PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ulämnande av uppgifter


Blondie992
20.10.08, 12:06
Hej!
Nu har jag fått lite olika information vad gäller utnämnande av information på nätet.
Vissa kyrkor har mycket hårda direktiv om att man inte ger ut längre dödsorsaken eller andra uppgifter som berör adoption eller om personen har varit intagen på någon institution, detta gäller även de som har varit länge avlidna. Men dödsorsaken får man nog om man begär ett ämbetsintyg, men om man själv forskar så skall man inte få reda på dödsorsaken. Jag tycker att det låter lite bakvänt.
Jag kan förstå att man inte skall få reda på när det gäller adoption eller omhändertagande eller annat som kan vara skadligt, för där kan man via Rädda Barnen sända till levande personer ett brev och på så sätt komma i kontakt med dem och de får ta kontakt med en om de själva vill.
Men då det gäller döda personer som har varit döda i över 20 år så skall man inte få ta del av dessa uppgifter, varför?
Är det fråga om lagen som säger stopp eller är det fråga om estetisk fråga?
Vore trevligt att få ett juridiskt svar på detta.
Sedan vill jag gärna ha svar på om det då är lagligt att sätta ut dödsorsaken på nätet och på sin sida när det gäller släktträd?

Susann:confused:

RockyBalooba
03.12.08, 11:38
Kan det tänkas röra sig om försäkringstekniska orsaker ?

Om din farfars-far t ex dött i förtid i någon ärftlig sjukdom,
skulle du vilja att denna uppgift fanns på webben fritt fram
att läsa för försäkringsbolaget som i sin tur nekar dig ersättning.

En spekulation kanske.

/H

Blondie992
06.12.08, 07:40
Kan det tänkas röra sig om försäkringstekniska orsaker ?

Om din farfars-far t ex dött i förtid i någon ärftlig sjukdom,
skulle du vilja att denna uppgift fanns på webben fritt fram
att läsa för försäkringsbolaget som i sin tur nekar dig ersättning.

En spekulation kanske.

/H


Nej, det skulle jag inte, och jag tycker att att HISKI i sina kyrkböcker skulle ta bort alla dödsorsaker, så att det skulle vara enhetligt.
Det är inte någon spekulation som du skrev, det vara bara det att jag tänkte inte mig för med det som du tog fram, vilket jat tackar dig för att du öppnade mina ögon för detta.

Heikki Särkkä
10.01.09, 10:56
Jag tror inte att det är alldeles nödvändigt eller önskvärt att publicera dösorsaker. Vilken när släkting skulle vilja läsa t. ex. att en släkting begått självmord?

För det andra är så kallade dödsorsaker i äldre tider ingenting annat än mer eller mindre begrundade gissningar gjorda av lekmän på grund av vissa symptom.