-1695 isäntänä vaikuttaneeseen Grels Henderssoniin. Olisin kiinnostunut kuulemaan, onko joku muu foorumilainen päätynyt omissa tutkimuksissaan samaan henkilöön, ja voisinko mahdollisesti saada vahvistusta tai kumoamista omille tulkinnoilleni, jotka esitän seuraavassa:
1. Paimion Kovalan rusthollari Michel Torstensson (s. 6.8.1697 Sauvossa) oli mielestäni varsin kiistatta Sauvon Åkersissa vuonna 1663 syntyneen Torsten Henrichssonin ja hänen vaimonsa Maria Henrichsdotterin poika. Rippikirjojen merkintöjen mukaan Michel muutti vaimonsa Lisa Jacobsdotterin kanssa Sauvosta Paimioon noin vuonna 1724.
2. Torsten puolestaan oli Sauvon Åkersissa (1676-95) ja myöhemmin Ruonlahdesa (1695-1705) asustaneen Henrich Grelssonin ja tämän vaimon Margetan poika.
3. Henrich Grelssonin tausta on minulle hieman epävarmempi, mutta ainoa mahdollisuus, jonka olen löytänyt, on se, että hän olisi lähtöisin Halikon Antolasta, jossa vuosina 1663-95 toimi isäntänä Grels Hendersson; hänen vaimonsa nimi oli Brita. SAY:n mukaan heillä oli poika nimeltä Hendrich, jonka merkinnät Antolassa loppuivat vuonna 1673. Samana vuonna Sauvon Åkersiin ilmestyy rengiksi muuan Henrich, ja vuonna 1676 Åkersin isännäksi ryhtyy Henrich Grelsson, joka ei missään tapauksessa ole tilan edellisen isännän sukulainen.
4. Grels puolestaan olisi Antolan edellisen isännän Henrich Mattssonin poika tämän ensimmäisestä avioliitosta Malin Clemilsdotterin kanssa. Henrich oli myöhemmin naimisssa Walborg Mattsdotterin kanssa. SAY:ssa on tämän Walborgin kohdalla merkintä s.mor, minkä tulkitsen tässä tapauksessa tarkoittavan äitipuolta eikä anoppia.

Olisin kovasti kiitollinen kaikista mahdollisista kommenteista ja arvioista ylläesitettyyn.
Ville Lehtinen

Turunmaa
28.11.08, 20:20
En ole tutkinut, mutta näin Antolasta:
(Lainaus) Salonseutulaiset Piintilän, Junttilan, Yli-Jaman ja Haikion sukukirjasta

Kreu (Gregorius) Heikinpoika Antola, ratsutilallinen. Antolan talon isäntä, s. 1635 Halikko, k. 1695 Halikko. Palveli Antolan ratsumiehenä vuoteen 1661. Oli isänsä ja äitipuolensa (Walborg Mattsdotter) jälkeen Halikon Antolan yksinäistalon isäntänä vv. 1661 – 1695. Toimi Sauvon kihlakunnanoikeuden lautamiehenä (EKT).
Puoliso: Priitta k. 1696 Halikko. Syntymäpaikka ja –aika sekä sukuperä tuntemattomat.
Lapset : Halikossa
Simo s. n. 1666
Mikko s. n. 1668
Yrjö s. n. 1673
Priitta s. n. 1674
Sipi s. n. 1676

Villel
29.11.08, 12:29
Nuo Turunmaan mainitsemat muut Grelsin lapset ovat minulla olleet myös tiedossa. Huomoita kiinnittää, että minun kannaltani kiinnostavin Henrich puuttuu tuosta listasta. Kuitenkin hänetkin ihan selvästi mainitaan SAY:n mukaan Antolassa vuosina 1671-73 Grelsin poikana. Huomiota kuitenkin kiinnittää se, että nämä muut Grelsin lapset ilmestyvät henkikirjoihin vasta vuodesta 1683 alkaen. Näin ollen tulikin mieleen sellainen mahdollisuus, että Grels olisi ollut jo kerran aikaisemmin naimisissa ja että tämä kyseinen Henrich olisi hänen ensimmäisestä avioliitostaan ratsumiesaikoina. Itse asiassa Antolan henkikirjassa on yhtenä vuonna (1663) merkintä Walborg Grelsin vaimona. Olen tähän saakka pitänyt tätä kirjurin virheenä, koska jo seuraavana vuonna vaimona on Brita, ja toisaalta Grelsin äitipuoli oli nimeltään Walborg. Tähän spekulaatioon ei kuitenkaan taida löytyä dokumentaarista vahvistusta?
Ville Lehtinen