PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kristian Konrad Dassau Viborg


rauken46
18.10.08, 09:10
I det tidigare inläggen om Henrik Dassau i Viborg görs ett antagande om en okänd son. Är det sonen som omnämns som Kristian Konrad Dassau, födelseort okänd, vars dotter Kristina Sofia var gift första gången med Isac Bremer. Kan det vara samma man som i mitt fall heter Christofer Conrad Dassau. Christofers födelsdata är okända och kan det av någon anledning ha blivit någon omskrivning/felskrivning. Uppgifter på Christofer Conrad Dassau:
Christoffer Conrad Dassau, född omkring 1717 och död i Stockholm 1783-01-20 i en ålder av 66 år. Grosshandlare 1747 och riksdagsman 1769-70. 1775 direktör vid Diskontokompaniet och 1783 direktör vid Tullverket och Diskontokompaniet. Han dyker upp första gången i Stockholm 1745, enligt Stockholms Stadsarkiv, som kontorsbetjänt hos handelsmannen Anders Plomgren. Därefter kan jag följa honom och hans familj. Han gifter sig någon gång mellan 1745 och 1749 (uppgifter saknas i Stockholm enligt Stockholms Stadsarkiv). Hustrun heter Anna Dellinghausen, bördig från Norrköping. Hon är änka efter Hattstoferaren Olof Wallman, som avlider 1744 i Stockholm. Dom får 8 barn. Några att nämna:
Johan f 1749. Superkargör i Ostindiska Kompaniet med 9 resor till Kina.
Christina Sofia f 1750. Gift 1768 med Isac Bremer f 1741 i Åbo.
Tacksam för all information och är villig att dela med mig.
mvh
Leif Rondahl

Bodniemi37
18.10.08, 10:22
Hej!

Axel Bergholm nämner grosshandlanden Kristian Konrad Dassau utan födelsedata i sin redogörelse om släkten Carlstedt i Sukukirja I (på Kungl. biblioteket på finska).

Dassaus dotter Kristina Sofia var först gift med Isak Bremer, som dog den 19. september 1774. Den 13. februari 1776 gifte hon sig i Åbo svenska församling med asessoren och auditeuren Otto Carlstedt, född ungefär år 1730, d. den 14. februari 1795 i Åbo. Hans fader var länsräntmästaren Arvid Carlstedt, sonsonen till rådmannen och borgmästaren i Carlstad Salomon Pedersson Carolstadius; Otto Carlstedts moder Anna Maria Paulin var dotter till kyrkoherdeparet i Itis Arvidus Johannis Paulinus och Maria Ithimaea.

MVH

Ritva Jurvanen

rauken46
18.10.08, 10:49
Hej!

Axel Bergholm nämner grosshandlanden Kristian Konrad Dassau utan födelsedata i sin redogörelse om släkten Carlstedt i Sukukirja I (på Kungl. biblioteket på finska).

Dassaus dotter Kristina Sofia var först gift med Isak Bremer, som dog den 19. september 1774. Den 13. februari 1776 gifte hon sig i Åbo svenska församling med asessoren och auditeuren Otto Carlstedt, född ungefär år 1730, d. den 14. februari 1795 i Åbo. Hans fader var länsräntmästaren Arvid Carlstedt, sonsonen till rådmannen och borgmästaren i Carlstad Salomon Pedersson Carolstadius; Otto Carlstedts moder Anna Maria Paulin var dotter till kyrkoherdeparet i Itis Arvidus Johannis Paulinus och Maria Ithimaea.

MVH

Ritva Jurvanen

Hej
Tack för upplysningen. Nu får jag fortsätta att söka på tipsade länkar.
mvh
Leif

Bodniemi37
03.01.09, 11:15
Isak Bremers och Christina Sophia Dassaus dotter Margareta Sophia Bremer föddes den 30 september och kristnades den 2 oktober 1769 i Åbo (svenska församling). Dopvittnena där var: Handelsman Hans Hinric Wittfoth, dito Jacob Bremer, Hofsecreteraren H:r Carl Hising, Handelsman Hans Hinr: Wittfoths K:sta Barbro Pipping för sig och för Fru Anna Sophia Dassau, dito Jacob Bremers K:sta Ulrica Fredrica Salonia, dito Gab: Lundgrens K:sta Beata Elisabetha Wallman, http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/turun_ruotsalainen/syntyneet_1756-1803_jk1184-1185/132.htm.

Det verkar trovärt, att Anna Sophia Dassau var barnets modermor, dvs Christoffer Conrad Johansson Dassaus fru (Dallinghausen? Dellinghausen) från Stockholm, jmfr Ahlenius, Robert, http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=:1139492&id=I53453277.

Christoffer Conrad Dassau var enligt Ahlenius född i Eskilstuna. Hans fader var Johan Hermansson Dassau, modern okänd.

mvh

Ritva
Ritva Jurvanen

rauken46
03.01.09, 19:36
Hej Ritva.
Du är en pärla. Det du skriver stämmer väl. Att det är Christoffer Conrads fru, Anna Sophia, som är dopvittne, stämmer väl. Det besannas av ett annat dopvittne, med namnet Beata Elisabeth Wallman. Hon är en dotter från ett tidigare äktenskap. Anna Sophia f Dellinghausen var gift med Olof Wallman och han dog 1744. Dom var gifta och bosatta i Stockholm. Paret fick där två barn, Beata Elisabeth f 1742 och Olaus f 1743. Efter bouppteckningen i början på 1744 så försvinner hon och barnen spårlöst från Stockholm. Christoffer Conrad dyker upp första gången 1745 i Stockholm och innan dess finns inga spår av honom i Stockholm. Jag misstänker att lösningen finns i Åbo och Viborg. Har du några möjligheter att leta efter Anna Sophias och C C Dassaus giftermål i Åbo, ev i Viborg.
Den Johan Dassau som sägs vara far till C C Dassau, stämmer inte. Jag har med egen och Uppsala Landsarkivs forskning, inte funnit någon son efter den namngivne Dassau.
Däremot tror jag att det finns en koppling till handelsman Henrik (Hinrich) Dassau, som bodde i Viborg.
Det är alltför många spår som leder till Finland.
Direktör Johan Dassau i Eskilstuna, gifte sig första gången 1707 med Maria von Borgen och andra gången med Hedvig Maria Haij f Munsterhjelm.
Det som skrivs i Svensk Bigrafiskt Lexikon och av Ahlenius är inte korrekt.
Överhuvudtaget har inga barn bekräftas efter Johan Dassau.
mvh
Leif Rondahl

Bodniemi37
05.01.09, 00:36
Anna Sophia f Dellinghausen var gift med Olof Wallman och han dog 1744. Dom var gifta och bosatta i Stockholm. Paret fick där två barn, Beata Elisabeth f 1742 och Olaus f 1743. Efter bouppteckningen i början på 1744 så försvinner hon och barnen spårlöst från Stockholm. Christoffer Conrad dyker upp första gången 1745 i Stockholm och innan dess finns inga spår av honom i Stockholm.


Staffan Bengtsson skriver på Anbytarforum, att Anna Sofia Dellinghausen var dotter till handelsmannen i Norrköping Johan D. och Elisabet Strobel. Kunde det vara möjligt, att Anna Sofia - efter Olof Wallmans död - återvände till hemtrakten? Kanske vigdes hon där med Christoffer Conrad Dassau? http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/107093.html?1183910243

Finlands släkthistoriska förening håller på att digitalisera finska kyrkoböcker. På nätet kan du redan finna vissa kyrkoböcker för Åbo svenska församling: http://www.sukuhistoria.fi/sshy/index_sve.htm, länken Kyrkoböcker, Turun ruotsalainen srk = Åbo svenska församling (syntyneet = födda, vihityt = vigda, kuolleet = begravda, rippikirjat = husförhörslängder)


Den Johan Dassau som sägs vara far till C C Dassau, stämmer inte. Jag har med egen och Uppsala Landsarkivs forskning, inte funnit någon son efter den namngivne Dassau.


Har du redan läst dessa böcker, som jag hittade med hjälp av sökmaskinen Google:

Nyman, G.., (red.) mfl., Carl Gustafs stad - Reinhold Rademachers Manufakturverk och Eskilstuna. 222 sid. illustr. 1959,

Hellberg, Knut, Eskilstuna genom tiderna. En svensk märkesstads historia 1 - 3. Författarens förlag 1935 - 1938. 287+290+372sm

I Hellbergs bok, del II, förekommer följande medlemmar av släkten Dassau i Eskilstuna:

Dassau, Carl Christofer II, 153
Dassau, Hans II, 159, 161
Dassau, Herman II, 90, 108, 123, 124, 133,
134-149, 152-159, 184, 186
Dassau, Johan II, 135, 154, 155, 156-159

mvh

Ritva Jurvanen

rauken46
05.01.09, 09:18
Hej Ritva
Än en gång, tack för ditt intresse.
Anna Sofia f Dellinghausen har jag uppgifter på hennes föräldrar, syskon, födelseort och församling. Jag träffar även på hennes mor, Elisabeth Strobel, som dopvittne när Anna Sofia och Christoffer får barn. Någon vigsel i Norrköping har jag ej funnit för den aktuella tiden. Landsarkivet i Vadstena har också gjort en sökning för mig och inte funnit över huvudtaget någon Dassau i Östergötland.
Finska Digiarkiv har jag nu hittat och börjat leta där. Och på Gotlandsgenealoger fann jag en översättningslista på dom mest vanliga orden, så kallad finskt lexikon för släktforskare. Kanonbra. Men tack för din översättning.
Böckerna du nämner, har jag läst Nymans. Men den andra verkar intressant. Där finns en Dassau, Carl Christoffer, skriver du. Det blir att låna eller söka boken på nätet.
Men fortfarande hittar jag inte vart förre direktören för Eskilstuna Manufaktori, Johan Dassau med familj tar vägen och varifrån Christoffer Conrad Dassau kommer ifrån. Jag har skrivit till alla landsarkiv i Sverige och bett dom söka i sina arkiv. Dom har inte funnit dom uppgifter jag söker.
Märkligt.
mvh
Leif Rondahl

rauken46
06.01.09, 15:46
Hej Ritva
Knut Hellbergs bok, Eskilstuna genom tiderna, hittade jag på nätet hos ett antikvariat. Jag beställde den och den kommer nästa vecka. Den är i tre band.
Jag fick ett svar från Riksarkivet i Helsingfors igår. Dom meddelade det att dom nu har så många avgiftsbelagda utredningar för myndigheter och enskilda forskare, som dom kan inte åta sig släktforskning åt mig. En lista över forskare som mot ett arvode åtar sig att utföra utredningar finns på Finska Genealogiska samfundets hemsida. På de svenska sidorna finns en rubrik "hjälpmedel" och under denna rubriken "yrkessläktforskare".
Känner du till någon av dom och kan rekomendera någon? Eller vet du någon annan som kan åta sig ett uppdrag mot ersättning?
mvh
Leif Rondahl

rauken46
06.01.09, 20:34
Hej igen.
Nu blir det en spännande forskning. Har fått besked att det finns böcker på biblioteket att hämta. Hedman/Brännland och Ruuth Bd 1 har kommit och dem skall jag hämta i morrgon, onsdag.

Leif

Helena V.
06.01.09, 21:50
Hej,

Det fanns några Dellingshusen/ Dellinghausen (von) också i Finland och i Balticum samt Ryssland. Må dessa eventuellt vara släkt med de Dellinghausens i fråga?

I Finland en Wendela Christina Dellingshusen gifter sig i Friggesby i Kyrkslätt, Nyland 1740 med Carl Otto Nassokin. Han var son till översten Carl Fromhold Nassokin, död 1722 i Strängnäs, och Charlotta Johanna Botvedsdr Blylod, begravd i Esbo kyrkan, Nyland 1739-10-7.

Denna Wendela Christina D. kunde möjligen vara släktning (son dotter?) till följande Johan Dellingshusen:

http://books.google.fi/books?id=qx21N-XQoqQC&pg=PA389&lpg=PA389&dq=dellingshusen&source=bl&ots=r9PLIaP63E&sig=eOMWW7xm9mMX6LPcGYn-Eh7Gjnc&hl=fi&sa=X&oi=book_result&resnum=1&ct=result#PPA389,M1

Im Dienst der Krone: Schwedische Diplomaten im 17. Jahrhundert
Tekijät Heiko Droste
Julkaisija LIT Verlag Berlin-Hamburg-Münster, 2006
ISBN 3825892565, 9783825892562

s. 389, B 33
Ebersköld, Adolph
* als Adolph Ebers; + nach Juni 1678 und vor März 1684.
V: baltischer Herkunft, möglicherweise aus Livland.
E: 24. Februar 1645 mit Wendela, T. von Onuhri Kirij, russischer Übersetzer in der Kanzlei des schwedischen Generalgouverneurs in Riga.
K: Elisabet & Erik Berndt von Konow, Regimentsquartiermeister; Anna & Hans Ohm; Vendela & Johan Dellingshusen; Dorothea & Thomas Dellingshusen, Kaufman in Reval.
D: Kommerciefaktor in Nowgorod 1644; Komissar in Moskau 1660; Resident dort 1666; nob. 31. Mai 1666; e.o. Envoyé in Russland 1671-1672.
Q: SBL XI, S. 777-780; Schlegel/Klingspor, Ättartavlor, S. 58-59; Repertorium, S. 497; sowie S. 219 dieser Studie.

I Narva/ Reval fanns det en Agneta Dellingshausen:

Narvaer Bürger- und Einwohnerbuch 1581-1704, Dirk-Gerd Erpenbeck, Enn Küng, Dortmund 2000, ISBN 3-923293-1:
s. 97
Agneta Dellingshausen & köpman i Reval Hans Dunte; deras dotter Dorothea Dunte (begr. 15.10.1691 Narva) gifte sig i Tallinn med köpmannen Jochim Dittmar (f. troligen i Lübeck 1645-50, d. 1674/1689).
/Översättning H. Virolainen

Och i armens rulla 1684
http://www.genealogia.fi/hakem/luettelo046r.htm

IN:r 43. Estniske Regementet.267 1. Compagniet. innehåller en ”Öfwerst Leut: Hans von Dellinghausen, af Kongl. Maij:tt”


Tänkte bara…
Mvh,
Helena V.


PS. Inom den Finska Genealogiska samfundets listan över yrkessläktforskare fanns det även några släktforskare som är bosätta i Stockholm.

Bodniemi37
07.01.09, 09:49
I Pontus Möllers och Georg Luthers artikel "Dhe Nyensche" hemma och i Stockholm, Genos 52(1981), s. 81-101, omnämns handels- och rådmannen i Reval Johann Dellingshausen, som tillsammans med sin fru Anna von Drenteln hade åtminstone tre döttrar, http://genealogia.fi/genos/52/52_81.htm.

mvh

Ritva Jurvanen

rauken46
07.01.09, 21:49
Hej bra tänkt.
Tack för intresset.
Anna Sofia f Dellinghausen hade en halvsyster med namnet Wendla f 1714. Dom hade samma far men olika mödrar på grund av att Wendelas mor, Helena Wilkens avled 1715 och Johan Dellinghausen gifte om sig 1715 med Anna Elisabeth f Strobel och Anna Sofia föddes 1718. Det blev ytterligare en flicka med namnet Hedvig Eleonora f 1721. Detta skedde i Norrköping, Hedvigs församling. Vem vet. Kanske dom är släkt eller något med dom du nämner.
Har du något bra namn på släktutredare och tar skäligt betalt.
Ju mer jag rotar i det här, desstu fler frågor uppstår.
Har du någon bra tillgång till födelseuppgifter över Viborg för tiden 1650-1720?
mvh
Leif Rondahl