PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Wahlberg - Viborg och andra orter


Ragnvald
26.07.07, 00:10
Försöker förtvivlat finna en dam med namnet Margaretha Wahlberg (far möjligen Anders?) som i september 1856 födde en son (Aleksander Constantin o.ä.) i Viborg och i vars svenska församling sonen döptes av pastor Relander.
Har ej lyckats hitta denna Margaretha varken före eller efter denna händelse.
I dopnotisen står kommentaren "hör ej till församlingen".
Är det någon som har några förslag var jag skall börja leta efter henne?
En kanske intressant sak i sammanhanget är att Relanders fru även hette Wahlberg. (Denne Relander var för övrigt president Relanders farfar).
Hälsning, Peter

Blondie992
26.07.07, 08:17
hej

har själv varit och sökt i Viborg, och fått reda på att alla papper inte finns kvar mera. Utan om du vill ha reda på mera detaljerat så borde du göra så som jag har gjort, farti till Viborg och där med hjälp av en tolk få fram informationen.
Under krigena brändes kyrkorna ner och då försvann även dokumenten, så man måste vara lite av en detektiv på den ryska sidan.
Söker nämligen själv efter Lindemans och har nu kommit fram genom muntligt förfarande fått reda på i Ryssland att hans far var Kalakutz. Så det är den muntliga traditionen som lever.

Blondie992

Ragnvald
26.07.07, 15:06
Tack Blondie för ditt snabba svar. Du har alltså varit själv i Viborg på arkivbesök. Hur gick det till i praktiken och krävde det mycket tid (och pengar)?
Har funderat tidigare på saken men har konstaterat för mig själv att man borde kanske ha något att starta med. De Viborgska kyrkoarkiven finns mig veterligen inte på det gamla landsarkivet där, utan är tillsvidare ännu någonstans onåbara för oss forskare. Eftersom jag inte har någonting annat om henne än namnet går det ju knappast att börja söka på måfå.

Peter

Blondie992
26.07.07, 17:04
Hej

Jag kom i kontakt med en guid när jag var i Viborg som turist och då frågade jag hur jag skulle gå till väga med saken och det var hon som tog kontakt med min tolk som jag nu anlitar ganska mycket, och så har jag ju vänner som kan ryska så jag famlar mej fram.
Det kostar nog en hel del, men inte överdrivet mycke, det ända är att vet du namnet på henne och var någonstans hon har bott eller arbetat brukar nog löna sig att fråga sig för om det finns kvar.
Annars så lönar det sig att gå till olika myndigheter och fråga sig för, men skaffa dej en tolk som du kan lite på.

Tuula Cu
30.07.07, 19:19
Hej!

Lättast går det att organisera resan till Viborg via Viipuri-keskus (www.viipurikeskus.fi (http://www.viipurikeskus.fi)) - nästa genealogistresan ordnas redan i September. Resan tar två dagar, kostar 250 euro och mycket är inklusive, också tolkservice i arkivet båda dagar. Resorna med tåg. Men du måste beställa något material på förhand för dig även om du kan få mera beställt där också. Fråga Galina Pronin i Viipuri-keskus att skicka dig några av Hans Andersins listor och gå genom Joensuu universitetets listor av alla papper i Viborg. Det finns inte kyrkoböcker, men mycket annat där, t.ex. samling av ämbetsbetyg i alfabetisk ordning. Gruppen och tolken talar finska, men papprena är ju ofta på svenska! Har varit två gånger med och det var värt det!

Tuula Kupari

Ragnvald
31.07.07, 08:46
Hej Tuula.
Tackar för informationen om Viborgsresor. Kanske bär det snart i väg mot Viborg och arkivet där.
MVH Peter