PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kuusenoksa/Granqvist Viipurista


Anuski
19.10.08, 19:16
Olen jo pidemmän aikaa etsiskellyt tietoa isänisän puolelta suvusta. Mikkelissä tutkiskellessa minulle selvisi, että minun isomummo on muuttanut reilun 10 vuoden iässä Viipuriin ja hänen sukuaan olenkin saanut selviteltyä jonkin verran. Mutta minua ja joitain muita sukulaisia kiinnostaa myös hänen adoptioperheensä ja sitä kautta ehkä minun vaarin isän henkilöllisyys.

Vaari ei eläessään koskaan puhunut perheestään vaan ilmeisesti häpesi sitä. Mitään muuta sukua ei ole tiedossa koska isomummokin on kuollut yli 30 vuotta sitten. Sen verran tiedän, että minun vaari oli avioton lapsi ja hänet adoptoitiin samaan perheeseen johon myös isomummo oli aikanaan adoptoitu :confused:. Adoptiovanhempien sukunimi on joko ollut Granqvist tai sitten Kuusenoksa joka meidän sukunimi on tänä päivänä. Hiskistä löytyy Granqvisteja etsiessä yllättäen yksi Toivo Johannes Granqvist joka on kuollut pian syntymän jälkeen. Vaarikin oli Toivo Johannes mutta syntynyt paljon myöhemmin. Mieleeni tuli, että olisiko hän saanut nimensä kuolleen pojan mukaan. Tällöin adoptiovanhempien nimet voisi olla Johan Henrik Granqvist ja Wilhelmiina Wahlström. Wilhelmiinasta en löydä mitään tietoa mistään. Johan Henrikistäkään en mitään varmaa.

Olen umpikujassa tämän asian kanssa, koska en mistään löydä tietoa, mihin perheeseen isomummo aikanaan adoptoitiin, enkä tiedä löytyykö niitä tietoja enää mistään.

Mariannuska
20.10.08, 09:01
Hei,

omassa suvussani on myös Granqvisteja. Tätä sukuhaaraa en ole tosin tutkinut, mutta vinkiksi voisin kertoa, että Iisalmen kirkonkirjoissa on melko paljon Granqvisreja. Valitettavasti mulla ei ole ylhäällä mitään nimiä tai yhtäkään kirkonkirjan numeroa, mutta selatessani esimerkiksi Iisalmen rippikirjoja vuosilta 1871-1880 olen törmännyt useamman kerrankin tähän sukunimeen.

En tiedä onko tästä sulle hyötyä, mutta jos jäljet sattuisivat viittaamaan Savoon, niin täältä voisit päästä eteenpäin.

Tuula Cu
17.01.11, 11:23
Jos sitä samannimistä Toivo Johannesta alat tutkia, joka on kuollut 29.7.1899 Viipurissa, huomasithan (Katiha), että hän oli jarrumiehen lapsi. Siis isän pitäisi olla rautatieläisten kirjoissa.

Isä Johan Henrik saattaisi olla Kurkijoelle 1887 Iisalmesta muuttanut renki Johan Henrik, joka muutti Kurkijoelta (elev, Rahola 18, landbruksinstitut) 28.10.1889 Viipuriin. Tämä J.H. on syntynyt 11.11.1867 Iisalmessa. (Nämäkin tiedot Katihasta).

Tuula K

Anuski
17.01.11, 16:34
Kyseessä onkin sama perhe jonka poika Toivo Johannes kuoli 1899. Vaarini joka adoptoitiin perheeseen sai saman nimen. Nykypäivänä tuntuu aika kalsealta valinnalta tuo nimi.