PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Linux-versio?


Ulla Juva
31.07.07, 10:18
Onko Sukuohjelmisto vain Windowsille? Onko joskus tulossa versio Linuxille?
Ulla

kaila
31.07.07, 19:38
Onko Sukuohjelmisto vain Windowsille? Onko joskus tulossa versio Linuxille?
Ulla

hei,

En tässä vaiheessa vielä sitoudu mihinkään kokonaan uusiin versioihin mutta voinen kertoa, että olen protoilemassa Sukuohjelmiston mahdollista jatkoa. Mikäli nyt käynnissä olevat protoilut antavat aihetta toteutukseen niin tuloksena olisi ohjelmisto joka käy kaikkiin ympäristöihin (kuten windows, linux, mac jne).

Mitkä olisivat tällaisen uuden version ominaisuudet. Tämän hetken protoni on tehty java-kielellä ja käyttää PostgreSQL tietokantaa. Näiden pitäisi käydä useimpiin. Linuxiin menee joka tapauksessa. Mac-ympäristöä en juuri tunne mutta eiköhän se siihenkin istuisi. Windows maailmassa vain W2000 (ehkä NT) ja uudemmat.

Edellytys ohjelmalla on aina ollut, että sen käyttö pitää olla helppoa. Ei voida edellyttää sukututkijalta ohjelmistopuolen asiantuntemusta vaikka sellaista esim Linux käyttäjilla usein onkin enemmän kun monella PC-käyttäjällä. Todennäköisesti windows tulee jatkossakin olemaan yleisin ympäristö kotikäyttäjille.

Uuden ohjelmaversion tekeminen on aikaavievää puuhaa. Siihen saa kulumaan aika monta iltaa. Luultavasti jopa muutama vuosi. Riippuu tietysti siitä mitä kaikkia ominaisuuksia siihen ottaa mukaan. Eikä ohjelman tekeminen riitä. Sille pitäisi saada käyttöopaskin. Mieluiten useammalla kielellä.

Vosi olla mukava esitellä sitä lokakuussa Valtakunnallisessa Sukutapahtumassa. Toisaalta siinä vaiheessa ehkä olisi esiteltävissä lähinnä teknillisiä ratkaisumalleja ja epäilen kiinnostaako sellaiset useimpia sukututkijoita ellen sitten esim protoilun tuloksena ole päättänyt luopua ajatuksesta kokonaan.

t Kaarle Kaila

ilkant
02.08.07, 17:51
Onko kukaan kokeillut sukututkimusohjelmia Windows-emulaattorin kuten Winen kanssa? Ei taida onnistua monimutkaiset tietokantaoperaatiot (vielä) emulaattoreilla...

Anita
12.08.07, 17:54
Hei vaan! Täältä: http://gramps.sourceforge.net/features.html löydät GRAMPS nimisen ohjelman kuvia ja tietoja ohjelmasta. Ainakin Ubuntu linuxissa toimi hyvin ja ihan suomeksi, mikäli linux on suomeksi asennettu. :)

Anita
12.08.07, 17:56
Sori tuo edellinen linkki ei toimi, joten tässä GRAMPSin omille sivuille linkki: http://www.gramps-project.org/wiki/index.php?title=Main_Page

:)

Ulla Juva
13.08.07, 16:28
Kiitokset hyvästä linkistä!
Minä ehdin lopulta Gramps :n asentaa koneeseeni, nimenomaan Linux versiona. Siellä se nyt on suomenkielisenä. Odottaa vain opettelua ja testaamista.
Tässä on nyt mennyt hetki tuohon Linuksiin tutustuessa ja koneita asennellessa. Enkä ole tarvinnut ainakaan vielä niitä propellipäitäkään kuin nimeksi..että sain uusimman version Ubuntusta.

Kaarle Kaila kyseli, mitä ominaisuuksia olisi hyvä olla sukututkimusohjelmassa.
Mielestäni ainakin:
- tiedostot ovat helposti siirrettävissä tarvittaessa ohjelmasta toiseen jopa mahdollisesti eri käyttöjärjestelmien välillä.
-kuvien liittäminen helppoa
- oikoluku ja sanojen taivutus olisi oikein hyvä asia.
sukupuiden ja taulujen tekeminen ja käyttäminen helppoa. Voisiko se aueta johon muuhunkin kuvankäsittelyohjelmaan kuin Infran Wiev? Isojenkin sukutaulujen käsittely myös mahdollista, ei siis rajoitteita tiedoston koossa.
Myös mahdollisuus korjata tietojen kirjoittamisjärjestyksessä.

Nykyisessä on hankalaa jos sattuu kirjaamaan esim kuolinajan ja sitten löytyykin syntymäaika ja sitä tallentaessa ei ole huomannut katsoa mihin kohtaan se tietojakson laittaa. Se myös kirjautuu väärään kohtaan jos kirjoittaa sen myöhemmin "henkilölehdessä". Se pitäisi saada korjattua jo sukututkimusohjelmassa itsessään eikä vasta esim. Word tiedostoissa.
Sen pitäisi olla myös yhteensopiva esim. Open Officen kanssa, jota käytän myös paljon Windows:ssa.
Nämä nyt sellaisia pikaisesti mieleentulevia asioita.

Ulla

kaila
13.08.07, 18:15
Nykyisessä on hankalaa jos sattuu kirjaamaan esim kuolinajan ja sitten löytyykin syntymäaika ja sitä tallentaessa ei ole huomannut katsoa mihin kohtaan se tietojakson laittaa. Se myös kirjautuu väärään kohtaan jos kirjoittaa sen myöhemmin "henkilölehdessä".
Ulla

Tähän voisin jo nykyisen ohjelman osalta mainita, että tietojaksojen järjestyksen voi käyttäjä muuttaa hiirellä vetämällä haluamaansa paikkaan Henkilöikkunan luettelosivulla. Työkalut - Aputoimintoja kohdasta löytyy myös apuneuvo jolla nämä on mahdollista järjestelmällisesti laittaa haluttuun järjestykseen.

ilkant
14.08.07, 06:34
Minusta hyvään sukututkimusohjelmaan kuuluu kaikenlaiset tarkistimet. Esimerkiksi, että 13 päivää vanha nainen ei voi synnyttää lasta... Eihän se ollut mahdollista, vuosisata oli mennyt sukututkimusohjelmaan pykälää suuremmaksi. :)

Pidän paljon kalenterista, jossa on sukulaisten syntymäpäivien vuosipäiviä. Olisi mukava saada siitä jossain muodossa tiedot kalenteriin. Esimeriksi kun käytän KDE:n Korganizeria, niin sukututkimusohjelmasta saisi syntymäpäivät iCalendar-muodossa (tai vCalendar).

Näitä ominaisuuksia voisi listata paljonkin. Kun raportit ja tulosteet ovat jossain yleisessä muodossa, niitä on helppo viedä muihin ohjelmiin ja käsitellä siellä. Sukuohjelmistossa tietääkseni näin onkin Microsoftin tuotteiden suhteen.

Erkki
14.08.07, 09:38
Nykyisessä on hankalaa jos sattuu kirjaamaan esim kuolinajan ja sitten löytyykin syntymäaika ja sitä tallentaessa ei ole huomannut katsoa mihin kohtaan se tietojakson laittaa. Se myös kirjautuu väärään kohtaan jos kirjoittaa sen myöhemmin "henkilölehdessä". Se pitäisi saada korjattua jo sukututkimusohjelmassa itsessään eikä vasta esim. Word tiedostoissa.

Ulla

Olen havainnut samaa ja epämiehekkäästi toimien olen ohjekirjasta (siis Sukuohjelmisto2004) löytänyt ratkaisut:

Tietojaksojen järjestyksen oikaiseminen voi tapahtua yhden henkilön kohdalla raahaamalla 'luettelo' välilehdellä rivit haluamaansa järjestykseen. Hidasta, mutta toimii henkilö kerrallaan esim silloin, kun on lisännyt mainitsemallasi tavalla syntymäajan.

Ohjekirjassa selostetaan sivulla 163 miten tietojaksot järjestetään koko tietokannassa haluttuun järjestykseen. Jos sinulla on suuri tietokanta, niin MaxLocksPerFile-virheilmoituksellekin löytyy korjausohje sivulta 292.

P.S. Kunnon mies kokeilee ja kokeilee tietokoneongelman selvittämistä loputtomiin, sitten kysyy kaverilta, jos sellainen on lähettyvillä ja vasta äärimmäisessä hädässä mennään manuaaleihin.
Onko sama sovellettavissa naisiin?

Ulla Juva
14.08.07, 10:33
Kyllähän se on sovellettavissa ilmeisesti hyvin pitkälle myös naisiin.

En vain tiedä olenko tyypillinen nainen, sillä olen yli 50 v, räpellän tietokoneiden kanssa niin ohjelmien kuin raudankin kanssa ja olin jopa Assemblyssa (ei konepaikkaa minulla) lasten kanssa.
Aikoinaan tein myös autooni öljynvaihdot, renkaanvaihdot yms. itsenäisesti. Nyt auto on sellainen, ettei siihen paljon itse tarvitse kajota.

Minulla oli ohjekirja ja yritin sitä lukasta (n. klo 1 yöllä), mutta ei onnistunut. Koitin väärästä paikasta oikaista virhettä. Olisi pitänyt lukea toistamiseen.

t. Ulla

Juha
14.08.07, 21:14
P.S. Kunnon mies kokeilee ja kokeilee tietokoneongelman selvittämistä loputtomiin, sitten kysyy kaverilta, jos sellainen on lähettyvillä ja vasta äärimmäisessä hädässä mennään manuaaleihin.
Onko sama sovellettavissa naisiin?

HAH :)

Olen itse huomannut, että eräät tekniset laitteet toimivat savulla. Kun laitteesta on tullut savut pihalle, se ei enää toimi......

Juha

Bosse Öhman
01.12.07, 16:49
Kiitokset hyvästä linkistä!
Minä ehdin lopulta Gramps :n asentaa koneeseeni, nimenomaan Linux versiona. Siellä se nyt on suomenkielisenä. Odottaa vain opettelua ja testaamista.
Tässä on nyt mennyt hetki tuohon Linuksiin tutustuessa ja koneita asennellessa. Enkä ole tarvinnut ainakaan vielä niitä propellipäitäkään kuin nimeksi..että sain uusimman version Ubuntusta.

Kaarle Kaila kyseli, mitä ominaisuuksia olisi hyvä olla sukututkimusohjelmassa.
Mielestäni ainakin:
- tiedostot ovat helposti siirrettävissä tarvittaessa ohjelmasta toiseen jopa mahdollisesti eri käyttöjärjestelmien välillä.
-kuvien liittäminen helppoa
- oikoluku ja sanojen taivutus olisi oikein hyvä asia.
sukupuiden ja taulujen tekeminen ja käyttäminen helppoa. Voisiko se aueta johon muuhunkin kuvankäsittelyohjelmaan kuin Infran Wiev? Isojenkin sukutaulujen käsittely myös mahdollista, ei siis rajoitteita tiedoston koossa.
Myös mahdollisuus korjata tietojen kirjoittamisjärjestyksessä.

Nykyisessä on hankalaa jos sattuu kirjaamaan esim kuolinajan ja sitten löytyykin syntymäaika ja sitä tallentaessa ei ole huomannut katsoa mihin kohtaan se tietojakson laittaa. Se myös kirjautuu väärään kohtaan jos kirjoittaa sen myöhemmin "henkilölehdessä". Se pitäisi saada korjattua jo sukututkimusohjelmassa itsessään eikä vasta esim. Word tiedostoissa.
Sen pitäisi olla myös yhteensopiva esim. Open Officen kanssa, jota käytän myös paljon Windows:ssa.
Nämä nyt sellaisia pikaisesti mieleentulevia asioita.

Ulla
Hej!

Jos sinulla on Windows levy ja haluat saada sen toimimaan Ubuntun alla asenna ensin Automatix2 ja sieltä Virtualbox. Virtualbox on helppo käyttää ja saat melkein kaikki toimimaan sen avulla. Se on vähän vaikeaa lötää Linuxpohjaisia sukututkimusohjelmia, jos kauan on käyttänyt oma suosikki se on sitten niinkuin aloitettava alusta GRAMPSin kanssa, tulin ainakin siihen että yritän saada WinXP tavalla tai toisella toimia Linuxin kanssa. Wine on vaikeampi jos on yhtä hidaskierroksinen aivot kuin minä tai ei ole paljon työkokemuksia Linuxissä. Linux ei ole vaikea, mutta on vain tullut tehtyä paljon asioita "helpon" Windowsin kanssa.

Ystävällisin terveisin Bosse